[EXCEL] Zoekfunktie in VBA

Pagina: 1
Acties:
  • 301 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MauriceM
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10-2012
Hallo,

dagenlang heb ik er naar gezocht. maar niks gevonden
Ik ben dus op zoek naar een zoekfunktie in vba die als volgt werkt:

in kolom a staan volgnummers, in cel b1 moet het volgnummer worden ingetypt waarnaar
gezocht wordt.
Als ik dus in b1 bijvoorbeeld 33 typ en op een commandbutton die ernaast staat klik
moet dus de cel a33 geselecteerd worden zodat ik daar verder kan werken.

ik kan er niet achter komen welke code ik hiervoor kan gebruiken.
wie kan mij helpen?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06:24

Boss

+1 Overgewaardeerd

Het makkelijkst in Excel is toch altijd nog de Macro recorder. Neem de actie op die je wilt uitvoeren, en bekijk daarna de VBA code die er wordt gemaakt. Daar moet je dan een beetje in aanpassen en klaar.

Denk dat wat je wilt nou niet echt heel moeilijk is wat dat betreft.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:19

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik snap niet helemaal wat dit voor toegevoegde waarde moet hebben. Ergo staat er in kolom a alleen een nummer. Verder geen data niks nakkes nada. Ik snap dus niet waarom je niet gewoon naar cel 33 gaat en daar wat achter typt :? Het is mij nogal onduidelijk :P

Xbox Live ID:Notna8310

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-07 19:01
Met F5 kun je intikken waar je heen wilt springen

• Bolukan
Maar als je dan toch wilt, plak je dit in je werkblad
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
Option Explicit

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
 If Target.Address = "$B$1" Then
    Target.Parent.Cells(Target.Value, 1).Select
 End If
End Sub

• Bolukan
Om foutmeldingen tegen te gaan:

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Option Explicit

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
 If Target.Address = "$B$1" Then
    If IsNumeric(Target.Value) Then
       If Int(Target.Value) > 0 Then
          Target.Parent.Cells(Int(Target.Value), 1).Select
       End If
    End If
 End If
End Sub

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:19

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

En je kan ook de edit knop gebruiken :D. Ook om foutmeldingen tegen te gaan op GoT ;)

Xbox Live ID:Notna8310

• MauriceM
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10-2012
Notna schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 10:19:
Ik snap niet helemaal wat dit voor toegevoegde waarde moet hebben. Ergo staat er in kolom a alleen een nummer. Verder geen data niks nakkes nada. Ik snap dus niet waarom je niet gewoon naar cel 33 gaat en daar wat achter typt :? Het is mij nogal onduidelijk :P
uiteraard is dit maar een voorbeeld.
Het is zo dat er dus een database is gemaakt in sheet 1 die ik via een andere sheet kan aanpassen
dus ik krijg bijvoorbeeld een 5tal gegevens in sheet 2 in de vorm van een invulformulier die ik ga invullen en ik ga invullen in welke ordernummer (rij) deze verwerkt moeten worden.
ik druk dan op de knop en de maco moet dan die gegevens kopieren en plakken in sheet 1 in de rij die ik heb opgegeven.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Dan nog :)
Als je een rijnummer opgeeft is het een zinloze excercitie om te zoeken in welke rij dat rijnummer staat. Tenzij je niet een rijnummer opgeeft maar een ordernummer, wat niet perse overeenkomt met een rijnummer. Echt helder is het allemaal niet.

Anyways, wat Boss schrijft, neem eens een macro op en bekijk die en druk in de vba editor eens op F1 en kijk onder find() en cells().

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06:24

Boss

+1 Overgewaardeerd

MauriceM schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 15:46:
[...]
Het is zo dat er dus een database is gemaakt in sheet 1 die ik via een andere sheet kan aanpassen
dus ik krijg bijvoorbeeld een 5tal gegevens in sheet 2 in de vorm van een invulformulier die ik ga invullen en ik ga invullen in welke ordernummer (rij) deze verwerkt moeten worden....
Oh my...... waarom doe je dit in Excel, en niet in Access als je toch met Office en VBA aan de slag gaat? Dit gaat zoveel extra ontwikkeltijd kosten, voor zaken die in Access standaard goed aanwezig zijn....

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Pagina: 1