Telefoonhoorn aansluiten op microfooningang pc

Pagina: 1
Acties:
  • 3.355 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118672

Topicstarter
Zo nu en dan wil ik een telefoongesprek opnemen. Ik wil de telefoonhoorn (speaker én microfoon) solderen aan een standaard 3,5 mm plug zodat ik die op de microfooningang van m'n geluidskaart kan aansluiten. :9

Leek me een hele simpele en goedkope oplossing maar ik heb gelezen dat ik daarmee m'n geluidskaart opblaas of heel veel ruis in m'n opname krijg. En dat wil ik niet. ;)

Er zijn kant-en-klaar oplossingen te koop (zwarte kastje rechts) maar die kosten ongeveer € 70,- en dat is me te gek.

Ik heb gelezen dat de reden waarom ik de hoorn niet rechtstreeks op m'n geluidskaart kan aansluiten is omdat er spanning op het signaal van de hoorn staat. Maar dit moet toch heel simpel kunnen? Met een beetje hobbyen moet ik toch gewoon zelf zoiets kunnen solderen?

Ik kan alleen nergens een handleiding daarvoor vinden. Dus weet iemand een goedkope oplossing om de telefoonhoorn aan te sluiten op de microfooningang van m'n pc? :?

(over het aansluiten van de telefoonlijn ipv de telefoonhoorn op een pc is wel van alles te vinden maar dat gaat hier niet op omdat ik ISDN heb)
(of je juridische wel of niet mag opnemen: het mag als er maar tenminste één partij op de hoogte is van de opname, en dat ben ik)

edit: nog één gevonden, lijkt me ook wat duur...

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 118672 op 24-06-2007 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
De hoorn aansluiten (zonder telefoon eraan) gaat prima, heb ik zelf ook gedaan. Hoe het moet met telefoon eraan (dat maak ik uit jouw verhaaltje op), geen idee.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
lemming_nl schreef op zondag 24 juni 2007 @ 15:32:
De hoorn aansluiten (zonder telefoon eraan) gaat prima, heb ik zelf ook gedaan. Hoe het moet met telefoon eraan (dat maak ik uit jouw verhaaltje op), geen idee.
Ja, klopt de telefoon blijft gewoon werken. Het is m'n bedoeling dat er een splittertje wordt aangesloten op de hoornuitgang van de telefoon -> één kabel gewoon naar de hoorn / één kabel (via wat electronica) naar een 3,5 mm plugje.

M'n telefoon is trouwens een Vox Sigma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb gelezen dat de reden waarom ik de hoorn niet rechtstreeks op m'n geluidskaart kan aansluiten is omdat er spanning op het signaal van de hoorn staat.
Condensator?

EDITje: Als je gaat splitten: wat is impedantie van geluidskaart? Misschien anders opamp als buffer erachter?

[ Voor 23% gewijzigd door Sissors op 24-06-2007 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:44
Heb ik heel vroeger ook wel eens gedaan. (maar dan op de line-in van een minidisc)

Direct aansluiten zou ik niet doen, zeker niet op je PC. Een dode geluidskaart is te overleven, maar als ie meer mee neemt is het minder ;)
Ik zou het zeker scheiden, oa ivm aardlussen enz.

Sloop een modem/netwerkkaart en misbruik hiervan de 1:1 scheidingstrafo om de koppeling galvanisch gescheiden te houden van het telefoonnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-06 22:34

SA007

Moderator Tweaking
Wat je moet hebben is een scheidingstrafo met middenaftakking met 75 ohm impedantie.

http://www.grynx.com/projects/build-your-own-chat-cord/

Alleen dan de 9V batterij weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
furby-killer schreef op zondag 24 juni 2007 @ 15:44:
[...]

Condensator?

EDITje: Als je gaat splitten: wat is impedantie van geluidskaart? Misschien anders opamp als buffer erachter?
Excuus maar dit zegt mij helemaal niks. ;( Ik kan wel een soldeerbout vasthouden maar eerst heb ik wel een tekeningetje en boodschappenlijstje voor nodig. ;)
Wat mij verbaasde toen ik hiernaar zocht op internet is dat er voor het aansluiten van de telefoonlijn op de pc wel van alles te vinden is maar voor het aansluiten van de telefoonhoorn helemaal niks, terwijl dit toch simpeler moet zijn denk ik zo.

Is er iemand die dit werkend heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dat tweede deel was ook meer richting andere.

