Kef speakers en schuimrubber inzetstukken

Pagina: 1
Acties:
  • 1.955 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-08 13:07
Even een (dom) vraagje van een HiFi n00b. Ik heb een aantal Kef speakers staan hier thuis. En toen ik ze kocht zaten daar een soort van schuimrubber "inzetstukken" bij. Is dit alleen om te dempen of hebben die dingen ook nog een ander nut?

Als ze geen ander nut hebben kan ik ze namelijk weggooien :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-08 19:02

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

Is geloof ik om de bas te dempen, ik heb ze zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:44

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik neem aan dat je schuimrubber bedoelt dat in de baspoort past?
Misschien dat het ter bescherming is tijdens het vervoer, dat lijkt me de meest logisch optie (welke speakers zijn het)
Waar het ook voor kan dienen is dus om de baspoort "af te sluiten". Het kan namelijk zijn dat op je luisterplek de bas te overheersend is, dat het geheel dus niet klopt.
Tip om te proberen is dan dus: stop een sok in de baspoort, in dit geval dus eigenlijk het schuimrubber.
Dat zal wel de hele karakteristiek van de speakers veranderen.

Of het schade kan opleveren? Ik denk het niet, tenzij je je versterker te ver openzet en je de woofers eruit blaast ;)

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik heb die dingen hier zelf ook nog in de kast liggen. Ze zijn bedoeld om de bas een beetje te dempen als die te overheersend is. Het basgedrag van een speaker varieert van kamer tot kamer, en is ook afhankelijk hoe je de speaker neer zet (dichtbij een muur bijvoorbeeld). Als die speakers niet hun leven lang op dezelfde plek blijven staan dan kan het handig zijn om dat schuim te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wist niet eens dat zulk spul bestond. iemand foto's/plaatjes over hoe zoiets eruit moet zien?

en waar doe je dat dan in? in dat gat in je sub waar zoveel lucht in en uit word geblazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Die schuimrubber rolletjes zijn idd alleen om te dempen. Gewoon in de kast bewaren. Als je verhuist, of je speakers in de verkoop gaan komen ze vast weer van pas.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 18:52:
ik wist niet eens dat zulk spul bestond. iemand foto's/plaatjes over hoe zoiets eruit moet zien?

en waar doe je dat dan in? in dat gat in je sub waar zoveel lucht in en uit word geblazen?
Ik kan er geen plaatjes van vinden maar zo interessant is het ook niet. Het is gewoon een cilindervorming stukje schuimrubber wat je inderdaad in dat gat kunt stoppen. Een sok zou vermoedelijk hetzelfde resultaat geven maar ziet er net wat minder netjes uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:) Hey dat is toevallig!!

Heb net toevallig de KHT 3005 serie aangeschaft en deze vraag bij support neergelegd...

Vraag:
Hi there,
I just recently bought your KHT 3005 system. Now I did notice you actually stuffed some kind of foam into the satellite speakers (into the bass reflex port on the back). Should I take these out or does it serve a certain purpose?
Thank you in advance.

Antwoord:
Dear Sir,
The port bung should be used be used if the speakers are being wall mounted or positioned close to a wall. The bung seals the unit, stops the speaker from producing as much bass and give a smoother roll off.
Best Regards

Support Department

KEF AUDIO (UK)

KEF support geeft heel snel reactie... 2 uurtjes later had ik al een antwoord.

Trouwens KHT 3005 ROCKZZZ ! ! ! ! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-08 14:15

FaceDown

Storende factor.

Ik zou ze in ieder geval niet weggooien, want inderdaad komen ze bij verkoop goed van pas.

Hoe ver hebben jullie je speakers van de muur staan overigens? Ik nu zo'n 30 a 40 cm maar ik heb niet die schuimrubber stukken erin zitten (Q series).

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJapie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-08 22:15
Mijn Q5's staan (helaas) slechts iets van 10-15cm van de muur af.. Ik gebruik die schuimrubber dingen ook niet.. Zo lang je maar niet in de hoeken van de kamer gaat staan is het geluid prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bass reflex poort is toch gewoon dat gat waar al die lucht uitgepompt word? >.< (noobmode)

dus als ik daar wat inprop van mijn (sub van een 5.1 setje) dan krijg ik ander bass geluid? en dat beschadigd niet mijn sub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 16:59:
en dat beschadigd niet mijn sub?
Neen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb geprobeerd door het gat gewoon af te dekke met mijn hand (is niet zo grote sub ^^ maar 6.5 inch) en merkte dat er wel minder geluid uitkwam.. en dat het ook wat dieper klonk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 21:16:
[...]

heb geprobeerd door het gat gewoon af te dekke met mijn hand (is niet zo grote sub ^^ maar 6.5 inch) en merkte dat er wel minder geluid uitkwam.. en dat het ook wat dieper klonk?
Klopt. Doorgaans (lang niet altijd!), heeft een open systeem, zoals een basreflex een hoger rendement dan een volledig gesloten behuizing. Wat het beste klinkt valt moeilijk uit te maken. Beide systemen (met al hun derivaten) kennen fervente voor- en tegenstanders. Persoonlijk denk ik dat zowel een open als een gesloten luidspreker veel luisterplezier kan schaffen, als het ontwerp maar met 'liefde voor het vak' uitgevoerd is.
De uiteindelijke scherprechter blijf jij natuurlijk zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08 20:15

TheBorg

Resistance is futile.

Zoals jempivs zegt heeft een basreflex een beter rendement en gaat een gesloten behuizing dieper (beetje gegeneraliseerd, het hangt natuurlijk ook van het ontwerp af). Bij plaatsing tegen een muur worden frquenties beneden de 200 tot 300Hz met 3dB (uit het hoofd, kan er naast zitten) versterkt, en in een hoek met 6dB. Met de 'port bung' kan in die gevallen de lage tonen wat verzwakt worden.
Pagina: 1