Toon posts:

[XP] Hoe Win xp installeren, zonder cd drive

Pagina: 1
Acties:
  • 4.379 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik zit met het volgende probleem.

Ik wil graag mijn laptop formateren en windows xp opnieuw installeren, alleen de cd drive is kapot.

Ik weet nou niet wat ik moet doen, heb wel een externe cd/dvd drive (usb) maar die herkent die niet in de bios.. Ik kan met externe drive een iso maken van het mijn windows cd of kopieren naar bureablad.

Het is een Sony pcg fr 315 m.

Heb ook de onderkant van mijn sony laptop opengemaakt, om die hdd eruit te halen en in mijn dell inspirion 6000 in te stoppen, alleen das een totaal andere formaat?

Wie heeft er raad voor me, ben nu wel beetje hopeloos geworden, heb van alles geprobeerd.

bvd

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2007 07:54 ]

• Rockafello
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-12-2023
heb je een floppydrive? dan zou je alle files kunnen kopieeren (via netwerk) naar een partitie en via de floppy kan je dan de installatie starten. winnt32.exe is het dacht ik.

voor notebook schijf zijn ook converters te krijgen overigens.

[ Voor 19% gewijzigd door Rockafello op 25-06-2007 07:56 ]

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-12 19:07
Oplossing 1: cd drive vervangen. Je zult zo'n ding in de toekomst waarschijnlijk nog wel een paar keer nodig hebben.

Oplossing 2: zet je installatie-CD-bestanden op een andere computer die je toegankelijk maakt door 'm te delen en verbind jouw laptop met die computer.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Verwijderd

Topicstarter
Rockafello schreef op maandag 25 juni 2007 @ 07:55:
heb je een floppydrive? dan zou je alle files kunnen kopieeren (via netwerk) naar een partitie en via de floppy kan je dan de installatie starten. winnt32.exe is het dacht ik.

voor notebook schijf zijn ook converters te krijgen overigens.
Ik heb een usb van 2 gb, kan ik daar niet de bestanden opzetten, zo ja, is dat gewoon de hele winxp cd op naar toe kopieren?
Kalief schreef op maandag 25 juni 2007 @ 08:03:
Oplossing 1: cd drive vervangen. Je zult zo'n ding in de toekomst waarschijnlijk nog wel een paar keer nodig hebben.

Oplossing 2: zet je installatie-CD-bestanden op een andere computer die je toegankelijk maakt door 'm te delen en verbind jouw laptop met die computer.
1. Dat is voor me veels te duur, om de drive te vervangen.

2. Ik heb een usb van 2 gb, kan ik daar niet de bestanden opzetten, zo ja, is dat gewoon de hele winxp cd op naar toe kopieren?

-
Mensen, bedankt voor jullie hulp, wat raden jullie me nu aan om te doen?

Verwijderd

Topicstarter
Tevens zoek ik een driver voor sony qsi cdrw/dvd sb242u , maar die kan ik nergens vinden, als iemand dat ook toevallig weet, zou mijn dag helemaal goed maken.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:28

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 08:14:

2. Ik heb een usb van 2 gb, kan ik daar niet de bestanden opzetten, zo ja, is dat gewoon de hele winxp cd op naar toe kopieren?
1. Een tweedehands slimline DVD speler zou je voor een euro of 25 wel moeten kunnen vinden, zoveel is dat toch ook niet?

2. Nee, je kunt geen USB devices gebruiken tijden de installatie van Windows XP. De setup van Windows XP herkent nog geen USB device's out-of-the-box. Tenzij je een optical hebt welke door het BIOS herkent wordt en deze de optical als niet USB apparaat presenteerd aan de Windows XP setup.

[ Voor 10% gewijzigd door _Dune_ op 25-06-2007 08:25 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:21

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

http://www.microsoft.com/...90e5d7a5551.mspx?mfr=true

Misschien is dit wel een leuke link. Heb ik een paar jaar terug gebouwd.

Keep it calm...en lek mig de zuk

Verwijderd

RIS een idee? Door die drive niet te vervangen ga je het wel moeilijker maken dan het is. In mijn omgeving (met wat meer dan een computer) zou ik denk ik lekker gaan experimenteren met RIS.