Scheidingstrafo is wel goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SA007 schreef op zondag 24 juni 2007 @ 15:53:
Wat je moet hebben is een scheidingstrafo met middenaftakking met 75 ohm impedantie.

http://www.grynx.com/projects/build-your-own-chat-cord/

Alleen dan de 9V batterij weglaten.
Dit is volgens mij dus zo'n oplossing die werkt met de telefoonlijn en dat gaat hier niet werken omdat ik ISDN heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
Ik zelf neem wel eens een voicemailbericht op van mijn mobiel dankzij Bluetooth. Op de laptop heb ik dan Widcomm Bluetooth drivers + Audacity voor het opnemen.

Heb je geen mogelijkheid het op die manier te doen? Scheelt je een hoop nadenkwerk en soldeerwerk en sowieso het risico op een opgeblazen geluidskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Joen schreef op zondag 24 juni 2007 @ 16:09:
Ik zelf neem wel eens een voicemailbericht op van mijn mobiel dankzij Bluetooth. Op de laptop heb ik dan Widcomm Bluetooth drivers + Audacity voor het opnemen.

Heb je geen mogelijkheid het op die manier te doen? Scheelt je een hoop nadenkwerk en soldeerwerk en sowieso het risico op een opgeblazen geluidskaart.
ISDN en de Vox Sigma telefoon zijn nog van vóór Bluetooth. :) De oplossing van de aftakking van de telefoonHOORN is echte de enige mogelijkheid in mijn geval. Volgens mij moet dat voor een paar euro kunnen zoals het voorbeeld van SA007 voor de oplossing met aftakking van de telefoonLIJN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
@tedq: da tsnap ik. Waar ik dan ook op doelde was of het per se met die aparatuur moet of dat je de telefoongesprekken ook via een andere weg kan opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
Dat is ook prima mogelijk.
Je kunt inderdaad niet zomaar de line-in van de geluidskaart aan de hoorn van je telefoon hangen, daar staat teveel spanning op.
Met een galvanische scheiding zou dit wel mogelijk moeten zijn. Het antwoord van SA007 lijkt me dan ook het juiste.

Heb hier in het verleden ook wel eens over gedacht, toen ik hoorde dat er leugendetector-software betaat die stemmen kan analyseren :9

[ Voor 16% gewijzigd door frickY op 24-06-2007 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 10:54
Bouw gewoon een pc-mic in de hoorn van de telefoon? Lijkt me niet zo lastig eerlijk gezegd...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-06 00:05

tim427

Turbulence!

En als men nou een fax-modem kaartje koopt à 12 euro. Die heeft dan een LINE ingangen en een PHONE uitgang. Installeert ... (kan niet meer op de naam komen). Het is zo'n antwoord apparaat software.. 4 jaar terug had ik namenlijk een pentium 168 met fax-modem een antwoordapparaat van gemaakt met opname functie. (logboek: save the last 10 conversations) die kun je ook op 100 zetten maar ook na het bellen kopieren :D

Geen gesoldeer. Wel klooien met drivers :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
tim427 schreef op zondag 24 juni 2007 @ 17:00:
En als men nou een fax-modem kaartje koopt à 12 euro. Die heeft dan een LINE ingangen en een PHONE uitgang. Installeert ... (kan niet meer op de naam komen). Het is zo'n antwoord apparaat software.. 4 jaar terug had ik namenlijk een pentium 168 met fax-modem een antwoordapparaat van gemaakt met opname functie. (logboek: save the last 10 conversations) die kun je ook op 100 zetten maar ook na het bellen kopieren :D

Geen gesoldeer. Wel klooien met drivers :+)
En het werkt niet met ISDN. O-)

edit: Kan dit werken als (onderdeel van) de oplossing? Het is mij niet duidelijk waarvoor het precies dient maar ik vond de link in een ouder topic.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 118672 op 24-06-2007 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Dat velleman geval dient om een actief telefoongesprek op de telefoonlijn zelf af te takken, waarbij je dus geen onderscheid hebt wie de beller en de opgebelde is. Voor 12,25€ lijkt me dat een nette oplossing, je krijgt er rechtstreeks line-niveau uit (ideaal voor op line-in).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:04

