Toon posts:

Vista Premium --> 40Gb nodig voor de install??

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Euhhh, ik krijg volgende week mijn nieuwe pc binnen, en ben dus al een beetje aan het nadenken over hoe ik mijn partities in ga delen.

- Nu denk ik er opeens aan, ik meen in het verleden te hebben gelezen dat er 40Gb HD ruimte word aangeraden voor de install van Vista Premium.

In hoeverre is dit ook echt waar?

Ik wil een C: partitie aanmaken, die ik púúr ga gebruiken voor de OS en de hardware-drivers...
Heb ik dan inderdaad een C: nodig van minimaal 40Gb ??

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-03 22:55
40GB vind ik nogal overdreven, maar voor Vista kan het geen kwaad om een partitie met 20 á 25GB te hebben. De Windows-map alleen neemt bij mij momenteel ongeveer 8GB in beslag, met wat andere mappen erbij komt het net over de 10GB heen.

The devil is in the details.

• Jilvoos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-03 08:40
Voor xp reserveer ik 20gb, terwijl XP zelf 3-4 gb is. Vista wordt daarentegen 9-10gb , dan komt er nog wat pagefile bij, dan misschien slaapstand, ga je er ook nog progs op installeren (op die partitie)? Dus ik denk dat 30-40 gb wel aardig is. Ikzelf zou voor 30 gaan aangezien ik niet heel veel progs gebruik...

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-02 18:15
vista gebruikt 15GB en heeft een uitloop van 25 GB vanwege schaduwkopieen.
Deze kun je dan weer verwijderen met schijfopruiming

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik heb voor zowel XP als Vista als Debian 20GB. En het is krap. Het is ook beetje afhankelijk van wat je erin installeerd. Had ik een grotere disk dan 60GB (laptop) dan had ik ze groter gemaakt. 40GB voor vista vind ik dan wel minimaal (zeker als ook office en dat soort dingen er nog bij komen)

Nu moet ik gewoon veel opruimen en heb ik weinig werkruimte om eens een image te tanken of wat dan ook. Heb er dus een 60GB USB diskje bij.

Verwijderd

Topicstarter
the squaler1 schreef op zondag 24 juni 2007 @ 00:53:
vista gebruikt 15GB en heeft een uitloop van 25 GB vanwege schaduwkopieen.
Ben je daar heel zeker van?
Op mijn C: komt niks anders te staan als OS + hardwaredrivers... dus ik kom niet onder die 40Gb uit?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik hanteer op de zaak altijd een 50GB partitie voor Windows.
Er worden al snel dingen als Office op gezet (Office 2007 doet ook niet bepaald zuinig met HDD ruimte). Je kan het beter iets te ruim bemeten, dan er uiteindelijk achter te komen dat je eigenlijk net te kort kwam.

Ik gebruik zelf mijn 2 Raptors in RAID0 (2 x 74GB) volledig als OS schijf, voldoet echt perfect.
Misschien is een 140GB systeempartitie wel erg lomp, maar ik installeer dus ook gewoon de spelletjes etc. op mijn C-schijf. Moet ik een keer herinstalleren -> Savegames backuppen, en klaar.
Documentenmappen etc. worden iedere week gebackupped naar een externe schijf, en zo veel spannend heb ik er niet op staan, gebruik de PC bijna alleen voor spellen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik geloof dat ik niet helemaal duidelijk ben (aangezien ik telkens andere antwoorden krijg)...
Anyway, wat ik dus van plan ben:

- C: (Vista en hardwaredrivers)
- D: (programma's zoals Office, Nero, en al het andere)
- E: spelletjes
- F: overige

• TheProphet
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-03 13:10

TheProphet

unifi-forum.nl

Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 09:35:
Ik geloof dat ik niet helemaal duidelijk ben (aangezien ik telkens andere antwoorden krijg)...
Anyway, wat ik dus van plan ben:

- C: (Vista en hardwaredrivers)
- D: (programma's zoals Office, Nero, en al het andere)
- E: spelletjes
- F: overige
Hoe groot is je schijf? Gemiddelde van 320 neem ik dan maar als je persee 4 partities wil.

- C: (Vista en hardwaredrivers) (30 GiB)
- D: (programma's zoals Office, Nero, en al het andere) (20 GiB)
- E: spelletjes (50 GiB)
- F: overige (220 GiB) (Films, Mp3 ect..)

