Nieuwe auto, radio matige ontvangst

Pagina: 1
Acties:
  • 5.163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:44

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Topicstarter
Sinds kort in het bezit van een nieuwe auto, Peugeot 307SW.
Op die auto zit de (voor mij) beruchte 16V antenne. (zoiets)
Ik zeg berucht, omdat ik aleens eerder bij andermans auto heb gemerkt dat de ontvangst met dergelijke antennes matig tot slecht is. Onder andere vanwege de plaatsing achterop de auto.
Er zijn 2 verschillende modellen, aktief en passief. In mijn geval staat er een aktieve op het dak, achterop de auto.

De ontvangst van de combinatie 'standaard peugeot radio' en die 16V antenne is veel minder dan ik in m'n vorige auto had - uiteraard met andere antenne, en radio.
Deze klacht al bij de dealer neergelegd, die zegt dat hij deze klacht nog nooit eerder heeft gehoord. Ik kan het bijna niet geloven - maar dat schijnt zo. (toegegeven, op dit gebied ben ik een piet lut)
De dealer heeft nog wel even een vervangende antenne op het dak gedraait, maar het probleem bleef hetzelfde.

Ik ben me ervan bewust dat een groot deel van de ontvangst gevoeligheid ook bij de radio ligt.
Maar ik vind het verschil met m'n oude situatie zo groot, daar kan ik me niet bij neerleggen.

Ik ben benieuwd of er mede-'slachtoffers' bestaan van de 16V antenne, en wat zij voor oplossing hebben.
Ik moet nog wel even controleren of de antenne wel spanning krijgt, maar gezien het een gloednieuwe auto betreft verwacht ik dat dat wel goed zit.

[ Voor 6% gewijzigd door remco_k op 23-06-2007 12:48 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Vaak zie je dat zulk soort antennes ook nog draad eromheen hebben gewikkeld (zit dan in de antenne verwerkt, met een plastic laag eroverheen). Dit helpt volgens mij ook al veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Het ligt niet zozeer aan de antenne maar aan de radio. De standaard meegeleverde radio's zijn nu eenmaal niet zo erg goed. Zelf heb ik in m'n 307sw een Blaupunkt radio en die ontvangt prima op plekken waar een andere 307sw het af laat weten (uit ervaring, met leen auto getest). Het signaal zal dus wel goed zijn, maar de radio is niet gevoelig genoeg om er wat van te maken.
Je zou even kunnen vragen of ze checken of de antenneversterker goed werkt. Of je gooit er een andere radio in.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Topicstarter
ThinkPad schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 12:48:
Vaak zie je dat zulk soort antennes ook nog draad eromheen hebben gewikkeld (zit dan in de antenne verwerkt, met een plastic laag eroverheen). Dit helpt volgens mij ook al veel.
Dat is inderdaad bij mijn antenne het geval.
Microkid schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 12:48:
Het ligt niet zozeer aan de antenne maar aan de radio. De standaard meegeleverde radio's zijn nu eenmaal niet zo erg goed. Zelf heb ik in m'n 307sw een Blaupunkt radio en die ontvangt prima op plekken waar een andere 307sw het af laat weten (uit ervaring, met leen auto getest). Het signaal zal dus wel goed zijn, maar de radio is niet gevoelig genoeg om er wat van te maken.
Je zou even kunnen vragen of ze checken of de antenneversterker goed werkt. Of je gooit er een andere radio in.
Mja, maar probleem is dat de radio erg nauw samenwerkt met de boordcomputer (lees: alle instellingen maak ik via de radio.).
De radio op zich vervangen zou geen probleem zijn; maar dan ga ik een hoop functionaliteit missen die er nu wel inzit. (en waar ik €300,- extra voor heb betaald vanwege de BT carkit optie).
1 van de mogelijkheden zou dan zijn om dit terug te doen naar de dealer... Maar dan kijk ik liever nog even naar wat andere opties. (als die bestaan, een andere antenne bijvoorbeeld.)

[ Voor 6% gewijzigd door remco_k op 23-06-2007 12:55 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:51

GaMeOvEr

Is een hork.

Bij situaties waar de ontvangst in de auto slecht is, is het bijna altijd de radio, niet zozeer de antenne. Ik heb nu al 3 auto's gehad met een zogenaamde 16V antenne (dan wel een fatsoenlijke actieve van Hirschmann, geen el-cheapo replica) en het maakt voor de ontvangst heel veel uit wat voor radio erachter hangt. europese radio's doen het bijvoorbeeld veel beter dan japanse radio's.