kraats

Ik rol

Heb je echt een ISDN-toestel, of is het via (bijvoorbeeld) een Quattrovox aangesloten? Want dan heb je natuurlijk alsnog een analoge lijn. En met een thuiscentrale kun je misschien zelfs een 'conference call' opzetten met een gewoon modem en hoef je dus niet eens met splitters te werken.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
naftebakje schreef op zondag 24 juni 2007 @ 19:24:
Dat velleman geval dient om een actief telefoongesprek op de telefoonlijn zelf af te takken, waarbij je dus geen onderscheid hebt wie de beller en de opgebelde is. Voor 12,25€ lijkt me dat een nette oplossing, je krijgt er rechtstreeks line-niveau uit (ideaal voor op line-in).
Ow jammer... |:( Dat is weer een oplossing om van de telefoonlijn af te tappen en dat werkt hier niet. Het moet echt vanaf de hoorn zelf.
Heeft iemand enig idee wat voor componenten er in dit en dit kastje zitten of heeft iemand zo'n kabeltje zelf (werkend) gemaakt?
kraats schreef op zondag 24 juni 2007 @ 19:28:
[...]
Heb je echt een ISDN-toestel, of is het via (bijvoorbeeld) een Quattrovox aangesloten? Want dan heb je natuurlijk alsnog een analoge lijn. En met een thuiscentrale kun je misschien zelfs een 'conference call' opzetten met een gewoon modem en hoef je dus niet eens met splitters te werken.
Nee, alles ISDN. De Vox Sigma is een ISDN-toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-06 00:05

tim427

Turbulence!

En een ISDN Modem kaart dan? Ik weet niet of er software voor is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Volgens mij heeft JoJo al de beste oplossing genoemd.
Zet gewoon een Microfoon, die aangesloten is op de PC in het hoor-deel van je telefoon.
Je eigen stem is dan ook te horen.
En je hebt een galvanische scheiding.
Ook geen dure spullen nodig.

Overigens mag je alleen maar gespreken opnemen als je dat netjes verteld.
Zo niet, dan kun je geen gebruik maken van de opgenomen gegevens.
En als je het een ander (derde partij) laat horen, is het schending van privacy.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Is met je computer bellen (voip) geen optie? Dan kun je gewoon met software het gesprek opnemen zonder telefoons en geluidskaarten te slopen :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
guus.assmann schreef op zondag 24 juni 2007 @ 21:02:
Volgens mij heeft JoJo al de beste oplossing genoemd.
Zet gewoon een Microfoon, die aangesloten is op de PC in het hoor-deel van je telefoon.
Je eigen stem is dan ook te horen.
En je hebt een galvanische scheiding.
Ook geen dure spullen nodig.

Overigens mag je alleen maar gespreken opnemen als je dat netjes verteld.
Zo niet, dan kun je geen gebruik maken van de opgenomen gegevens.
En als je het een ander (derde partij) laat horen, is het schending van privacy.
Rommelen aan de hoorn zelf is geen optie. Een splittertje aan de hoornaansluiting met aftakking naar de geluidskaart is het enige dat mogelijk is in dit geval. Dus hetzelfde als die twee voorbeelden, maar dan natuurlijk niet voor €70,- ;)

Het is in Nederland wettelijk toegestaan om een (telefoon)gesprek op te nemen zolang minimaal één van de betrokken partij daarvan op de hoogte is (en dat ben ik natuurlijk). Deze opname wereldkundig maken kan alleen als het belang van deze openbaring opweegt tegen de schending van privacy enz.
Maar de opname mag altijd in een bv. een rechtzaak worden ingebracht en dat is hier ook de toepassing.
Marzman schreef op zondag 24 juni 2007 @ 21:10:
Is met je computer bellen (voip) geen optie? Dan kun je gewoon met software het gesprek opnemen zonder telefoons en geluidskaarten te slopen :)
Nee dit is geen optie. Een hele telefooncentrale vervangen door VOIP om voordeliger een opname te maken is natuurlijk onmogelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 118672 op 24-06-2007 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ok, vanaf je hoorn aftappen is denk ik alleen mogelijk als je jezelf kan terughoren in de speaker, sommige telefoons hebben hier een filter tegen, moet je ff controleren. (blaas in je hoorn en luister of je het geruis hoort)

Als je dat heb kan je denk ik gewoon een hoogimpedante schidingstrafo parralel aan de speaker zetten en dit aan de microfooningang gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SA007 schreef op zondag 24 juni 2007 @ 23:48:
Ok, vanaf je hoorn aftappen is denk ik alleen mogelijk als je jezelf kan terughoren in de speaker, sommige telefoons hebben hier een filter tegen, moet je ff controleren. (blaas in je hoorn en luister of je het geruis hoort)

