Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Cleartype (Anti Alias) uitzetten

Pagina: 1
Acties:
  • 329 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik was benieuwd of er een fix of code is waarmee je ervoor zorgt dat die vervelende Cleartype tekst, die anti-aliasde uit kan zetten. Via CSS/HTML/Javascript, of wat dan ook 8)7

Alvast bedankt! _/-\o_

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Nee, want dat is een browser setting en daar moet je als webdesigner niet aan willen komen. Als je bedoelt dat je cleartype op je eigen pc uit wil zetten moet je niet in dit forum zijn en daarnaast eens leren googlen.

Verwijderd

Topicstarter
Rowanov, dat had ik al wel ontdekt. Kan via internet opties. Maar ik wil dus wel graag dat het gewoon onderdeel is van mijn site, dus dat iedereen mijn site ziet zonder AA tekst. Iemand?

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:58

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Cleartype is iets wat de user instelt, het is niet de bedoeling - zoals Rowanov ook al meldde - dat je die als designer / developer gaat overriden. Tegen welk probleem loop je aan waardoor je het uit zou willen zetten? Afaik is het niet mogelijk via CSS/HTML/JS?etc.

Rail Away!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dat is jammer. Maar ik vind Cleartype gewoon niet mooi staan. Daarom wou ik het graag uitzetten, ook voor IE7. Maargoed als het niet kan, dan houdt het op ;-)

• Rowanov
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Dat kan dus niet, zoals ik net al aangaf. Er zijn wel wat oplossingen mogelijk, maar die zijn niet sjiek.

Er schijnt een activeX methode te zijn waarbij je de cleartype op het OS van de client uitzet, maar die springt niet automatisch weer terug en ik zou je als client echt afschieten als je website dat zou flikken.

Daarnaast zou je met sIFR een niet-anti-aliased lettertype over je tekst heen kunnen plakken, maar dit is niet bepaald geweldig, omdat dan al je tekst flash word.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 18:01:
Oke, dat is jammer. Maar ik vind Cleartype gewoon niet mooi staan. Daarom wou ik het graag uitzetten, ook voor IE7. Maargoed als het niet kan, dan houdt het op ;-)
Geloof me, als je een TFT hebt, en met name een behoorlijk grote, met automatisch dus vaak minder pixeldichtte, heb je het bijna nodig. Op z'n minst op light..

Op een 19" 1280*1024 kan het nog, maar als je van die cinema displays hebt.. :X

Verder wil je er gewoon niet aankomen. Ik bekijk een site hoe ik 'm wil, als iemand gaat lopen klooien met zulk soort dingen, waardoor 'ie voor mij vervelend wordt, ben ik zo weg, en vele anderen met mij :w

Het kan trouwens wel door heel de site met plaatjes te vullen ipv letters, of met Java/Flash te maken, maar dat wil je denk ik niet :+

[ Voor 8% gewijzigd door TheZeroorez op 24-06-2007 18:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, die activeX is dan inderdaad geen optie. Ook sift ben ik geen fan van om dat voor je hele site te gebruiken. Gebruik ik alleen voor headers. Zijn er ook geen fixes of andere hacks voor? Kon ze niet vinden op internet tot nu toe...

• Rowanov
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Je hebt nog een methode die op sIFR lijkt, maar dan gebruik maakt van een php script wat een plaatje er van maakt. Er zijn daarnaast geen fixes of hacks mogelijk, dat kan je veilig aannemen :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke, PHP beheers ik niet, het wordt een pure HTML site. Dan zal ik het maar gewoon met cleartype moeten stellen. Thx voor de reacties iig!

• CrazyA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09-2023
Op het moment dat je de tekst gaan vervangen door flash of plaatjes betekend dat ook dat ik als gebruiker niet meer kan kiezen om het lettertype ff groter of kleiner te zetten. Daarmee wordt afbreuk gedaan aan mijn keuzevrijheid, en daar heb ik helemaal geen behoefte aan.
Dit staat overigens los van het feit dat mobiele devices er nog wel eens problemen mee zouden kunnen krijgen, zelfde probleem is er al met sites die flash gebruiken voor de navigatie.

Verwijderd

Topicstarter
Idd, maar nou is dat nog wel op te lossen met een javascriptje waarmee je via een button je font-size op de site kunt veranderen.

