Booten van HDD/CD lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• lennartkocken
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-05 08:44
Na het controleren van de devices door de BIOS komt er op de plaats van het Windows XP Boot schermpje een zwart leeg scherm. Je ziet hier niets, het toetsenbord wordt onbruikbaar (Ctrl + Alt + Delete werkt iig niet), en na een minuut of 3 slaat de computer helemaal af. Je moet de voeding aan en uit zetten om 't vervolgens nog 's te proberen. Ook booten vanaf een CD werkt niet, "De hardwareconfiguratie blablabla" komt nog wel, maar daarna ook weer zwart, en hij slaat af. Een bootdisk (NTFS DOS) werkt wel, maar hier kan je niet genoeg mee, want ik weet niet waar het probleem is. Ik zou in eerste instantie zeggen dat de hardeschijf niet deugt, maar waarom boot-ie dan ook niet vanaf de CD? De videokaart lijkt het mij ook niet te zijn, want waarom werkt NTFS DOS dan wel?

Zou ik het geheugen moeten controleren? En zoja, hoe? Het moet dus iets zijn dat nog vóór windows gebruikt kan worden. Of moet ik de videokaart controleren? Ik heb geen alternatieve videokaart (misschien ergens een 4 MB PCI kaartje, maar grote kans dat daar intussen iets niet meer goed aan is dat er kortsluiting wordt veroorzaakt oid.)

Dus wie weet wat ik kan doen?

Verwijderd

Probeer dit eens:
  • CMOS Resetten van het moederbord
  • Nieuwste/andere bios voor het moederbord proberen
  • Controleer het moederbord op lekkende condensatoren etc.
  • Zoveel mogelijk apparaten loskoppelen en enkel een CD/DVD speler eraanhangen waarvan je opstart
En anders moet je kijken of je een andere videokaart/voeding van iemand kan lenen. Lost dit het probleem niet op, dan is denk ik je moederbord gaar.

Veel succes! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2007 20:45 ]

• lennartkocken
Ik deed even met de UBUNTU cd een Memtest, en allebei vallen ze na 12 minuten (allebei, rond de 12 minuten) uit... Ik kom wel in de BIOS zelf, is 't dan nodig om de CMOS te resetten?

Lekkende condensatoren kan ik trouwens niet vinden... en het enige dat los zou kunnen is de diskettedrive, en een CDspeler... maar daar lijkt mij niet zo'n fout in te zitten (er is geen geluidskaart, netwerkkaart ofzo)

[ Voor 37% gewijzigd door lennartkocken op 24-06-2007 21:23 ]

Verwijderd

lennartkocken schreef op zondag 24 juni 2007 @ 21:16:
Ik deed even met de UBUNTU cd een Memtest, en allebei vallen ze na 12 minuten (allebei, rond de 12 minuten) uit... Ik kom wel in de BIOS zelf, is 't dan nodig om de CMOS te resetten?
Wie weet staan bepaalde instellingen per ongeluk te agressief (te veel spanning/MHz ofzo, of te strakke timings van het geheugen) waardoor de PC niet opstart...
Het lijkt wel sterk op kapot geheugen nu je duidelijk maakt dat hij niet door de test komt. Ik weet niet hoeveel geheugenmodules in je PC zitten, maar als je er meer hebt, test ze dan eens stuk voor stuk.
Lekkende condensatoren kan ik trouwens niet vinden... en het enige dat los zou kunnen is de diskettedrive, en een CDspeler... maar daar lijkt mij niet zo'n fout in te zitten (er is geen geluidskaart, netwerkkaart ofzo)
Dan valt er inderdaad weinig meer los te maken :)

• lennartkocken
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 21:32:
[...]

Wie weet staan bepaalde instellingen per ongeluk te agressief (te veel spanning/MHz ofzo, of te strakke timings van het geheugen) waardoor de PC niet opstart...
Het lijkt wel sterk op kapot geheugen nu je duidelijk maakt dat hij niet door de test komt. Ik weet niet hoeveel geheugenmodules in je PC zitten, maar als je er meer hebt, test ze dan eens stuk voor stuk.

[...]

Dan valt er inderdaad weinig meer los te maken :)
Er zitten er 2 in, en ze vallen allebei na 12 minuten ong. uit ... :?