Bad blocks locatie bepalen

Pagina: 1
Acties:

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb hier 1 disk liggen met een bad block. Nu is dat geen ramp, maar voor mij wel leuk om even te testen of het fixable is met HDD regenerator.

Echter de disk is 60GB en het is een 2,5" disk aan een usb aansluiting. Een hele nacht checken leverde een check op van 3000MB verder, dus maar een klein deel.

De bad block is al geaddresseerd, maar ik weet niet waar precies op de disk (vanaf xxxxMB moet ik weten). HDDreg is in staat om vanaf een bepaalde offset of vanaf een bepaalde aantal MB's te beginnen, maar dan moet ik dit wel weten.

Hoe is dit te zien :?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:10

The Third Man

The Third Jellyfish

Zou je hem in Windows (met USB 2.0 dus) aan een checkprogramma kunnen hangen die voor jou ontdekt waar de fout zit?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lekkere Kwal schreef op zondag 24 juni 2007 @ 11:33:
Zou je hem in Windows (met USB 2.0 dus) aan een checkprogramma kunnen hangen die voor jou ontdekt waar de fout zit?
Het block is al geaddresseerd als bad block, is weet alleen niet WAAR ie zit, op welke sector.

Welk tooltje dus?

[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 24-06-2007 11:35 ]

Verwijderd

Zorgen dat je schijf hem inruilt voor een gezonde sector (reallocated sector). Een goed (maar niet gratis) programma hiervoor is Spinrite. Anderen kunnen het vast ook wel, bijvoorbeeld de utility van de fabrikant, laat daarin een format en een long test gebeuren.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:10

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 15:25:
Zorgen dat je schijf hem inruilt voor een gezonde sector (reallocated sector). Een goed (maar niet gratis) programma hiervoor is Spinrite. Anderen kunnen het vast ook wel, bijvoorbeeld de utility van de fabrikant, laat daarin een format en een long test gebeuren.
Dat weet hij ook wel, zoals hij zegt wil hij enkel weten waar precies die bad sector zit zodat hij niet eerst hoeft te wachten tot alle voorgaande sectoren zijn gescand.
Fairy schreef op zondag 24 juni 2007 @ 11:35:
[...]

Het block is al geaddresseerd als bad block, is weet alleen niet WAAR ie zit, op welke sector.

Welk tooltje dus?
Kijk eens hiernaar: http://www.djkaty.com/drupal/ntfsbadsectors . Met wat tijd en moeite zou het wel moeten lukken om in een NTFS metafile te zien welke cluster staat gemarkeerd als bad.

Verwijderd

ah oke, niet goed gelezen. :$

Als ik in linux/BSD een NTFS volume mount, zie ik allemaal files waaronder een $badsect of iets wat daar op leek, de grootte van dat bestand was 0 bytes maar als hij daadwerkelijk bad sectors heeft opgeslagen dan zou je die dus misschien plaintext met een linux/BSD livecd kunnen destilleren. Of je wat met het formaat kan is een 2e, maar misschien staan ze wel in LBA formaat (Sectoren dus).
Pagina: 1