Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kostgeld, wie heeft er nu gelijk ?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:18
Beste tweakers, ik ben op dit moment 19 jaar en werk 5 dagen in de week.
Ik verdien zo rond de 1200 euries netto in de maand.
Deel hiervan gaat naar een avond opleiding.

Nu het geval, ik ben gewend om 200 euro aan mijn ouders per maand te betalen.
Nooit geen probleem mee gehad ik betaal hierbij ook mijn eigen verzekering enz.
Nu het geval van het laatst hadden we het over de meterstanden van de elektrische tijd.
Dit hebben we even uitgerekend, het kwam erop neer dat we erboven zaten en mijn vader die zei toen: "Naam" betaalt het verschil erbij wel.
Hier is ondertussen een dikke ruzie over gemaakt aangezien ik niet van plan ben om de rest van het gas en licht te betalen. Waarom niet, nou ik betaal al 200 euro in de maand.
Wie heeft er in dit geval gelijk? Ben ik nou gewoon onredelijk of zijn mijn ouders dat?

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:25
Vind het afhangen van je gebruik in het gas, water en licht. Mocht jou pc('s) vrijwel altijd aan staan + alle luxe dingen die je er misschien ook nog bij hebt dan hebben ze in feite wel een punt. Maargoed wat verbruik jij in huis vergeleken met je ouders? En hoe komt het dat jullie meer zijn gaan verbruiken?

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:38

SmartDoDo

Woeptiedoe

Dark Master schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 18:52:
Wie heeft er in dit geval gelijk? Ben ik nou gewoon onredelijk of zijn mijn ouders dat?
De vraag die je jezelf zou kunnen stellen is: Ik betaal € 200,- per maand en krijg daar <vul maar in> voor, vind ik dat redelijk?

Geen idee wat je allemaal zo kunt pakken en waarover je kunt beschikken voor die € 200,- en dat maakt imo wel uit of zo'n bedrag redelijk is of niet. Als je eten kunt pakken wat je wilt, de was wordt voor je gedaan, je kunt de PC aan laten staan zoals jij dat wilt, douchen wanneer en hoe lang je zin hebt, etc. etc. dan is die € 200,- uiteraard een schijntje :)

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-10 18:23

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Nu het geval van het laatst hadden we het over de meterstanden van de elektrische tijd.
Dit hebben we even uitgerekend, het kwam erop neer dat we erboven zaten en mijn vader die zei toen: "Naam" betaalt het verschil erbij wel.
Hier is ondertussen een dikke ruzie over gemaakt aangezien ik niet van plan ben om de rest van het gas en licht te betalen. Waarom niet, nou ik betaal al 200 euro in de maand.
Dat ligt eraan wat verbruik jij en wat verbruiken je ouders, tevens is het uitgave patroon wat je ouders aan jou spenderen ook wel interessant want als dat ver boven de 200 euro in de maand ligt dan lijkt het me een klare zaak. Overigens wees blij dat je voor 200 euro zit mensen op kamers rooien het met minder vrije ruimte ;)

alternativ

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Lijkt me toch dat er in de 200 euro ook een deel van het gas/licht/water zit? Dat is immers mi wel het kenmerk van kostgeld.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kostgeld

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je kan ook eens met je ouders rond de tafel zitten, uitrekenen hoeveel de totale uitgaven zijn, kijken hoeveel je ouders aan inkomsten krijgen en hoeveel jij aan inkomsten krijgt en de uitgaven naar verhouding en rato uitdelen, hypotheek eventueel uitgezonderd.
Dan krijg je een eerlijk beeld van je kostgeld, lijkt mij :)
Dark Master schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 18:59:
Ik ben heel vrij daar niet van en die 200 euro is voor mij echt geen probleem.
Maar in tegenstelling tot mijn ouders, ik heb geen droger, vaatwasser en wasmachine in mijn vertrek staan.
Waar doe jij je was dan? :?

[ Voor 35% gewijzigd door anandus op 23-06-2007 19:00 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Dark Master
Klopt, ik ben het in dit geval met jullie eens.
Maar in tegenstelling tot mijn ouders, ik heb geen droger, vaatwasser en wasmachine in mijn vertrek staan.
Hierbij laat ik mijn pc's vrijwel nooit 24/7 aanstaan?
En als ik dit zou doen dan "Wat weinig voorkomt" is het mijn laptop.

En tja ik ben meestal alleen de avonden, minus het zwemmen en de weekenden thuis.

• Dark Master
Haha nee zo bedoel ik het niet ;).
Ik bedoel hierbij het gebruik in stroom.
Dit zijn toch wel ernstige stroom vreters, en geloof me de droger staat vaak aan zelfs op zonnige dagen.

Verwijderd

Ja als je altijd een vast kostgeld van 200 hebt betaalt en ineens vragen ze meer zou ik daar ook wel vragen bij gaan stellen.
De vraag is: is de meerprijs in energierekening plots en enkel in de laatste facturatieperiode en is dit te wijten aan jouw persoonlijk aandeel in het verbruik van de elektriciteit -> dan begrijp ik het standpunt wel dat ze verwachten dat jij dit bijpast.
Is de meerprijs geleidelijk aan gekomen en is dit niet expliciet aan jou toe te schrijven, maar vinden jouw ouders het sinds de laatste factuur te veel -> wekt me de indruk dat ze de gemakkelijkheidsoplossing kiezen en het zonder meer aan jouw toeschrijven, zonder dat het daarom terecht is.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:51

Onbekend

...

Dark Master schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 18:59:
Klopt, ik ben het in dit geval met jullie eens.
Hierbij laat ik mijn pc's vrijwel nooit 24/7 aanstaan?
En als ik dit zou doen dan "Wat weinig voorkomt" is het mijn laptop.

En tja ik ben meestal alleen de avonden, minus het zwemmen en de weekenden thuis.
Dus jij hebt geen wasgoed en heeft geen afwas?
En zit jij 's avonds in het donker? Geen TV, geen computer e.d.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Dark Master schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 19:02:
Haha nee zo bedoel ik het niet ;).
Ik bedoel hierbij het gebruik in stroom.
Dit zijn toch wel ernstige stroom vreters, en geloof me de droger staat vaak aan zelfs op zonnige dagen.
Maar wiens was zit daar dan in?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Dark Master
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 19:03:
Ja als je altijd een vast kostgeld van 200 hebt betaalt en ineens vragen ze meer zou ik daar ook wel vragen bij gaan stellen.
De vraag is: is de meerprijs in energierekening plots en enkel in de laatste facturatieperiode en is dit te wijten aan jouw persoonlijk aandeel in het verbruik van de elektriciteit -> dan begrijp ik het standpunt wel dat ze verwachten dat jij dit bijpast.
Is de meerprijs geleidelijk aan gekomen en is dit niet expliciet aan jou toe te schrijven, maar vinden jouw ouders het sinds de laatste factuur te veel -> wekt me de indruk dat ze de gemakkelijkheidsoplossing kiezen en het zonder meer aan jouw toeschrijven, zonder dat het daarom terecht is.
Juist ja jou reply komt een beetje in de buurt hoe ik me voel.
Het is gewoon tja naar mij toegericht het komt vuil op mij over.
En zoals ik al heb verteld, hier is een dikke ruzie over geweest omdat ik hier niet akkoord mee ben gegaan.
En mijn ouders hebben het echt wel goed kwa geld, maarja mijn vader geeft graag meer uit dan die binnenkrijgt daarom hebben we ook vaak gezeur in huis over dit soort dingen.

Bah, met dit soort dingen heb ik liever een eigen huisje maarja dat duurt nog even voordat ik er 1 toegewezen krijg.

• Dark Master
mphilipp schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 19:05:
[...]

Maar wiens was zit daar dan in?
Klopt maar met 5 mensen in huis ben ik daar 1/5 deel van. En ik betaal hier juist "Neem ik aan van wel in ieder geval" kostgeld voor toch?

Verwijderd

Ikzelf ben 22 en woon ook nog thuis... Zit op een voltijdopleiding maar werk ook iets van 80u in vakanties en de zomervakantie. Kostgeld hoef ik niet te betalen en mijn ouders betalen mijn studie; dat vinden ze de verantwoordelijkheid van de ouders.. Wel moet ik hierbij iets heel belangrijkst opmerken; ik verspil mijn geld ook niet! Als ik elk weekend naar de kroeg zou gaan en gaan zuipen, dan zou ik oko kostgeld moeten betalen.

Ik heb geen idee hoe je ouders zijn en hoe jullie 'relatie' is, maar dergelijke zaken kunnen natuurlijk oko meespelen bij het nieuwe 'beleid' van je ouders!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zou je er niet eens aan denken om op jezelf te gaan wonen? Frustraties tussen jou en je ouders zoals deze kun je hiermee voorkomen (ik weet natuurlijk niet hoe de rest van de verstandhouding ervoor staat).

edit; dat doe je dus al. Zou ik dan maar wat vaart achter zetten, de sfeer kan echt flink verpest worden op deze manier.

