Conroe865PE [OC] borked northbridge/mobo??

Pagina: 1
Acties:
  • 65 views sinds 30-01-2008

• Gkirmathal
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 23:04
Ik had laatst 2ehands een Asrock Conroe865PE overgenomen van 3 maanden oud. Hierbij een E4400 gekocht en voor me OCZ pc3200 VX geheugen een OCZ ddr booster. Alles draait ok als je niks doet aan het verhaal, tot ik het overclock. Temps zijn btw ok.

fsb/ram 1/1 gaat memtest error-vrij door tot 240 fsb. Dus me geheugen zit wel ok.
CPU draait Orthos cpu stress test stabiel op 264fsb, met een 5/4 fsb/ram divider.
Blend test draai draait op die laatste settings helemaal niet stabiel, ongeacht welke memory bios settings in pak, of hoeveel volt ik op me ram zet. Er is geen verschil tussen 800fsb en 1033fsb jumper setting btw.
Zo gouw ik er een divider in zet en dan memtest draai, bv 260fsb levert 208Mhz ram op, barst memtest van de fouten. 1 op 1 fsb/ram gaat het foutloos tot ~240fsb.

Nu, alles van ~268 tot 300, levert een niet te booten systeem op. Ongeachte mem divider setting etc.

Nu heb ik redelijk aantal, best veel eigenlijk, berichten gelezen dat men met meer regel dan uitzindering tot iig 280 fsb komt.
Nu doet dit mij dus vermoeden dat ik een borked board heb, is dit vermoeden juist in jullie opinie??

AMD Ryzen 7800X3D - MSI MAG B850M Mortar - Goodram IDRM 2x16Gb 6400 CL32 - Sapphire Pulse RX 9070XT - Seasonic FOCUS GX AXT3 750W

Verwijderd

Hou er rekening mee dat de 865 chipset een officieel maximum heeft van 200 (800 quadpumped) en dat alles daarboven niet gegarandeerd kan worden. Dat anderen wel ~280 halen is leuk voor ze maar dat is dus geen garantie dat jouw bord dat ook kan. Het zou dus goed kunnen dat je bord borked :) is. Test (indien mogelijk) je cpu en ram op een ander bord om te zien hoe ver deze kunnen gaan.
Je kunt natuurlijk altijd je mobo verkopen en een andere aanschaffen in de hoop daar meer mazzel mee te hebben, maar voor hetzelfde geld kan dat nieuwe bord nog minder hard... Garanties heb je helaas nooit hiermee.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. Stock speeds zijn gegarandeerd, OC is nooit zeker. Zolang je mobo die stock speeds haalt is er geen sprake van "borked" oid. Gewoon minder out-of-spec rek. Jammer maar helaas - en sowieso offtopic in PMG (OC hoort in TCA)

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.