Toon posts:

Fan van laptop blijft maar blazen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.018 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik heb hier een gloednieuwe acer aspire 5102wlmi staan, die ik volledig geherinstalleerd heb (ik hou niet zo van die pre-geïnstalleerde troep van acer). Nu draait ie de 64bit-versie van Windows vista. Allemaal geen probleem, alles werkt mooi.

Het enige wat mij momenteel aan de laptop ergert is dat de cooler altijd draait (en dus niet met tussenpozen wanneer dat nodig is). Nochtans is de cpu maar 40°C warm. Wanneer ik hem even in standby zet en hem dan weer wakker maak, heb ik een vijftiental seconden dat de cooler niet uit volle kracht zit te blazen. Daarna schiet hij weer in gang.

Wat zoeken op internet bracht mij op enkele linux-fora, waar men het had over het wijzigen van de "tripping points" in één of ander configuratiebestand. Ik heb persoonlijk geen idee wat dat is, laat staan dat ik weet waar je dat in windows ergens kunt instellen. Ook in de BIOS zie ik nergens een fan-gerelateerde optie.

Of heeft dat er allemaal niks mee te maken? Ik weet ook niet of het het probleem zich met de meegeleverde software stelde, want die heb ik niet geprobeerd.

Komt dit verschijnsel iemand bekend voor?

Alvast bedankt voor jullie denkwerk!

Enkele specificaties: AMD Turion 64 X2 TL-50, 1024MB RAM, Ati Radeon Xpress 200M

Verwijderd

Welke drivers heb je allemaal geinstalleerd? Kijk eens naar je CPU load.. als deze contiue 100 % is moet je fan wel aan de slag om alles op normale temperaturen te houden. En verder nog software geinstalleerd zoals search bars of zo?

edit 1
Als je laptop dit verschijnsel blijft houden zal ik zeker terug gaan naar de winkel. Ten eerste is een continue blazend fanneje ontiegelijk irritant. Ten tweede wil je natuurlijk zo laag maogelijke temperaturen.

edit 2
Misschien is er een bios update beschikbaar of probeer de Areo interface van VIsta uit te schakkelen (mocht je die gebruiken dan).

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2007 17:07 ]

Verwijderd

Naar mijn weten gaat dit bij Acer laptops software-matig, is als het goed is te downloaden op Acer-website.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 17:04:
Welke drivers heb je allemaal geinstalleerd? Kijk eens naar je CPU load.. als deze contiue 100 % is moet je fan wel aan de slag om alles op normale temperaturen te houden. En verder nog software geinstalleerd zoals search bars of zo?
CPU load is niet abnormaal. Tussen 1-5% idle. Search bars of iets dergelijk zijn niet geïnstalleerd.
Als je laptop dit verschijnsel blijft houden zal ik zeker terug gaan naar de winkel. Ten eerste is een continue blazend fanneje ontiegelijk irritant. Ten tweede wil je natuurlijk zo laag maogelijke temperaturen.
Temperaturen lijken mijns inziens normaal. Of is 40 à 45° te warm voor en laptop? Als er idd geen oplossing uit de bus komt, ga ik toch eens terug met mijn aankoop.
Misschien is er een bios update beschikbaar of probeer de Areo interface van VIsta uit te schakkelen (mocht je die gebruiken dan).
Aero interface uitschakelen heeft niet geholpen (de fan blijft bijvoorbeeld ook in veilige modus draaien).
Een biosupdate is blijkbaar wel beschikbaar. Alleen heb ik de indruk dat de update-tool niet werkt in Windows Vista 64bit. Ik krijg een fout bij het opstarten van de tool :(

----
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 17:07:
Naar mijn weten gaat dit bij Acer laptops software-matig, is als het goed is te downloaden op Acer-website.
Daar had ik ook iets van gelezen. Dat er bij de Acer eSettings manager een optie "fan always enabled" zou staan. Heb die tools dan ook snel geïnstalleerd... maar ik zie geen optie in die zin. Vreemd. Het zou natuurlijk wel fijn zijn moest het gewoon iets softwarematig zijn, dan moet ik geen reparatie aanvragen...