Verwijderd

Topicstarter
250Gb

Verwijderd

Ik heb een WD Raptor 36GB enkel en alleen voor het volgende:

Vista Ultimate x64
Adobe Design CS3
Office 2007
+ nog wat losse zooi

Heb nu nog 8GB over.

Let wel, als je bijv. 4GB geheugen hebt, maakt Vista standaard een 4GB page file aan EN een 4GB Hibernation file. Die laatste kun je simpel weg halen met een commando.

Verder heb ik alle usermappings (Desktop, Favorites, etc) allemaal naar een andere partitie gezet.

Hou altijd rekening met wat swap space, temp space, update omvang, etc dus dat je niet te krap partitioneerd, daarmee kom je jezelf alleen maar tegen in de toekomst.

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-03 22:22
Ik denk dat die 30 Gb wel genoeg zijn als je enkel en alleen Vista + drivers erop zet, en je programma's dus op een andere partitie.

Ik zet zowel Vista als de programma's op C, en dan is 30 GB denk ik wel te weinig, aangezien ik nu al tegen de 28 GB zit op mijn C partitie (ik denk dan ook dat die 40 Gb advies van Microsoft, gebaseerd is op een partitie inclusief programma's). Maar voor de TS is dat niet van toepassing, aangezien hij de D voor de programma's gebruikt. Mijn inziens in 30 GB dan wel genoeg.

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
http://www.microsoft.com/...s/systemrequirements.mspx

Zoals ik het lees, 15GB minimaal, 40GB aangeraden.

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

iMars

Full time prutser

Jilvoos schreef op zondag 24 juni 2007 @ 00:48:
Voor xp reserveer ik 20gb, terwijl XP zelf 3-4 gb is. Vista wordt daarentegen 9-10gb , dan komt er nog wat pagefile bij, dan misschien slaapstand, ga je er ook nog progs op installeren (op die partitie)? Dus ik denk dat 30-40 gb wel aardig is. Ikzelf zou voor 30 gaan aangezien ik niet heel veel progs gebruik...
is het niet beter om de pagefile en de slaapstand op een andere partitie te zetten?

Koop hier mijn P1 reader :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, als ik voor mijn C: dus 20Gb aanhoud zit ik altijd goed?

Ik wil (ondanks dat ik programma's en dergelijke op andere partities zet) wel optimaal gebruik van Vista kunnen maken, dus met Aero en andere eyecandy/goodies...
Alles wat onderdeel is van Windows komt op mijn C:

C: Vista+daarbij horende eyecandy/goodies & hardwaredrivers...
(de rest komt allemaal op andere partities)

Verwijderd

Die 20GB is echt te krap.
Heb al een aantal Vista installaties uitgerold, en zoals gezegd hou rekening met de toekomst (updates/etc) liefst 30, als je echt krap zit, 25. Die 20 loop je mee tegen limieten aan op den duur.

Ook omdat apps/games, etc ALTIJD wat wegschrijven op je C-partitie, al is het enkel en alleen in de Registry.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2007 12:50 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-03 21:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Toen ik nog Vista draaide (gelekte RTM, Ultimate) had ik op mijn laptop een partitie van 15 GB genomen, daar had ik na install van vanalles (office 2003, Nero en nog een paar programma's) ruim 7 GB over. Op mijn computer had ik toen even als test ook Vista erop gezet op een 10 GB partitie en dat paste ook prima. Nu had mijn laptop zowel pagefile als hibernate file, mijn computer niet. Daar had ik nog iets van 2-3 GB over na dezelfde programma's. Zelf zou ik 15 GB nemen ivm eventuele grote updates en SP's, maar het is misschien verstandiger om 20 te nemen. Daar moet je ruim voldoende aan hebben. Als je ook je Documents and Settings op een andere schijf/partitie zet, moet dat zeker genoeg zijn (en anders zet je zoveel mogelijk wat in je profielmap komt, naar de andere partitie, zoals %temp%).

Commandline FTW

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 00:21
Ik zou dan wel ff in je register de boel zo aanpassen dat de program files map automatisch op d of zo komt ipv c. Anders kan je je nog wel eens vergissen. Dan kan je bij installaties gewoon doorklikken.
Pagina: 1