[Fedora 7] Instabiel en traag

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JKVA
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JKVA

Design-by-buzzword fanatic

Topicstarter
Sinds een paar weken werk ik met Fedora 7. Het is de eerste keer dat ik zelf Linux draai, maar wat een drama. Het is zo instabiel als de pest.

Vooral Eclipse (MyEclipse) is een probleem. Een keer wat in Window -> Preferences rondklikken is genoeg om Eclipse vast te laten lopen. Ook Firefox is niet stabiel en hangt om de haverklap.

Het is niet dat mijn PC te traag is lijkt me. Het is een Intel Core 2 Duo 6600 en 4GB RAM, maar dat zou ik qua gebruikerservaring in Linux niet zeggen, terwijl Vista als de brandweer gaat.

Iemand een idee waarom het zo belabberd draait?

Fat Pizza's pizza, they are big and they are cheezy

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Je kunt in ieder geval de distro en Linux in het algemeen alvast uitsluiten.

Het maar aan twee dingen liggen :
  • Je systeem
  • Je instellingen
Dat je systeem het prima/perfect doet met Windows (Vista) zegt vrij weinig.

Welke videokaart gebruik je bijvoorbeeld ?
Heb je al een memtest gedaan ?
Welke PATA/SATA chipset heeft je moederbord (moederbordnaam is ook handig)?
In het geval van Eclipse : welke JRE gebruik je ?

[ Voor 32% gewijzigd door Jungian op 23-06-2007 16:00 ]

0.0

• JKVA
  • Niet online

JKVA

Topicstarter
Videokaart is een GeForce 8800GTS, met drivers van livna.

Memtest zal ik nu eerst ff doen. (moet dat via een CD boot?)

Moederboard is een ASUS P5B.

Eclipse draai ik met een JDK 1.6.0_01-b06.

Ik merk trouwens dat Fedora maar 2GB ziet... Vaag.

[ Voor 46% gewijzigd door JKVA op 23-06-2007 16:04 ]

Verwijderd

Misschien ligt het aan je services, dat je te veel hebt aanstaan tijdens het opstarten. Dat staat (meen ik mij te herinneren van FC 4) ergens in het menu. Ga eens kijken of wel alles wordt ondersteund bijvoorbeeld de G-force of ga de apparaten die aangesloten eens na.

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Die driver van livna werkt perfect (gebruik ik zelf ook, is gewoon een gerepackagede versie van de officiële NVIDIA-driver) en elke service die ooit verzonnen is zou je gewoon aan moeten kunnen zetten ;) Het zou nog eens mooi gaan worden als de pc gaat beslissen wat je wel of niet aan mag hebben :/

[ Voor 12% gewijzigd door Jungian op 23-06-2007 17:38 ]

0.0

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-01 15:51
Hangen alleen de applicaties of je hele systeem? Hoorde van een collega dat de dual cores nogal vaak een probleem geven. Hij kreeg het alleen aan de praat door een hele rits aan opstart opties mee te geven.

Succes,
sparks

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Een collega van mij had ooit per ongeluk zijn Eclipse onder GCJ draaien en dat maakte hem ook behoorlijk instabiel (de VM waarin Eclipse draait staat los van de VM waarin je je programma's uitvoert). Zou dat het kunnen zijn?
Ik merk trouwens dat Fedora maar 2GB ziet... Vaag.
Dan is de kernel niet goed geconfigureerd. Er is een optie waarmee je de limiet die de kernel kan adresseren tot 4 GB ophoogt.

[ Voor 30% gewijzigd door Confusion op 23-06-2007 21:34 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 17:31:
Misschien ligt het aan je services, dat je te veel hebt aanstaan tijdens het opstarten. Dat staat (meen ik mij te herinneren van FC 4) ergens in het menu. Ga eens kijken of wel alles wordt ondersteund bijvoorbeeld de G-force of ga de apparaten die aangesloten eens na.
Teveel aanstaan kan alleen effect hebben op de snelheid van je machine, maar als je het niet gebruikt zal het allemaal in je swap vallen en daar heb je dus weinig last van. instabiliteit lijkt me het grootste probleem van JKVA en het lijkt me vrij sterk dat je dat op zult lossen met het uitzetten van een paar daemons ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Ik heb dezelfde proc + 4GB en ik draai als een tierelier hier (kubuntu 7.04) Ik draai wel 64-bits, en over die 2GB blijkbaar heeft Fedora voor een flat-memory model gekozen ipv sparse, ik zou gewoon ff 64-bits gaan draaien.