Als je dat heb kan je denk ik gewoon een hoogimpedante schidingstrafo parralel aan de speaker zetten en dit aan de microfooningang gooien.
De hoorn heeft een rj11 stekkertje met 4 aders. Dus 2 voor speaker en 2 voor microfoon denk ik dan. Deze 2 paar zijn de input voor de "zwarte kastjes" die je kant en klaar kan kopen. De output is een 3,5 mm plugje. Het enige wat daar tussenin gebeurt is volgens mij de spanning vanuit de telefoon verwijderen en het volume van de twee geluidssignalen op elkaar afstemmen.
Dat kan toch nooit € 70,- kosten?

Afbeeldingslocatie: http://www.dynametric.com/ProductImages/tlp_102_new_pic1.gif

De output wordt trouwens gebruikt in opnamesoftware die automatisch begint zodra er geluid klinkt en de opname weer stopt bij (volledige) stilte. Deze software kan je zo afstellen dat de opname gewoon doorgaat bij doorverbinden of andere stiltes omdat er dan toch altijd nog een beetje ruis is.
Het is dus belangrijk om die spanning goed te verwijderen want anders heeft de software het moeilijk.

Ik heb trouwens op usenet een heeeele oude post gelezen waarin iemand schreef dat er ooit een electronica kit te koop was die precies doet wat ik wil. Komt dit iemand bekend voor?

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 118672 op 25-06-2007 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Die spanning verwijder je dus met een scheidingstrafo.
Als je nou even test of je jezelf hoort als je in de microfoon blaast, want dan kan je simpel met een trafotje klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SA007 schreef op maandag 25 juni 2007 @ 09:15:
Die spanning verwijder je dus met een scheidingstrafo.
Als je nou even test of je jezelf hoort als je in de microfoon blaast, want dan kan je simpel met een trafotje klaar zijn.
Ja, klopt ik hoor m'n eigen geblaas. Het is dus alleen nodig om de speaker af te tappen, begrijp ik dat goed? Omdat die de geluiden van beide partijen bevat?

Heb ik dan aan dit soort componentjes genoeg? Is dat alles waar je anders € 70,- voor betaalt? _/-\o_
http://www.conrad.nl/goto/?product=515701
http://www.conrad.nl/goto/?product=516686
http://www.conrad.nl/goto/?product=582263
http://www.conrad.nl/goto/?product=515952

Heeft iemand wat aan deze informatie? Dit is exact wat ik nodig heb alleen dan zonder de optie om ook geluid uit de pc in de telefoon af te spelen, alleen aftappen is voldoende voor mij.
Inputs: RCA, 20 k ohms, 250 mV RMS (+12 dBm maximum) XLR female, 20 k ohms, 250 mV RMS (+12 dBm maximum)

Outputs: RCA, 600 ohms, 100 mV RMS (-16 dBm nominal.) XLR male, 600 ohms, 100 mV RMS (-16 dBm nominal.)Handset Interface biased for Electret, Dynamic, and Carbon handsets.
.

Nog meer specificaties van een ander kastje: 1 en 2 (beiden pdf).

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 118672 op 25-06-2007 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heeft er iemand misschien een werkend voorbeeld ooit gemaakt of weet iemand een schema ergens te vinden waarmee dit gaat werken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Laatst online: 18-05 17:57
Ik zou dat eerste ding nemen van conrad maar de tweede moet ook wel werken.
De derde en vierde zijn gemaakt voor schakelende voedingen, daar heb je helemaal niets aan.

Zelf heb ik een telefoonhoorn met een potmetertje aangesloten op een memorecorder om telefoongesprekken op te kunnen nemen, dat werkt prima, nou is dat wel een isdn telefoon dus hoge spanningen op de luidspreker kun je dan wel uitsluiten.

Overigens zit een memorecorder nergens aan vast dus je hebt dan ook geen aardingsproblemen, voor het aansluiten op een pc is een trafo aan te raden.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-06 19:27
edit: bijdehand :P

[ Voor 87% gewijzigd door Speeddragon op 26-06-2007 17:01 ]

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou de 2e nemen eigenlijk, de eerste is 1:5, 2e is 1:1.

