Toon posts:

Ventilator voeding draait niet (meer) is dat schadelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 545 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
2 vraagjes:

1
Ik kom er net achter dat mijn ventilator van mijn voeding niet (meer) draait. Is dit schadelijk voor de pc?

2
Een week of wat geleden hebben ze bij een computer winkel mijn case fan direct op de voeding aangesloten (hij zat eerst aan het mobo vast) Kan dit de oorzaak van het niet meer draaien van de voeding fan zijn?

De voeding is een SmartPower 2.0 450W ATX12V v2.01 power supply van deze kast: http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=15139

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2007 15:33 ]

Verwijderd

volgens de spec. van antec op de site gaat die fan pas draaien als de voeding boven een bepaalde temperatuur komt. en zo ver ik kan lezen zitten er 2 fans in waarvan de buitenste fan alleen stil staat beneden bepaalde temperaturen. (draaid de binneste fan wel; of ook niet?)

dat de case fan verplaatst is van mobo naar een directe 12v lijn maakt niet uit je kunt nu alleen de rpm niet meer uitlezen van je fan.

zie spec van antec

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2007 15:42 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als de fan echt niet meer draait moet je er zeker wat aan doen. Wordt ie te heet gaan er dingen gebeuren die je echt niet wilt.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 13:37
Daarnaast doe je er verstandig aan om de voeding te controleren.

Deze smartpower-serie heeft nl last van slechte condensatoren (bol/lekken). Ik heb meerdere van deze kasten gezien met brakke condensatoren in de voeding

Verwijderd

Topicstarter
Ok...thx..heb ik weer. Deze pc is helemaal kapot aan het gaan, de garantie zal wel vervallen zijn.
Voeding videokaart was stuk, casefan ook, c: schijf gaat er aan en nu dit...wordt lekker duur grapje

Maar, hoe moet ik die voeding controleren? Ik heb daar geen verstand van. Ik ga hem deze week toch langsbrengen naar de computer winkel, wat kan ik dan zeggen wat ze moeten doen?

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 15:53:
Ok...thx..heb ik weer. Deze pc is helemaal kapot aan het gaan, de garantie zal wel vervallen zijn.
Voeding videokaart was stuk, casefan ook, c: schijf gaat er aan en nu dit...wordt lekker duur grapje

Maar, hoe moet ik die voeding controleren? Ik heb daar geen verstand van. Ik ga hem deze week toch langsbrengen naar de computer winkel, wat kan ik dan zeggen wat ze moeten doen?
Voeding videokaart stuk. :? Die krijgt net als de rest van de PC gewoon z'n prik uit de voeding, de antec dus. Overigens is Antec wel makkelijk met het vervangen van je voeding indien die nog in de garantie zit.

Ohja en wat blub84 ook al zegt, had je ook op de site van Antec kunnen vinden trouwens. :)
Stond gewoon onder het linkje support, FAQ's en Downloads.
One of the fans in my new SmartPower 2.0 unit is not spinning. Is that right?
YES! SmartPower 2.0 features Antec's unique Dual Fan Technology: the exhaust fan only starts to spin when the power supply reaches a certain temperature. The rest of the time it stays off for maximum quiet operation. (And don't worry about that, either: the second fan, inside the case, spins on power up for constant quiet ventilation.)

No signature found

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 15:38:
volgens de spec. van antec op de site gaat die fan pas draaien als de voeding boven een bepaalde temperatuur komt. en zo ver ik kan lezen zitten er 2 fans in waarvan de buitenste fan alleen stil staat beneden bepaalde temperaturen. (draaid de binneste fan wel; of ook niet?)

dat de case fan verplaatst is van mobo naar een directe 12v lijn maakt niet uit je kunt nu alleen de rpm niet meer uitlezen van je fan.

zie spec van antec
Ik heb nu dit gevonden:
Q One of the fans in my new SmartPower 2.0 unit is not spinning. Is that right?
A YES! SmartPower 2.0 features Antec's unique Dual Fan Technology: the exhaust fan only starts to spin when the power supply reaches a certain temperature. The rest of the time it stays off for maximum quiet operation. (And don't worry about that, either: the second fan, inside the case, spins on power up for constant quiet ventilation.)

http://www.antec.com/us/s...AQ.php?Qnumber=1&FAQno=19

Die laatste zin snap ik niet. De binnenfan draait dus bij het opstarten, maar er staat niet bij dat hij ook BLIJFT draaien.

Verwijderd

Topicstarter
ow ik bedoelde met voeding videokaart de ventilator van mijn voeding...foutje

Verwijderd

die blijft ook draaien

Verwijderd

als de fan op je vga kaart niet meer draaid moet je die wel vervangen want bij de meeste vga kaarten hoort ie standaard te draaien. waarschijnlijk is je lager van de vga koeler vast gelopen die heeft aan het einde eerst nog een heleboel herrie gemaakt omdat de lager dan af is en dat kun je niet gemist hebben.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 13:37
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 15:53:

C-schijf gaat eraan?? Hoe bedoel je?
Brakke condensatoren -> instabiele spanning -> brakke harddisk, is heel goed te verklaren.

Maar als je 'm langsbrengt, dan moeten hun toch conclusies trekken en nakijken, en jij toch niet aangeven wat ze exact moeten testen?
zo wel, dan zou ik maar eens een andere winkel zoeken

Verwijderd

Topicstarter
DJSmiley schreef op zondag 24 juni 2007 @ 16:23:
[...]

C-schijf gaat eraan?? Hoe bedoel je?
Brakke condensatoren -> instabiele spanning -> brakke harddisk, is heel goed te verklaren.

Maar als je 'm langsbrengt, dan moeten hun toch conclusies trekken en nakijken, en jij toch niet aangeven wat ze exact moeten testen?
zo wel, dan zou ik maar eens een andere winkel zoeken
Mijn hele pc lijkt stuk te gaan. Onder andere is dit mijn c: schijf. Mijn andere 2 schijven maken geen uberherrie bij bijvoorbeeld zware applicaties. Ik heb een groot winrar bestand op de 3 schijven uitgepakt en op de c: schijf leek het wel oorlog, maar dat is een ander probleem.

Nu had ik het probleem met de koeler van de voeding. Dat is nu over. Dat is om de volgende reden. Toen n week of wat geleden mijn casefan niet meer via het mobo maar via de voeding stroom krijgt maakt hij stukken minder lawaai. Door het lawaai hoorde ik vroeger dus veel andere geluiden niet.

Ik heb net een spel gespeeld en ik hoorde ook bij andere spellen na een tijd een vreemd nieuw geluid. Dit blijkt nu de fan van de voeding te zijn die inderdaad gaat draaien als het warm wordt. Gelukkig is die dus niet stuk.

thx
Pagina: 1