Hoe dan ook, je zult de setupfiles via het netwerk moeten betrekken. Die floppy zou inderdaad een idee zijn. Andere mogelijkheid is dat je nic pxe-compliant is en je dus kunt Rissen.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2007 10:24 ]

Verwijderd

Er zijn verloopjes voor 2,5" HDD's naar 3,5" 40 aderig, kosten €15,-. Dan kan je hem in je PC hangen en aldaar verder.

Verwijderd

Ik zou een HD uit de PC halen, dan even kort in een secundair systeempje hangen bij een collega tweaker. Format > Partitioneer > md WINXP > cd WINXP > c/p install dir. van CD.
Hang de HD weer in je eigen PC et viola.
Wel ff opstarten met een diskette.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:27

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 08:14:
[...]

Ik heb een usb van 2 gb, kan ik daar niet de bestanden opzetten, zo ja, is dat gewoon de hele winxp cd op naar toe kopieren?

[...]

-
Mensen, bedankt voor jullie hulp, wat raden jullie me nu aan om te doen?
Als je BIOS al niet overweg kan met een USB CDROM, denk je dan werkelijk dat hij wel met een USB stick overweg kan? Moet die stick nog wel bootable zijn. Je heb dus maar een paar oplossingen:
- Nieuwe drive erin gooien
- RIS, indien je NIC PXE geschikt is
- Install vanaf floppy en setup bestanden die extern op de hdd gezet zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Verwijderd

Of je maakt een (100?) floppys aan die je een voor een voert aan het systeem. Net als vroeger. ;)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:27

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

100 floppies? Volgens mij is de installer iets van 500 MB, dus dat zou dan 350 floppies minstens zijn (1,44 MB per flop). Heb je ook nog het probleem dat bestanden groter zijn dan 1,44 MB wat dan dus niet past op een floppy. Veel succes :).

Commandline FTW | Tweakt met mate

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 11:25:
Of je maakt een (100?) floppys aan die je een voor een voert aan het systeem. Net als vroeger. ;)
Doe dan gewoon een netwerk installatie vanaf een share op de andere PC, dat werkt veel sneller.
(Wel even smartdrv meeladen en de NDIS driver voor je nic, maar da's logisch).

Howto: Windows XP/2000 Unattended Installatie

[ Voor 7% gewijzigd door alt-92 op 25-06-2007 11:55 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Hero Of Time schreef op maandag 25 juni 2007 @ 11:46:
100 floppies? Volgens mij is de installer iets van 500 MB, dus dat zou dan 350 floppies minstens zijn (1,44 MB per flop). Heb je ook nog het probleem dat bestanden groter zijn dan 1,44 MB wat dan dus niet past op een floppy. Veel succes :).
Ik bedoelde het ook niet echt als een oplossing hoor. Was meer Grapje. :+ En dat dat technisch niet mogelijk is heb ik niet over nagedacht. Was ik waarschijnlijk wel achtergekomen als ik het uit zou zijn gaan proberen. Nooit dus. ;)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Beste oplossing is denk ik ook om de harddisk met een adaptertje (kost een paar euro) op een andere PC aan te sluiten. Dan 2 partities maken: 1 bootable met dos (van een win98 bootdisk) van zo'n 2GB waar je de installatiebestanden op zet. En een andere partitie waar XP op moet komen.

Als je dit gaat doen kopieer dan ook 'smartdrv.exe' naar de installatiepartitie (en draai hem voordat je gaat installeren). Dan gaat het kopieren sneller.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 10:39:
Er zijn verloopjes voor 2,5" HDD's naar 3,5" 40 aderig, kosten €15,-. Dan kan je hem in je PC hangen en aldaar verder.
Ik zie ze voor minder dan 4 euro.

2 partities aanmaken, zet op de 2de je Windows XP files (de folder i386) en eventueel drivers, want verdergaan zonder CD-Rom wil je niet, vervolgens maak je een bootfloppy aan met een Diskcaching tool (www.bootdisk.com) en vanuit de dos prompt ga je naar de partitie waar XP staat \i386\Winnt.exe.

Volg de instructies en klaar is kees. :)

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de reacties, ben weer wat ervaringen rijker!!!