[ Voor 23% gewijzigd door wagenveld op 23-06-2007 19:14 ]

• Dark Master
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 19:11:
[...]

Ikzelf ben 22 en woon ook nog thuis... Zit op een voltijdopleiding maar werk ook iets van 80u in vakanties en de zomervakantie. Kostgeld hoef ik niet te betalen en mijn ouders betalen mijn studie; dat vinden ze de verantwoordelijkheid van de ouders.. Wel moet ik hierbij iets heel belangrijkst opmerken; ik verspil mijn geld ook niet! Als ik elk weekend naar de kroeg zou gaan en gaan zuipen, dan zou ik oko kostgeld moeten betalen.

Ik heb geen idee hoe je ouders zijn en hoe jullie 'relatie' is, maar dergelijke zaken kunnen natuurlijk oko meespelen bij het nieuwe 'beleid' van je ouders!
Ben niet zo' n uitgaander ;) .
Mischien 4 keer in het jaar dat ik naar een discotheek ga ik spaar mijn geld meer op dan ik het uitgeef.
Maar ik snap je punt enigzins, maar dit geld in dit geval niet bij mij.

• Dark Master
wagenveld schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 19:12:
Zou je er niet eens aan denken om op jezelf te gaan wonen? Frustraties tussen jou en je ouders zoals deze kun je hiermee voorkomen (ik weet natuurlijk niet hoe de rest van de verstandhouding ervoor staat).
Aaaah ja, hier ben ik mee bezig maar het duurt minimaal al 1 jaar voordat ik een huurhuis krijg.
Verder is de relatie goed hoor maar ik zit toch echt nog minimaal 1 jaar hier vast.

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:06

iMars

Full time prutser

Hoeveel meer moet je eigenlijk betalen? als het van 200 naar 300 gaat, is dat veel en lijkt het me logisch dat er in kaart gebracht wordt wie wat hoeveel verbruikt, om te kijken of het 'logisch' is dat jij meer/alles moet betalen. (neem aan dat het alleen om de elektriciteit gaat)...

Ik betaal 250 per maand.

Sta op punt om een eigen huis te gaan kopen samen met mijn vriendin, reken maar dat ik dan veeeel meer dan 250 per maand moet betalen. Dus bekijk het aan de andere kant. Je betaald 200 per maand, je kleren worden gewassen, eten wordt voor je gekookt, als de wasmachine of iets anders kapot gaat betaal jij die kosten niet (neem ik aan) ... 200 is niet veel, ga om de tafel zitten en bespreek wat je moet gaan betalen. Alles wordt duurder, dus dat je op een gegeven moment meer moet betalen is enigzins wel logisch. Maar om te zeggen dat jij het verschil maar moet betalen ...

Koop hier mijn P1 reader :)

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:37

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Dark Master schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 19:09:
[...]

Bah, met dit soort dingen heb ik liever een eigen huisje maarja dat duurt nog even voordat ik er 1 toegewezen krijg.
Ik zou zeggen: reken eens de reeële kosten uit van hetgeen je ouders voor je betalen. Voor ons is dat zeer moeilijk in te schatten, maar ik verwacht eerlijk gezegd dat de 200 € die je betaalt op een maand een pak minder is dan de eigenlijke kosten.
Op je eigen benen staan gaat je in ieder geval een pak meer per maand kosten ;)

[ Voor 7% gewijzigd door The Bad Seed op 23-06-2007 19:17 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• anandus
  • Niet online
anandus in "Kostgeld, wie heeft er nu gelijk ?" gelezen?

Lijkt mij de eerlijkste manier. Met een beetje mazzel moet je misschien juist minder betalen :)

• Dark Master
anandus schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 19:16:
anandus in "Kostgeld, wie heeft er nu gelijk ?" gelezen?

Lijkt mij de eerlijkste manier. Met een beetje mazzel moet je misschien juist minder betalen :)
Ja dank je voor je goede advies anandus, het probleem hier is die ruzie uit gekomen.
Heb een beetje het gevoel dat mijn ouders hun mening graag willen doordrukken. Ik geef ze zowiezo even een afkoel periode voordat ik hier weer mee begin.

Sorry trouwens dit mocht ik er wel bij vermelden.

• FaceDown
  • Laatst online: 24-09 15:40

FaceDown

Storende factor.

Om hoeveel geld extra gaat het nu eigenlijk? Ik vind persoonlijk 200 euro al veel. Ik betaalde zelf 90 euro. Ik neem aan dat je niet voor 200 euro aan boodschappen opvreet in de maand dus wat zit er nog meer in vraag ik me af. Zeker als je pas 19 bent vind ik het erg overdreven.

Groetjes, FaceDown.

Verwijderd

webmail schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 19:16:
Hoeveel meer moet je eigenlijk betalen? als het van 200 naar 300 gaat, is dat veel en lijkt het me logisch dat er in kaart gebracht wordt wie wat hoeveel verbruikt, om te kijken of het 'logisch' is dat jij meer/alles moet betalen. (neem aan dat het alleen om de elektriciteit gaat)...

Ik betaal 250 per maand.

Sta op punt om een eigen huis te gaan kopen samen met mijn vriendin, reken maar dat ik dan veeeel meer dan 250 per maand moet betalen. Dus bekijk het aan de andere kant. Je betaald 200 per maand, je kleren worden gewassen, eten wordt voor je gekookt, als de wasmachine of iets anders kapot gaat betaal jij die kosten niet (neem ik aan) ... 200 is niet veel, ga om de tafel zitten en bespreek wat je moet gaan betalen. Alles wordt duurder, dus dat je op een gegeven moment meer moet betalen is enigzins wel logisch. Maar om te zeggen dat jij het verschil maar moet betalen ...
Het gevoel dat ik krijg als ik de TS zijn verhaal lees en mezelf in de plaats stel voor zover ik de situatie ken: het maakt niet uit of dat 200 nu eigenlijk veel of weinig is. Het draait hem (voor mij persoonlijk dan) gewoonweg om het feit dat plotsklaps er door de ouders ineens een verhoging wordt ge-eist omdat er toevallig een hoog uitvallende energiefactuur binnengekomen is en het extra wordt dan maar doorgerekend aan de TS. Als de meerprijs nu echt te wijten is aan de TS zijn aandeel in verbruik valt er wel over te praten maar als dit niet expliciet zo is... Als je afspreekt dat het kostgeld 200 euro is, dan is het 200 euro en houd je daar dan aan. Als er dan eens een dikkere factuur binnenkomt moet je die afspraak niet zonder nieuw overleg eenzijdig gaan aanpassen en ineens meer gaan vragen, neen houd je aan de afspraak en als je toch een verhoging wilt, overleg dan met beide "partijen" en met redelijke argumenten ipv te zeggen "we rekenen de meerprijs wel effe door aan zoonlief omdat deze maand de factuur mij niet zo aanstond". Mij zou het niet zozeer draaien om de vraag of 200 euro veel is of niet, maar wel om de manier waarop zodanig met willekeur ineens zaken worden doorgerekend.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:22
FaceDown schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 19:41:
Om hoeveel geld extra gaat het nu eigenlijk? Ik vind persoonlijk 200 euro al veel. Ik betaalde zelf 90 euro. Ik neem aan dat je niet voor 200 euro aan boodschappen opvreet in de maand dus wat zit er nog meer in vraag ik me af. Zeker als je pas 19 bent vind ik het erg overdreven.
Ik heb een ander standdpunt.

Zolang je naar school gaat hoef je niets te betalen aan je ouders. Echter als je fulltime werkt kan je ook op jezelf wonen. Vanaf dat je werkt en in blijft wonen behoor je gewoon huur te betalen.

De 200 euro is een koopje, de werkelijke kosten zijn wellicht hoger.

Echter een verandering, en zeker als het in zijn ogen onredelijk is, is natuurlijk nooit leuk.

Maak gewoon een afspraak om voor de tijd dat je in huis woont het bedrag naar 210 op te schroeven. Ruzie of meningsverschillen zijn dit soort bedragen niet waard! Voor dat 10-tje kunnen ze heel wat wattjes van de Nuon afnemen.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

FaceDown schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 19:41:
Ik neem aan dat je niet voor 200 euro aan boodschappen opvreet in de maand dus wat zit er nog meer in vraag ik me af.
Dan doe je zeker niet vaak boodschappen voor jezelf? De drie normale maaltijden kosten al snel 5 EUR per dag per persoon. Doe er wat koek, chips en bier bij en je zit zo aan de 200 EUR.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Mad Marty
  • Laatst online: 16:07

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Excusez moi, maar 200 euro, waar zeur je over?
Ik verdien 250/maand en heb 250 stufi (lening!) en ben 225 euro aan huur en energie kwijt, dan hou ik 275 over waar ook nog verzekeringen, telefoon en internet van betaald moeten worden. En dan moet ik ook nog eens boodschappen doen, kleding kopen, etc.
Jij houdt 1000 euro over waar je leuke dingen voor kunt doen en dan ga je moeilijk doen over een paar tientjes meer die je aan je ouders moet betalen? Ga gewoon eens met je ouders om de tafel zitten en bespreek wat de beste verdeling is. Je ouders zijn er heus niet op uit om jou een poot uit te draaien hoor!

