2 wireless lan's op 1 adsl aansluiting

Pagina: 1
Acties:
  • 227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag 2 gescheiden netwerkjes, beide via wifi via 1 xs4all adsl aansluiting.

De situatie nu:

1 modem/router/accesspoint (Linksys WAG354G) maakt connectie met xs4all, en geeft via dhcp ip-adressen in de 192.168.1.x range aan de clients.

Ik heb nog een modem/wireless router (USR9106) die ik wil gebruiken voor een 2e wlan, met ip adressen in de 10.0.0.x range.

na 2 dagen proberen, en lezen van tientallen topics over dit onderwerp is dit me nog steeds niet gelukt.

Het lijkt me toch dat dit zou moeten kunnen. Beide routers werken wel, de USR9106 heeft 2 ip-adressen, 1 in de 192x.x.x range, en 1 in 10.x.x.x range, en is ook met clients van beide netwerken te benaderen (via de webgui). Wat me niet lukt is om met de clients uit de 10.x.x.x range te internetten.

Iemand een idee hoe ik dit moet instellen?

Edit: De USR heeft geen WAN-in aansluiting, alleen een ADSL-in (een RJ11 aansluiting), dus ik heb via UTP een verbinding met een ethernet port van de Linksys naar 1 van de ethernet ports van de USR), kan dat het probleem zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2007 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:24
Edit: De USR heeft geen WAN-in aansluiting, alleen een ADSL-in (een RJ11 aansluiting), dus ik heb via UTP een verbinding met een ethernet port van de Linksys naar 1 van de ethernet ports van de USR), kan dat het probleem zijn?
dit is niet het probleem lijkt mij

probeer eens in de USR handmatig je (externe)ip configuratie aan te passen (IP/DNS/GATEWAY) , en neem voor de DNS eens diegene van je isp

[ Voor 19% gewijzigd door monsieurpinot op 25-06-2007 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoklaasje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-09 15:23
Ik denk dat het komt omdat je, als je de USR via een lan poort verbind (aangezien deze geen wan poort heeft) geen NAT vertaling plaats vind. Als je lynksys wel een wan ethernet poort heeft kun je een sproberen de routers om te draaien. je USR aan je ADSL, en die gewoon 192.168 adresjes uit laten geven, en dan de lynksys aan een van deze ethernet poorten laten NATten, en deze 10.0.0 uit laten geven. Dan zou het allemaal moeten werken.

rest natuurlijk de vraag waar je eigenlijk die 2 gescheiden netwerkjes voor nodig hebt ;)

edit: dus voor de duidelijkheid: een draadje van een eternetpoort van de USR naar de WAN poort van de lynksys

[ Voor 9% gewijzigd door fotoklaasje op 25-06-2007 00:45 ]

http://www.klaasje.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
monsieurpinot schreef op maandag 25 juni 2007 @ 00:34:
[...]

dit is niet het probleem lijkt mij

probeer eens in de USR handmatig je (externe)ip configuratie aan te passen (IP/DNS/GATEWAY) , en neem voor de DNS eens diegene van je isp
Been there, done that .. de magische combinatie heb ik niet kunnen vinden .... als IP heb ik de USR 10.0.0.1, DNS die van ed IPS, en als gateway 192.168.1.1 (ook 10.0.0.1 geprobeerd) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
fotoklaasje schreef op maandag 25 juni 2007 @ 00:44:
Ik denk dat het komt omdat je, als je de USR via een lan poort verbind (aangezien deze geen wan poort heeft) geen NAT vertaling plaats vind. Als je lynksys wel een wan ethernet poort heeft kun je een sproberen de routers om te draaien. je USR aan je ADSL, en die gewoon 192.168 adresjes uit laten geven, en dan de lynksys aan een van deze ethernet poorten laten NATten, en deze 10.0.0 uit laten geven. Dan zou het allemaal moeten werken.

rest natuurlijk de vraag waar je eigenlijk die 2 gescheiden netwerkjes voor nodig hebt ;)

edit: dus voor de duidelijkheid: een draadje van een eternetpoort van de USR naar de WAN poort van de lynksys
Beide hebben geen WAN port .. dus omdraaien heeft weinig zin denk ik ..

Waarom gescheiden? Privé en zakelijk. Het zakelijke netwerkje wil ik goed beveiligd houden met WPA-PSK, het privé netwerkje met WEP, zodat mijn zoon ook met de Nintendo DS online kan, die ondersteunt geen WPA, wel WEP.