Ik heb nog een trafotje liggen met een redelijk hoge impedantie, zal het is gaan testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-06 20:04
Beetje offtopic, maar kun je een losse telefoonhoorn ook in de mic-ingang van een mengpaneel of versterker pluggen? Zodat je de hoorn als microfoon gaat gebruiken?

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SA007 schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 17:28:
Ik zou de 2e nemen eigenlijk, de eerste is 1:5, 2e is 1:1.

Ik heb nog een trafotje liggen met een redelijk hoge impedantie, zal het is gaan testen
Ik ben helaas helemaal niet thuis in de electronica maar zegt deze info jou wat:
http://www.vtx.co.uk/audio/that2.htm#Specifications
Dit is exact wat ik nodig heb alleen dan zonder de optie om ook geluid uit de pc in de telefoon af te spelen, alleen aftappen is voldoende voor mij.

Nog meer specificaties van een ander kastje: 1 en 2 (beiden pdf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
@Yohan, geen enkel probleem

Ik heb het werkend.
Ik kan alleen mezelf niet horen op de computer, maar dat kan ook goed komen door de enigsinds gare opstelling, heb hier gewoon een zooitje losse draden, maar hoor netjes een kiestoon over de microfooningang.

De trafo die ik gepakt heb is er een van een oude modem, 75 ohm impedantie als ik me niet vergis.

Nog 's ff kijken waar het aan ligt dat ik mezelf niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Yohan schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 17:30:
Beetje offtopic, maar kun je een losse telefoonhoorn ook in de mic-ingang van een mengpaneel of versterker pluggen? Zodat je de hoorn als microfoon gaat gebruiken?
Dat moet vast kunnen, meestal zit er gewoon een electret microfoontje in.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ok, omdat de kabel naar de hoorn blijkbaar niet straight is zat de electetmicrofoon omgepoold en werkte hij niet, wist nieteens dat die dingen een polariteit hadden...

Werkt nu iig helemaal, heb alleen geen mooie stekkertjes, dus het zut nu best lomp in elkaar, maar werkt prima.

Edit:

Heb dus de 2 middelste polen van de kabel naar de hoorn afgetapt, en dit in een 75ohm impedantie scheidingstafo gegooit. De andere kant van deze trafo gaat direct de microfooningang in.

Moest de microfoonversterker wel uitzetten, anders maakt het nogal herrie :P

[ Voor 33% gewijzigd door SA007 op 26-06-2007 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Naar mijn weten zit in een elektretmicrofoon een membraan wat het geluid opvangt, dit werkt als een condensator die een fet aanstuurt.
De fet moet je dus belasten met een spanningsbron en een weerstand, dit werkt inderdaad maar een kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Afbeeldingslocatie: http://got.sa007.nl/Phonetap_small.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
_/-\o_ Dit is alles? Hahaha daar vragen ze dus gewoon € 70,- voor. Wel met de optie om ook vanuit de pc geluid in de hoorn af te spelen of weet ik het wat voor onzinnige extra's maar ok daar heb ik niks aan.

Als ik het goed begrijp tap je dus alleen die twee middelste aders af omdat dat het signaal van de speakers is? En omdat ik mezelf hoor blazen bevatten die aders ook het microfoonsignaal. Toch?

Levert dit een helemaal ruisvrij geluid op in de pc?(is belangrijk omdat de opnamesoftware begint met opnemen zodra er geluid is). Ik heb geen onderdelen waar ik een scheidingstrafo uit kan halen. Wat adviseer je me te kopen bij een electrozaak voor het beste resultaat? Is deze (http://www.conrad.nl/goto/?product=516686) de allerbeste?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Jup je begrijpt het

Laat ik het zo zeggen, er zit minder ruis in dan ik over de hoorn hoor :P

Ik heb een trafo uit een oude modem, als je er 1 wil stuur me een mailtje, heb zat verouderde/defecte modems liggen voor zo'n trafotje.
(conrad heeft btw een 'boete' van 8 euro als je < 20 euro besteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SA007 schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 21:14:
Jup je begrijpt het

Laat ik het zo zeggen, er zit minder ruis in dan ik over de hoorn hoor :P

Ik heb een trafo uit een oude modem, als je er 1 wil stuur me een mailtje, heb zat verouderde/defecte modems liggen voor zo'n trafotje.
(conrad heeft btw een 'boete' van 8 euro als je < 20 euro besteld)
Nee, is niet nodig ik moet alles toch bestellen. Als die trafo van Conrad maar gaat werken want de beschrijving op de site zegt mij niks... :X (vond nog wel een andere trafo. staat op die site zelfs onder de categorie transformatoren/telefoon dus dat moet er voor gemaakt zijn denk ik dan)