Rail Away!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Hoho... rustig. Ik doe in mijn uppie ongeveer voor 150 euro boodschappen per maand. En daar zit alles in voor een heel huishouden inclusief 2 huisdieren.

En relatief wordt het goed koper per persoon als je met meer bent. Dus 200 euro vind ik hoog voor alleen boodschappen....

Maar als totaal kostgeld is het redelijk. Maar wat is de reden van je ouders om het kostgeld te verhogen? Hebben ze geldproblemen??

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Dark Master
Nee ze hebben geen geld problemen...
Maar laat ik het zo bewoorden, waarom betaal ik kostgeld? Als ik ook nog eens het verschil in gas en licht moet betalen.

Ik zie kostgeld als een all in one package.
Niet dat ik later nog even te horen krijg van goh tja zoonlief betaal jij even het verschil in gas en licht.
En dat vooral omdat ik niet zoveel gebruik.
Daarbij komt dat die 200 euro relatief ook al veel is want meestal ben ik niet thuis :/ .

Edit: Ben vanavond ook bij een goede vriendin geweest en ook uitgeweest even goed alles uitgepraat en echt even stoom afgeblazen.
Ik blijf bij mijn punt, mijn goede vriendin zeg ook van tja kunnen ze niet zomaar maken 8)7 .

[ Voor 20% gewijzigd door Dark Master op 24-06-2007 03:46 ]

Verwijderd

;) Wees blij dat ik niet je ouder was. Ik zou de vaste maandlasten optellen en door drie delen en dat zou je kost prijs zijn. Ga vanuit dat het meer is dan 200 euro.

Ik vind zolang je bij je ouders woont, je niet niet klagen om een paar euros. Zelf niet als het plotseling 100 euro meer is en/of in jouw voordeel. Ze hebben al tientallen jaren voor je gezorg en dat heeft hen al veel geld en zorgen gekost.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:43
Dark Master schreef op zondag 24 juni 2007 @ 03:45:
...
Daarbij komt dat die 200 euro relatief ook al veel is want meestal ben ik niet thuis :/ .
...
Denk niet dat dat veel uit maakt.
Of ben je van plan bij je woningbouw verening ook voor te gaan rekenen hoeveel uur per maand je aanwezig bent in de huurwoning, en ga je daarmee proberen de huur te verlagen?

Systemspecs

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

als je nu al beste electriciteits rekeningen in juni hebt, ben ik benieuwd hoe dit in de wintertijd zal zijn.
dan krijg je de kosten van de gasrekening er ook op?

ik snap je instelling maar je moet niet vergeten dat die 200 euro een fractie van de kosten zijn die je ouders betalen.
Je hebt het zelf over 1/5e deel van de was dat in de wasmachine gaat.
maar denk maar niet dat de jij met je 200 euro op 1/5e deel van de kosten van een 5 persoons huishouden zit.
Ik zit met alleen mijn Nuon rekening al over jouw kostgeld heen en dat is maar 1 rekening.

dan zijn de vaste lasten natuurlijk ook maar 1 ding,
wie doet de was voor je? wie maakt je eten? Dat is ook wat waard.

ik denk dat ze meer voor je doen dan je eigenlijk bij stil staat. Maar daar kom je wel achter als je zelf een huisje hebt.

Dan heb ik het nu alleen over de kosten gehad.
uiteraard is de manier waarop ze het brengen niet goed, dat had wel beter gekund.
Maar ik zie niet waarom ze de prijs niet iets mogen opdrijven.
De afgesproken prijs zou geldig zijn voor altijd? als ze het geen redelijk bedrag vinden mogen ze daar best op terug komen
(op een redelijke manier dan he?)

Ik zou de verstandigste zijn en niet afwachten. doe een voorstel om er 225 euro van te maken als vast bedrag en bespreek dit goed, zodat je dit niet later weer over je heen krijgt.
een vast bedrag is beter dat onverwachte kosten als een verschil dat je bij mag betalen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Niet dat ik later nog even te horen krijg van goh tja zoonlief betaal jij even het verschil in gas en licht.
Hier ben ik het mee eens: er is een afspraak hoeveel er betaald wordt en nou wordt er ineens een willekeurige rekening op zijn bord gemikt. Betaalt TS deze dan is het volgende week een andere, de maand erop nog een, etc., etc. Op die manier ga je niet met elkaar om.

Als de ouders van een probleem met het kostgeldbedrag hebben dan moeten ze maar opnieuw onderhandelen/overleggen.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:51

Onbekend

...

Daar ben ik het bijna helemaal mee eens.
Echter, als jij bijvoorbeeld een privé airco van 2000W hebt aangeschaft en deze 24/7 laat draaien, zal de energierekening fors toenemen, en zal je daarvoor toch ook de kosten moeten betalen.

Ik vind wel dat ze moeten overleggen waarom jij ineens een hoger bedrag moet betalen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

Maar laat ik het zo bewoorden, waarom betaal ik kostgeld? Als ik ook nog eens het verschil in gas en licht moet betalen.

Ik snap het standpunt en dat zou ook mijn instelling zijn. Kostgeld is in mijn ogen gewoon een vast maandelijks bedrag dat je kan opbrengen aan je ouders om min of meer jou aandeel van de kosten in het huishouden te vergoeden.
Ik vind niet dat het zover moet komen dat het tot op de euro exact moet uitgerekend worden, een rond bedrag als 200 volstaat, zolang de kosten min of meer gedekt worden, zal een kwestie van geven en nemen zijn. Om dan ineens een verschil in energiefactuur door te rekenen aan TS is redelijk ongepast en dioet af aan het werkingsprincipe van een vast bedrag als kostgeld.
De vraag die ik mij ook stel: de ouders van de TS rekenen nu een iets duurdere maand door aan hem, gaan ze als er een maand komt die eens iets goedkoper uitvalt, dit dan ook doorrekenen aan hem in zijn voordeel door een lager kostgeld? Ik denk van niet. Get my point?
Het bedrag per maand gaan evalueren doet nu eenmaal af aan het principe van een vast forfaitair bedrag voor kostgeld. Afspraak is 200 euro en als beide partijen zich daar aan houden zie ik geen probleem. Als op termijn blijkt dit niet genoeg te zijn, kan er iets anders afgesproken worden, wat echter geen recht geeft tot het aanpassen van het bedrag van maand tot maand naargelang de grillen en driften van de ouders.

En mbt alle mensen die hier zeggen "wees blij 200 is nog weinig ik betaal meer blablabla". Ga geen 2 verschillende situaties en gezinnen met elkaar vergelijken. Elk gezin heeft een ander inkomsten en uitgavenpatroon, een ander aantal kinderen, andere prioriteiten etc.. je kan dus niet zomaar zeggen ik betaal 250 euro dus de TS moet niet klagen en ook 250 euro betalen.

Doet volgens mij overigens allemaal niet ter zake. Ts en ouders hebben 200 afgesproken en daarmee basta.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-11 22:29
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 10:24:
[...]
En mbt alle mensen die hier zeggen "wees blij 200 is nog weinig ik betaal meer blablabla". Ga geen 2 verschillende situaties en gezinnen met elkaar vergelijken. Elk gezin heeft een ander inkomsten en uitgavenpatroon, een ander aantal kinderen, andere prioriteiten etc.. je kan dus niet zomaar zeggen ik betaal 250 euro dus de TS moet niet klagen en ook 250 euro betalen.
Nee, maar ik ben van mening dat elke andere berekening slechter uit zal vallen voor TS. Nu heeft hij 1000 over.
Doet volgens mij overigens allemaal niet ter zake. Ts en ouders hebben 200 afgesproken en daarmee basta.
Lijkt mij dat de ouders daar nu van afwijken. Lijkt mij ook dat er geen zakelijke agreement is.

Zelf zit ik een beetje in het kamp van "TS is een zeur". Ik denk inderdaad dat op jezelf gaan geen gekke optie is. Scheelt je ruzie, en kan je eens zien hoe het echte leven er aan toe gaat :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Verwijderd

Afgezien van alle punten die hierboven genoemd zijn, weten we nog steeds niet het bedrag wat de TS extra zou moeten betalen. Hoelang betaal je trouwens al kostgeld? Dat bedrag zou toch ook jaarlijks een beetje opgehoogd (max 5% ofzo) moeten worden gezien alles duurder wordt. Dat zou niet meer dan redelijk zijn.

Verwijderd

DiedX schreef op zondag 24 juni 2007 @ 10:52:
[...]

