Ik wil mijn WRT54GS als VPN-endpoint (PPTP) gebruiken om remote verbinding te kunnen maken met mijn thuisnetwerk.
Mijn huidige setup is de volgende:
- speedtouch 510 (fungeert als modem, router en dhcp server)
- wrt54gs (fungeert als AP, WAN-poort dus niet gebruikt)
Normaal gebruik ik de WRT niet vaak. Gebruik meestal bedraad netwerk. Ik wil deze setup eigenlijk niet wijzigen maar het VPN-endpoint feature gewoon toevoegen.
Wat heb ik al gedaan?
- DD-WRT (FW DD-WRT v23)geinstalleerd op de WRT. PPTP-server enabled met user+pass.
- Vanuit het interne netwerk een VPN connectie opgezet naar de WRT. Dit lukte eigenlijk meteen.
- Poorten geforward (1723) vanaf de Speedtouch naar de WRT.
- Extern verbinden, verbinding opzetten lukt, pingen lukt niet.
Waar heb ik al gezocht?:
- DD-WRT wiki
- GOT bv Troubles om Linksys WRT54G als PPTP VPN-server te gebruiken
Het probleem is dat de meest voorkomende configuratie modem - router is. Ik heb nu dus router - router en vraag me af of dit geen onmogelijke configuratie is voor het VPN verhaal.
Bevindingen:
Zoals aangegeven lukt het verbinden prima.
Ik kom binnen op het adres wat ik in DD-WRT bij de PPTP server opgeef. In dit geval 10.1.1.100.
Subnet is 255.255.255.0 maar de gateway op de adapter is 10.1.1.100.
En dit klopt niet. De gateway in het subnet is de speedtouch op 10.1.1.138. De WTR zit op 10.1.1.139 overgens maar dat terzijde.
De 'ingebelde' computer kan echter alleen zichzelf pingen (10.1.1.100) en geen van de andere deelnemers in het netwerk. Zij hem ook niet trouwens.
Mijn huidige setup is de volgende:
- speedtouch 510 (fungeert als modem, router en dhcp server)
- wrt54gs (fungeert als AP, WAN-poort dus niet gebruikt)
Normaal gebruik ik de WRT niet vaak. Gebruik meestal bedraad netwerk. Ik wil deze setup eigenlijk niet wijzigen maar het VPN-endpoint feature gewoon toevoegen.
Wat heb ik al gedaan?
- DD-WRT (FW DD-WRT v23)geinstalleerd op de WRT. PPTP-server enabled met user+pass.
- Vanuit het interne netwerk een VPN connectie opgezet naar de WRT. Dit lukte eigenlijk meteen.
- Poorten geforward (1723) vanaf de Speedtouch naar de WRT.
- Extern verbinden, verbinding opzetten lukt, pingen lukt niet.
Waar heb ik al gezocht?:
- DD-WRT wiki
- GOT bv Troubles om Linksys WRT54G als PPTP VPN-server te gebruiken
Het probleem is dat de meest voorkomende configuratie modem - router is. Ik heb nu dus router - router en vraag me af of dit geen onmogelijke configuratie is voor het VPN verhaal.
Bevindingen:
Zoals aangegeven lukt het verbinden prima.
Ik kom binnen op het adres wat ik in DD-WRT bij de PPTP server opgeef. In dit geval 10.1.1.100.
Subnet is 255.255.255.0 maar de gateway op de adapter is 10.1.1.100.
En dit klopt niet. De gateway in het subnet is de speedtouch op 10.1.1.138. De WTR zit op 10.1.1.139 overgens maar dat terzijde.
De 'ingebelde' computer kan echter alleen zichzelf pingen (10.1.1.100) en geen van de andere deelnemers in het netwerk. Zij hem ook niet trouwens.