Zo had ik er eerst een behoorlijk dure Pioneer in mijn auto (denk aan >500 euro) en die ontvangst was "OK". Nu heb ik dezelfde auto met dezelfde antenne een Becker, en de ontvangst is subliem.

Zo ook meerdere ervaringen met bijvoorbeeld Blaupunkt en Philips en Grundig autoradio's die ik wel eens in auto's heb gehad, die zijn er weer uitgegaan voor Kenwoods en Pioneers, wegens het gebrek aan features op de europese radio's en de geluidskwaliteit, echter de ontvangstkwaliteit was altijd beter.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03 09:14
ongelofelijk

ik zag dit topic en dacht, dat probleem heb ik ook

heb zelf al een jaar of 3 een 307 SW, het ontvangst van de originele radio en een 1 jaar oude sony cdx-7750 zijn beide slecht. In tunnels is het bereik super snel weg terwijl m'n vriendin een swift uit 2002 heeft, ook een sony cdx-7750 en daar werkt alles loep zuiver (in dezelfde tunnel ;))

ik heb er helaas nog niet veel naar gekeken maar ben zeer benieuwd wat hier uit gaat komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:37

Emiel1984

Made in NL

GaMeOvEr schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 13:02:
Zo had ik er eerst een behoorlijk dure Pioneer in mijn auto (denk aan >500 euro) en die ontvangst was "OK". Nu heb ik dezelfde auto met dezelfde antenne een Becker, en de ontvangst is subliem.
Dat kan ik nog is bevestigen. Heb zelf een Pioneer autoradio en deze krijgt wel ontvangst maar de kwaliteit is matig te noemen. In mijn omgeving ontvang ik ook een stuk minder zenders dan de standaard autoradio van mijn ouders.

Het is geen goedkope speler geweest overigens. Met de CD verschilt de kwaliteit ook .. een hogere bitrate dan 192 geeft naar mijn mening weer een averechts effect op het geluid (met MP3 dus).

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Topicstarter
En dan nu de 'grap' van het hele verhaal. Net even de radio eruit gehad en bij de antenne gekeken.

- Het is een blaupunkt radio --> dus tot zover het vermoeden dat het aan de radio zou liggen. (kans is nog aanwezig, maar minder groot)
- Vanaf de antenne op het dak loopt 1 coaxiale kabel verder richting radio, deze coaxiale kabel is slechts 2 mm dik. (wat een potienteel probleem is) En er loopt geen klein adertje naast voor spanning.
- Dan raak ik het spoor van de kabel kwijt, tot ie achter de radio, natuurlijk weer tevoorschijn komt. Dit maal in een dikkere variant waarin je wel vaker coax kabels ziet. (zo'n 5 a 6 mm)
- Bij aktieve antenne's zet de autoradio soms spanning op de coax, dat heb ik gemeten -> geen spanning.
- Omdat er alleen een coax naar de antenne loopt, neem ik voor het gemak de conclusie dat het toch geen aktieve antenne is. Tenzij iemand me kan overtuigen van het tegenovergestelde.
- Ergens tussen antenne en radio word de kabel dus omgezet van dun naar dik. Wellicht dat er op die plek een versterkertje hangt - waardoor de antenne toch een beetje aktief is. :+ Ik heb echter naar dat plekje gezocht tot ik een ons woog, maar niet gevonden. Iemand tips?

Bovenstaande gezegd, en bovenstaande reakties gelezen:
Dat er lotgenoten zijn, verbaast me niets. Maar het bevestigd wel m'n vermoeden dat de antenne / gebruikte 2mm kabel een probleemgeval is.

Nu ik heb gezien hoe een en ander in elkaar zit, heb ik gezien dat ik eventueel zelf de antenne op het dak kan vervangen voor een ander model. Desnoods aktief - want er zit wel spanning bij de antenne in de buurt (hemel lampje met continu 12V). Maar voordat ik dat doe, moet ik wel even weten wat er nog tussen de dunne en de dikke kabel hangt.

Een andere oplossing zou een losse antenne versterker zijn, te monteren achter de radio. Alleen (en dat heb ik weer) word er geen gebruik gemaakt van één van de 2 standaard antenne plugjes die ik tot nu toe heb gezien.

Graag jullie meninge/ideeen!

