Toon posts:

Stappenplan, hoe bouw ik de snelste gaming pc van Europa

Pagina: 1
Acties:
  • 1.447 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
In dit topic geef ik jullie een kijkje in mn trucendoos, die ik opentrek voor mensen met behoefte aan extra oempf voor hun pc.

Momenteel werk ik aan een pc die 'de snelste consumentenpc van Europa' moet worden. Hier kan in natuurlijk alle tips en hulp bij gebruiken.

De pc is gericht op:
- GAMING 8)

(Overigens, ik ben nieuw bij GOT ;) )

Stap 1:
Wat wil ik drin?
- Antec P190
- ASUS Striker Extreme 680i (S775)
- Intel Core 2 Duo E6850 (Geen quad, gezien de prestatie op gaminggebied regelmatig negatief wordt beïnvloed)
- OCZ, watergekoeld 1150Mhz geheugen (DDRII)
- 2x WD Raptor 36GB
- 2x XFX 8800 Ultra XXX (650Mhz coreclock)

- 2x Peltier + waterkoel element van Swiftech (MCW60-T) voor GPU's
- 1x Peltier + waterkoel element van Swiftech (MCW6500-T) voor CPU
- Asetek USB gestuurde pomp (900 L/h, 1/2")
- Watercool MO-RA 2 (van Alphacool) radiator

- 1x 550W voeding Truepower
- 1x 650W voeding Truepower
- 3x 250W voeding Purepower express voor GPU's (worden alle drie gekoppeld)

Zie onderstaande link voor setup van de PSU's:
http://www.ikbenstiller.com/psu.pdf

Wat is het doel?
1. Pc in mekaar zetten :9
2. Zorgen dat ik alle apparaten (CPU + GPU's) onder het nulpunt krijg
3. Overclocken tot het gaatje
4. Beslissen of ik hem hou of verkoop 8)7

Opmerkingen:
- JAH, JE ZIET HET GOED...in totaal 1950W :+
- JEP, http://www.ikbenstiller.com is van mij :P (staat alleen nog nix op ;) )

Plaatjes van een paar onderdelen:

Geheugen:
Afbeeldingslocatie: http://ikbenstiller.com/sys/ocz.jpg

Moederbord:
Afbeeldingslocatie: http://ikbenstiller.com/sys/striker.jpg

GPU voeding:
Afbeeldingslocatie: http://ikbenstiller.com/sys/psugpu.jpg

Ik hoop snel tips en opmerkingen binnen te krijgen. Ook kunnen jullie gokken welke kloksnelgheden ik kan behalen met de E6850 en welke core/momoryclock ik maximaal kan bereiken met de 8800 Ultra's. De persoon die er het dichtst bij zit nodig ik een hele dag uit om op dit monsterje te komen gamen >:) .

Verwijderd

peltier is de meest kansloze manier van coolen als je kijkt naar efficiency ;) waarom geen water chiller?

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Voor de snelste pc lijkt het met toch dat je 150 GB Raptor´s nodig hebt in RAID, of zelfs 15.000 toeren schijven.
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 10:45:
[...]

IDD, twee 150GB raptors zijn sneller, helaas zit ik al vast aan een strak budget ;( ...dus ik moet eht doen met 2 raptors van 36GB in RAID 0
Wat is dat dan precies?

En als je aan een budget gebonden bent is dat dan niet de snelste gaming pc :P .

[ Voor 71% gewijzigd door hello_moto op 23-06-2007 10:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 10:39:
peltier is de meest kansloze manier van coolen als je kijkt naar efficiency ;) waarom geen water chiller?
De peltierelementen hebben zich reeds bewezen én dankzij elementen kan ik alles aan de binnenkant van de case wegwerken, ipv een royale en dure chiller aan de buitenkant. Daarbij komt, dat het monteren van een peltier direct op de warmtebron veel efficiënter is.

