Toon posts:

Probleem met dhcp

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is als volgt, ik heb een heb modem waarop een router zit aangesloten, het is de bedoeling dat alle computers draadloos via de router gaan, dit gaat goed echter moet ik voor elke pc handmatig het ip-adres etc. invoeren, nu heb ik ook het probleem dat als ik op mn draadloze netwerk inlog ik standaard een verkeerd ip adres krijg maar ik kan wel de routerpagina bereiken en niet de modempagina. Als ik het ipadres etc invul kan ik wel op de modempagina komen maar niet op de routerpagina. Hoe kan ik er voor zorgen dat alle computers gewoon weer via dhcp gaan?

Modem: speedtouch 546
router: Sitecom WL-025

PS: als er nog belangrijke gegevens in mijn verhaaltje ontbreken, zeg dat dan even. :)

• Jorik90
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:03
Heb je op zowel je modem als op je router de DHCP server ingeschakeld? Lijkt me verstandig als je bij slechts 1 de DHCP server inschakelt. Misschien is het verstandig beide te proberen (modem als DHCP server en dan router niet, of router als dhcp server en dan modem niet).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb beide geprobeerd, dat wilde niet helpen.

• Jorik90
Zou je i.p.v. draadloos eens het router bedraad kunnen proberen? Dus een van de pc's gewoon met een draad aansluiten op de router?
Als je geen vast ip-adres ingeeft, welke foutmelding krijg je dan? Als je de foutmelding met 'Beperkte of geen verbindingsmogelijkheden' krijgt, controleer dan even of je codes voor je draadloos internet ook echt kloppen..

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:21

Onbekend

...

Ik weet niet welke provider je hebt of in België woont.
Maar sommige providers kennen het IP-adres toe aan een MAC-adres.
Jou router heeft misschien een ander MAC-adres die niet bij de provider bekend is.
Probeer eerst eens een computer met een kabel via de router op internet te krijgen. Als dat lukt kan je het draadloos proberen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat was ik vergeten te vermelden, met een kabel heb ik uiteraard gewoon internet en als ik draadloos gewoon het ipadres invul heb ik ook gewoon internet.

De dhcp lease gaat ook niet op basis van mac adres, maar op basis van je inlog gegevens.

Edit:
Gevolg van het probleem is dat het portforwarden in mijn router nutteloos is en dat mijn download ontzettend beperkt is momenteel en ik wil niet een kabeltje aan moeten sluiten om normaal te kunnen downloaden.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2007 11:26 ]

• Jorik90
Als je nu de modem van je router afhaalt (dan heb je geen internet - klopt) en de DHCP server in je router aanzet. En probeer dan via draadloos netwerk verbinding te maken met je netwerk, en bijvoorbeeld bij de instellingen van je router te komen, of bij een andere pc. Als het dan werkt, weet je dat het probleem in je modem zit. Die vermoedelijk een DHCP server of ander geintje heeft aanstaan..

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:21

Onbekend

...

Is er geen 2e draadloos netwerk in de buurt waarmee je per ongeluk verbinding maakt?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

Topicstarter
Ook onbekend schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 11:30:
Is er geen 2e draadloos netwerk in de buurt waarmee je per ongeluk verbinding maakt?
Zo dom ben ik nou ook weer niet...

Edit:
En als je goed leest zie je dat dat niet eens relevant is.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2007 11:32 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:27

lier

MikroTik nerd

Kan je ter verduidelijking alle IP adressen aangeven en misschien een schetsje maken van waar je wat hebt aangesloten ?

Lijkt erop dat er twee DHCP servers actief zijn (geen probleem, vergt iets meer configuratie...), is je modem ook aan het routeren ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Mijn modem heeft de functie om te routeren maar daar maak ik geen gebruik van.

Modem is standaardgateway (10.0.0.138), die geeft de router een ipadres (10.0.0.150). De router heeft zelf als gateway 192.168.0.1, hij geeft alle computers een ipadres 192.168.0.xx.
En zoals ik eerder vermelde, als ik dan de standaardgateway van mn modem + ip 10.0.0.xx invul heb ik gewoon prima internet alleen werkt de portforward dan niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2007 11:51 ]

Verwijderd

Ik gok dat je je 2e router (sitecom) niet via de wan aan je speedtouch hebt hangen.
Als je dat niet doet kan je geen 2 ip reeksen gebruiken
dus 2 mogelijkheden

Laat je speedtouch als router fungeren en hang je sitecom aan 1 van de lan poorten aan je speedtouch en gebruik de 10 reeks

of

laat je sitecom als router fungeren (door de wan te verbinden met je speedtouch) en gebruik de 192 reeks. vul dan wel even in de wan settings in :

ip: 10.0.0.150
subnet 255.0.0.0
gw : 10.0.0.138
dns1: 10.0.0.138

je sitecom moet namelijk weten welke gateway hij moet gebruiken

Speedtouch --> LAN
|
WAN --> sitecom
|
/ \ / \
1 2 3 4

en dan in je clients invoeren

ip 192.168.0.nog iets
sn 255.255.255.0
gw 192.168.0.nog iets (ip adres van je sitecom waarschijnlijk 192.168.0.1)
dns 192.168.0.1

nu doet je client de request bij je sitecom en je sitecom de request naar je speedtouch

om portforwarding te gebruiken gooi je de virtual server poort in je speedtouch open naar 10.0.0.150 en laat je de sitecom uiteindelijk bestlissen wat er wel of niet door mag gaan naar je clients.

Een router achter router oplossing (niet zo netjes maar het werkt)

Anders krijg je verhaal nummer 1 en blijf je op de 10 reeks werken en laat je je speedtouch routeren en gebruik je je sitecom alleen als switch en wireless accesspoint

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2007 12:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je heldere uitleg, het werkt nu uitstekend. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 12:05:
Bedankt voor je heldere uitleg, het werkt nu uitstekend. :)
Graag gedaan
Pagina: 1