Kortom: wat ik wil lijkt niet te kunnen, of zijn er nog andere ideeën?
Wat zou ik moeten aanschaffen om e.e.a. wél werkend te krijgen? Een wireless router (dus geen modem/router) met een WAN/Internet port?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
De ideale situatie zou de volgende zijn.

Je pakt de Linksys WAG354G en twee pure routers, de Linksys WRT54GL zou ik aanraden. Vanaf de WAG354G gaan twee kabels naar de WAN poorten van beiden WRT54GL's. Beide WRT54GL's geef je een vast ip adres. Zorg ervoor dat zowel de WAG354G als beide WRT54GL's in een ander subnet zitten dus bijvoorbeeld de WAG354G heeft een ip-adres als 192.168.1.1, beide WRT54GL's hebben dan 192.168.2.1 en 192.168.3.1.

Het dikgedrukte is zeer belangrijk omdat je eigenlijk drie apparaten hebt die als router dienen en die mogen nooit in hetzelfde subnet zitten, dit werkt niet.

Alles bij elkaar moet je 2 x een WRT54GL aanschaffen, die kosten ongeveer €60,- pers stuk. Je bent er dan zeker van dat alles gaat werken en doordat je twee router met WAN poort hebt zijn ze ook echt goed gescheiden door de firewall's in de router (iets wat zover ik uit je TS op kan maken niet mogelijk is bij je huidige apparaten omdat die geen WAN poorten hebben dus waarschijnlijk ook geen NAT firewall)

Misschien is zoiets het overwegen waard...

succes in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tournataka
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-08 20:54
Je kunt toch ook gewoon 1 cross cable pakken
dan de volgende situatie maken :

Router(linksys in jou geval) -(met een crosscable naar de USR)

Dan laat je de router iptjes uitdelen in bijv. 192.168.1.xx en de USR in 10.xx.xx.xx

Je geeft de USR in de Linksys dan een statisch IP bijv. 192.168.1.244 (omdat waarschijnlijk de router zelf 192.168.1.254 is)
En dan zou het moeten werken

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tournataka schreef op maandag 25 juni 2007 @ 14:14:
Je kunt toch ook gewoon 1 cross cable pakken
dan de volgende situatie maken :

Router(linksys in jou geval) -(met een crosscable naar de USR)

Dan laat je de router iptjes uitdelen in bijv. 192.168.1.xx en de USR in 10.xx.xx.xx

Je geeft de USR in de Linksys dan een statisch IP bijv. 192.168.1.244 (omdat waarschijnlijk de router zelf 192.168.1.254 is)
En dan zou het moeten werken

Succes
Als ik de USR een ip adres geef van 192.x.x.x, dan kan ik toch geen 10.x.x.x adresjes laten uitdelen?

En over die crosscable: werkt dat van ethernet naar ethernet ? (beide routers hebben geen WAN port)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik222 schreef op maandag 25 juni 2007 @ 14:06:
De ideale situatie zou de volgende zijn.

Je pakt de Linksys WAG354G en twee pure routers, de Linksys WRT54GL zou ik aanraden. Vanaf de WAG354G gaan twee kabels naar de WAN poorten van beiden WRT54GL's. Beide WRT54GL's geef je een vast ip adres. Zorg ervoor dat zowel de WAG354G als beide WRT54GL's in een ander subnet zitten dus bijvoorbeeld de WAG354G heeft een ip-adres als 192.168.1.1, beide WRT54GL's hebben dan 192.168.2.1 en 192.168.3.1.

Het dikgedrukte is zeer belangrijk omdat je eigenlijk drie apparaten hebt die als router dienen en die mogen nooit in hetzelfde subnet zitten, dit werkt niet.

Alles bij elkaar moet je 2 x een WRT54GL aanschaffen, die kosten ongeveer €60,- pers stuk. Je bent er dan zeker van dat alles gaat werken en doordat je twee router met WAN poort hebt zijn ze ook echt goed gescheiden door de firewall's in de router (iets wat zover ik uit je TS op kan maken niet mogelijk is bij je huidige apparaten omdat die geen WAN poorten hebben dus waarschijnlijk ook geen NAT firewall)

Misschien is zoiets het overwegen waard...

succes in ieder geval
Dat is inderdaad de mooiste optie .. maar ja.. 2 extra routers aanschaffen ..

Overigens hebben de Linksys en de USR wel NAT en firewalls, in plaats van een WAN port zit er een ADSL-in port op (ze hebben beide namelijk een ingebouwd adsl modem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 15:16:
[...]

Als ik de USR een ip adres geef van 192.x.x.x, dan kan ik toch geen 10.x.x.x adresjes laten uitdelen?

