[XP/Vista] Wireless netwerk door aparte modem en router

Pagina: 1
Acties:

• martincm
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-12-2024

martincm

[Android 14!]

Topicstarter
Misschien niet een heel lastige vraag, maar ik loop er wel op vast zodoende........:

Ik heb hier een bestaand netwerkje wat ik uit wil breiden met WiFi. Het gaat hier om een adsl verbinding die tot stand komt door een Zyxel modem. Op zich niks mis mee werkt perfect. Ik heb hier een Wireless router naast gezet voor alle componenten die wireless van die internetverbinding gebruik willen maken. Echter als ik het zyxel modem verbind op de internet (WAN) poort van mijn wireless router dan herkent ie geen internetverbinding.
Nu wil ik graag weten wat de correcte setup moet zijn om iedereen toegang tot internet te verschaffen.
De specificaties zijn als volgt;
Het zyxel modem beschikt over 4 poortjes voor de pc's en heeft een mogelijkheid om als DHCP server te fungeren. De wireless router beschikt eveneens over 4 poortjes voor bekabelde verbinding, en zend dus een wireless signaal uit. Daarnaast heeft deze ook de mogelijkheid om als DHCP server te fungeren. Ik wil in eerste instantie 3 computers bekabeld aansluiten en 3 apparaten wireless verbinding geven.
Op dit moment werkt het ALLEEN met een statisch geconfigureerd netwerk -> dus zo:
belkin wifi router : 192.168.1.1 (geen DHCP)
zyxel modem : 192.168.1.2 (geen DHCP, is de standaard gateway, zit verbonden in een gewoon poortje van de belkin router)
comp 1-6 : 192.168.1.3 t/m 192.168.1.8

Ik wil dus van de statische invoer af en dat 1 van de 2 apparaten (modem of router) als DHCP gaat fungeren maar standaard de correcte gateway meegeeft voor de internet verbinding.....

wie o wie kan me helpen?

Pixel 7 Pro-||-Amplifi Alien Wifi-6-||-Samsung QE75QN93A Neo-QLED-||-XBOX Series X-||-Nintendo Switch V1/256GB-||-Asus ROG Ally2TB 980 Pro SSD-||-Shield Android TV32GB-||-Dell XPS 15 9500 32GB/2TB-||

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Ga het eens tekenen.
Dan wordt het voor jezelf ook wat duidelijker.

Je Belkin (wifi) zou automatisch een ipadres moeten krijgen.
Maar dan moet op je Zyxel wel dhcp aan staan, en ook de dns servers mee gegeven worden.

Maar gezien je invulling van het statische geheel gebruik je de Belkin router niet goed.
Die wil je niet de twee netwerken laten sheiden, maar zo zet je hem wel in, alleen maak je geen onderscheid tussen de buitenkant en de binnenkant van de Belkin. En dan snappen routers er niets meer van.

Begin met je Zyxel het interne ip van 192.168.1.254 mee te geven ( .1 mag ook, maar zo doe ik het meestal).
Zorg dan dat op je Zyxel dhcp aan staat, en ook de goede reeks uitdeelt.
Kijk ook even welke dns servers meegegeven worden.

Probeer met één (bekabelde) pc of het werkt en hij een ipadres van je Zyxel krijgt.
(op de prompt "ipconfig /all" en de output hier even plakken.

Werkt dat , en de pc kan het internet op , dan gaan we verder met de andere pc's.
Dat ook in orde, dan kunnen we kijken of we de Belkin aan de praat krijgen.

Maar eerst terugkoppelen of het dhcp verhaal werkt.

Abort, Retry, Quake ???

• martincm

martincm

[Android 14!]

Topicstarter
Ja, Zyxel deelt het prima uit als DHCP. Voor dat dit idee tot stand kwam zaten alle 3 de bekabelde pc's allen aangesloten op de Zyxel, welke netjes de ip adressen uitdeelde. T gaat mij erom dat op het moment dat zyxel als DHCP gaat werken, de belkin zijn DHCP uit gaat..... en op dat moment weet ik niet hoe de wireless apparaten aan hun ip adressen gaan komen.
Buiten dat, zou de zyxel DHCP de belkin een ip adres moeten geven op het moment dat zijn dhcp uitstaat en hij verbonden wordt met de zyxel....??

Pixel 7 Pro-||-Amplifi Alien Wifi-6-||-Samsung QE75QN93A Neo-QLED-||-XBOX Series X-||-Nintendo Switch V1/256GB-||-Asus ROG Ally2TB 980 Pro SSD-||-Shield Android TV32GB-||-Dell XPS 15 9500 32GB/2TB-||

• aZuL2001
Hangt er van af hoe je het aansluit. (en wil inregelen)

Als je het draadloze deel echt wil scheiden van je gewone netwerk, maar wel internet toegang wil geven, is een wifirouter een optie. Maar iets zegt me dat je 'gewoon' één groot netwerk wil, waar je draadloze machine's ook toegang kunnen hebben op de gedeelde mappen op je bedrade machine's.

Waarom heb je dan een wifirouter gekocht ? Een AP was dan voldoende geweest.

Wat je nu zou kunnen proberen is om eerst je Belkin vast te zetten op bij 192.168.1.253.en dhcp op de belkin uit te zetten.
En vervolgens gebruik je niet de wan poort op je Belkin, maar één van de lan poorten om de Belkin aan je Zyxel te koppelen.

Als het goed is heb je dan één netwerk (192.168.1.x) , met één default gateway (192.168.1.254) en is alles netjes dynamisch ingesteld, en werkt het zoals jij wil.

Wel opletten dat je een goede WPA key gebruikt. (tip : https://www.grc.com/passwords.htm )

Abort, Retry, Quake ???

• martincm

martincm

[Android 14!]

Topicstarter
Ik ga dus de routing en andere functies uitzetten en de belkin als AP gebruiken (die optie is er idd ook), vervolgens geef ik m een vast adres (bijv die 192.168.1.253), koppel ik m met netwerkkabel door naar 1 van de zyxel poort,

op dat moment als ik met mijn laptop een connectie maak via wifi naar de belkin, dan krijgt deze op dat moment een IP uitgedeeld van de zyxel via de belkin AP ???

zo ja, dan ben ik er, vriendelijk bedankt. Waarom ik een router heb gekocht en niet alleen een AP, nou omdat die belkin waarschijnlijk elders ingezet gaat worden en buiten dat ik liep er tegenaan voor een prikkie zodoende.

[ Voor 22% gewijzigd door martincm op 25-06-2007 11:52 ]

• aZuL2001
Yep.

Je gebruikt je Belkin dan alleen als vervanger van een kabeltje.
Dus zou de rest van de info van je Zyxel moeten komen.

Abort, Retry, Quake ???

• martincm

martincm

[Android 14!]

Topicstarter
aZuL2001 schreef op maandag 25 juni 2007 @ 12:23:
Yep.

Je gebruikt je Belkin dan alleen als vervanger van een kabeltje.
Dus zou de rest van de info van je Zyxel moeten komen.
Top, dacht al dat t niet al te lastig zou moeten zijn. Ga het thuis in elkaar zetten...... kwam er op een gegeven moment echt zelf niet meer uit, dan ga je heel veel dingen door elkaar bedenken, zodoende..... anyway thx voor de help

• aZuL2001
Ga een volgende keer het gewoon schematisch tekenen.

Dat helpt je met het helder te krijgen wat waar mis kan gaan.
En kun je vooraf ook al ipadressen invullen :)

Abort, Retry, Quake ???

Pagina: 1