Overgens, mag ik je eraan herrineren dat een chiller ook water langs een peltier laat stromen ;)

http://www.swiftnets.com/...0-T-VS-H20-APEX-GRAPH.pngAfbeeldingslocatie: http://www.swiftnets.com/assets/images/products/MCW6500-T/MCW6500-T-VS-H20-APEX-GRAPH.png

Verwijderd

Topicstarter
hello_moto schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 10:41:
Voor de snelste pc lijkt het met toch dat je 150 GB Raptor´s nodig hebt in RAID.
IDD, twee 150GB raptors zijn sneller, helaas zit ik al vast aan een strak budget ;( ...dus ik moet eht doen met 2 raptors van 36GB in RAID 0

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 10:45:
[...]

Waarom ga je met een strak budget de snelste gaming pc van europa bouwen 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 10:47:
[...]

Omdat ik hem dan ook voor een strakke prijs aan kan bieden 8) ... stel je voor... zown superpc voor minder dan 4000 euro >:) ... das al 1600 euro goedkoper dan een minder sterke pc van ikbenstiller.nl op luchtkoeling :P

Zie:
http://www.ikbenstil.nl/W...ed-PC-van-Hout::1991.html

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2007 10:50 ]

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 10:47:
[...]

mischien de snelte van zijn dorp/stad maar meer ook niet. Tenminste als je aan een strak budget zit en geen gebruikt maakt van wat meer hardcore spullen een zoals phasechange cooling.

[ Voor 3% gewijzigd door Defector op 23-06-2007 10:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Defector schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 10:53:
[...]

mischien de snelte van zijn dorp/stad maar meer ook niet. Tenminste als je aan een strak budget zit en geen gebruikt maakt van wat meer hardcore spullen een zoals een vapo chill.
Je moet je woordenschat miss een beetje uitbreiden...'vapo chill' is een merk...'een vapo chill' ken ik niet ;) ...

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Er staat niet bij hoeveel gb ram geheugen je gebruikt?
Wat voor branders ed.?
Misschien een idee om hem te verkopen met een G15 of G11 en een G7 oid.?
Scherm ed niet erbij?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
had hem al aangepast en je weet best wat ik bedoel als je het merk kent en volgens mij doe jij zwaar onder voor die lui op www.ikbenstil.nl. jij hebt nog niks gepresteerd en die lui wel die hebben een site goed ontwerp en verkopen al dingen. Jij probeert gewoon mee te liften met hun en de naam ik ben stiller dat is gewoon kinderachtig net een klein kind dat niet onder wil doen voor zijn grote vriendjes

Verwijderd

Defector schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 11:03:
had hem al aangepast en je weet best wat ik bedoel als je het merk kent en volgens mij doe jij zwaar onder voor die lui op www.ikbenstil.nl. jij hebt nog niks gepresteerd en die lui wel die hebben een site goed ontwerp en verkopen al dingen. Jij probeert gewoon mee te liften met hun en de naam ik ben stiller dat is gewoon kinderachtig net een klein kind dat niet onder wil doen voor zijn grote vriendjes
Je haalt me de woorden uit m'n mond :)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 10:55:
[...]

Je moet je woordenschat miss een beetje uitbreiden...'vapo chill' is een merk...'een vapo chill' ken ik niet ;) ...
offtopic:
Audi is ook een merk, maar ik kan me niet voorstellen dat jij niet weet waar ik het over heb als ik zeg dat ik 'een Audi' heb. Dus het is eerder een gebrek aan kennis van de Nederlandse tal aan jouw kant.
Verder, With stupid met Defector ^^

[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 23-06-2007 11:08 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-01 23:51
Jij gaat nooit die ''van Hout'' PC eruit trekken met je E6850... Hun hebben daar een QX6700. Dan maakt het niet uit of je nu 2 Ultra's hebt. Je hebt zeker een Quad Core nodig.