En over die crosscable: werkt dat van ethernet naar ethernet ? (beide routers hebben geen WAN port)
Hmm.. dit werkt dus niet, of moet ik nog iets met verschillende subnets of static routing doen?

... en ik heb nog een vergeten Qimz routertje gevonden mét Wan .. eens kijken of we daar iets meer mee kunnen ...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2007 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:24
heb je ook geprobeerd alles aan te sluiten en dan in je computer een static ip adres en als gateway gewoon je modem in te voeren, zo heb ik volgens mij dit probleem een keer opgelost, was neit draadloos, maar toch. Toen had ik volgens mij een of andere kpn speedtouch, en daaraan een andere adslmodem/router, toen ben ik gewoon aan die adslmodem/router voorbij gegaan door de computer een static ip adres te geven, misschien raaskal ik maar is het proberen waard

[ Voor 3% gewijzigd door monsieurpinot op 25-06-2007 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik vraag me wel af odfat die adsl in wel RJ45 is of dat het nog RJ11 is. Want als het een modem is dan is dat volgens mij RJ11 (telefoonkabel) en dan kun je die dus niet als router gebruiken lijkt me.

Als ik nu iets doms zeg, correct me (heb zelf kabel maar heb ook wel eens ADSL aagesloten en ik dacht dat dat het geval was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 11:34:
[...]
Wat zou ik moeten aanschaffen om e.e.a. wél werkend te krijgen?
Een Zywall 5 met een bijpassend Wlan kaartje erin.

Dan heb je een prive wifi DMZ, met daarop dhcp, en je gewone bedrijfsnetwerkje ook netjes in orde.

Maar dat is niet de goedkoopste oplossing, maar wel een werkende.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik222 schreef op maandag 25 juni 2007 @ 19:07:
Ik vraag me wel af odfat die adsl in wel RJ45 is of dat het nog RJ11 is. Want als het een modem is dan is dat volgens mij RJ11 (telefoonkabel) en dan kun je die dus niet als router gebruiken lijkt me.

Als ik nu iets doms zeg, correct me (heb zelf kabel maar heb ook wel eens ADSL aagesloten en ik dacht dat dat het geval was)
RJ11, klopt ja .. die zal ik niet kunnen gebruiken op router 2 ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
aZuL2001 schreef op maandag 25 juni 2007 @ 19:12:
[...]

Een Zywall 5 met een bijpassend Wlan kaartje erin.

Dan heb je een prive wifi DMZ, met daarop dhcp, en je gewone bedrijfsnetwerkje ook netjes in orde.

Maar dat is niet de goedkoopste oplossing, maar wel een werkende.
Die hou ik in gedachten ... € 283 in de pricewatch, het zal wel bij gedachten blijven :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de hulp en meedenken zo ver ...

Met 2 adsl modem/router/accesspoints (allebei 3-in-1 dus..) zal het niet gaan werken .. denk ik..

Zoals gezegd heb ik een Qimz routertje liggen .. ik vermoed dat het hiermee wel moet kunnen ..

Het nieuwe idee is : ADSL -> Linksys -> Qimz -> USR

Linksys werkt dus als ADSL modem + hoofdrouter in de range 192.168.x.x. Via één van de ethernet ports gaat een UTP kabel naar de WAN port van de Qimz router, die deelt met DHCP 10.0.0.x. adressen uit, hieraan gekoppeld wordt de USRobotics, met een IP adres in de 10.0.0.x range, DHCP OFF, zodat feitelijk alleen het accesspoint wordt gebruikt.

Vraag 1: moet ik op één van de verbindingen een cross cable gebruiken, en zo ja: waar?

Vraag 2: Hoe laat ik de Qimz de default gateway van de Linksys gebruiken voor internet? Moet dat via static routing?

Vraag 3: Wat stel ik in als default gateway op de USR?

Vraag 4: Hoe veilig is deze oplossing?