Nee, maar ik ben van mening dat elke andere berekening slechter uit zal vallen voor TS. Nu heeft hij 1000 over.
Hoeveel hij over heeft, en aldus hoeveel hij verdient doet toch helemaal niet ter zake? Als TS nu ineens een beter loon krijgt en 2000 euro gaat verdienen ipv 1200 euro, moet hij dan ook 1000 euro kostgeld gaan betalen zodat hij dan ook 2000euro-1000euro = 1000euro over heeft? Kostgeld moet berekend worden op hoeveel zijn aandeel in het huishouden is en niet op hoeveel hij dan over heeft.

elke andere berekening
-> kijk, maar dan is er tenminste een berekening, een systeem waarop men altijd terugvalt (en de TS weet dan op voorhand waar hij zich aan kan verwachten)!!! Dit is echter niet het geval bij de TS, de meerprijs van de energiefactuur wordt plots en willekeurig doorgerekend aan de TS zonder overleg en dit van de ene maand op de andere maand. Lijkt me niet echt een vaste berekening waarbij de TS op voorhand weet wat de kosten gaan zijn. Vind ik een groot verschil maken!
Zelf zit ik een beetje in het kamp van "TS is een zeur". Ik denk inderdaad dat op jezelf gaan geen gekke optie is. Scheelt je ruzie, en kan je eens zien hoe het echte leven er aan toe gaat :)
Anderszijds krijg ik daarbij het gevoel: dus als er ruzie/problemen dreigen te komen stappen we het maar af en ontlopen we de zaak ipv het probleem uit te praten en op te lossen?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2007 11:07 ]

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 10:24:
Daarom zeg ik dus ook:
Samen met z'n ouders rond de tafel zitten en een boekje open doen over inkomsten en uitgaven (en de TS heeft ook wel uitgaven, zoals vervoer, school, ziektekosten, sporten of andere dingen!).
En naar verhouding en rato een (afgerond) bedrag uitrekenen.
Zeker als het een huis is met 5 bewoners dan zullen de kosten voor de TS relatief laag zijn lijkt me.

Een systeem zoals deze is eerlijk, transparant naar beide partijen toe en tevens zien z'n ouders ook dat de TS kosten heeft.

Toen ik onverhoopt een half jaartje weer thuis moest wonen heb ik dit met mijn vader ook gedaan, gewoon een uurtje rond de tafel en even de administratie 'gesynct'. Werkte prima, is eerlijk en bovenal valt er weinig over te discussiëren, cijfers liegen niet (althans, ze zijn daar heel slecht in :+ ).

Misschien kan de TS eerst even zelf op papier een schatting maken hoeveel hij zou moeten betalen volgens bovengenoemd systeem en kijken of het eventueel gunstig voor hem uit kan pakken.

Maar een afgesproken bedrag is een afgesproken bedrag, daar is ook wat voor te zeggen en dan is *eventueel* een kleine incrementie beter op z'n plaats.

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 13:30
Voor mij staat het kostgeld gelijk aan een huurovereenkomst, er kan niet even achteraf gezegt worden dat ik moet bijleggen wat de stroomkosten zijn hoger.

Op basis van verbruik is toen een prijs afgesproken, energie is inmiddels duurder maar als je ouders dit willen doorberekenen moet hier gewoon netjes over worden overlegd. Eventueel zouden ze de gelegenheid moeten bieden zodat je uit jezelf wat extra bij zou leggen.

In mijn geval heeft mijn pa meer voordelen dan alleen het kostgeld wat ik betaal, zodoende koop ik mijn eigen kleding, heb ik mijn eigen vervoer, betaal ik mijn eigen eten als we uit eten gaan (of niet :+) en volg ik geen studie meer welke door mijn pa werd betaald.

Zoals bij de TS achteraf met een extra rekening komen op zo'n manier vind ik persoonlijk not done.

Eve char: Warock <TEST>

• oshin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11-2024
Nou als ze lastig blijven doen, kun je toch lekker op jezelf gaan wonen.
Ik weet niet waar je woont maar er is toch vast iets te krijgen voor 200-300 euro in een studentenhuis ofoz? Het zijn je ouders, het moeten geen huisjesmelkers worden :P

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:52
Ik ga er even vanuit dat het niet om het geld gaat, maar om het principe. Indien dit niet zo is, negeer de rest van mijn post maar.

De vraag die je je moet stellen is: is dit punt een halszaak en is dit gezeik met je ouders waard? Zo ja, niet betalen, en zo snel mogelijk uit huis gaan. Zo nee, dan wil je gezamenlijk tot een oplossing komen waar iedereen tevreden mee is.

Om tot die oplossing te komen moet je denk ik eerst achter de reden komen waarom je ouders dit vragen. Zelf denk ik dat de kans best groot is dat ze beseffen dat die 200/maand minder is dan de werkelijke kosten, en dat 1) die extra rekening niet uitkomt, en 2) ze denken dat dit een mooie manier is om die 200/maand iets op te hogen. (wat daar misschien een manier voor is is om het gewoon te vragen: 'wat is de reden dat jullie willen dat ik die rekening betaal, is die 200 euro per maand misschien niet genoeg?')

Wat ik zou doen in dat geval is zeggen: hoewel ik het er niet mee eens ben dat ik die rekening moet betalen (we hadden immers 200 afgesproken), betaal ik deze rekening wel. Echter, om deze situatie in de toekomst te voorkomen berekenen we gezamenlijk opnieuw wat het kostgeld-bedrag is per maand (en doen we dat voortaan jaarlijks).

Dan zijn je ouders blij, want het kostgeld dekt een groter gedeelte van de kosten.
Dan ben jij blij, want je zult in de toekomst nooit meer op deze manier in deze situatie terecht komen.

• anandus
  • Niet online
CubicQ schreef op zondag 24 juni 2007 @ 11:17:
Dan zijn je ouders blij, want het kostgeld dekt een groter gedeelte van de kosten.
Maar misschien gaat het niet over de kosten, maar proberen z'n ouders dit meer te doen vanuit pedagogisch standpunt?
Alvast laten wennen aan 'de echte kosten van leven'?

• Matango
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-05-2023
Met je ouders heb je een (mondelinge) overeenkomst dat je 200 euro betaalt om bij te dragen aan het huishouden. De claim dat jij een specifieke maand extra moet bijdragen om de electriciteitsrekening te betalen is alleen maar gefundeerd als jij aantoonbaar verantwoordelijk bent voor deze stijging.

Op het moment dat je ouders het kostgeld niet hoog genoeg vinden, kunnen ze dit structureel verhogen. Maar ze kunnen niet per maand extra kosten gaan rekenen als zij dat nodig vinden. Je betaalt toch ook niet minder als de electriciteitsrekening lager uitvalt.

Ik raad je dan ook aan om een overeenkomst met je ouders te sluiten (mondeling of schriftelijk) waarin een vast bedrag wordt overeengekomen voor bv. een jaar en wordt vastgesteld welke kosten hieronder vallen. Bijvoorbeeld vaste lasten, gebruik van faciliteiten en eten. Op deze manier weet iedereen waar hij/zij aan toe is.

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 13:30
anandus schreef op zondag 24 juni 2007 @ 11:36:
[...]
Maar misschien gaat het niet over de kosten, maar proberen z'n ouders dit meer te doen vanuit pedagogisch standpunt?
Alvast laten wennen aan 'de echte kosten van leven'?
Niet bepaald pedagogisch om 1 persoon op te laten draaien voor de extra kosten die door 5 man samen zijn gemaakt?

In ben zelf aardig principieel ingesteld maar zal dit toch echt niet zonder meer accepteren tenzij duidelijk is dat het extra verbruik volledig door mij is veroorzaakt. Daar dit lastig is aan te geven zouden de kosten simpelweg door iedereen gedeelt moeten worden :?

Eve char: Warock <TEST>

Verwijderd

Om wat voor bedrag gaat de ruzie nu precies? 200 euro per maand is natuurlijk weinig. Daar kan je zelf niet voor wassen/eten/stroom verbruiken/internetten. Om nog maar niet van de huur te spreken of andere bijkomstige belastingen op je maandloon. Als het een betaalbaar bedrag is zou ik zeker overwegen het gewoon te betalen. Ben je van het gezeik af, en kan je gewoon zonder problemen je tijd uitzitten tot je iets voor jezelf hebt. En geloof me, dan lijkt die 200 euro oppeens wel heelllll erg weinig :)

Verder zijn er genoeg mensen die nog thuis werken en veel meer kostgeld moeten betalen... Als jij maar 200 euro per maand hoeft te betalen hou je 1000 over voor jezelf. Geloof me, je pa zal dit over het algemeen niet maandelijks overhouden voor zichzelf :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2007 12:35 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:48

FreakNL

Well do ya punk?

Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 08:33:
;) Wees blij dat ik niet je ouder was. Ik zou de vaste maandlasten optellen en door drie delen en dat zou je kost prijs zijn. Ga vanuit dat het meer is dan 200 euro.

Ik vind zolang je bij je ouders woont, je niet niet klagen om een paar euros. Zelf niet als het plotseling 100 euro meer is en/of in jouw voordeel. Ze hebben al tientallen jaren voor je gezorg en dat heeft hen al veel geld en zorgen gekost.
Dan hadden ze 20 jaar geleden niet moeten neuken.