• Carstijn
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-01 20:33
Memtest kan je installeren via:

yum install memtest86+

en dan eff rebooten en in grub voor memtest kiezen.

Vedder kan je beter voor de 64 bits install gaan.. dan is waarschijnlijk je 2gb probleem opgelost.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Carstijn schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 21:43:
Vedder kan je beter voor de 64 bits install gaan.. dan is waarschijnlijk je 2gb probleem opgelost.
32bits linux kan ook prima overweg met tig gb's aan memory, je kunt alleen 'maar' 4gb per proces gebruiken maar dat boeit op een desktop toch niet zo (op een db server daarintegen.. :P ).
Als je pure 64bits gaat draaien krijg je weer problemen met veel spelletjes en flash en moet je weer door hoepels heen gaan springen om dat aan de praat te krijgen, dan is de tip van Confusion een betere imo ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• JKVA
  • Niet online

JKVA

Topicstarter
moto-moi schreef op zondag 24 juni 2007 @ 03:06:
[...]

32bits linux kan ook prima overweg met tig gb's aan memory, je kunt alleen 'maar' 4gb per proces gebruiken maar dat boeit op een desktop toch niet zo (op een db server daarintegen.. :P ).
Als je pure 64bits gaat draaien krijg je weer problemen met veel spelletjes en flash en moet je weer door hoepels heen gaan springen om dat aan de praat te krijgen, dan is de tip van Confusion een betere imo ;)
Hmm, die GCJ heb ik sowieso niet nodig. Kan ik die gewoon verwijderen? Ik heb namelijk al wel gezien dat de schijf vol met JRE's/JDK's staat... En die wil ik eigenlijk geen van allen hebben. :P

Over die 4GB, misschien dat hij in het configschermpje alleen maar 2GB aangeeft?

Memtest deed het prima. 2 runs, 0 errors.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

JKVA schreef op zondag 24 juni 2007 @ 09:36:
Hmm, die GCJ heb ik sowieso niet nodig. Kan ik die gewoon verwijderen?
Ik weet niet zeker hoe het bij Fedora zit, maar ik verwacht dat je het package gewoon kan verwijderen. En anders hoort hij je te waarschuwen ;).
Ik heb namelijk al wel gezien dat de schijf vol met JRE's/JDK's staat... En die wil ik eigenlijk geen van allen hebben. :P
Het lijkt me wel handig er eentje te houden, om Eclipse te draaien en java te devven :P.
Over die 4GB, misschien dat hij in het configschermpje alleen maar 2GB aangeeft?
In welk configschermpje is dat?

Je kan met
code:
1
cat /proc/meminfo
zien hoeveel geheugen je kernel denkt dat je hebt.

• JKVA
  • Niet online

JKVA

Topicstarter
Confusion schreef op zondag 24 juni 2007 @ 18:32:
[...]
Het lijkt me wel handig er eentje te houden, om Eclipse te draaien en java te devven :P.
[...]
Lol, maareh, dat snap ik. :) Ben Linux n00b, geen Java n00b. ;)
In welk configschermpje is dat?

Je kan met
code:
1
cat /proc/meminfo
zien hoeveel geheugen je kernel denkt dat je hebt.
Schermpje is: System -> Administration -> System Monitor. Daar staat 2GB. En jouw shell command gaf ook 2GB aan. Dus het lijkt dat ie het niet goed ziet om de een of andere reden...

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

JKVA schreef op zondag 24 juni 2007 @ 19:22:
Schermpje is: System -> Administration -> System Monitor. Daar staat 2GB. En jouw shell command gaf ook 2GB aan. Dus het lijkt dat ie het niet goed ziet om de een of andere reden...
Volgens de Fedora docs zou de gewone kernel tot 4GB zou moeten kunnen adresseren; er is een PAE variant van de kernel, maar die is alleen voor systemen met meer dan 4GB geheugen. Dus dat is het toch ook niet. Hoewel je zou kunnen proberen die te installeren; kwaad kan het als het goed is ook niet en misschien helpt het.

[ Voor 10% gewijzigd door Confusion op 24-06-2007 20:17 ]

Pagina: 1