En alle andere verdere tips zijn van harte welkom _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 12:45
1: Qimz -> USR moet saarschijnlijk crossed zijn (als geen van de modems autodetect heeft)
2: Als de Qimz zijn IP adres (WAN interface) via DHCP krijgt gaat dit vanzelf; anders kun je die via de webinterface invullen.
3: De default gateway van de USR kun je op de Qimz zetten, maar heeft normaal geen belang (tenzij de USR zelf aan internet moet kunnen; de computers achter de USR spreken direct met de Qimz...
4: Van aan de linksys (speel-netwerk) heb je geen toegang tot't werk-netwerk achter de Qimz/USR normaal; om veilig te zijn veronderstel'k dat er op Qimz/USR alleen maar WPA/WPA2 wifi gebruikt wordt en dat je een niet-default adminpaswoord op de routers gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ls470 schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 19:53:
1: Qimz -> USR moet saarschijnlijk crossed zijn (als geen van de modems autodetect heeft)
2: Als de Qimz zijn IP adres (WAN interface) via DHCP krijgt gaat dit vanzelf; anders kun je die via de webinterface invullen.
3: De default gateway van de USR kun je op de Qimz zetten, maar heeft normaal geen belang (tenzij de USR zelf aan internet moet kunnen; de computers achter de USR spreken direct met de Qimz...
4: Van aan de linksys (speel-netwerk) heb je geen toegang tot't werk-netwerk achter de Qimz/USR normaal; om veilig te zijn veronderstel'k dat er op Qimz/USR alleen maar WPA/WPA2 wifi gebruikt wordt en dat je een niet-default adminpaswoord op de routers gebruikt :)
2. De Qimz moet volgens mij geen dhcp adres van de linksys krijgen, maar een 10.x.x.x adres?
De linksys heeft een 192.168.x.x range, voor doe Qimz wil ik een 10.0.x.x range maken .. maar wat gebruik ik dan als default gateway?
Of moet de Qimz een 192.x.x.x adres krijgen van de Linksys? En toch 10.x.x.x dhcp adressen laten uitdelen aan de clients? Dan krijgen de clients toch nooit contact met de Qimz?

4. En andersom? Ik wilde van het Qimz netwerk een speel-netwerk maken met alleen WEP ... en de linksys met WPA beveiligen (zakelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Ga het voor jezelf eens tekenen.

Gevoelsmatig zou ik de volgende opzet proberen te maken :

Adsl modem - netwerk in de 10.0.0.x reeks.
Je beide routers aan het 10.0.0.x netwerk hangen met hun wan kant.
Per router een aparts subnet kiezen zodat je ook eenvoudig ziet wat waarvandaan komt.

Game / privélan : 192.168.100.x
Zakelijk lan : 192.168.200.x

Op je Adlsmodem dhcp aan, en een reservering maken voor je beide routers, zodat die altijd hetzelfde ip terugkrijgen.
Op je andere routers ook dhcp aan. Eventueel naar behoefte/noodzaak ook reserveringen maken.

Om evt ook internet aan een passerende klant/vertegenwoordiger (gast) te geven kun je evt nog een kabeltje aan je adslmodem(router) hangen zodat je zo iemand wel internet toegang kunt geven, zonder toegang tot je zakelijke of privélan. Dan wel het gasten kabeltje goed labelen ;)

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 12:45
Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 00:14:

2. De Qimz moet volgens mij geen dhcp adres van de linksys krijgen, maar een 10.x.x.x adres?

4. En andersom? Ik wilde van het Qimz netwerk een speel-netwerk maken met alleen WEP ... en de linksys met WPA beveiligen (zakelijk)
Een router zit altijd in 2 netwerken; de qimz moet dus (langs de WAN-kant) een adres in de range van't linksys-netwerk krijgen (de linksys kan dat adres via DHCP aan de qimz geven) en de qimz zal aan de LAN-kant adressen in zijn eigen range (dus de 10.x.x.x) moeten uitdelen...

Als de qimz achter de linksys hangt kun je van aan de qimz aan alle andere computers die achter de linksys hangen (tenzij je nog een extra router achter de linksys hangt). Het zakelijk netwerk moet dus het netwerk achter de qimz zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ls470 schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 21:46:
[...]

Een router zit altijd in 2 netwerken; de qimz moet dus (langs de WAN-kant) een adres in de range van't linksys-netwerk krijgen (de linksys kan dat adres via DHCP aan de qimz geven) en de qimz zal aan de LAN-kant adressen in zijn eigen range (dus de 10.x.x.x) moeten uitdelen...

Als de qimz achter de linksys hangt kun je van aan de qimz aan alle andere computers die achter de linksys hangen (tenzij je nog een extra router achter de linksys hangt). Het zakelijk netwerk moet dus het netwerk achter de qimz zijn...
De Qimz kan alleen adressen uitdelen in de range van z'n eigen private ip adress ... dus als ik hem een private ip geef van 192.168.1.10, kan ik bij DHCP alleen in die range adressen laten uitdelen, de eerste 3 posities (192.168.1) zijn 'greyed out', oftewel niet te wijzigen .. precies hetzelfde als ik hem een 10.x.x.x adres geef, dak kan-ie alleen in de 10.x.x.x-range uitdelen. Strange, als iemand een idee heeft ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryBE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-07 01:53
ADSL -> Linksys -> Qimz -> USR
simpel uitgelegd, je kan niet van links naar rechts, maar wel van rechts naar links
dus > pc in netwerk rechts geplaatst, kan in een 2de pc die links van desbetreffende pc staat.

tussen ->ROUTER1 -> ROUTER2, geeft de desbetreffende router1 ips weg in zijn deel, 1 ip naar WAN router2 die weer hetzelfde doet voor zijn deel.