Kom op zeg, dit vind ik zo'n *kots* modern standpunt. Die gozer is 19, dan ben je misschien nog niet eens in staat om op eigen benen te staan, zijn ouders hebben de plicht voor hem te zorgen....

200 is al heel redelijk vind ik...

• Dark Master
Waarom zit iedereen toch zo te drammen op het punt dat ik 1000 euro overhoud....
Ik betaal verder alles zelf hoor? Reisgeld, kleding mijn zwemmen en atletiek.
Ook nog mijn verzekering en ik weet dat ik nog minder overhoud als ik op mezelf woon, maar hiervoor krijg ik een groot deel zelfstandigheid terug en een eigen ruimte die toch echt groter is dan wat ik nu heb.
Zoals ik al heb gezegd ben ik vaak van huis en moet ik daarom ook vaak zelf eten ophalen.

Maarja ik ga zowiezo wel met ze aan tafel zitten, maar ik blijf erbij waarom nu pas die verhoging en niet 6 maanden geleden?
En het gaat ook om het principe als ik op mezelf woon dan komt mijn huurbaas ook niet bij mij met tja deze maand toch even 200 euro erbij leggen hoor 8)7 .

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dark Master schreef op zondag 24 juni 2007 @ 14:29:...Maarja ik ga zowiezo wel met ze aan tafel zitten, maar ik blijf erbij waarom nu pas die verhoging en niet 6 maanden geleden?
En het gaat ook om het principe als ik op mezelf woon dan komt mijn huurbaas ook niet bij mij met tja deze maand toch even 200 euro erbij leggen hoor 8)7 .
De huisbaas zou dat ook wel willen, ware het niet dat hij of zij dat maar één keer per jaar mag.

Maarre, hoeveel is de verhoging nu eigenlijk?

Overigens is kostgeld meer een middel om zelfstandigheid te kweken, dan om geld te vangen voor ouders. Om het echt kostendekkend te krijgen zal het bedrag flink wat moeten stijgen lijkt me.

Verwijderd

Roenie schreef op zondag 24 juni 2007 @ 14:54:
[...]
De huisbaas zou dat ook wel willen, ware het niet dat hij of zij dat maar één keer per jaar mag.

Maarre, hoeveel is de verhoging nu eigenlijk?

Overigens is kostgeld meer een middel om zelfstandigheid te kweken, dan om geld te vangen voor ouders. Om het echt kostendekkend te krijgen zal het bedrag flink wat moeten stijgen lijkt me.
Er zijn genoeg ouders die het wel zien als een middel om de kosten te dekken, vooral de armere gezinnen beginnen al erg vroeg met kostgeld.

• Roenie
  • Niet online
Het sluit het niet uit natuurlijk. Het opvoedkundige aspect is echter niet te verwaarlozen. Je als ouders gedwongen voelen om dit anders te zien is individuele vrijheid die ik betreur.

Verwijderd

Denk niet dat het motief "opvoedkundig" aan de orde is in het geval van de TS waarbij plots het extra wordt doorgerekend omdat de elektriciteitsfactuur de ouders niet aanstaat.

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10 20:14

FFF

Ik vind 200 euro best redelijk, afhankelijk van de financiele positie van je ouders.

Ik zou zeggen verhoog dat bedrag jaarlijks op inflatie basis...
Dat lijkt me het eerlijkst.

Je heb wellicht geen wasmachine, droger, koelkast etc in je vertrek, maar je maakt er waarschijnlijk wel gebruik van of je was wordt nog gedaan :)

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 15:44:
Denk niet dat het motief "opvoedkundig" aan de orde is in het geval van de TS waarbij plots het extra wordt doorgerekend omdat de elektriciteitsfactuur de ouders niet aanstaat.
Behalve als les dat het leven duurder wordt ;)

Verwijderd

Roenie schreef op zondag 24 juni 2007 @ 17:53:
[...]
Behalve als les dat het leven duurder wordt ;)
In dat geval kunnen de ouders waarschijnlijk deze opvoedkundige les beter gebruiken dan de TS zelf, mits ze de energiefactuur gewoon doorrekenen aan de TS omdat zij hem te duur vinden...

Verwijderd

Bij het NIBUD kan jij of je ouders tegen betaling (rond de euro) een kostgeldberekening laten uitvoeren wat ze je kunnen vragen of wat jij ze eigenlijk zou moeten betalen.

http://www.nibud.nl/consu...ubject=kostgeldberekenaar

Doe die test eens en bespreek met je ouders eens de resultaten.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
En mijn ouders hebben het echt wel goed kwa geld, maarja mijn vader geeft graag meer uit dan die binnenkrijgt daarom hebben we ook vaak gezeur in huis over dit soort dingen.

Je geeft zelf je al het antwoord, en het heeft vrij weinig te maken met het kostgeld:

Jij en je ouders denken over sommige dingen anders, zoals bestedingspatroon en wie welke kosten draagt. Maar soms zijn er nog andere frustraties, bijvoorbeeld weinig aan tafel mee eten, maar vaak uit de magnetron, geen oog hebben voor familie activiteiten of jezelf ontrekken van alles wat met de rest van het gezin te maken heeft.

Als het een puur financiele reden was, dan had je geen zware ruzie gekregen, dan was het een onderhandeling geworden met als uitkomst een nieuw bedrag. Immers de kosten zijn gewijzigd waarop het oude kostgeld was gebaseerd, dus het is eerlijk om het kostgeld te herzien (wat dus niet automatisch betekent verhogen en betalen, maar serieus bekijken), hetzelfde was aan de orde geweest als jij je baan had verloren.

Maar blijkbaar spelen er andere zaken. Kostgeld is niet hetzelfde als huur omdat er ook andere dingen meespelen. Een kostganger word (gedeeltelijk) opgenomen in een gezin, en draagt daarmee bij aan de feestvreugde. Hoeveel een maaltijd kost word ook niet per keer gespecificeerd, en je hoeft niet meer of minder te betalen als je vaker mee eet. Dit alles is dus dan ook meer gebaseerd op vertrouwen dan op overeenkomsten: "We eten altijd rond 6" betekent niet dat er om 6 eten MOET staan, en als er iemand echt om 6 wil eten vanwege een afspraak zal die persoon dat moeten aangeven, ipv. er vanuit gaan dat er eten is en boos worden als het niet zo is.

Uiteindelijk is het huis van je ouders, kom je er niet uit dan is dat het moment om je eigen ding te gaan doen. Actief zoeken is dan een strak plan.
Als je je ouders in het zoeken betrekt hebben zij ook inzicht in wat jij aan het doen bent. Misschien geeft dat wat rust voor je ouders. Zij zien dan alvast dat je niet profiteert en dat het niet jouw keuze is om heel lang te blijven hangen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 08:33:

Ik snap niet dat ouders die het zelf goed genoeg hebben (lees geen geld problemen) kostgeld gaan vragen aan hun kinderen. Hoe wil je je kinderen een goede start geven, iedereen weet dat het bijzonder zwaar is om in deze tijden te starten als jongeling. Ik zou mijn kinderen alles geven wat ik kan, simpelweg omdat ik ze dat gun, ook omdat de kinderen alles toch krijgen wanneer ik een keer omval. Mijn ouders hebben dat net zo gedaan, en dat werkte prima.

Woon je overdreven lang bij je pa en ma, dan kan ik me er iets bij voorstellen om je een beetje het huis uit te werken. Maargoed das bij jou niet echt aan de orde denk ik. (19 jaar is niet te lang)

oh ja dat je ouders al jaren voor je zorgen is geen excuus voor ze. Zij hebben zelf voor jou gekozen......Ze mogen er simpelweg niet vanuit gaan dat je op je 18 meteen op jezelf gaat wonen. Wettelijk gezien zijn ze financieel verantwoordelijk voor je tot je 21 bent....

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2007 08:43 ]

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 15:44:
Denk niet dat het motief "opvoedkundig" aan de orde is in het geval van de TS waarbij plots het extra wordt doorgerekend omdat de elektriciteitsfactuur de ouders niet aanstaat...
De TS schrijft dat zijn ouders genoeg geld hebben. Juist dan lijkt het me zonneklaar dat het hier niet gaat om het financiele. Misschien is het opvoedkundig, misschien is het wel frustratie om andere redenen en is het kostgeld meer een 'noodkreet'. TheGhostInc verwoordt dit mooi. Dat ander ouders financiele motieven kunnen hebbben wil niet zeggen dat dit in het geval van de TS geldt.
Bij deze post sluit ik me aan. Ga praten met je ouders en kijk wat er 'loos' is. De hoogte van het kostgeld komt daarna vanzelf. Je schreef dat ze pas na een half jaar komen met de verhoging en dat ze geen geldzorgen hebben. Dat lijkt me een duidelijk teken dat er iets anders achter zit. Dat vinden geeft je een sleutel tot de oplossing.
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 08:41:Ik snap niet dat ouders die het zelf goed genoeg hebben (lees geen geld problemen) kostgeld gaan vragen aan hun kinderen. Hoe wil je je kinderen een goede start geven, iedereen weet dat het bijzonder zwaar is om in deze tijden te starten als jongeling. Ik zou mijn kinderen alles geven wat ik kan, simpelweg omdat ik ze dat gun, ook omdat de kinderen alles toch krijgen wanneer ik een keer omval. Mijn ouders hebben dat net zo gedaan, en dat werkte prima...
Alles aan je kinderen geven (in financiele zin) is niet de beste basis om je kind een goede start te geven en voor te bereiden op de maatschappij. Waarom denk je dat er achtereenvolgens zakgeld, kleedgeld, en omgekeerd, kostgeld bestaat. Als ouder is het je taak om je kind steeds zelfstandiger te laten worden, om uiteindelijk het kind los te laten. Vooral die laatste stap is lastig.