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Bij mijn 307sw zit het versterkertje vlak achter de radio. Als je de coax draad volgt zou er een zwart kastje moeten zitten waar ook een spannings aansluiting op moet zitten. (tenzij ze dat in nieuwere 307's veranderd hebben natuurlijk)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Topicstarter
Microkid schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 17:27:
Bij mijn 307sw zit het versterkertje vlak achter de radio. Als je de coax draad volgt zou er een zwart kastje moeten zitten waar ook een spannings aansluiting op moet zitten. (tenzij ze dat in nieuwere 307's veranderd hebben natuurlijk)
Ik heb die coax gevolgd totaan ongeveer de bodem van de auto, langer was m'n arm niet en paste er niet meer door. Nog wel geprobeerd te ontdekken waar die kabel eventueel nog meer langsloopt, maar tevergeefs. Denk dat ik maandag toch nog even een belletje pleeg naar de dealer om dat eens na te vragen.

Edit:
Oja, vergeten neer te zetten in m'n vorige post.
Ik heb gemeten of de kern van de antenne (waar de antenne met schroefdraad in word gedraait) elektrisch verbonden was met de kern van de coax, bij de radio. Dat was volgens mijn multimeter niet het geval. Ook niet in de MegaOhm stand... Oneindig hoge weerstand, waarmee ik dus eigenlijk zeker weet dat er een versterker ergens tussen zit.

[ Voor 30% gewijzigd door remco_k op 23-06-2007 17:41 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Topicstarter
Schopje en net effe mail gestuurd naar dealer met wat vragen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Topicstarter
Even een update, meer dan een maand verder en vorige week donderdag is de radio vervangen.
De dealer had de vorige 'defect' verklaard.
Even een paar dagen mee rond gereden, en zoals ik al dacht; probleem niet opgelost. Ontvangst is nog steeds slecht.
En een probleempje erbij: het is dezelfde radio, maar ik mis wat functionaliteit, deze kan de RT van RDS niet weergeven, terwijl de vorige dat wel kon.

Word weer een retourtje dealer... Word vervolgt.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefSnare
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11-2020
Me Pa heb een Renault Megane Grand Tour. Daar is de radio ook heel erg bagger.
Alle radiozenders hebben ruis, getik of totaal geen ontvangst. Omdat het een lease-auto is mochten we er zelf niks aan doen.

Na een maand die auto te hebben kregen we bericht van Renault dat het aan de antenne kan liggen maar ook aan de radio.

Het is dus nooit zeker of het beter wordt. We hebben er ook niet verder op gereageerd, maar weten wel zeker dat de volgende auto een Nissan Quasqai wordt. Sublieme radio :P

Wat ik wel zou doen, is een koperdraadje in alu-folie wikkelen, en dit geheel (2cm) onder je antenne te schroeven / proppen. Dit haalt al een stuk ruis of getik weg...

Twitter Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Topicstarter
remco_k schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 11:19:
Word weer een retourtje dealer... Word vervolgt.
Dat routourtje (wat een paar dagen later plaatsvond) leverde weer een werkende RT op dus dat was weer opgelost. (stond uitgeschakeld in de boordcomputer waar wij normale mensen niet bij kunnen komen) Maar de ontvangst problemen bleven.
Wegens drukte heb ik mezelf er een tijdje bij neergelegd maar vorige week sloeg de ergernis van slechte ontvangst weer toe.
Besloten dat ik eens ging experimenteren met een andere antenne. Eerst even een iets langere antenne geleend dan zo'n 16V antenne maar dan wel 1 spriet zonder wikkelingen eromheen. En die in de voet van de 16V geprutst.
Dat ging al merkbaar beter, er ontstond wel een ander probleem, want nu had m'n radio ook echt alternatieven om naartoe te schakelen (AF) en dat resulteerd soms in een haperingetje. Maar de ontvangst op zich was dus al beter.
Op basis van deze ervaring heb ik een langere spriet aangeschaft. (iets van 75 CM denk ik). Eveneens 1 spriet zonder wikkelingen. Hierop zat een te dikke schroefdraad dus met een veiltje en een tappertje heb ik de juiste schroefdraad erop gemaakt zodat deze mooi en goed in de voet van de 16V past.

Zojuist de antenne erop gedraait en morgen op weg naar het werk en weer terug volgt de echte test...
Ik verwacht dat het stukken beter is... Word weer vervolgd.

Alles kan stuk.

Pagina: 1