Niettemin al bedankt voor jullie antwoorden!

Verwijderd

Je zou een ander os kunnen proberen als xp. Of probeer een linux live cd (neem even aan dat je weet wat dat is :-)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 21:27:
Je zou een ander os kunnen proberen als xp. Of probeer een linux live cd (neem even aan dat je weet wat dat is :-)
Snel even xp geinstalleerd op een andere partitie... Zelfde verhaal :(

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:33
BIOS udpates voer je niet uit in het OS, dus dat de tool niet werkt in Vista lijkt me normaal. Heb je de teksten bij de download nauwkeurig gelezen? Als je je BIOS corrupt is je nieuwe laptop weinig meer waard.

Er wordt aangegeven dat de fan-sneleid op Acer laptops software matig geregeld wordt. Heb je die software al gezocht? gevonden? geinstalleerd? werkt het?
Mocht je het niet kunnen vinden kun je altijd nog uitwijken naar een 3th party tool zoals Speedfan.

Ik kwam zelf na even zoeken al snel bij Acer eMannager uit.

[ Voor 11% gewijzigd door frickY op 24-06-2007 12:42 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:59
Heb je in XP al die Acer tool geprobeerd? Misschien dat ie daar wel de optie geeft voor "fan always enabled". Dan weet je dat het aan de software ligt als die optie werkt.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

frickY schreef op zondag 24 juni 2007 @ 12:40:
BIOS updates voer je niet uit in het OS, dus dat de tool niet werkt in Vista lijkt me normaal. Heb je de teksten bij de download nauwkeurig gelezen? Als je je BIOS corrupt is je nieuwe laptop weinig meer waard.
Biosupdate is tegenwoordig goed via een OS uit te voeren. om nou te gaan klooien met een opstartbare usb-stick is ook niet alles. Het brengt theoretisch gezien niet meer risico met zich mee. Bios update via een OS kan controleren of alles goed is gegaan, zo niet dan kan een roll-back worden uitgevoerd.

Tenminste, dat is wat mijn Asus tooltje beweerd :+

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-05 22:13
Wel de Cool&Quiet drivers geinstalleerd? Anders draait de processor constant op zijn hoogste settings en das ook niet echt lekker voor je accutijd :+

Verwijderd

Topicstarter
frickY schreef op zondag 24 juni 2007 @ 12:40:
BIOS udpates voer je niet uit in het OS, dus dat de tool niet werkt in Vista lijkt me normaal. Heb je de teksten bij de download nauwkeurig gelezen? Als je je BIOS corrupt is je nieuwe laptop weinig meer waard.

Er wordt aangegeven dat de fan-sneleid op Acer laptops software matig geregeld wordt. Heb je die software al gezocht? gevonden? geinstalleerd? werkt het?
Mocht je het niet kunnen vinden kun je altijd nog uitwijken naar een 3th party tool zoals Speedfan.

Ik kwam zelf na even zoeken al snel bij Acer eMannager uit.
Ik heb de biosupdat gewoon vanuit windows moeten uitvoeren via flash-tooltje dat erbij zat. Ging heel eenvoudig en in de bios staat nu het nieuwe versienummer aangegeven.

De softwaretool van Acer had ik allemaal geïnstalleerd. Maar zowel bij eSettings manager als bij de ePower Management tool is er geen enkele optie die naar de fan zou kunnen verwijzen.
ThinkPad schreef op zondag 24 juni 2007 @ 12:49:
Heb je in XP al die Acer tool geprobeerd? Misschien dat ie daar wel de optie geeft voor "fan always enabled". Dan weet je dat het aan de software ligt als die optie werkt.
Dat heb ik eveneens geprobeerd ja. Ook daar is de optie er niet.
Rctworld schreef op zondag 24 juni 2007 @ 12:55:
Wel de Cool&Quiet drivers geinstalleerd? Anders draait de processor constant op zijn hoogste settings en das ook niet echt lekker voor je accutijd :+
Aha, nog nooit van gehoord. Zal ze eens googelen en ik rapporteer het resultaat :) Bedankt voor jullie antwoorden.