EDIT, als USR, vie de lan poort is verbonden is dit eigenlijk duidelijker
--- ADSL -> Linksys -> Qimz & USR
--- ADSL -> Linksys (LAN:192...) -> (WAN:192...) Qimz (LAN:10...) & USR (LAN:10...)

Dus zoals ls470 zegt, moet je zakelijk netwerk helemaal rechts komen, dan kan dit netwerk wel in je thuis netwerk maar niet omgekeerd.

[ Voor 22% gewijzigd door GregoryBE op 28-06-2007 23:38 ]

It's just a matter of time...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

en als je nou eens de DHCP server van het thuisnetwerk uitschakelt en die laat bridgen (als ie het toestaat)? dan moet je er ook kunnen komen alleen is de beveiliging denk ik wat lager? Beveiliging los ik sowieso op met (software) firewalls en sFTP, SSH etc want ik vertrouw draadloze netwerken niet echt

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ GregoryBE : Ok, thx, dat idee snapte ik ... Het lijkt een beperking van die Qimz router, die kan allleen ip's uidelen in de range van zín eigen private IP. Dat moet dus een 192.x.x.x zijn, maar dan kan hij geen 10.x.x.x uitdelen. Maar dat vind ik zo vreemd, daar is een router toch bij uitstek voor bedoeld? In de handleiding van die Qimz heeft men het ook alleen maar over het koppelen aan het modem, niet aan een router, en moeten de ISP login gegevens worden ingevuld in de router enzo ... dat lijkt mij niet de bedoeling.

Het kan best zijn dat ik loop te klooien hoor, maar Qimz kan niets anders aan ip's uidelen dan binnen zijn private range ...

Inmiddels heb ik een USR8054 router/accesspoint geregeld. Zou dat wél lukken? Heeft een WAN ingang! Dit is dus een andere als die USR9106, (die een modem heeft, maar geen WAN.)

Dus een linksys WAG354G modem/router/AP met een USR8054 AP/router ... 2 gescheiden netwerken, wireless, 1 met WEP, de ander met WPA, de 1 zakelijk, de ander privé ... (ik vat het nog maar even samen, het topic wordt al (veel te) lang naar mijn idee)

Mijn idee is nu: UTP van de linksys naar de WAN port van de USR, USR krijgt een ip adres (192.x.x.x) van de Linksys, en deelt (als deze dat wél ondersteunt) ip's uit in de 10.x.x.x range ...

Weet iemand of dat met een cross cable moet, moet ik iets met static routing instellen? Tips please ... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryBE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-07 01:53
Mijn idee is nu: UTP van de linksys naar de WAN port van de USR, USR krijgt een ip adres (192.x.x.x) van de Linksys, en deelt (als deze dat wél ondersteunt) ip's uit in de 10.x.x.x range ..
Dit zou perfect moeten werken, verder moet er niets worden ingesteld, USR zet je op Auto Internet IP (WAN DHCP) en normaal gezien kan je gewone straight lan cables gebruiken voor heel je netwerk, dus ook tussen linksys en USR
Het lijkt een beperking van die Qimz router, die kan allleen ip's uidelen in de range van zín eigen private IP. Dat moet dus een 192.x.x.x zijn, maar dan kan hij geen 10.x.x.x uitdelen
Moet de Qimz niet een 192.xxx adres krijgen langs de wan kant, en als private IP 10.xxx hebben en daar ook adressen uitdelen?

Hopelijk lukt het een beetje :)

[ Voor 29% gewijzigd door GregoryBE op 29-06-2007 00:21 ]

It's just a matter of time...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thx Gregory ... _/-\o_

Gelukt nu .. 2 gescheiden netwerkjes ... wel een leerzaam traject ;)
Overigens werkt het zowel met een cross als een straight cable tussen die Linksys en Qimz routers.

Wat je zei (en anderen in dit topic ook ) .. WAN IP van de linksys range (192.x.x.x) (heb ik static gemaakt), en via dhcp IP's uitdelen in een andere range (10.x.x.x).

Default gateway en DNS laten verwijzen naar het IP adres van de Linksys router.
Vanmiddag eens proberen of het ook met die USR8054 lukt, dan kan ik die Qimz als switch inzetten
Pagina: 1