Verwijderd

Killzone schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 11:08:
Jij gaat nooit die ''van Hout'' PC eruit trekken met je E6850... Hun hebben daar een QX6700. Dan maakt het niet uit of je nu 2 Ultra's hebt. Je hebt zeker een Quad Core nodig.
Dat ligt er dus aan wat je er op gaat draaien, voor games zal de E6850 waarschijnlijk sneller zijn dan de QX6700 vanwege de hogere kloksnelheid, maar bij toepassingen die alle 4 de cores gebruiken zal de QX6700 sneller zijn.

zoiets stond ook al in ts :>

Verwijderd

deja vu.....

waar komt die illusie vandaan dat peltiers hedendaagse hardware onder 0 kan krijgen? haal je dat alleen uit het grafiekje? kijk dan nog is goed, de wattages in de grafiek kloppen voor geen meter! een QX6700 produceert een heel stuk meer dan 200watt als die overgeclockt is, de cpu die jij wilt overigens ook.

peltier theorie zegt dat als je meer load weg pompt de deltaT kleiner wordt. Bij maximale load is de deltaT zelfs bijna 0*C. de hoeveelheid load die cpu's tegenwoordig uitstouwen is gewoon teveel voor peltiers imo.

verder kan ik met het vermogen wat die pc vreet me hele huis verwarmen, niet echt leuk om naast te zitten in de zomer dus. En in de ruimte die je voedingen innemen kan ik bijna een chiller bouwen :D

zelfde advies wat ik die mensen gaf van tijdje terug die ikbenstil willen verslaan, dump de peltiers.

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-01 20:30
doet me denken aan die mcc nogwat die ook de snelste pc wou bouwen...
Nieuwe manier van spam? ik weet het niet! als ik dit verhaaltje zo lees lijkt het me niet bepaald ''particulier''

• Thrillseekah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-10-2025
Heb het idee ook dat het weer dat mmctech persoontje is. Al het verstand van de wereld website zou met enkele dagen online zijn en overduidelijk de heletijd vermeldend dat ze ikbenstil gaan verslaan. En dan nog het te vol stouwen met pelts idee.

Is ikbenstil.nl te verslaan, ja , gaat dat met dit idee lukken? Neen.

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Dit is meer "hoe bouw ik de duurste gaming PC van Europa." Als je toch gaat overclocken, is het dan niet slimmer om wat minder snelle onderdelen te kopen? Wie zegt dat die 6850 verder gaat overclocken dan de 6750? Wie zegt dat die 8800 Ultra's verder gaan overclocken dan 8800GTX'en of GTS'en? En waarom zou je in vredesnaam een moederbord van 260 euro kopen als er gister op de FP stond dat de Gigabyte P35-DS4 van 143 euro de beste overclocker voor socket 775 is? Waarom heb je 5 voedingen nodig? Zodat je je 2 raptors hun eigen 550 watt voeding kan geven? Peltiers zijn trouwens ook een ontzettend onefficiente manier om te koelen...

Ga hier eerst nog maar eens over nadenken, voordat je nog meer geld over de balk smijt dat je beter had kunnen besteden. Maarja, waar heb ik het eigenlijk over. Het is tenslotte jouw geld.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:29

Epsilon

Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 10:43:
[...]

De peltierelementen hebben zich reeds bewezen én dankzij elementen kan ik alles aan de binnenkant van de case wegwerken, ipv een royale en dure chiller aan de buitenkant. Daarbij komt, dat het monteren van een peltier direct op de warmtebron veel efficiënter is.

Overgens, mag ik je eraan herrineren dat een chiller ook water langs een peltier laat stromen ;)

http://www.swiftnets.com/...0-T-VS-H20-APEX-GRAPH.png[afbeelding]
jonge jonge jonge. Hou je geen ilusies. je wilt 3 peltiers gebruiken? En jij denkt dat dit goedkoper is dan een waterchiller?

Been there, done that. Pelts zijn leuk als je een hele dikke gebruikt op een GPU van een aantal jaar geleden. GPU's krijg je NIET koud met pelts.
Duidelijk geen kaas gegeten van wat een water chiller is. Een waterchiller kun je namelijk ook zonder pelts doen. Sterker nog, dat is de enige fatsoenlijke methode.