Het is me na wat moeite gelukt om de harde schijft uit mijn sony vaio laptop te halen en die heb ik in mijn Dell inspirion 6000 gestopt, heb die daar ook geformateerd en win xp pro nl geinstalleerd.

Alles ging goed, laatste updates geinstalleerd, programmatjes zoals office/firewall/anti-virus geinstalleerd.. Dit uiteraard op mijn dell inspirion 6000 laptop...

Probleem is nu, ik heb de harde schijf uit mijn dell systeem gehaald en in de sony vaio laptop gestopt, maar krijg de volgende error:

"could not find the os(besturingsysteem)"

zie ook foto 2.

Wat heb ik gedaan, heb weer geformateerd 2e keer, weer win xp pro nl 2e keer geinstalleerd, met de hoop dat het om een error ging, maar hij blijft de zelfde fout geven.

Het rare is dat die harde schijf wel in mijn dell inspirion 6000 werkt, maar niet in die sony, ik weet echt niet wat ik nu weer moet doen...

In ieder geval bedankt voor alle informatie mensen, ben er echt wijzer mee geworden!

Paar foto's, de harde schijf zit er toch goed in, of zie ik dat verkeer,,,?

1.

Foto 1: http://img530.imageshack.us/img530/9104/94450067pm8.jpg

2.

Foto 2: http://img165.imageshack.us/img165/6012/90490617sk7.jpg

3.

Foto 3:
http://img165.imageshack.us/img165/892/72742337br0.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2007 18:20 ]

Verwijderd

Je moet wel je installatie op de Laptop en niet op je PC andere laptop doen.

Ik denk dat je het beste je harddisk kan formateren op je PC en in 2 partities verdelen.
Op de tweede partitie plaats je de bestanden van de WinXP cd en deze start je dan vanaf je laptop en installeer je windows vanaf je harddisk.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2007 09:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Raoul:

Waarom moet ik de winxp installatie op de desbtreffende laptop doen...?

De schijf hoort toch gewoon comptabel te zijn met de rest van de notebooks....?

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11 13:41
Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 18:35:
Raoul:

Waarom moet ik de winxp installatie op de desbtreffende laptop doen...?

De schijf hoort toch gewoon comptabel te zijn met de rest van de notebooks....?
er worden bestanden aangemaakt tijdens de installatie die van toepassing zijn de systeem specs.
en is daardoor niet uitwisselbaar.
heel soms gaat het wel goed maar krijg je meestal wel driver problemen na een paar weken.
of je moet iemand met een zelfde model laptop zoeken waar in ieder geval hetzelfde mobo inzit
en daar de install op uit voeren.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je had eventueel met sysprep en devcon nog kunnen zorgen dat alle machine-specifieke hardware verwijderd wordt, en dan gelijk de PC afsluiten en de HDD weer inbouwen.

...of je doet zoals al eerder gezegd een netwerk installatie uitvoeren, dan heb je dat hele gezeur met afwijkende hardware in je installatie ook niet ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Mensen bedankt voor de toevoegingen ;).

Oke, mensen het is me gelukt...

Ik kan Win xp vanaf mijn schijf installeren, nu resteert er maar 1 klein probleempje.

ALs ik de schijf wil formateren via winxp installatie, zegt die er is maar 8 GB beschikbaar, terwijl het een harde schijf is van 40 GB..

Ene probleem na de andere, denk dat dit het laatste zal zijn.

Ik heb veel gegoogled, maar heb geen oplossing kunnen vinden, heb ook oa bootdisk gevallen gebruikt..

-

Verwijderd

Topicstarter
Geprobeerd, bij 70 % kreeg ik de volgende foutmelding:

Grote foto --{ http://img48.imageshack.us/my.php?image=dsc02075ya5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img165.imageshack.us/img165/495/dsc02075bh2.jpg

Wat nu jongens, ben echt kapot hiervan.

• Vipertje007
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-12 14:15
Lol, deze fout kreeg ik ook altijd wanneer ik me SATA controleren niet installeerde waar me OS hdds op aangesloten staan.

Doe normaal, dan doe je al gek genoeg!

Pagina: 1