Voeding met 1 IDE aansluiting, CD-ROM aansluiten hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 895 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-05 14:23
Ik heb gisteren een oud desktopje gekregen van me ma's werk, om mee te doen wat ik wil. Nu werd deze PC geleverd met een kilo aan stof. Nadat alles schoon was gemaakt kwam er een Pentium 3 500MHz, 2GB IDE HDD, Floppy, 64MB geheugen. Nu is deze PC zo weggegaan en draait er dus Windows 95 met Citrix op. Aangezien je niet kunt inloggen kom je ook niet verder. Nu wil ik dus Damn Small Linux er op zetten, maar hoe?

De voeding die er in zit heeft één aansluiting voor de HDD en één voor de Floppy. En natuurlijk om de rest van de PC aan te drijven. Nu is het zo, dat er vier aansluitingen op het moederbord zitten. Daarvan zijn twee IDE, en twee zijn anders. Volgens de sticker op de behuizing zitten er deze aansluitingen op:
  • 1. P10 Floppy Drive Connector
  • 2. P20 Primary IDE Connector
  • 3. P21 LS-120 Connector
  • 4. P32 CD-ROM Connector
Hier de foto (KLIK). De 1, 2, 3 en 4 zijn afgeleid uit de connectors hier boven. Het is niet de meest duidelijk foto, maar heb hier mijn camera niet. De witte connector tussenin is voor audio. Maar goed, mijn vraag. Wat kan ik doen, kan ik een CD-ROM op de 3de aansluiting aansluiten? Het moederbord geeft daar aan Secondary IDE, dus in principe moet het kunnen. De vierde aansluiting is smaller en heeft minder pinnetjes en daar heb ik geen kabel voor. The Google geeft ook geen informatie over P32? De HDD staat op Cable Select, waar moet ik dan de CD-ROM speler op zetten? En dan nog de voeding voor de CD-ROM speler. Kan ik 4-pins van een andere PC gebruiken, en dan de IDE-kabel gewoon naar de 'oude' PC laten lopen?

[ Voor 1% gewijzigd door me_mrtn op 23-06-2007 11:46 . Reden: Foto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Je kunt toch met dezelfde kabel zowel CDRom als HD aansturen? Daar heb je geen twee aansluitingen op het mobo voor nodig. Of bedoel je dat niet?

Dit dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.primerpc.com/hardware/IDEChain.jpg

Best lastig, googlen op slave en master. 8)7

[ Voor 31% gewijzigd door Roamor op 23-06-2007 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Je sluit toch gewoon nog een IDE aan op die 3e port ja :? Ik zie geen problemen eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Je kan anders ook gewoon een P-ATA kabel gebruiken met twee aansluitingen, zet de HD op master en de ander op slave (ook op die volgorde aansluiten) en dan moet het gewoon werken. Voor de voeding kan je het best een Y-splitter gebruiken.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Op een IDE flatcable kan je toch gewoon 2 drives aansluiten. Dus cd-rom op slave en hd op master of vice versa of allemaal op cable selct. Maakt niet veel uit, gewoon 2 drives op 1 kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
Craps, dat ik daar niet aan heb gedacht. Eén probleem dus weg :9, nu het andere. De voeding van het Windows 95 ding heeft geen twee voedingaansluiting voor een tweede HDD / CD-ROM. Kan ik een 4-pins voedingstekker van een andere PC gebruiken om die tijdelijk aan een CD-ROM speler te sluiten, om zo Damn Small Linux erop te zetten?

Edit, fsikke zei het al. :)

[ Voor 4% gewijzigd door me_mrtn op 23-06-2007 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:51

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Je kan ook gewoon even een molexsplitter halen bij de lokale computertoko voor een paar euro. Dan kan je die CD-romspeler tenminste ook in die P3 laten zitten.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
Thanks, ik ga zo even naar de toko toe. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

me_mrtn schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 12:06:
Kan ik een 4-pins voedingstekker van een andere PC gebruiken om die tijdelijk aan een CD-ROM speler te sluiten, om zo Damn Small Linux erop te zetten?