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

CrazyA schreef op zondag 24 juni 2007 @ 18:13:
Op het moment dat je de tekst gaan vervangen door flash of plaatjes betekend dat ook dat ik als gebruiker niet meer kan kiezen om het lettertype ff groter of kleiner te zetten. Daarmee wordt afbreuk gedaan aan mijn keuzevrijheid, en daar heb ik helemaal geen behoefte aan.
Dit staat overigens los van het feit dat mobiele devices er nog wel eens problemen mee zouden kunnen krijgen, zelfde probleem is er al met sites die flash gebruiken voor de navigatie.
De lettergrootte kunnen veranderen is misschien nog wel de meeste kloterige invloed die clients op een pagina hebben. Zoomen, zoals wat Opera doet, is dan wat webdevvrienderlijker :P Verder kan de webdevver dan ook zorgen dat alles er altijd goed uit ziet, qua indeling enzo.

Verwijderd

Topicstarter
Heb uiteindelijk toch nog een manier gevonden waarop het wel werkt. Plak dit in de body van je css code:

FILTER: DropShadow(Color=#000000, OffX=0, OffY=0);

Helaas is het niet valid css, die filter (als ik me goed herinner), maar het werkt wel ;-)

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 16:35:
Heb uiteindelijk toch nog een manier gevonden waarop het wel werkt. Plak dit in de body van je css code:

Helaas is het niet valid css, die filter (als ik me goed herinner), maar het werkt wel ;-)
Leuk, en dan? Dan mogen wij het niet meer bekijken omdat jij cleartype niet mooi vindt... Ik denk dat niemand je site dan uberhaupt nog wíl bekijken.

Verwijderd

TheZeroorez schreef op zondag 24 juni 2007 @ 18:03:
Geloof me, als je een TFT hebt, en met name een behoorlijk grote, met automatisch dus vaak minder pixeldichtte, heb je het bijna nodig. Op z'n minst op light..
Subjectief ;)

Ik heb een 30" TFT en ik vind het ClearType ongemeen lelijk. Op eender welke setting.

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11 15:39
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 16:35:

Ik snap niet waarom je het uit wilt zetten. Zoals ik het zie heb je 3 soorten bezoekers:

1. De groep bezoekers die ClearType bewust uit heeft staan. Zonder jou aanpassing zien ze jou site al op de 'goede' manier.
2. De groep bezoekers die ClearType bewust aan heeft staan. Zonder jou aanpassing zien ze jou website zoals ze jou website willen zien, namelijk met ClearType. Met jou aanpassing moeten ze verplicht naar een website kijken op een manier waar ze zelf geen voorkeur aan geven.
3. De groep bezoekers die niet weet wat ClearType heeft en het op de standaard instelling heeft laten staan. In IE7 staat ClearType standaard aan, en jij zorgt er met je aanpassing voor dat ze jou website anders zien dan alle andere websites. Lijkt mij niet gewenst.

Mijn ervaring met dit soort 'truucjes' is dat je er niet aan moet komen, omdat het alleen maar irritatie opwekt bij bezoekers.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 16:43:
[...]

Subjectief ;)

Ik heb een 30" TFT en ik vind het ClearType ongemeen lelijk. Op eender welke setting.
Hmm.. Op een kleinere TFT vind ik het ook lelijk, maar ik kan me toch voorstellen dat een lichte CT wel lekker is op een vage setting 30" 8)7

Anyway, het blijft usertje stalken zonder reden.

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:57

DUX

blijft ook nu voor Oranje

offtopic:
Slechts ter indicatie: ik heb cleartype ook nooit mooi gevonden. Het komt op mij over alsof de tekst moet inboeten op scherpte en daardoor wazig wordt (wat feitelijk ook is). M'n ogen gaan ervan tranen. Ik werk op 1920x1200 op een 24".

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Verwijderd

Een website wordt ontworpen door de designer. Ik vind dat een designer wel degelijk mag kiezen of je een AA font wil gebruiken, of niet. Bij sommige websites zal de AA font mooi staan, en bij sommige simpelweg minder.

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Nee, een designer ontwerpt het, een technisch iemand maakt het op zo'n manier dat het toegankelijk is. De gebruiker bepaalt hoe hij een website bekijkt en of hij zijn font groter of kleiner instelt, net als cleartype. Daar heb je je als ontwikkelaar niet mee te bemoeien.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 16:43:
[...]

Subjectief ;)

Een pixel kan op vier manieren opgebouwd zijn (RGB volgorde). Met de ClearType Power Toy heb je wat meer invloed dan de standaardkeuzes. Misschien dat dit ‘helpt’? ;)

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Verwijderd

CrashOne schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 14:52:
Nee, een designer ontwerpt het, een technisch iemand maakt het op zo'n manier dat het toegankelijk is. De gebruiker bepaalt hoe hij een website bekijkt en of hij zijn font groter of kleiner instelt, net als cleartype. Daar heb je je als ontwikkelaar niet mee te bemoeien.
De font is deel van het ontwerp.