UPDATE: Ik heb van hier deze driver gedownload: AMD Turion™ 64 Mobile Technology Driver for Windows XP and Windows Server 2003 Version (x86 and x64 exe) 1.3.2.16 - Allows the system to automatically adjust the CPU speed, voltage and power combination that match the instantaneous user performance need.

Maar helaas, hij blijft nog altijd doorblazen...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2007 13:13 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:29

M2M

medicijnman

hij blijft blazen omdat het ding te warm wordt. Het ding wordt te warm waarschijnlijk omdat de cpu niet terugklokt wanneer tie niets te doen hebt. Cool&quiet lost dat probleem grotendeels op. Kijk ff met cpu-z of je processor daadwerkelijk terugklokt wanneer ie niets aan het doen is.

chipsetdrivers lossen dit probleem in sommige gevallen ook op. Hopelijk heb je wel een reboot gedaan nadat je deze drivers geinstalleert hebt (meteen na het installeeren van windows!)

biosupdates kun je icm sommige mobobakkers wel uitvoeren in je os. Laptop bios updates zijn in de meeste gevallen niet beschikbaar, en in je bios van je flaptoppie kun je ook nooit veel instellen, tenzij je een megaduur apparaat aanschaft. kijk eventueel naar bijvoorbeeld long battery life modes ofzo

en als laatste kan het ook een hardwarematig probleempje zijn, dat bijvoorbeeld de sensor van je fan kapot is ofzo.

kijk maar,

- Maarten

-_-

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Dit heb ik op mijn Asuslaptop ook, installeren van Notebook Hardware Control + de juiste Acer-configuratiefiles lost dit probleem op.
Let op dat het zaakje niet te warm wordt, want met NHC 'override' je de standaard koelings-besturing, als je alle fans dus uitzet zal het even werken, maar op gegeven moment wordt het te warm!
Je kan er iig inzetten dat de fan standaard 25% aanstaat, en bij temperaturen boven de 50' op 75%, en op 100% als hij nog warmer wordt.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• M2M

M2M

medicijnman

ik moet wel toevoegen dat notebook hardware control niet alle fancontrol chips ondersteunt. Niet alle Acer-flaptoppies hebben dezelfde fancontrol. FF proberen dus.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
M2M schreef op maandag 25 juni 2007 @ 11:01:
hij blijft blazen omdat het ding te warm wordt. Het ding wordt te warm waarschijnlijk omdat de cpu niet terugklokt wanneer tie niets te doen hebt. Cool&quiet lost dat probleem grotendeels op. Kijk ff met cpu-z of je processor daadwerkelijk terugklokt wanneer ie niets aan het doen is.

chipsetdrivers lossen dit probleem in sommige gevallen ook op. Hopelijk heb je wel een reboot gedaan nadat je deze drivers geinstalleert hebt (meteen na het installeeren van windows!)

en als laatste kan het ook een hardwarematig probleempje zijn, dat bijvoorbeeld de sensor van je fan kapot is ofzo.
kijk maar,

- Maarten
Ik heb de drivers van de acer-website allemaal geïnstalleerd, maar "chipset"drivers heb ik er niet zien tussenstaan. Wellicht omdat windows ze standaard aan boord zal hebben?
Ik heb gisteren eens CPU Right Mark geïnstalleerd, en die laat alvast zien dat mijn processor terugklokt. De temperatuur komt zelden aan 40°C.
DarthPlastic schreef op maandag 25 juni 2007 @ 11:05:
Dit heb ik op mijn Asuslaptop ook, installeren van Notebook Hardware Control + de juiste Acer-configuratiefiles lost dit probleem op.
NHC zal ik niet onmiddellijk kunnen proberen, want ik heb de 64bit versie van Vista aangeschaft... 't Zal dus wachten zijn tot er ook van NHC een 64bit versie komt.
Maar vermits er zeker geen sprake kan zijn van oververhitting, vermoed ik wel dat het iets software matigs is.

Weer 'ns bedankt voor jullie inbreng.