Dit is m'n boodschappenlijstje voor 2 adapters (totaal voor € 26,- in huis):
2 X OVERDRAGER 300-3500 HZ
2 X Modulaire inbouwbus RJ11 4P4C
1 X ANALOOG AANSLUITKABEL 3M (knip ik doormidden, één voor iedere adapter. gaat in de hoornaansluiting v/d telefoon)
2 X Audiokabel&stekker 3,5 stereo rech 1,8m
2 X GATEN RASTER PLATEN 50X100 (om het geheel op vast te zetten. gok dat dat wel gaat werken)
Iemand hier op- of aanmerkingen bij? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Die andere trafo is een trafo om direct aan een analoog net te kunnen hangen, dat heb je niet nodig.
En de impedantie van die van conrad is hetzelfde.

Is die inbouwbus niet smd? lijkt op het plaatje van wel. Is lastig solderen.

Vervang je gatenrasterplaat door een eilandenprint, die gatenrasters zijn klote.
En 1tje is ook meer dan zat, 5x10cm is echt best groot hoor.

Maar verder lijkt het prima, neem aan dat je dingen als een klein stukje draad, wat soldeertin en een soldeerbout wel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Anoniem: 118672 schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 23:55:

Iemand hier op- of aanmerkingen bij? O-)
Die kabel past niet in de telefoonhoorn, je moet deze stekker hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat van die stekker had ik ook al gemerkt maar bedankt voor het meedenken.

Ik heb zo'n scheidingstrafo bij mij in de buurt gekocht en ik heb deze meegekregen.

Zou perfect zijn voor mijn klusje. Maar ik krijg geen zuiver geluid als ik alles aansluit.

Dit is een tekening van de onderzijde van de trafo (natuurlijk heb ik de cijfers erbij gezet ;)):

Afbeeldingslocatie: http://img514.imageshack.us/img514/548/trafo1ta6.th.gif
Afbeeldingslocatie: http://img514.imageshack.us/img514/548/trafo1ta6.th.gif

Logisch zou zijn dat de spoeltjes zitten tussen 1 en 3 en tussen 2 en 4. Dat klopt ook volgens de verkoper. Dus ik sluit de 2 speakeraders aan op 1 en 3. En aansluitpunten 2 en 4 gaan naar de 3,5 mm jackplug en dan m'n geluidskaart in.

Het werkt nu wel maar ik hoor een lichte brom in de opname terwijl het stil hoort te zijn en in m'n telefoonhoorn hoor ik ook een lichte brom/kraak.

Maar nu komt het: als ik alles "verkeerd" aansluit dan heb ik perfect geluid. Dus als ik de speaker v/d telefoonhoorn op 1 en 2 aansluit. En de geluidskaart op 3 en 4 werkt alles helemaal zoals ik het wil... :X

Wat is nou de bedoeling? :? Is de eerste manier echte de juiste en moet ik die brom voor lief nemen of is de tweede manier goed?

Iemand een tip voor ik de boel definitief soldeer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Anoniem: 118672 schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 21:39:
Iemand een tip voor ik de boel definitief soldeer?
Verdiep je eens een klein beetje in de achterliggende techniek? KPN kan 500 volt op je telefoonlijn zetten. Dat doen ze als je een storing meldt, maar ook periodiek. Weet je zeker dat je dat op de ingang van je PC wilt hebben als je niet begrijpt wat je aan het doen bent?

Als je de tijd van de modems nog meegemaakt heb zal het je wellicht opgevallen zijn dat modems opeens afscherm-kappen kregen (zie plaatje) en van binnen voorzien zijn van bergen isolatie en overspannings-beveiligingen. Dat is niet zonder reden.
Afbeeldingslocatie: http://www.itreviews.co.uk/graphics/normal/hardware/h18.jpg

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
burne schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 21:48:
[...]

Verdiep je eens een klein beetje in de achterliggende techniek? KPN kan 500 volt op je telefoonlijn zetten. Dat doen ze als je een storing meldt, maar ook periodiek. Weet je zeker dat je dat op de ingang van je PC wilt hebben als je niet begrijpt wat je aan het doen bent?