Edit, fsikke zei het al. :)
Ja dat kan, heb ik al vaker gedaan. Gewoon 2de pc kast ernaast zetten en voedingstekker van de ander pc gebruiken om cdrom drive aan te sluiten voorlopig, zo hoef je niets uit te bouwen of te verhuizen van componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:55
Ik heb voor de grap toch even gekeken naar die foto, maar wat ik zo kan zien is nr 4 een laptop CD-ROM speler aansluiting een heleboel van die OEM small form factor kasten hebben/hadden dat (Vooral Compaq toenertijd)
Wss is het een 44 polige aansluiting: 40 voor ide en 2 voor 0V en 2 voor 5V. De speler werd dan via de flatcable van prik voorzien(Laptop spelers zijn 5V) Dus als je die wilt gaan gebruiken heb je een laptop speler en de desbetreffende flatcable nodig ;)

Maar zoals een heleboel voor mij al zeiden: op 1 IDE kan je 2 apparaten aansluiten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
Okay, volgende probleem. Ik heb dus jullie advies opgevolgd en een beetje ingelezen in Master, Slave, Cable Select et cetera. Nou, nu heb ik dus een kabel met twee aansluitingen. Ik heb de DVD-ROM als Slave (jumper naar het midden) en dus aangesloten in het midden van de kabel. Aan het uiteinde heb ik de 2GB HDD aangesloten als Master. Nou, so far so good. PC start door, BIOS geeft ook aan dat er twee IDE devices zijn aangesloten; de HDD als Primary Master en een ATAPI als Primary Slave. Klopt. Dus bootvolgorde aangepast naar 1. CD-ROM, 2. HDD en 3. Ethernet. Opslaan (ja, bevestigen met F10) en dan herstarten. Hij lijkt de DVD-ROM over te slaan, en gaat door met het opstarten van Windows 95.

Ook als ik de DVD-ROM aansluit op het Secondary kanaal, en dan de HDD én DVD-ROM op Cable Select zet, start hij ook door. Komt het omdat de Compaq een DVD-ROM niet snapt of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Probeer eens of hij boot op cd als de hd niet aangesloten is. Vervolgens ook als beiden aangesloten zijn, maar bij bootsequentie hd gewoonweg op geen van de 3 posities zetten.

Zeker dat je een goede bootable cd gebruikt?

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 24-06-2007 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
Ja, het is een bootable CD, officiele Windows 98 CD. Hij werkt ook gewoon, want ik moest het kenmerkende geluidje van de setup nog eens even horen (raar is dat btw, van Vista -> Windows 98). Ik zal zo even kijken zonder HDD aangesloten. Wat bedoel je met de jumperinstellingen van de HDD precies? De HDD (Seagate ST36811A) heeft acht pinnetjes voor jumperinstellingen. Zonder jumper staat ie ingesteld als Slave.

Edit: Als de DVD-ROM is aangesloten als Master / Cable Select zonder HDD, krijg ik de error 1780 Disk 0 Failure en daaronder, No Fixed Disk Present. Zowel bij normaal booten als naar de BIOS.

[ Voor 19% gewijzigd door me_mrtn op 24-06-2007 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Dikke kans dat ie niet van CD kan starten met oude bios. Ik weet nog wel dat ik gewoon een bootflop erin moest doen en de installatie vanuit DOS moest starten. Er zit wel een floppy drive in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
Er zit inderdaad een floppy drive in, probeer ik dat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Euhm bij mij is Windows 98SE cd niet bootable. :? Mits dat iets recenter is als Windows 98...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
Ja, sorry, dat was mijn fout. Met een bootdisk wil het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Om nog even terug te komen op je powersplitter probleem: zo te zien aan het moederbord heb je daar een Deskpro SFF te pakken, een small formfactor PC. Die dingen worden geleverd met een slimline CD-ROM speler met laptopaansluiting. Die kleine 44pins aansluiting bij je IDE/floppy connectors is dus gewoon een laptop hdd aansluiting, de stroom wordt dan gewoon via de lintkabel opgevoerd aan je CD-speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
Het is inderdaad een Compaq. De PC komt van me ma's werk en die kon'm daar zo wegplukken. Het dingetje had alleen een floppy en een kleine HDD. Maar het voedingsprobleem is opgelost. Hij is nu aan't draaien. :)
Pagina: 1