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

Even een praktisch punt: Moet je het verschil betalen dat op de "acceptgiro" (of gemachtigd wordt) van de eindrekening staat of daadwerkelijk het extra verbruik? In de eindafrekening is namelijk de volgende maand met het nieuwe maandbedrag verekend (athans bij ons wel; daardoor lijkt het altijd alsof we minder terugkrijgen).

Niet dat je er wat aan hebt, maar ik vind het niet bepaald redelijk. Ben je overigens de enige die kostgeld betaald? Overigens zou je anders nog een compromis voor kunnen stellen: jij betaald 1/5e aangezien je voor 1/5e verantwoordelijkheid kunt nemen over die kosten. Je hebt tenslotte niet in de hand wat de rest van je huishouden verbruikt (je kan moeilijk je ouders verplichten de verwarming lager te zetten; je kan het wel proberen natuurlijk.. ;) ).

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• Gonadan
  • Laatst online: 15:55

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Gelukkig is het niveau van de posts toch nog gestegen op de 3e pagina. ;)
Het doet er niet toe hoeveel de TS overhoudt, het maakt niet uit of de 200 toereikend is.
Het gaat puur om het feit dat het van de ene op de andere maand zonder waarschuwing of reden verhoogd wordt.
Ik ben benieuwd hoe de huizeneigenaren hier zouden reageren als bv. ABN-AMRO de hypotheeklast zou verhogen en zeggen: "Sorry, we hebben wat extra kosten, leg effe bij." :)
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 08:41:
Ik snap niet dat ouders die het zelf goed genoeg hebben (lees geen geld problemen) kostgeld gaan vragen aan hun kinderen. Hoe wil je je kinderen een goede start geven, iedereen weet dat het bijzonder zwaar is om in deze tijden te starten als jongeling. Ik zou mijn kinderen alles geven wat ik kan, simpelweg omdat ik ze dat gun, ook omdat de kinderen alles toch krijgen wanneer ik een keer omval. Mijn ouders hebben dat net zo gedaan, en dat werkte prima.
Bijzonder zwaar in deze tijden. Waarschijnlijk hebben je ouders het zwaarder gehad. ;)
Ik ben het er niet mee eens, ik vind een heel goed idee om kostgeld te laten betalen.
Maar dan wel als de persoon veel werkt. Zelf heb ik nooit kostgeld betaald, maar dat is ook omdat ik het huis al uit was voordat mijn studie af was. Maar die heb ik wel zelf betaald. 15-20k schuld. 8)7
Ik vind dat eigenlijk best terecht, investeren voor je toekomst. Je ouders horen je op weg te helpen, maar je toekomst moet je ook deels zelf bepalen.

on-topic:
Even aangenomen dat het verhaal van de TS redelijk objectief is.
Of de verhoging nou één euro is of een verdubbeling van het huidige bedrag doet er niet toe. Het gaat om het principe dat er van de ene op de andere dag een verhoging wordt gevraagd zonder 'echte' reden.
Leg dat ook uit aan je ouders, vertel ze dat je best bereid bent om meer te betalen als ze het te weinig vinden. Ik denk dat TheGhostInc wel een punt heeft. Het zou goed kunnen dat er andere irritatie meespelen waardoor dit een soort terugpakactie lijkt of iets dergelijks.
De enige 'ruzie' die ik met mijn moeder had in die tijd is juist het feit dat ik weinig thuis was of dan op mijn eigen kamer zat. Het is dus een goed idee om het te laten afkoelen en kom er dan rustig op terug, vertel wat je dwars zit en vraag waarom het op deze manier gespeeld wordt.
Misschien is het ook verstandig om het één op één te doen met bijvoorbeeld je moeder. De kans dat je een redelijk gesprek krijgt zonder 'doordrukken' is groter dan als je een twee tegen één situatie hebt. Dan willen je ouders waarschijnlijk minder toegeven en krijg je minder kans om je eigen mening te geven. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Roenie schreef op maandag 25 juni 2007 @ 09:15:
Alles aan je kinderen geven (in financiele zin) is niet de beste basis om je kind een goede start te geven en voor te bereiden op de maatschappij. Waarom denk je dat er achtereenvolgens zakgeld, kleedgeld, en omgekeerd, kostgeld bestaat. Als ouder is het je taak om je kind steeds zelfstandiger te laten worden, om uiteindelijk het kind los te laten. Vooral die laatste stap is lastig.
tuurlijk moet je je kinderen met geld leren omgaan, maar daar is kostgeld echt niet voor nodig. Tegen de tijd dat ze kostgeld zouden moeten betalen mag ik hopen dat je kids al wel met geld om kunnen gaan.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Tjah, als je ooit 200 euro hebt afgesproken, is het natuurlijk wel redelijk dat dat jaarlijks verhoogd wordt. Elk jaar 3% erbij?

• Gonadan

Gonadan

Confusion schreef op maandag 25 juni 2007 @ 10:44:
Tjah, als je ooit 200 euro hebt afgesproken, is het natuurlijk wel redelijk dat dat jaarlijks verhoogd wordt. Elk jaar 3% erbij?
Natuurlijk is dat redelijk, maar zo'n jaarlijkse verhoging spreek je dan wel vantevoren af lijkt mij.
Ik vraag mij dan ook af wat de exacte afspraken over het kostgeld waren. En op welke manier deze verhoging is voorgesteld.
Zoals de TS het nu brengt krijg ik het gevoel dat moeder zegt dat de factuur deze maand wel erg hoog is en dat vader van achter zijn krant roept: "Dat betaalt TS wel.". En dat op die manier de verhoging is medegedeeld. Ik kan me echter niet goed voorstellen dat het echt zo gegaan is dus ik hoop dat de TS nog verduidelijking wil geven over de exacte toedracht en over de gemaakte afspraken betreffende het kostgeld.
Zoals het nu klinkt wordt er zonder afspraken over verhoging, midden in het jaar zomaar verhoogd zonder opgaaf van reden. Daar kan geen redelijk mens mee akkoord gaan. Of de verhoging nou redelijk is of niet, je kunt het op zijn minst nog op een normale manier vertellen. Echt overleg is het natuurlijk niet, want de vrager bepaalt de prijs.
Maar goed, ik wacht de TS even af. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 12:32:
Om wat voor bedrag gaat de ruzie nu precies? 200 euro per maand is natuurlijk weinig. Daar kan je zelf niet voor wassen/eten/stroom verbruiken/internetten. Om nog maar niet van de huur te spreken of andere bijkomstige belastingen op je maandloon. Als het een betaalbaar bedrag is zou ik zeker overwegen het gewoon te betalen. Ben je van het gezeik af, en kan je gewoon zonder problemen je tijd uitzitten tot je iets voor jezelf hebt. En geloof me, dan lijkt die 200 euro oppeens wel heelllll erg weinig :)

Verder zijn er genoeg mensen die nog thuis werken en veel meer kostgeld moeten betalen... Als jij maar 200 euro per maand hoeft te betalen hou je 1000 over voor jezelf. Geloof me, je pa zal dit over het algemeen niet maandelijks overhouden voor zichzelf :)
Hij doet toch een opleiding, denk je dat dat gratis is? Om nog maar te zwijgen over het feit dat je 160 euro stufi minder krijgt als je thuiswonend bent, dus als 'ie op zichzelf gaat wonen gaat het opeens om 360 euro, daar kun je toch wel een redelijke kamer voor krijgen. En als z'n vader genoeg verdient, wat blijkens latere posts van de TS het geval is, gaat de IB-Groep ook nog eens uit van een bijdrage van de ouders. Dit blijkt uit het feit dat je nog eens 220 euro extra krijgt van de IB-Groep als je ouders onder een bepaalde norm verdienen.
580 euro per maand, dat is meer dan de hypotheek voor een apartement van pakweg 150.000 euro 8)7

Persoonlijk vind ik een bedrag aan kostgeld wel redelijk. Hoeveel dat is ligt aan de situatie, maar na gemaakte afspraken er maar even van uitgaan dat zoonlief van 19 ook nog wel even de elektriciteitsrekening betaalt vind ik echt belachelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2007 11:01 ]

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-11 23:56

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Los van de hele discussie hierboven is mij 1 ding niet duidelijk in het hele verhaal. Is het nu de bedoeling om structureel het kostgeld te verhogen? Of is het slechts 1 maal omdat deze maand de rekeningen tegenvallen?

