Toon posts:

Positionering router

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enkele weken hebben wij een computer op de zolder staan, zonder internet. Normaalgesproken netwerk ik altijd via een snoertje maar in dit geval is het niet mogelijk om netjes een snoer naar zolder te krijgen, dus moet het draadloos worden. Mijn oog is gevallen op de Linksys WRT54GL in combinatie met een WMP54G PCI kaartje van hetzelfde merk.

Ik ben erg aan het twijfelen waar ik de router neer ga zetten om een optimale verbinding te krijgen. Ik heb twee opties: de meterkast en bij de computer in de woonkamer. De afstand tot de zolder is het kortste vanuit de meterkast (twee houten vloeren) dus dat leek mij de beste optie. Nu ben ik gaan rondvragen en kwam ik erachter dat in de praktijk blijkt dat een verbinding van beneden naar boven minder goed functioneert dan andersom.

Ik weet nu eigenlijk niet zo goed meer wat ik moet doen. Zal de verbinding met de router in de meterkast stabiel genoeg zijn of moet ik toch echt een andere oplossing gaan zoeken?

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 23:58
Ik zelf heb slechte ervaringen met de Linksys PCI kaartje. Gevoeligheid was niet genoeg om te ontvangen door 2 muren. Ik gebruikte toen een WRT54GS zonder custom firmware.

Bij jou moet je gewoon uitproberen waar je het beste ontvangst heb.
Bij mij heb ik de router op de plafond gehangen in de woonkamer.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, hebben mensen nog alternatieven voor het PCI kaartje?

• Felixje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10-2023
Niet voor het pci kaartje, waar je wel op moet letten is dat je echt een wrt54gL moet hebben. Een wrt54g schijnt nogal bagger te zijn.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Verwijderd

Ik denk eigenlijk dat dat absoluut niet te voorspellen is. Hangt van zoveel factoren af (afstand, muren, ijzer, andere straling,...) dat je het gewoon moet testen.

• Hardcore-Maniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-11-2017
2x wrt54gl in bridge mode haalt het altijd

Verwijderd

Topicstarter
Hardcore-Maniac schreef op zondag 24 juni 2007 @ 17:43:
2x wrt54gl in bridge mode haalt het altijd
Ja, maar je begrijpt dat ik weinig zin heb om 2 routers te halen ;). Niemand alternatieven voor een betere PCI kaart?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2007 21:53 ]

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
wireless USB-stickje met cradle?
Kan je dat ook nog een beetje verzetten en richten en zo...

Eventueel een Linksys range expander bijkopen => vergroot het bereik serieus

Simke

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-03 18:34
Meterkast zou ik zowiezo niet doen, veels te veel storing door de kabels die daar lopen.

Er wordt meestal geadviseerd de router zo hoog mogelijk te plaatsen, maar dat heeft te maken met meerdere clients enzo. Hoef jij je niet direct zorgen over te maken. Zowiezo is WIFI 2-wegs verkeer, dus er is niet zoiets als een zender en ontvanger.

De WRT54G heeft in het verleden heel wat opschudding veroorzaakt. De WRT54G stond bekend om de kwaliteit en de mogelijkheid om er een eigen OS op te zetten. Echter, toen Linksys bij versie 4 of 5 kwam, is intern een hoop veranderd waardoor het installeren van een eigen OS niet meer werkte. Bovendien, en dat is vrij kwalijk, was de nieuwe software die ze hiervoor hadden behoorlijk bagger. Gelukkig is dat inmiddels met updates opgelost. Bovendien zitten we tegenwoordig alweer bij versie 6 a 7, die deze problemen zowiezo al niet meer kennen.

Toch raad ik je aan, als het prijsverschil niet te groot is, voor een WRT54GL te kiezen. Na velen klachten over het niet meer kunnen installeren van eigen software is de GL in het leven geroepen. Dat is een router die kwa specificaties zeker niet onderdoet voor de WRT54G, maar bovendien de mogelijkheid bied om je eigen OS te installeren. Dit heeft bergen voordelen die je hier op Tweakers en via Google kunt vinden. (Te veel variaties om gelijk op te noemen en deze post is toch al zo lang)

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-03 13:36
Je moet er rekening mee houden dat het wifi-signaal onder een hoek van 90 graden de antennes verlaat. Als de router rechtop staat, en de antennes naar boven wijzen, dan is je scope 'dezelfde verdieping'. Zorg er dus voor dat de antennes horizontaal in de meterkast komen te staan, dan is je scope 'boven en beneden'.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de informatie allemaal. Dat ik een WRT54GL ga kopen staat inmiddels wel vast, want ik hoor van verschillende kanten veel goede verhalen daarover. Op dit moment ben ik meer aan het twijfelen over de juiste netwerkadapter. Over PCI-kaarten lees ik veel verschillende verhalen, zo zou de Linksys kaart die ik op het oog had soms geen signalen ontvangen of regelmatig uitvallen. USB trekt mij niet omdat de antenne daar erg klein is.

De PC staat in de buurt van een trap dus wanneer ik de antenne via een snoer in het trapgat weet te krijgen, is de afstand al veel kleiner en gaat het signaal door 1 plafond ipv 2. Is het dan beter om een PCI kaart aan te schaffen met een antenne aan een snoer?

Verwijderd

De PC staat in de buurt van een trap dus wanneer ik de antenne via een snoer in het trapgat weet te krijgen...
Dat is niet aan te raden, het verlies dat zo'n verlengkabelkabel met zich meebrengt weegt niet op tegen de paar meter die je ermee wint. Ik zou dan toch voor de USB variant gaan, die kan je met een USB verlengkabel wel ik het trapgat plaatsen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 12:49:
[...]
Dat is niet aan te raden, het verlies dat zo'n verlengkabelkabel met zich meebrengt weegt niet op tegen de paar meter die je ermee wint. Ik zou dan toch voor de USB variant gaan, die kan je met een USB verlengkabel wel ik het trapgat plaatsen.
Dat vind ik wel een strak plan eigenlijk. Gaat dit niet ten koste van de snelheid, of is USB2.0 snel genoeg daarvoor? Als USB adapter zou ik dan een Linksys WUSB54GC nemen denk ik.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-03 18:34
Op één USB2.0 poort zou je in theorie minstens 8 van die dingen kunnen aansluiten zonder enige vorm van snelheidsverlies. Dat zit dus wel goed.

Let wel op de maximale lengte van de USB kabel. Die mag niet langer dan 5 meter zijn. Wil je 'm langer hebben, dan moet je in het midden er een (non-powered) hub tussen plaatsen.

Overigens kun je met de WRT54GL en aangepaste software de sterkte van de WIFI signalen vergroten van 25mw tot max 255mw. (Al is alles hoger dan 150 af te raden ivm warmte in de router en verslecht signaal)

Verwijderd

Topicstarter
Ik koop het volgende dan:
- Linksys WRT54GL
- Linksys WUSB54GC
- USB verlengkabel

Vervolgens zie ik wel hoe ik het beste bereik krijg. Ik ben een beetje aan het orienteren naar de aangepaste software, dat wordt waarschijnlijk Tomato. Allemaal bedankt voor de hulp/informatie.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Ik zou voor de pci kaar met een losse 7dbi oid antenne gaan en dan de WRT54GL aan de buitenkant van de meterkast.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Pagina: 1