Toon posts:

Samba configurate

Pagina: 1
Acties:
  • 260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen.

Allereerst, ik behoor tot de groep newbees.....

Het volgende. Ik heb CentOs draaien met daarop VmWare server.
Omdat ik graag met Windows wil kunnen babbelen, ben ik bezig Samba te configureren.
Van mijn werk heb ik van een collega een installatie document meegekregen waarin het volgende staat:

------------------------------------------------------
7. Om er voor te zorgen dat er dmv encrypted passwords ingelogd kan worden moet het passwd bestand van Linux worden gekopieerd naar smbpasswd.

$ sudo cat /etc/passwd | mksmbpasswd.sh > /etc/samba/smbpasswd
$ sudo chmod 600 /etc/samba/smbpasswd
-------------------------------------------------------

Als ik deze commando's invoer in Putty krijg ik onderstaande output:

---------------------------------------------
[vmadmin@vmware ~]$ sudo cat /etc/passwd | mksmbpasswd.sh > /etc/samba/smbpasswd
-bash: /etc/samba/smbpasswd: No such file or directory
[vmadmin@vmware ~]$ sudo chmod 600 /etc/samba/smbpasswd
/bin/chmod: cannot access `/etc/samba/smbpasswd': No such file or directory
-----------------------------------------------

Nu heb ik dus het gevoel dat het commando niet helemaal juist i?
Wie kan me iets helpen ?

TIA
Mejogguh

• laurxp
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-01 18:23
/etc/samba/smbpasswd bestaat niet :+
No such file or directory betekent dat het bestand niet bestaat.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zoek eens uit waar de samba password file hoort te staan bij jou, misschien staat die locatie wel in de samba config file.
De locatie die je daar gebruikt wordt ziet er best logisch uit, maar even controleren kan geen kwaad.

Snel dat bestandje aanmaken kun je trouwens door:
code:
1
$ sudo touch /etc/samba/smbpasswd

En vervolgens vullen en rechten aanpassen door die 2 commando's die je al hebt. die eerste vind ik trouwens wel een mooi geval van lekker veel doen met 1 regeltje :P
Maar of die file daar dus goed staat durf ik niet te zeggen, als het niet goed staat zal het namelijk niet werken, maar proberen kan altijd.
Zoek eens wat Samba guides op op het web, daar moet wel informatie te vinden zijn.

Ik krijg echt het idee dat je de ballen niet snapt van waar je mee bezig bent
Ook lijkt je nog helemaal niets zelf geprobeerd te hebben, niet echt de way of GoT zeg maar...

[ Voor 16% gewijzigd door Ultraman op 23-06-2007 11:54 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Met 'sudo cat /etc/passwd | mksmbpasswd.sh > /etc/samba/smbpasswd' zou die het bestand ook moeten aanmaken als deze niet bestaat. Ik denk dat de map '/etc/samba' niet aanwezig is.

Tip: je kunt de Samba clients ook beheren met Webmin.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

benoni schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 11:54:
Met 'sudo cat /etc/passwd | mksmbpasswd.sh > /etc/samba/smbpasswd' zou die het bestand ook moeten aanmaken als deze niet bestaat. Ik denk dat de map '/etc/samba' niet aanwezig is.

Tip: je kunt de Samba clients ook beheren met Webmin.
Ja daar zat ik ook aan te denken, maar even te twijfelen of dat nou wel zo was of niet.
Dan is het een kwestie van de map aanmaken. Maar dan begin ik toch echt even te twijfelen of die locatie wel goed is, want anders zou die map wel door de samba installatie aangemaakt zijn vermoed ik...

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• benoni
  • Niet online
cybersteef schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 11:59:
Maar dan begin ik toch echt even te twijfelen of die locatie wel goed is, want anders zou die map wel door de samba installatie aangemaakt zijn vermoed ik...
Ik ken CentOS niet, maar bij Debian-achtige systemen is het /etc/samba. Je kunt natuurlijk even rondsnuffelen in de /etc map, misschien is het wel /etc/smb of zo.

Eerst Webmin installeren om te beginnen is wel makkelijker, want die heeft per distributie aangepaste configuratie scripts en zal je dus wellicht een beetje door het proces kunnen loodsen. Mijn ervaring is dat je in het verloop van een paar jaar je systeem genoeg leert kennen en Webmin niet meer nodig hebt.

Verwijderd

Topicstarter
De map /etc/samba bestaat wel.
In de map staat lmhosts, smb.conf en smbusers...

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 12:16:
De map /etc/samba bestaat wel.
In de map staat lmhosts, smb.conf en smbusers...
Dan moet je met het 'sudo touch /etc/samba/smbpasswd' (van Cybersteef hierboven) het bestand kunnen aanmaken...

Addit
Had je de commandoregels uit de topicstart regelrecht uit een website gekopieerd? Ik heb soms wel eens gehad dat er afwijkende Unicode tekens werden gebruikt in de webpagina, waardoor zo'n commandoregel na kopieren-plakken niet goed werd geïntrepreteerd. Als ik de vreemde tekens met de hand overtikte ging het wel goed.

[ Voor 36% gewijzigd door benoni op 23-06-2007 12:28 ]

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-02 12:03

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

En bestaat dit bestand wel
code:
1
mksmbpasswd.sh
en staat die in je $PATH

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Pagina: 1