This footer is intentionally left blank

• FaceDown
  • Laatst online: 24-09 15:40

FaceDown

Storende factor.

[...]

Dus jij vindt het logisch dat als jij je eigen geld verdient, dat opzuipt, verbrast aan flatscreen tv's, computers, vakanties, dat jouw ouders dan ook nog al jouw eten, onderdak, gas, water, licht etc blijven betalen totdat jij eindelijk eens een keer op jezelf gaat wonen?

Groetjes, FaceDown.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Mijn kinderen (mocht het ooit zo ver zijn) zullen zich blauw betalen aan kostgeld.

1) leren omgaan met geld en inzicht krijgen in wat alles wel niet kost
2) motivatie om uit huis te gaan (ook na 19 jaar)
3) stukje nederigheid leren en hoe het is om verdomt weinig geld te hebben

Zeker als ze niet meer studeren en toch thuis wonen.

(wel zouden het bedrag op een aparte rekening gaan, die ze krijgen op het moment dat ze op hun zelf gaan wonen en ontdekken hoe duur het is om een woning in te richten).

Kan schelen dat ik o.a. in de financiele hulpverlening werk en zie wat voor een enorme ellende het kan veroorzaken dat mensen niet met (weinig) geld om kunnen gaan.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-11 17:33

BertV

Handgemaakt

Dark Master schreef op zondag 24 juni 2007 @ 14:29:
Die huurbaas vroeg dan ook al 450,-
Ik denk dat dit soort discussies gewoon een teken zijn dat je moet zoeken naar eigen woonruimte.
Nog even los van de vraag wie er gelijk heeft. Ik heb ook een tijdje thuis 1200,- netto verdient en hoefde geen kostgeld te betalen. (eigenlijk klopt dat ook niet)

[ Voor 13% gewijzigd door BertV op 25-06-2007 12:36 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Verwijderd

FaceDown schreef op maandag 25 juni 2007 @ 12:03:
[...]

Dus jij vindt het logisch dat als jij je eigen geld verdient, dat opzuipt, verbrast aan flatscreen tv's, computers, vakanties, dat jouw ouders dan ook nog al jouw eten, onderdak, gas, water, licht etc blijven betalen totdat jij eindelijk eens een keer op jezelf gaat wonen?
zie mijn eerdere post.......je moet je kids wel leren met geld om te gaan. Maar ik mag hopen dat ze dat al wel kunnen als ze meerderjarig zijn. zoniet....dan heb je dus al eerder iets fout gedaan.

• Dark Master
Oke even een update vanaf mijn kant dan.
Ik hoor dat veel mensen vragen wat is het verschil?
Nou dat is eigenlijk maar heel weinig met mijn eigen berekening enz kom ik zo rond de 80 euries.
Let op dit is wel zonder transportkosten en de hele eco mik mak!
Dit is echt gewoon het verschil in energiekosten van dit jaar en vorig jaar.

Nou is 80 euro niet al teveel, maar het aankondigen zonder er ook maar eerst over gepraat te hebben is voor mij wel teveel hooi op de hooivork.
Er is in het verleden wel gepraat over gas en licht? Maarja gepraat, nooit wat afgesproken.

Verwijderd

Dark Master schreef op maandag 25 juni 2007 @ 13:18:
Nou dat is eigenlijk maar heel weinig met mijn eigen berekening enz kom ik zo rond de 80 euries.

Nou is 80 euro niet al teveel, maar het aankondigen zonder er ook maar eerst over gepraat te hebben is voor mij wel teveel hooi op de hooivork.
Er is in het verleden wel gepraat over gas en licht? Maarja gepraat, nooit wat afgesproken.
vrijwel iedereen in Nederland moest afgelopen jaar bijbetalen voor hun gas/water/licht.......waarom zou jullie gezin daar anders in zijn? En waarom willen je pa en ma je daar ineens voor op laten draaien. Jij bent niet de enige in huis die die extra energie verbruiken heeft gehad.

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

mulder

ik spuug op het trottoir

Ik zou een advocaat in handen nemen. Schandelijk dat je ouders, die jou al 19 jaar onderhouden nu ineens meer kostgeld willen zien.

Serieus, als jij ergens goedkoper terecht kan gelijk doen, geef je weinig kans.

oogjes open, snaveltjes dicht

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Dark Master schreef op maandag 25 juni 2007 @ 13:18:

Dan moet je daarover in gesprek gaan en niet over het bedrag. Echter communiceren over de wijze waarop je ouders met jou gecommuniceerd hebben.

• Dark Master
Nou beste medetweakers,

Dank jullie wel voor de hulp ik ga maar even een hartig woordje met mijn ouders spreken.
Ik heb hier hele goede reacties tussen gezien en dit zal mij dan ook wel een beetje steun hebben geboden.
Ik zal nog wel een update geven als ik er samen met mijn ouders uit ben gekomen.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Don Facundo schreef op maandag 25 juni 2007 @ 13:35:
Ik zou een advocaat in handen nemen. Schandelijk dat je ouders, die jou al 19 jaar onderhouden nu ineens meer kostgeld willen zien.

Serieus, als jij ergens goedkoper terecht kan gelijk doen, geef je weinig kans.
Bedankt voor deze bijzonder constructieve en dit topic verrijkende reactie, waarmee je de houding van de topicstarter precies goed karakteriseert.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 19:11:
[...]

ot: Geld verspillen in de kroeg? Waarom zou je dat geld verspillen willen noemen? Je betaalt wat meer voor je drankje, maar je krijgt er veel plezier voor terug! Ik moet er niet aan denken zaterdag om 11 uur op bed te liggen, doe mij maar een biertje in de kroeg :) Lekker de werkweek eruit feesten!

• MrSleeves
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 13:26:
[...]

vrijwel iedereen in Nederland moest afgelopen jaar bijbetalen voor hun gas/water/licht.......waarom zou jullie gezin daar anders in zijn? En waarom willen je pa en ma je daar ineens voor op laten draaien. Jij bent niet de enige in huis die die extra energie verbruiken heeft gehad.
Precies, dus waarom zou de TS dan volledig voor de kosten op moeten draaien. Zoals ik al zei: je zou een compromis kunnen sluiten. De TS is grofweg verantwoordelijk voor 20% van het verbruik (er blijkt niet dat hij meer verbruikt door bepaalde apparaten die hij heeft aangeschaft) en dus mag je verwachten dat dat ook het bedrag is wat hij neer zou moeten tellen.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• Roenie
  • Niet online
Dark Master schreef op maandag 25 juni 2007 @ 13:18:...Ik hoor dat veel mensen vragen wat is het verschil? Nou dat is eigenlijk maar heel weinig met mijn eigen berekening enz kom ik zo rond de 80 euries.
Let op dit is wel zonder transportkosten en de hele eco mik mak! Dit is echt gewoon het verschil in energiekosten van dit jaar en vorig jaar....
En wat is dan het verschil met wat je ouders jou willen laten betalen per maand?

[ Voor 0% gewijzigd door Roenie op 26-06-2007 08:42 . Reden: was wat onduidelijk ]

• lex
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Confusion schreef op maandag 25 juni 2007 @ 14:14:
[...]

Bedankt voor deze bijzonder constructieve en dit topic verrijkende reactie, waarmee je de houding van de topicstarter precies goed karakteriseert.
:| die opmerking kan niet, maar de ts heeft wel degelijk een punt. Wat zou jij doen als je huisbaas ineens de huur met 40% verhoogd? Het gaat niet om het geld in dit soort gevallen, gaat om het principe en hoe je met elkaar omgaat. Ik had het ook niet gepikt.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Je sarcasmesensor is defect ;).

• lex
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

:P sorry dan, maar het was me idd niet helemaal duidelijk!

Verwijderd

Cyberpope schreef op maandag 25 juni 2007 @ 12:28:
[...]

Mijn kinderen (mocht het ooit zo ver zijn) zullen zich blauw betalen aan kostgeld.

1) leren omgaan met geld en inzicht krijgen in wat alles wel niet kost
2) motivatie om uit huis te gaan (ook na 19 jaar)
3) stukje nederigheid leren en hoe het is om verdomt weinig geld te hebben

Zeker als ze niet meer studeren en toch thuis wonen.

(wel zouden het bedrag op een aparte rekening gaan, die ze krijgen op het moment dat ze op hun zelf gaan wonen en ontdekken hoe duur het is om een woning in te richten).