Pelts --> Zuipen energie, duur (voeding etc), lawaaierig (de warmte moet je ook nog kwijt) en lang niet zo betrouwbaar als een phase-change waterchiller.

Waterchillers zijn stil, energie zuinig en echt niet veel groter dan de peltier setup die jij wilt gaan bouwen. En nog goedkoper ook.

Zo, dat wilde ik even kwijt, want ongelooflijk wat wordt er weer een onzin verkondigd hier. Mensen zonder enige ervaring die dingen gaan lopen beweren met als gevolg dat andere mensen een miskoop doen/ hun hardware slopen.

edit: geboortedatum: 14 maart 1989
Figures...

En nog een edit.
dat mcctech mannetje is inderdaad de zelfde persoon....

[ Voor 3% gewijzigd door Epsilon op 23-06-2007 13:01 ]

• Remmertjuh
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-10-2021

Remmertjuh

CSS: [Got] Remmertjuh

Als je aan een vast budget gebonden zit, hoe wil je dan strax te stroomrekening betalen :O ?

XBL: Warheadheadshot

Verwijderd

als je snelste gaming pc van europa wilt bouwen heb je kennis van zaken nodig. dit houdt in dat je research moet doen en ervaring. iets wat veel mensen hier wel hebben maar jij zo te zien niet. toch luister je totaal niet naar ons, waarom post je dan een topic?

ga eens wat experimenteren met peltiers voordat je je hardware ermee om zeep helpt.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Paddixx schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 12:58:
...
En waarom zou je in vredesnaam een moederbord van 260 euro kopen als er gister op de FP stond dat de Gigabyte P35-DS4 van 143 euro de beste overclocker voor socket 775 is?
....
Dit is wellicht omdat ie hardware ontwikkelaar bij Asus is en er mogelijk wel eentje van de plank kan meenemen ...

Anderzijds: zorg eerst voor ervaring voordat er een grote mond wordt opengetrokken,
nu is dat gewoon gedoemd te mislukken, en meer geld te kosten dan nodig
(mislukte overclocks, opfikken van onderdelen, ....)

je eerste systemen verkoop je onder hun ontwikkelprijs.
zorg voor ervaring, dan krijg je sponsers, kan je nog meer ervaring krijgen zonder meer kosten,
en dan kan je mogelijk beginnen denken aan zoiets...
(als enig persoon)

anders zorg je voor een grote geldpot, start je met middelmatige hardware en probeer je daar het maxiamale uit te halen.
Denk wel: met slechts 1 systeem op zijn maximum te zetten start je geen zaak.
Je moet ook garantie enzo kunnen aanbieden.
binnen het jaar stuk moet je dezelfde onderdelen aan dezelfde overklock kunnen aanbieden ...

[ Voor 49% gewijzigd door soulrider op 23-06-2007 13:27 . Reden: aanvulling ]

Verwijderd

hardware ontwikkelaar bij asus? yeah right, met zijn leeftijd is die misschien net van de middelbare school af. denk niet dat die een 5 jarige universitaire opleiding electrotechniek + IC design op zijn naam heeft staan.

Verwijderd

Sowieso is het natuurlijk super arrogant om in dit deel van GoT een topic te plaatsen met als titel: "Stappenplan, hoe bouw ik de snelste gaming pc van Europa". Wat denk je dat men hier aan het doen is?
Ik durf te wedden dat je niet eens in de buurt gaat komen van sommige machines hier op het forum...en dat is alleen in NL!

Maar als je toch serieus een gooi wil doen;
- Je hebt minimaal phasechange nodig voor de CPU en ook minimaal voor de VGA kaarten
- Je zal meerdere cpu's nodig hebben, want om de snelste te zijn heb je een CPU nodig die goed klokt.
- Je zal meerdere mobo's moeten testen zodat je een goeie heb
- Memory; zie boven

Wat nu als je een slechte CPU heb? Of memory dat niet wil? Veel geld uitgeven maakt echt je PC niet de snelste hoor :D

1950W aan voedingen.... en dan zeg ik nog niks over de peltiers.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

kansloos....

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.