Toon posts:

[XP] Laptop freeze

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een Toshiba Tecra 8100 uit 1999 en nog een oude IBM A21m uit '99 of 2000. Het zijn iig oudere systemen waar een stickertje op staat dat ze zijn gemaakt voor Windows 2000. Beide hebben ze een PIII op 750 MHz. Die Tecra heeft een Coppermine. Het probleem is dat als er W2K op staat dat ik geen enkel prbleem heb, maar met XP erop krijg ik op beide systemen na een variabele tijd een complete freeze. Wat ik denk dat het is:

ACPI
-hitte problemen
-harde schijf die wordt uitgezet (bij mijn desktop werd een WD hdd onder XP soms ook uitgezet, en het systeem was dan ook bevroren)
-CPU die wordt uitgeschakeld (zie ook hitteproblemen, ik had mijn fan een keer uit mijn desktop gehaald, toen werd de cpu te heet en sloeg af. de freeze van de laptop lijkt er verdacht veel op)

Wat heb ik geprobeerd:
BIOS update
*toshiba fan control op de ene zodat de fan constant aan staat
*power saver functies uitzetten
*harde schijf testen. Net heb ik winamp gestart en muziek aangezet, niks aan het handje. Toen firefox opgestart en tijdens het browsen ineens een freeze.
*op beide laptops de power control utilities van toshiba/IBM geinstalleerd enzo, werkt ook niet

Ik weet gewoon 100% zeker dat mijn hardeware niet kapot is want onder windows 2000 is er geen probleem. Het enige wat ik kan bedenken is dat de ACPI van XP (die nieuw is tov 2K) loopt te kloten en dat oudere laptops niet weten wat ze ermee aan moeten.

Heeft iemand misschien andere ideeen/oplossingen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2007 13:04 ]