Natuurlijk snap ik wat jullie zeggen. Maar er zal vast een goede compromise te sluiten zijn. Als een gebruiker altijd Cleartype wil gebruiken laat je hem dat aanvinken. Maar er zijn ook genoeg mensen (ik, en vast meer mensen) die het gerust willen overlaten aan de designer.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:49

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

DUX schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 20:27:
offtopic:
Slechts ter indicatie: ik heb cleartype ook nooit mooi gevonden. Het komt op mij over alsof de tekst moet inboeten op scherpte en daardoor wazig wordt (wat feitelijk ook is). M'n ogen gaan ervan tranen. Ik werk op 1920x1200 op een 24".
ClearType/Font smoothing is geen simple anti-aliasing die tekst vager maakt om scherpe overgangen te verbergen maar gebruikt een eigenschap van TFT-beeldschermen waardoor een soort van sub-pixel rendering mogelijk is, afhankelijk van het lettertype, display en de gebruikte manier van renderen wordt de tekst dus echt scherper weergegeven.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:31

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 14:58:
[...]

De font is deel van het ontwerp.
Dan moet hij het naar de drukker brengen. Op het web gaat het om toegankelijkheid van content, niet om design.

Intentionally left blank

Verwijderd

crisp schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 15:02:
[...]
Dan moet hij het naar de drukker brengen. Op het web gaat het om toegankelijkheid van content, niet om design.
Op zich heb je gelijk, maar naar mijn mening is design ook belangerijk. Een lelijke irritante pagina wil je niet bekijken, laat staan lezen.

Maargoed ik wijk af van het onderwerp. Ik vind gewoon dat je ClearType uit mag zetten, maar zoals ik zeg.. "vind". :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 15:30:
[...]

Op zich heb je gelijk, maar naar mijn mening is design ook belangerijk. Een lelijke irritante pagina wil je niet bekijken, laat staan lezen.
Dat is het hem nu juist: als de gebruiker ClearType lelijk en irritant vindt, zet hij dat zelf wel uit.

Verwijderd

Als je (sub)pixel-precies websites wilt bouwen moet je je website als PNG of als PDF online zetten. Zo simpel is het. Het web is niet bedoeld om pixel-precies te zijn. Zoals (ik meen) Crisp al zegt: websites horen informatie te verstrekken. Hoe de website bekeken wordt maakt de bezoeker zelf wel uit.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jongens jongens

als hij zijn site er "kut" uit wil laten zien (nofi) dan kan dat toch ? het blijft zijn site ..

hij designed de pagina en een font is gewoon een belangrijk element van een look. en die hoort gewoon bij het design. punt.

ik snap niet dat er mensen zo op hun pik getrapt zijn om dat iemand een pagina er uit wil laten zien zoals hij dat wilt

ik zie niemand steven spielberg afzeiken omdat hij geen cleartype font voor zijn film gebruikt en jij die film op je high-tek 850" diplay wil showen

dus kop houwen of help die gozert gewoon met zijn vraag (nofi)

voor drest iedreen lief hoor :>
ik kom em wel bekijken hoor

Modbreak:En daar schop je een twee weken oud topic voor? Pas voortaan wat op je taalgebruik, dit maakt het écht niet gezelliger.

[ Voor 11% gewijzigd door RobIII op 17-07-2007 00:20 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
leonpwner1 schreef op maandag 25 juni 2007 @ 16:41:
[...]

Leuk, en dan? Dan mogen wij het niet meer bekijken omdat jij cleartype niet mooi vindt... Ik denk dat niemand je site dan uberhaupt nog wíl bekijken.
Kijk jij dan ook nooit op flashwebsites waar de lettergrootte vast staat en waar je ook vaak genoeg zonder cleartype moet stellen. Bijvoorbeeld www.thefwa.com ?

Lijkt me toch niet...

• Avalaxy
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 17:35:
[...]

Kijk jij dan ook nooit op flashwebsites waar de lettergrootte vast staat en waar je ook vaak genoeg zonder cleartype moet stellen. Bijvoorbeeld www.thefwa.com ?

Lijkt me toch niet...
Nee daar kijk ik inderdaad nooit. Sowieso bekijk ik nooit sites met flash, geef mij maar platte html.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe heb je dan al die jaren gesurft voordat IE7 er was :P

• Avalaxy
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 19:52:
Hoe heb je dan al die jaren gesurft voordat IE7 er was :P
Waren toen alle websites in flash ofzo? :P

Als antwoord op je vraag: met firefox.

[ Voor 8% gewijzigd door Avalaxy op 26-07-2007 19:55 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

En deze onzin offtopic discussie ben ik zat :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.