Toon posts:

Probleem herkennen oude HD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het installeren van een oude HD in een nieuwe pc met de volgende 2 problemen:

Probleem 1:
Ik heb een oude HD (IBM Deskstar 80 gig ATA, 7200 rpm)uit mn oude pc gesloopt om hem in een andere te gebruiken, ik krijg hem alleen niet aan de praat.

Oude situatie was:
Primary master: standaard 1eHD (Hitachi 160GB 7200rpm 8MB cache), Primary Slave: Dvd-drive (NEC ND3540 16XDVD+/-RW Dual Layer Black), wat prima werkte

In de nieuwe situatie heb ik geprobeerd:
Primary master: 1eHD, Primary slave DVD Drive
Secundary master: 2eHD
De jumpertjes staan allemaal goed. Hierbij herkende de pc de schijf wel tijdens het opstarten en ook in de bios (het gekke is dat hij hier aangaf dat de schijf maar 4 gig groot was). Als Windows opstart is het apparaat verder nergens meer terug te vinden in apparaatbeheer en schijfbeheer.

Ook heb ik in de nieuwe situatie geprobeerd:
Primary master: 1eHD, Primary slave: 2eHD
Secundary slave: DVD Drive (ook Secundary master geprobeerd)
Jumpertjes uiteraard verzet. Ook hier herkent de pc alle apparaten tijdens het opstarten en ook in de bios. Echter in Windows kan ik nu weer niet beschikken over de Secundary Master en heb ik in deze situatie geen DVD drive. Ik heb voor de zekerheid ook een andere IDE kabel geprobeerd. In deze situatie is dus de HD wel zichtbaar maar de DVD-drive niet. Hier geeft hij aan dat de schijf 37 gig is (terwijl die 80 is)

Het lijkt er dus op dat de 2e IDE poort niet echt wil meewerken. Iemand tips?

Probleem 2
Daarnaast is er in deze situatie nog een ander probleem: er staan op de 2e HD gegevens die ik wil hebben. Als ik deze echter probeer te openen in windows explorer zegt die dat ik de schijf eerst moet formatteren, maar dat wil ik natuurlijk niet. Is dit op te lossen zonder een data-recovery programma? Waarom kan ik de data op de harde schijf niet gewoon bekijken in het huidige systeem, terwijl ik nog nooit problemen met die HD gehad heb? Ik heb een screenshot gemaakt van schijfbeheer. Het enige wat mij opvalt is dat bij de schijf waar het om gaat (E:) geen NFTS bestandsysteem staat en dat hij aangeeft dat die 31.5 gig groot is en 100% vrij is (wat dus niet klopt)

Afbeeldingslocatie: http://www.trancefool.nl/hd.jpg

Iemand suggesties?

CPU: AMD Athlon 64 3400+
RAM: 1024MB DDR-RAM PC3200
Huntkey 450 watt
Mainboard: ASRock K8Upgrade Socket 754 USB 2.0/SATA/RAID
HDD: Hitachi 160GB 7200rpm 8MB cache
Geforce 7600GT 256MB GDDR3 2xDVI/HDTV
Drives: NEC ND3540 16XDVD+/-RW Dual Layer Black / 3.5 inch Floppy drive Black

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 00:21
wat voor filesystem zat er op die oude HD? (ntfs, fat(16,32), of misschien wel een linux achtig iets?)
Als ik je goed begrijp had je ntfs? (omdat je het vreemd vind dat het er niet op staat)

Die HD aan de praat krijgen is geen probleem. Eerst partities eraf gooien, nieuwe partities maken, en formateren die boel.
Maar je wilt je data natuurlijk terug; daar zijn toch wel progjes voor?

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor filesysteem erop zat weet ik niet, die HD heeft vroeger als 2e harde schijf gedraaid onder Windows 98. ntfs en fat heb ik eerlijk gezegd geen verstand van. Het was meer als observatie bedoeld :)

Ja die data is dus inderdaad wel te achterhalen, maar ik dacht dus dat die schijf wel gewoon zou werken als ik hem op deze pc aansloot. Als dat niet kan moet het inderdaad maar via een programmaatje gebeuren, is op zich geen ramp.

Belangrijkste is dat ik dus het eerste probleem kan oplossen

Verwijderd

Topicstarter
Iemand? Please :)

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:50

The Third Man

The Third Jellyfish

Weet je 100% zeker dat die jumpers goed staan? Op die IBM's/Hitachi's heb je namelijk 4 modi waar je uit kan kiezen. Ik herinner me even snel 15/16 heads, 32 GB clip en iets met standby geloof ik. 16 heads is de standaard modus en op die manier moet je hem instellen.

Probeer eens het volgende:
Primary Master: 1e HD
Secundary Master: 2e HD op 16 heads Cable Select

En verder niks. Let ook op of de schijfinstellingen in het BIOS wel op AUTO staan.

Verwijderd

Topicstarter
Thanx voor je reactie, het probleem van het herkennen is inmiddels opgelost na het proberen van weer een andere IDE kabel, nogal stom dus.

Ik blijf echter problemen houden met de capaciteit. Ik heb de schijf geformatteerd, hierna geeft die in windows aan dat de schijf maar 31.4 gig groot is (zowel in Windows als in de Bios). Na wat FAQ's doorgelezen te hebben heb ik een tooltje van IBM gedownload met bootdiskette en de correcte waarde van de capaciteit ingevuld. Ik vond het vreemd dat dit nodig was aangezien ik de nieuwste Bios heb voor mijn moederboard (ergens uit 2005). Maar goed, toch maar gedaan......pc opnieuw opgestart en en jawel; in de Bios staat keurig 81 gig. Helaas blijft in Windows bij schijfbeheer nog steeds die 31.4 gig. staan. Wat kan ik hier aan doen?

In EasyRecovery zie ik bijvoorbeeld wel de correcte capaciteit staan, maar geen NFTS terwijl die dit in Windows wel aangeeft:

Afbeeldingslocatie: http://www.trancefool.nl/hd2.JPG

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2007 14:19 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:50

The Third Man

The Third Jellyfish

Blijkbaar is de schijf eens gepartitioneerd door óf een pc die niet verder kon zien dan 32 GB, óf een partitioneertool die niet verder dan 32 GB kon zien (zoals de Fdisk bij Win98 en eerder), óf hij is gepartitioneerd toen de 32 GB clip dmv de jumpers erop zat.

Oplossing is simpel: je moet je mbr zien te wissen. Je kan dat proberen met een bootdisk met een moderne fdisk (zie www.bootdisk.com) waarbij je die start volgens fdisk /mbr, of met een linux bootflop/cd (zoals Knoppix), waarbij je dd if=/dev/null of=/dev/hdb doet (let op: hdb = primary slave, hda=primary master, hdc=secundary master enz.). Wat je ook nog kan proberen is hdd tooltje van Hitachi die misschien ook de schijf kan wissen.

[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 24-06-2007 16:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Met zo'n boot-tooltje en voor de 2e keer formatten is het inderdaad gelukt. Thanx :)
Pagina: 1