Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Waterschade --> Isopropanol

Pagina: 1
Acties:
  • 1.804 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Ik heb hier een W800i met waterschade, antenne doet het niet meer. Vrij vervelend dus; hij kan alles nog behalve bellen. En dat vind ik opzich best handig :)

Nu heb ik ergens gelezen dat waterschade tegengegaan kan worden door de telefoon in te sprayen / in een badje met isopropanol te leggen. Weet iemand hoe dit in zijn werking gaat? En hoe lang dit erop in moet werken? Heb al gezien dat ze hier (Groningen) spray verkopen, gewoon opsprayen en wachten?

Heb mijn telefoon nu redelijk gestript. Heb de 'hoofdprintplaat' er uit en alle dingen zoals scherm, keyboard en camera eraf. Maar nu zitten er nog wel grote metale plaatjes, die volgens mij stralingsschilden oid heten (??). Kan ik die er ook nog af halen? Maw; hoe ver moet je een telefoon strippen om hem veilig in de isopropanol te doen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:43
Als er kortsluiting ontstaan is waardoor een gedeelte doorgebrand is gaat isopropanol ook niet helpen.
Volgens mij zitten die shields aan de randen vastgeklikt.

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Nou ben ik toch benieuwd wat de theoretische werking van isopropanol moet zijn in zo'n geval. Moet het het water van de printplaat verdrijven en zelf verdampen?

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

De truc van isopropanol (ik ken hem verder niet) is dat het water dan in de propanol oplost. Deze twee mengen erg goed en zodoende zou je na enkele minuten spoelen het water uit je foon gespoeld kunnen hebben (lees: vervangen door propanol). Dat is net zoiets als dat wij natte glazen naspoelen met aceton waarna de aceton gewoon verdampt.
Een extra voordeel van isopropanol boven alle andere oplosmiddelen is dat het een beroerd oplosmiddel is. Je verf, lak, printplaat en al die andere meuk blijven dan gewoon heel ergo je kan volgens mij de hele foon er zo in kieperen (maar dat weet ik echt niet zeker).

Dus als de foon had moeten kunnen gaan werken door watervrij gemaakt te worden, dan klinkt het idd als een redelijke tip.

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Stond je telefoon aan toen hij die schade opliep? Zo ja, dan is er waarschijnlijk iets doorgebrand of kortsluiting waardoor het bovenstaande niet meer zal werken. De printplaat zal dan gerepareerd moeten worden en met waterschade is dat amper te doen omdat het overal komt.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 12:00
volgens mij klopt de uitleg over de werking van isopropanol. Daaruit volgt echter dat het alleen werkt als het probleem bestaat doordat er nog water op je printplaat zit, en niet tegen corrosie (als gevolg van water).
Ik weet niet of je je hele telefoon er veilig in kunt gooien (beeldscherm en camera lijken me zwakke plekken ivm coatings en lege ruimtes) maar je printplaat moet een badje (lijkt mij de beste manier) zeker kunnen hebben. Een paar minuten onderdompelen, afdrogen/droogschudden en een nachtje laten drogen lijkt mij tha way to go.
Als je hele telefoon het doet behalve de antenne zou ik ook even goed kijken naar de contactes tussen antenne en printplaat, als daar corrosie zit kan je dat misschien voorzichtig wegpoetsen/schuren/krassen.

P.S. Waar in Groningen kan je het kopen, en wat betaal je er voor?

Verwijderd

Het is inderdaad zo dat sommige gsm shopjes isopranol gebruiken. Dit mengt met het miniscule beetje water in je telefoon, waardoor na extractie en nadrogen practisch geen water en aleerande zouten en mineralen afblijven.
De schade die het water veroorzaakt is tweeledig, nanmelijk de corroderende (roest) werking die water op je printplaat heeft en bovendien is water door de vele erin opgeloste zouten een goede stroomgeleider die een lichte kortsluiting kan veroorzaken. Maar aangezien dit maar een heel laag voltage is hoeft dit niet per se funest te zijn voor je gsm, toch verdiend het de voorkeur de accu en evt. plastic omhuizing z.s.m. te verwijderen. Toestellen met waterschade opgelopen tijdens een incient waarin het toestel is gaan zwemmen zijn dus 99 % zeker te herstellen. Het zijn de mongolen die zonodig altijd in de regen moeten bellen die écht de lul zijn.

Enige probleem waar ik mee zit, waar haal je isopropanol en wat kost dat wel niet. Misschien dat het ook mogelijk met een oplossing van zuivere alcohol, zeg een fles spiritrus van 1 euro per liter. Ik ben alleen niet op de hoogte van de gevolgen van alcohol op het binnenwerk. Alcohol is nl. wel een goed oplosmidddel. Zoiezo is het denk ik wel een goed idee om dezefde dag nog je gsm met gedestileerd water na te spoelen. Je toestelis dan toch nog nat maar in ieder geval niet electrisch geleidend en je verkomt afzetting van kalk en andere mineralen. Ook is gedestileerd water minder corrosief dan normaal water. Net zoals zeewater weer veel zouter en corrosiever is dan zoet water.

Belangerijkste, wat je ook doet is dat je het snel doet, naspoelen demonteren en onder een gloeilamp leggen werkt meestal ook gewoon.nl.

Maar als ieand me kan vertellen of alcohol (en zoja bij ongeveer welk %) erg schadelijk is voor je telefoon. (nokia N70)

alvast ebdankt
groeten tijs

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 01:53:
Maar als ieand me kan vertellen of alcohol (en zoja bij ongeveer welk %) erg schadelijk is voor je telefoon. (nokia N70)
Het tast het rubbertje tussen display en printplaat aan. Als je het display verwijdert is er verder niets aan de hand. Vroeger gebruikte men harsen die oplossen in alcohol, maar voor zover ik weet worden die niet meer gebruikt. Als ze nog wel gebruikt worden is schade enkel cosmetisch (het soldeermasker zou op kunnen lossen, bijvoorbeeld..) Als je spoelt vanwege waterschade is 97% of hoger aan te raden. Dat is zo waterarm dat het hygroscopisch wordt.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Pagina: 1