Als je de tijd van de modems nog meegemaakt heb zal het je wellicht opgevallen zijn dat modems opeens afscherm-kappen kregen (zie plaatje) en van binnen voorzien zijn van bergen isolatie en overspannings-beveiligingen. Dat is niet zonder reden.
[afbeelding]
Het is isdn hier dus wat KPN op de buitenlijn zet heeft weinig invloed op de telefoons binnen.
En nog minder op de hoorn van de telefoons denk ik.
De telefooncentrale heeft een eigen voeding en daar krijgen de telefoons hun spanning van.

Maar die trafo hoort er inderdaad niet voor niks tussen natuurlijk :) Alleen kan ik die brom niet verklaren als ik alles juist heb aangesloten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Waarom meet je niet even met de multimeter waar de spoeltjes zitten?
Misschien zit hij nu wel goed aangesloten en heb je last van een aardlus als je hem verkeerd aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bobo1on1 schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 22:15:
Waarom meet je niet even met de multimeter waar de spoeltjes zitten?
Misschien zit hij nu wel goed aangesloten en heb je last van een aardlus als je hem verkeerd aansluit.
Als ik meet is er tussen punt 1 en 3 (en ook tussen punt 2 en 4) geen contact. Tussen punt 1 en 2 (en tussen punt 3 en 4) is de waarde rond de 67.

Dit betekent toch dat de spoeltjes zitten tussen 1 en 3 en tussen 2 en 4? :?

Dus ik sluit de 2 speakeraders aan op 1 en 3. En aansluitpunten 2 en 4 gaan naar de 3,5 mm jackplug en dan m'n geluidskaart in. Toch?

Dan zit ik alleen nog met die brom. De brom/kraak in de speaker van m'n telefoonhoorn begint pas al ik de 3,5 mm jackplug in de geluidskaart steek. Weet iemand de oorzaak van de brom en een oplossing? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Als je over het spoeltje meet, meet je een redelijke lage weerstand. De andere mogelijkheden moeten in de richting van oneindig gaan.
Dus als ik nu niks mis, zit jouw spoeltje tussen 1 en 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb die van mij 1-2 en 3-4 aangesloten zonder het uberhaupt door te meten, want dat leek mij het meest logisch.
Heb het even nagemeten en bij mijn trafo klopt het ook dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar ff voor de zekerheid. O-) Met mijn meting (tussen punt 1 en 3 en ook tussen punt 2 en 4 geen contact. Tussen punt 1 en 2 en tussen punt 3 en 4 is de waarde rond de 67.) Wat is de juiste manier om de boel aan te sluiten zodat m'n geluidskaart altijd heel blijft?

1.
Op punt 1 en 3 de speaker van m'n telefoonhoorn. En op punt 2 en 4 de jackplug naar de geluidskaart.

of

2.
Op punt 1 en 2 de speaker van m'n telefoonhoorn. En op punt 3 en 4 de jackplug naar de geluidskaart.

Ik ben het een beetje kwijt eerlijk gezegd... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
1 - 2 en 3-4 lijkt mij dan.

En wat ik de vorige post er niet bij kon editten doordat tweakers down was:
Een beetje aardiger mag wel, vooral gezien het feit dat je nog geen eens de moeite hebt genoment de topic start door te lezen.
Hij wil bij de hoorn meten, niet bij de telefoonlijn. Of staat er op jouw telefoonhoorn periodiek 500V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Anoniem: 118672 schreef op zondag 01 juli 2007 @ 00:47:
Maar ff voor de zekerheid. O-) Met mijn meting (tussen punt 1 en 3 en ook tussen punt 2 en 4 geen contact. Tussen punt 1 en 2 en tussen punt 3 en 4 is de waarde rond de 67.) Wat is de juiste manier om de boel aan te sluiten zodat m'n geluidskaart altijd heel blijft?

1.
Op punt 1 en 3 de speaker van m'n telefoonhoorn. En op punt 2 en 4 de jackplug naar de geluidskaart.

of

2.
Op punt 1 en 2 de speaker van m'n telefoonhoorn. En op punt 3 en 4 de jackplug naar de geluidskaart.

Ik ben het een beetje kwijt eerlijk gezegd... :/
Lees eerst dit eens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Transformator (alleen de eerste alinea is van belang).

Kijk dan eens of je zelf een conclusie kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denwilly
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 17:16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:15

Part

Helemaal niets.....

Ik denk dat het probleem na 2,5 jaar alwel opgelost is. ;)
Pagina: 1