Kan schelen dat ik o.a. in de financiele hulpverlening werk en zie wat voor een enorme ellende het kan veroorzaken dat mensen niet met (weinig) geld om kunnen gaan.
Dit gaat wel erg offtopic, maar ik denk dat er toch echt iets aan je opvoeding schort als je kinderen op hun 19e nog moeten leren hoe ze met geld om moeten gaan, liever thuis wonen dan op zichzelf en zich niet voor kunnen stellen hoe het is om weinig geld te hebben. Ik denk kortom niet dat het heffen van kostgeld de beste methode is voor het bereiken van je doel.

• Dark Master
Oke, update van mijn kant.
Ik ben vanavond even rond de tafel gaan zitten met mijn ouders.
Goed gepraat over wat we nu gaan doen.

Het komt erop neer dat ik nu 250 euro kostgeld ga betalen.
En het overschot van gas en licht hoef ik niet te betalen aangezien dit ook veel te laat gemeld was.
Toch nog samen tot een compromis gekomen. :)
Dark master is one happy guy again :D

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 19:05:
Dit gaat wel erg offtopic, maar ik denk dat er toch echt iets aan je opvoeding schort als je kinderen op hun 19e nog moeten leren hoe ze met geld om moeten gaan, liever thuis wonen dan op zichzelf en zich niet voor kunnen stellen hoe het is om weinig geld te hebben. Ik denk kortom niet dat het heffen van kostgeld de beste methode is voor het bereiken van je doel.
Natuurlijk zet je het proces dan niet in, maar is het slechts een onderdeel van. En echt met geld om leren gaan, kun je pas ook als je wat geld hebt.

De gemiddelde student die gaat uitwonen moet dat ook leren en heeft dan zijn leerschool meestal. Als je op je 19 1200 netto verdient, thuis woont en niets afdraagt, hebt je die leerschool gewoon niet. Dan moet je hem dus toch wat creëren.

Opvoeden kan nooit 1 ding zijn, maar is een proces waarin vele instrumenten en heel veel kleine stappen genomen en gebruikt worden.

• Gonadan

Gonadan

Dark Master schreef op maandag 25 juni 2007 @ 22:25:

En het overschot van gas en licht hoef ik niet te betalen aangezien dit ook veel te laat gemeld was.
Da's mooi. Nu betaal je 2/3 van het gas en licht per maand in plaats van één keer 100%. ;)

Hebben je ouders nog verteld waar hun irritatie/late melding vandaan kwam? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:45

Standeman

Prutser 1e klasse

Mooi dat de TS & ouders eruit zijn gekomen.

Als mijn zoon over 20 jaar nog in huis woont en fulltime werkt, zal ik zeker kostgeld rekenen. Echter, zal ik dat geld wel (stiekem) op een aparte rekening storten en hem het geld geven wanneer hij zelf een huisje heeft gevonden. Op die manier kan hij het geld goed gebruiken voor verbouwingen, inleg in hypotheek en / of boedel.

Ik zal van mijn eigen kind nooit geld aannemen. Ik denk dat ik daar te "trots" voor ben en krijg er een heel onnatuurlijk gevoel bij.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• anandus
  • Niet online
Dark Master schreef op maandag 25 juni 2007 @ 22:25:

d:)b

Mooi dat jullie er goed uit zijn gekomen met een mooie compromis! :)

Hebben jullie ook afspraken gemaakt over eventuele jaarlijkse verhoging ofzo?

Verwijderd

Standeman schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 10:16:
Mooi dat de TS & ouders eruit zijn gekomen.

Als mijn zoon over 20 jaar nog in huis woont en fulltime werkt, zal ik zeker kostgeld rekenen. Echter, zal ik dat geld wel (stiekem) op een aparte rekening storten en hem het geld geven wanneer hij zelf een huisje heeft gevonden. Op die manier kan hij het geld goed gebruiken voor verbouwingen, inleg in hypotheek en / of boedel.

Ik zal van mijn eigen kind nooit geld aannemen. Ik denk dat ik daar te "trots" voor ben en krijg er een heel onnatuurlijk gevoel bij.
Goede instelling :*)
offtopic:
Ik hoef zelf ook geen kostgeld en studiegeld te betalen. Mijn ouders vinden dat studeren verantwoordelijkheid van de ouders is en dat dat gewoon hoort bij het 'schenken van een goede toekomst'...

En kostgeld betalen vinden ze niet nodig; ze hebben liever dat ik het geld op mijn spaarrekening zet voor als ik op mezelf ga. Heb inmiddels al een aardig bedrag kunnen sparen dus dat zit goed. Verder ben ik gewoon 'goed' opgevoed en gooi ik zodoende mijn geld niet over de balk (in hun ogen is dat; roken, alcohol, stappen, wekelijks restaurant, etc.. eigenlijk alles wat ze zelf ook niet doen).

Ik vind, waarschijnlijk dankzij mijn opvoeding, dat ouders deze verantwoordelijkheid nemen als ze kinderen krijgen. En ook ik zal later ervoor zorgen dat mijn kinderen niet een dergelijke bijdrage moeten doen aan het huishouden. Dan ga ik maar niet op vakantie, so what.. Liever later 4 kinderen een goede toekomst geven dan zelf leven voor de lol :P (en gelukkig ben ik sowieso, wordt al gelukkig van lekker voor de bank een film kijken met vriendin)

ps. TS nog afspraken met je ouders gemaakt over de toekomst? Zelfde als hierboven dus, was alleen iets te lang bezig met het typen van het verhaal

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-11 12:45
Ik vind het thuis goed geregeld, ik betaal 250 euro per maand, waarvan ik de helft terug krijg als ik uit huis ga..

BOE

Verwijderd

cman schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 11:02:
Ik vind het thuis goed geregeld, ik betaal 250 euro per maand, waarvan ik de helft terug krijg als ik uit huis ga..
TS is alleen stukken jonger.. Jij bent al 28 jaar, je mag idd blij zijn dat je maar zo weinig hoeft te betalen (ik ga ervan uit dat je een fulltime baan hebt op die leeftijd) en dat je ook nog eens de helft terug krijgt (aangezien ik op die leeftijd toch al wel verwacht wordt uit huis te zijn :P)
edit:
dat is trouwens niet als een flame bedoelt

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2007 11:05 ]

• Dark Master
Er zijn geen afspraken gemaakt voor de toekomst.
Waarom? Nou heel makkelijk ik sta ingeschreven bij de woningstichting.
Het zou zo kunnen zijn dat ik over een aantal maandjes een huisje toegewezen krijg. :)
Zo niet? Tja dan ga ik denk ik gewoon mee op basis van jaarlijkse inflatie, in mijn geval ga ik dit dan wel ruim voor de tijd aangeven bij mijn ouders.

Waar de irritatie precies vandaan kwam, ik hou het op stress zoals ik al had verteld hebben ze hun excuses aangeboden en gewoon op een volwassen manier met mij gecommuniceerd.
Zo zijn we dan ook samen uit het probleem gekomen :) .

Alsnog hulde aan alle tweakers die mij degelijke oplossingen boden. _/-\o_

• blastR
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-03 06:40
Zal jullie nog even verblijden...

Ik woon samen met mijn vriendin in 1 slaapkamer bij mijn moeder, we betalen samen 650euro.. de telefoon rekening betaal ik ook en, we voorzien onszelf van alle middelen excl. het kopen van eten (en dan alsnog doen we soms boodschappen).

En jah, ik vind het ook veel te veel :)

Maar goed het zal allemaal wel. binnenkort het huis uit :)

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Dark Master schreef op zondag 24 juni 2007 @ 14:29:
Waarom zit iedereen toch zo te drammen op het punt dat ik 1000 euro overhoud....

[..]

Maarja ik ga zowiezo wel met ze aan tafel zitten, maar ik blijf erbij waarom nu pas die verhoging en niet 6 maanden geleden?
Euhm, als blijkt dat je meer stroom hebt verbruikt komt Nuon/Eneco/... echt wel met een rekening hoor.
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 11:00:
[...]

Hij doet toch een opleiding, denk je dat dat gratis is? Om nog maar te zwijgen over het feit dat je 160 euro stufi minder krijgt als je thuiswonend bent, dus als 'ie op zichzelf gaat wonen gaat het opeens om 360 euro, daar kun je toch wel een redelijke kamer voor krijgen.
Oh, kom op zeg, dat thuiswonend gejank. Ik ben er -echt- op achteruit gegaan toen ik uit huis ging wonen hoor, een uitwonende studiebeurs dekt -echt niet- je kosten.

Ik vind het niet zo raar eigenlijk om te kijken naar wat de kostganger binnenkrijgt en over houdt. Is dat zo gek? Als je kind een goede baan heeft en makkelijk wat meer kan bijleggen om de belasting op het gezin te verlagen, dan is dat toch goed. Aan de andere kant, als het kind ontslagen wordt, en tijdelijk van een kleine uitkering moet leven, dan kun je als ouder het kostgeld verlagen. Ik snap het gemauw niet zo.

Los daarvan ben ik het er wel mee eens dat die ouders niet zomaar een rekening op de TS zijn bord moeten gooien.

[ Voor 55% gewijzigd door Grijze Vos op 02-07-2007 11:06 ]

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Pagina: 1