Toon posts:

Lijst met netwerkshares niet meer benaderbaar.*

Pagina: 1
Acties:
  • 1.254 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem:

Ik kan niet meer de lijst met netwerkshares oproepen, dan krijg ik de volgende error
"Microsoft Windows-netwerk
Home is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact met de beheerder van de server op als u wilt weten of ut toegangsmachtigingen hebt.

De lijst met servers voor deze werkgroep is momenteel niet beschikbaar
[ok]"

Naam van de werkgroep is Home, vandaar zinnetje "home is niet toegankelijk".

Wat nou het rare is, is dat ik wel nog individuele computers kan benaderen in het netwerk, zowel via IP als via computer naam. Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

Nog even wat informatie:
Naam werkgroep: Home
Type netwerk: Windows netwerk
Clients: (bijna) allemaal Windows XP professional
Router: Sweex Print Server & Broadband Router

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:31

Bergen

Spellingscontroleur

Heb je NetBIOS geinstalleerd? Zo nee, installeer dat eens.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04:07

Reptile209

- gers -

Het kan zijn dat een firewall op de master-browser het NetBIOS verkeer blokkeert. Check je firewalls (of zet ze allemaal tijdelijk uit om te kijken of het überhaupt helpt).

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
@Bergen

Op alle computers? :S :S *ik geloof een stuk of 11

@Reptile209

Welke/wat moet ik zien als de master-browser; is een nieuw begrip voor mij?

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 13:43:
@Bergen

Op alle computers? :S :S *ik geloof een stuk of 11
Ja, op alle computers. Of probeer eerst eens een paar... NetBIOS kun je zien als een alternatief voor een lokale nameserver.

@Reptile209: hij heeft een werkgroep, geen domein.

[ Voor 10% gewijzigd door Bergen op 24-06-2007 14:18 ]

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Bergen schreef op zondag 24 juni 2007 @ 14:02:
[...]
Ja, op alle computers. Of probeer eerst eens een paar... NetBIOS kun je zien als een alternatief voor een lokale nameserver.

@Reptile209: hij heeft een werkgroep, geen domein.
Daarom juist: in een domein houdt de domain-server de lijst met beschikbare shares bij. In een werkgroup doet één van de PC's dat (houden ze onderling een "verkiezing" voor wie dat doet). Als een PC master-browser is, maar verder geen uitgaand of inkomend NetBIOS verkeer mag hebben, blokkeert het opvragen van de lijst met beschikbare PC's daarmee.

Op dit moment ziet het er op mijn LAN als volgt uit:
Mijn PC
C:\Documents and Settings\Koen van 't Sant>nbtstat -a koen

Local Area Connection 4:
Node IpAddress: [192.168.2.2] Scope Id: []

NetBIOS Remote Machine Name Table

Name               Type         Status
    ---------------------------------------------
    KOEN           <00>  UNIQUE      Registered
    MSHOME         <00>  GROUP       Registered
    KOEN           <20>  UNIQUE      Registered
    MSHOME         <1E>  GROUP       Registered
    KOEN           <03>  UNIQUE      Registered

MAC Address = 00-02-44-B1-BC-C2

En die van mijn vriendin (is momenteel blijkbaar master-browser):
C:\Documents and Settings\Koen van 't Sant>nbtstat -a liezzzie

Local Area Connection 4:
Node IpAddress: [192.168.2.2] Scope Id: []

NetBIOS Remote Machine Name Table

Name               Type         Status
    ---------------------------------------------
    LIEZZZIE       <00>  UNIQUE      Registered
    LIEZZZIE       <20>  UNIQUE      Registered
    MSHOME         <00>  GROUP       Registered
    MSHOME         <1E>  GROUP       Registered
    MSHOME         <1D>  UNIQUE      Registered
    ..__MSBROWSE__.<01>  GROUP       Registered

MAC Address = 00-01-E3-56-1C-A8

Nou is deze informatie op zich niet zo interessant, maar je kan het gebruiken om zaken makkelijker uit te sluiten. Als je er op deze manier achter komt wie de master-browser is (__MSBROWSE__), moet je daar kijken wat er mis gaat (NetBIOS settings, firewall, ...). Hou er rekening mee dat de master verandert als een PC zijn netwerkverbinding verliest (dan wordt er een nieuwe verkiezing gehouden wie de master-browser wordt).

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Ah ja, bedankt voor de uitleg. :) Mijn netwerkkennis was wat dat betreft alweer wat vervaagd. Ik dacht dat je het over een nameservice op een pdc ofzo had.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Minor title change.. ;)

Voor wat betreft de master browser.. Dat is in elk netwerk de PC/server met het hoogste OS Level. In een win2k+ domain zal dat over het algemeen een DC zijn.

In een werkgroep is er vaak een stevige onderhandeling over wie de MB zou moeten zijn. De PC met de hoogste uptime heeft dan voorrang. Hoe dan ook, het zou wel eens een 15-30 minuten kunnen duren eerdat er een master browser election is afgerond. Dan moet elke PC nog weten op welk mac adres de masterbrowser zit, en pas daarna is het mogelijk om een lijst met PC's in het netwerk te krijgen.

Met andere woorden: Het zou zo maar een 30 minuten kunnen duren eerdat je door de werkgroep kan browsen.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Waarom duurt dat 15-30 minuten? Iedereen kan binnen een paar seconden toch ff z'n uptime rondsturen en een keuze maken?

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Hier staat wel een informatief verhaal over hoe het browsen over een Windows (SMB) netwerk verloopt, inclusief de (lange) tijden die gehanteerd worden. Ik gok dat die tijden deels stammen uit vroegere tijden toen netwerken en PC's minder snel waren en men wilde voorkomen dat een (tijdelijke) hoge load op een PC meteen een waterval aan extra activiteit veroorzaakte. De genoemde lange tijden gelden echter in principe alleen als een PC onverwacht zijn connectie verliest (stroomuitval, kabeltje los, etc.), waardoor hij zich niet netjes kan afmelden. Bij een netwerk met lage belasting zal het een en ander sneller gaan, hoewel de protocollen dus rekening houden met worst-case scenarios.

Zijstraatje: een master browser election kom je tegen in je event-logs:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Event Type: Information
Event Source:   BROWSER
Event Category: None
Event ID:   8033
Date:       18-6-2007
Time:       18:15:18
User:       N/A
Computer:   KOEN
Description:
The browser has forced an election on network \Device\NetBT_Tcpip_{319C4E73-DEB3-4F2F-9546-BF9E6792F276} because a master browser was stopped.

In dit geval (denk ik) omdat mijn vriendin haar PC uitzette (en de mijne uiteindelijk MB werd als zijnde enige PC online).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Event Type: Warning
Event Source:   BROWSER
Event Category: None
Event ID:   8021
Date:       26-5-2007
Time:       20:28:07
User:       N/A
Computer:   KOEN
Description:
The browser was unable to retrieve a list of servers from the browser master \\LIEZZZIE on the network \Device\NetBT_Tcpip_{319C4E73-DEB3-4F2F-9546-BF9E6792F276}. The data is the error code. 
Data:
0000: 35 00 00 00               5...
Meldingen als bovenstaande zal je mogelijk in je eigen eventlogs tegenkomen als je (tevergeefs) probeert om je netwerklijst te openen omdat de MB niet te bereiken is.

Pagina: 1