• M2M

M2M

medicijnman

[b][message=28289085,noline]knip
mijn probleem met mijn laptop was dat het ding te warm werdt, en terugklokte omdat de fan niet aanging. In het oude windows XP tijdperk ging het in mijn geval om een windows installatie, die zonder geintegreerde SP2 het bovenstaande probleem gaf, en toen ik een iets minder legale windows versie met SP2 geintegreerd d'rop knalde liep het zaakje wel als een trein.

maar ik heb het inderdaad over de chipset drivers. De drivers voor de chipset van je moederbord. Normaal gezien zijn die dingen beschikbaar via de acer website, maar als je ze niet hebt zien staan, kun je ook je moederbord merk + model opzoeken, en even bij de moederbordmaker de laatste chipsetdrivers downloaden / installeeren.

succes

- Maarten.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
En bij de acer helpdesk antwoorden ze op m'n mail het standaardantwoordje van hoe je eRecovery moet draaien om hun standaard image er terug op te zetten. Wat geen optie is eigenlijk, want de windows ultimate x64 moet ik draaien voor enkele toepassingen van m'n werk.

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe ontwikkelingen in mijn niet aflatende zoektocht: hier en daar vang ik op dat het ook te maken kan hebben met de ATI grafische chip. Er zou iets zijn als ATI powerplay dat invloed heeft op de fan. Doet dat bij iemand een belletje rinkelen? :)

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Dat is wel de voornaamste oorzaak die mijn NEC doet blazen, als ik Powerplay niet op Max battery heb staan onder alle omstandigheden..

Verwijderd

Topicstarter
BèR schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 10:57:
Dat is wel de voornaamste oorzaak die mijn NEC doet blazen, als ik Powerplay niet op Max battery heb staan onder alle omstandigheden..
Die powerplay op max battery zetten haalt dus ook niks uit.

Ik heb het eens in het oog zitten houden. Ik heb de indruk dat hij uitvalt bij 35° à 36° en terug aankomt rond 45°. Dat zou ik toch wat moeten kunnen verlaten, maar tot dusver geen enkel tooltje gevonden daarvoor. Speedfan ondersteunt m'n laptop ook niet.

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Misschien moet je het probleem minder bij de cpu zoeken maar meer bij de grafische kaart.
Ik heb eens een acer laptopje uit elkaar gehaald waarbij het hele zaakje door 1 fan werd gekoeld, dwz de grafische kaart was gewoon vastgekit aan een koelingspijpje van de cpu met een omleiding.
Daardoor was het bij die laptop zo dat de fan ook erg snel vol aansloeg omdat ie de grafische kaart ook moest koelen. Hoeft geen waarheid bij jou te zijn maar met je cpu load kom je ook niet verder lijkt het en softwarematig ook niet.

• highking
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 22:05

highking

Langharig tuig

Als hij het met de originele installatie wel goed deed, is het zowieso een driver/instelling.
Hoe zit het met ACPI? Ik weet van Linux installaties dat laptops blijven blazen als ACPI niet goed is ingesteld...

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat hij het ook met de originele installatie deed, al heb ik die er niet lang opgelaten. ACPI was ook mijn idee, maar acer heeft hier geen speciale drivers voor op z'n website staan, dus moet ik toch aannemen dat Vista standaard de goede aan boord heeft? Ik zou denken dat ik ergens gewoon moet kunnen aangeven bij welke temperatuur de fan moet aankomen.

Maar ik belde zonet met de Acer support en die man zei mij dat de cpu te warm is (rond de 40° C bij cpu usage van 0 à 8% in idle). Hij heeft me een UPS label opgestuurd om hem te laten ophalen onder garantie... Al heb ik nog steeds het gevoel dat het eerder iets software matigs is. Uit wat ik gelezen heb op internet, lijkt me die temp niet zo abnormaal.

Anyway, we zullen hem maar laten ophalen en hopen dat het goed komt.

• M2M

M2M

medicijnman

40 graden hoog?

dan kan ik al mijn hardware wel terugsturen.. .:/

inclusief laptop.

-_-

Pagina: 1