[Debian] Kan niet meer updaten

Pagina: 1
Acties:

• ^Mo^
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Hoi,

Ik wilde mijn Debian installatie updaten, maar er zijn dependency conflicten waardoor dit niet meer lukt:
You might want to run 'apt-get -f install' to correct these.
The following packages have unmet dependencies:
libc6-dev: Depends: libc6 (= 2.3.6.ds1-13) but 2.3.2.ds1-22sarge6 is installed
libdevmapper1.02: Depends: libc6 (>= 2.3.6-6) but 2.3.2.ds1-22sarge6 is installed
libselinux1: Depends: libc6 (>= 2.3.6-6) but 2.3.2.ds1-22sarge6 is installed
libsepol1: Depends: libc6 (>= 2.3.6-6) but 2.3.2.ds1-22sarge6 is installed
locales: Depends: glibc-2.3.6.ds1-1
E: Unmet dependencies. Try using -f.
Vervolgens probeer ik dus inderdaad apt-get -f install en dan krijg ik het volgende:
The following extra packages will be installed:
libc6
Suggested packages:
glibc-doc
The following packages will be REMOVED:
initrd-tools kernel-image-2.6.11
The following packages will be upgraded:
libc6
Nu wil ik uiteraard niet dat de kernel die ik momenteel in gebruik heb wordt weggegooid :) Als ik los libc6 wil upgraden, dan krijg ik de melding dat de geinstalleerde initrd-tools te oud is, en als ik deze wil upgraden, dan krijg ik dus de bovenstaande melding (de eerste). Is dit nog wel goed te krijgen??

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

Verwijderd

Doet dan eens een uname -a

• ^Mo^
Linux cobra 2.6.11 #1 Sun Aug 21 14:35:33 CEST 2005 i686 GNU/Linux
Hij geeft ook keurig aan dat 'ie de running kernel gaat verwijderen en dat dat niet aan te raden is omdat de boel dan niet meer zal starten :)

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

Verwijderd

Tsja, wat je zou kunnen doen, accepteren en daarna de kernel weer opnieuw installeren, risicovol, maar sinds je nog op een draaiend systeem zit niet onmogelijk. Alleen weet ik dan niet hoe het met /lib/modules zit. Wat natuurlijk ook een optie is, draai een apt-cache search kernel, en kijk of er nieuwere kernel package is, installeer die, en kijk dan of apt-get -f install die ook weg wil doen ;)

• ^Mo^
Er is wel inderdaad een nieuwe kernel image, maar ook die kan ik niet installeren :( Misschien maar wat pogen om handmatig een kernel te installeren en dan die andere problemen oplossen. Was er al bang voor dat er geen alternatief zou zijn. Toch bedankt.. :)

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 31-01 14:44

Valium

- rustig maar -

Dit ziet eruit als een gemixte sources.list-probleem.

Als je goed kijkt naar de foutmelding kun je zien dat hij zegt dat libc6-dev versie 2.3.6.ds1-13 van libc6 nodig heeft (de versie van etch, de huidige stable), terwijl libc6 versienummer 2.3.2.ds1-22sarge6 geinstalleerd is (de versie van oldstable/sarge). Ik zou even kijken naar je /etc/apt/sources.list of die wel helemaal klopt. Misschien heb je een mix van "stable" en "sarge" staan.

Om dit netjes op te lossen moet je al je sources overzetten op oldstable, sarge ,stable of etch, maar kies wel een van de vier en ga niet mengen (ik adviseer etch). Vervolgens doe je een "apt-get update" om de lijsten bij te werken.

Daarna, dus voordat je de pakketten daadwerkelijk gaat bijwerken, ga je eerst even lezen op de wat de problemen zijn die je kunt verwachten bij zo'n upgrade.
http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=
Dan kun je daarna aan de hand van zo'n howto een apt-get dist-upgrade uitvoeren.

Sinds etch wordt "kernel-image" niet meer gebruikt. Het pakket heet tegenwoordig "linux-image". Je kunt het beste een algemeen pakket installeren. Kijk op deze pagina voor een lijstje:
http://packages.debian.or...ersion=stable&release=all
Bijvoorbeeld linux-image-2.6-686

Verder zijn de initrd-tools vervangen door de initramfs-tools.

Een running kernel kun je verwijderen zonder problemen. Je moet daarna alleen niet de stekker eruit trekken totdat je weer een werkende kernel geinstalleerd hebt.

• ^Mo^
Ik heb even naar die sources gekeken, maar ik gebruik alleen maar stable?(Maar het kan zijn dat ik het inderdaad ooit heb verkloot :( Het zal wel weer...Linux lijkt niet echt aan mij besteed)
Ik heb inmiddels een nieuwe kernel geinstalleerd (niet via de debian manier, maar gewoon handmatig). Maar nu kan ik niet van initrd-tools af komen!
Removing initrd-tools ...
dpkg: error processing initrd-tools (--remove):
failed to rmdir/unlink `/usr/share/initrd-tools/linuxrc.dpkg-tmp': Permission denied
Errors were encountered while processing:
initrd-tools
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
Nog iets raars. Als ik ls /usr/share intik, dan zie ik inderdaad initrd-tools staan, maar ik kan daar niet in, ook niet als root. Nog vreemder, als ik nu ls -al intik in /usr/share, dan zie ik initrd-tools helemaal niet meer terug :? En als ik ook maar iets probeer met de initrd-tools directory, dan krijg ik Input/output error 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door ^Mo^ op 24-06-2007 21:10 ]

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

^Mo^ schreef op zondag 24 juni 2007 @ 16:23:
Ik wilde mijn Debian installatie updaten, maar er zijn dependency conflicten waardoor dit niet meer lukt:
Is dit de eerste keer in lange tijd dat update? Ik ga er vanuit van wel, omdat je anders door de 'stable' in je sources.list allang geupgrade zou moeten zijn naar Etch, terwijl uit de versies blijkt dat je nog op Sarge zit.
^Mo^ schreef op zondag 24 juni 2007 @ 21:09:
Nog iets raars. Als ik ls /usr/share intik, dan zie ik inderdaad initrd-tools staan, maar ik kan daar niet in, ook niet als root. Nog vreemder, als ik nu ls -al intik in /usr/share, dan zie ik initrd-tools helemaal niet meer terug :? En als ik ook maar iets probeer met de initrd-tools directory, dan krijg ik Input/output error 8)7
Dat klinkt alsof je een keer iets grondig verkeerd hebt gedaan :P. Het staat in ieder geval vrijwel zeker los van het upgrade probleem.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• ^Mo^
Confusion schreef op zondag 24 juni 2007 @ 21:15:
[...]

Is dit de eerste keer in lange tijd dat update? Ik ga er vanuit van wel, omdat je anders door de 'stable' in je sources.list allang geupgrade zou moeten zijn naar Etch, terwijl uit de versies blijkt dat je nog op Sarge zit.

[...]

Dat klinkt alsof je een keer iets grondig verkeerd hebt gedaan :P. Het staat in ieder geval vrijwel zeker los van het upgrade probleem.
Ja, het is wel een tijdje geleden inderdaad :/ Zou dit nog te herstellen zijn?

Pagina: 1