Een goede chipset/(moederbord) om te gamen ZONDER SLi

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008

• casefan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-04-2025

casefan

Elektrotechniek!

Topicstarter
Beste mede Tweakers,

Na ruim een jaar de volgende set-up gedraaid te hebbben:
  • Cpu AMD Athlon 64 3500+ 2.2Ghz
  • Gpu ASUS EN6600GT PCIe x16
  • Ram GEiL DualChannel Valueram 2x 512mb
  • Moederbord DFI Lanparty NF4 SLi-DR
(Overige componenten heb ik ivm relevantie niet genoemd)

ben ik toe aan een upgrade, ik ben over al al aan uit, behalve het moederbord, (ram hangt nog wel van moederbord af):
  • Cpu Intel Core 2 Duo E4300 1.8Ghz
  • Gpu Sparkle 8800GTs 640mb
  • Ram Hangt van moederbord af (OCz 2gb / Team 2gb)
Ik wil wel gaan gamen en (een beetje) overclocken, maar ik ben niet van plan om 2 videokaarten in SLi te laten draaien, dus vind ik de Nvidia 680i eigenlijk onzinnig. Dus ben ik naar de Intel P35 aan het kijken, mijn vraag is niet persee welke van de 2 beter is (vergelijken is niet moeilijk), maar ofdat er nog alternatieven zijn, en zo nee wat volgens jullie de beste keuze is, en welk moederbord het beste in mijn rij (zie boven) zou passen.

Op dit ogenblik heb ik dit moederbord op het oog (mijn budget is ong. 200 euro,)

ASUS P5N32-E SLI €205.-

Verwijderd

Hum... de P965, maar da's niet echt een alternatief, eerder de voorganger van de P35.
Er zijn ook wel chipsets van Via enzo, maar gezien jouw budget en wensen lijkt me dat ook geen serieuze optie.

Ik denk dat de P35 de beste keus is, omdat die chipset bijzonder snel is, vooral de geheugencontroller is een aardige vooruitgang tov de vorige generatie met de P965 en de 680i.

De Asus P5K Deluxe lijkt me dan een prima keuze.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Pak de P35 chipset, dat ding support namelijk geen SLI (hooguit Crossfire). Maar verder, wat maakt het uit als het bord SLI heeft. Je hoeft het niet te gebruiken.

• casefan

casefan

Elektrotechniek!

Topicstarter
Ik zie eigenlijk geen duidelijke verschillen tussen de P5N32-E en de P5K deluxe, of ligt dat aan mij.

Verder bedangt, dan zal ik naar de p35 moederborden gaan kijken.

Verwijderd

neem een P35-DS3R van gigabyte en een e6600.

Je hebt nu een 200 euro moederboord en een 100 euro processor, ik vind dat een beetje belachelijk. Die 680i is niet eens zon goede overklokker ivm hitte, de P35-DS3R is eigenlijk even goed en 70 euro goedkoper ofzo. Neem voor dat prijsverschil een duurdere processor die waarschijnlijk nog iets verder overklokt.

Waarom zou het ram van je moederboord afhangen? Als je per see overklokkers ram wilt hebben, neem dan http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=334571 ipv die 'dure merken'.

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2007 21:11 ]

• casefan

casefan

Elektrotechniek!

Topicstarter
De reden dat ik een E4300 wil, is dat je een E4300 3.3Ghz stabiel kan laten draaien, en dat dat de reden is dat ik een "overclock" moederbord wil.. Verder is de E6600 90 euro duurder.

Ik vind de P35-DS3R niet zo'n mooi moederbord (sorry ik ben een casemodder :+ ) (en ik vind heathpipe cooling vet) maar wel bedankt voor de tip over dat geheugen (scheelt ook in de portemonnee)

Ik ga morgen verder opzoek, maar iig bedankt voor de reacties tot nu toe

[ Voor 4% gewijzigd door casefan op 24-06-2007 21:45 ]

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Hmm, ik dacht dit soort "wat moet ik kopen" topics niet zo wenselijk waren. Maar goed, je zou m.i. zeker nog een P965 chipset kunnen overwegen (ik heb zelf de Commando; rete-stabiel).

Maar, em, als je ZONDER SLI wilt, waarom gaat je voorkeur dan uit naar de P5N32-E SLI?? Kijk ook eens naar zo'n P5K (deluxe) bordje. Kun je dadelijk ook nog een Penryn op draaien. En dan minimaal beginnen bij een E6600, zou ik zeggen; anders heeft een duurder bord echt geen zin.

Ik zou zeggen: gewoon een hoop reviews lezen; heb ik ook gedaan. En dan gewoon afwegen wat voor dingen je belangrijk vindt.

[ Voor 9% gewijzigd door albatross op 24-06-2007 21:54 ]

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Terw_Dan schreef op zondag 24 juni 2007 @ 20:31:
Maar verder, wat maakt het uit als het bord SLI heeft. Je hoeft het niet te gebruiken.
Inderdaad, dat zit nou eenmaal op de high-end consumentenmoederborden.
Ik heb er nog nooit last van gehad dat mijn moederbord SLI of Crossfire ondersteunde. Net zomin als dat de onboard audio, de ongebruikte ide-aansluiting of de vijf ongebruikte sata-sloten in de weg zitten.
Het was nou eenmaal zo dat de moederborden die aan mijn andere eisen voldeden allemaal SLI of Crossfire hadden.

Op je vraag terugkomend: ik zou toch kiezen voor de P35 chipset. En zoals al opgemerkt: koop dan niet de duurste uitvoering, maar bespaar liever wat op het moederbord zodat je toch de E6600 kunt kopen. De verdubbeling van het cachegeheugen ten opzichte van de E4300 is het waard.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Er zijn tig chipsets voor So775, waarvan de meesten van de afgelopen anderhalf jaar prima C2D CPUs ondersteunen. Gelukkig zijn er ook uitgebreide reviews op de betere reviewsites van de verschillende opties die ATi, Intel, nVidia, SiS en Via bieden. Lees je maw wat beter in, dan krijg je vanzelf de alternatieven op een rij.

Verder is het vrij onzinnig om per se een feature wat je niet gebruikt *niet* op een moederbord te willen hebben. Vrijwel iedere PCIe chipset kan in beginsel SLI/Crossfire ondersteunen, zij het soms met minder dan de volle 16 lanes per slot. Of een moederbordbakker nu ervoor kiest om die tweede PCIe 16x (fysieke) slot te implementeren of niet maakt werkelijk niets uit voor prestaties, verbruik of wat dan ook. Dus negeer SLI gewoon, zoek het bord dat het beste aan je eisen voldoet, ongeacht hoeveel fysieke PCIe 16x sloten erop zitten :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.