Upgrade naar HTPC

Pagina: 1
Acties:
  • 405 views sinds 30-01-2008

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-12-2025
Aangezien ik twee weken geleden een (bijna) hele nieuwe setup heb gekocht heb ik nu een oud ding over. Nou leek het me wel handig om hier misschien een HTPC van te maken aangezien ik toch wel een indrukwekkend scherm aan mijn muur heb hangen die meer verdient dan enkel wat basis TV kijken en af en toe wat Xbox 360. Nu is mijn vraag natuurlijk in hoevere het oude systeem geschikt is voor een degelijke HTPC. Natuurlijk moet er het 1 en ander worden aangepast:

Asus A8N32-SLI Deluxe Moederbord
2 GB DDR RAM
2.6 Single Core AMD (naar mijn weten, weet het niet precies 100%)

De videokaart is een 7900GT maar die moet hoe dan ook vervangen worden voor een goede TV kaart maar nu heb ik 2 vragen;

Is het een goede basis om een HTPC omheen te bouwen en wat is een goede TV kaart om te gebruiken op een flink breedbeeld scherm? Alvast bedankt!

TigerXtrm

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:33

Roy

Hobbies?

De snelheid van de PC is voldoende voor een simpele HTPC, misschien dat alleen Full-HD films een probleem gaan opleveren. Het belangrijkste is dat het systeem stil is, dus denk aan een goede voeding, kast en airflow. Niets is zo irritant als continu een ventilator horen draaien terwijl je net een goede film aan het kijken bent.
Je zegt dat je 7900GT videokaart perse moet vervangen door een goede TV kaart, maar volgens mij haal je nu twee dingen door elkaar. De videokaart zorgt voor het signaal wat naar je TV toe gaat (via VGA, DVI, HDMI of zelfs nog het ouderwetste composiet of s-video). Een TV-kaart daarentegen is juist bedoelt om het signaal van de antennekabel te ontvangen en om te zetten naar een digitaal signaal.
Dus eigenlijk kun je je 7900GT gewoon blijven gebruiken, indien je die goed kunt verbinden met je TV. Meestal hebben de nieuwere TV's wel een VGA, DVI of HDMI aansluiting, en hetzelfde geldt voor je 7900GT. Je moet er dan eigenlijk alleen een tv-kaart indoen, en daarvoor kun je het beste een hauppauge win-tv-pvr 150 MCE (1 tuner) of win-tv-pvr 500 MCE (2 tuners, dus opnemen en kijken tegelijk).

Dan heb je voor de rest nog een afstandsbediening nodig, die van Microsoft is het beste mijn inziens, en dan heb je een mooi werkende HTPC. Voor de software kun je ook nog kiezen tussen de mediacenter software van Windows, of een los systeem zoals het gratis MediaPortal.

Inderdaad...

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
Ik sluit me geheel aan bij Roy.
Pinnacle heeft momenteel een nieuwe TV-kaart uit die compatible is met Vista Mediacenter.
Daar zit ook direct de nieuwe MCE remote bij (grootste verschil is dat de "groene knop" niet meer rechthoekig is, maar in dezelfde ronde stijl als de startbutton van Vista is gestyled.
Net wat je zelf prettiger/mooier vind.
Je systeem is meer dan krachtig genoeg voor een HTPC.
Eventueel het geheel nog in een mooie HTPC behuizing proppen, kijken of je voor de videokaart een 3rd party cooler kunt vinden, bijv. een Arctic of een Zalman.
Voorzie de processor van een stillere koeler, zet Cool & Quiet aan, en je hoort je HTPC ook niet meer...

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Brede P schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 08:31:
Ik sluit me geheel aan bij Roy.
Pinnacle heeft momenteel een nieuwe TV-kaart uit die compatible is met Vista Mediacenter.
Daar zit ook direct de nieuwe MCE remote bij (grootste verschil is dat de "groene knop" niet meer rechthoekig is, maar in dezelfde ronde stijl als de startbutton van Vista is gestyled.
Net wat je zelf prettiger/mooier vind.
Je systeem is meer dan krachtig genoeg voor een HTPC.
Eventueel het geheel nog in een mooie HTPC behuizing proppen, kijken of je voor de videokaart een 3rd party cooler kunt vinden, bijv. een Arctic of een Zalman.
Voorzie de processor van een stillere koeler, zet Cool & Quiet aan, en je hoort je HTPC ook niet meer...
maar die kaart van pinnacle heeft geen dual tuner toch?...ik heb even op hun site gekeken, maar kon niks vinden over een dual tuner..dus dan zal het wel gewoon een enkele zijn.

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
Dank je wel jongens, zal er binnenkort eens mee bezig gaan!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:43
Ook ik heb hier even een vraagje over.
Vroeger keek ik veel series en films vanaf de computer op de tv. Aangezien de s-video kabel hiervoor erg lang werd (+/- 10 meter), komt dit het beeld niet ten goede. Dus toen ben ik overgestapt naar een xbox, met XBMC.
Dit werkte ideaal, had nog een oudere tv, dus qua kwaliteit meer dan genoeg.

Echter nu heb ik een 32" HD-ready tv, en nu kan ik ineens de 720p series (wat het vaak is) niet meer kijken. Verder ben ik ook een upgrade begonnen richting 5.1 dolby surround, met B&W boxen, dus dacht ik, weet je wat, we gaan proberen om een htpc of multimedia center in elkaar te knutselen. Zit er eigenlijk verschil in een multimedia center en een htpc? Want volgens mij is dit toch redelijk hetzelfde?

Wat wil ik hebben?
- een htpc onder mijn tv, welke via lan-kabel in verbinding staat met mn netwerk, om films en series te kunnen kijken op mijn LCD tv. Deze moet aangesloten kunnen worden op mijn versterker, die hier ook staat, om 5.1 surround geluid te kunnen geven (versterker is AC-3 geschikt)
- opnemen van tv, of tv kijken via de htpc is niet noodzakelijk, alleen wanneer tv kijken via de htpc beter is (ik heb alleen een normaal kabel abbonement) dan wil ik dit er ook bij hebben. Opnemen vind ik zelf echter onzin.
- Uiteraard wil ik hem ook met mijn huidige afstandsbediening (Logitec Harmony 525) kunnen bedienen en moet hij verder lekker stil zijn.

Mijn oude systeem, wat nu dus hier ongebruikt ligt:
- AMD Athlon 2600+
- Gigbyte nforce2 mpc
- 1024mb pc3200
- e-GeForce 7600 GS
- 430W stille voeding

Wat kan ik hiervan gebruiken en wat zou ik nog nodig moeten hebben? Of is dit echt oude troep?
Handig ben ik wel, dus in elkaar zetten lukt me prima (zal niet mn eerste pc zijn) maar als het gaat om de tchnische informatie achter de nieuwste spullen die nodig zijn dan schiet mn koppie vaak tekort.

Ik ben dus bezig om te kijken of dit iets voor mij is. Wie kan mij vertellen wat ik nog nodig zou hebben (plus eventueel een klein kosten plaatje) zodat ik weet of dit voor mij rendabel is. Al kan ik dat kosten plaatje ook zelf wel maken als ik maar weet wat ik nog nodig heb.

Bedankt alvast!

[edit] Heb hem al opnieuw geplaatst in het juiste topic. Sorry!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:09
Goofyduck384 schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 11:04:
[edit] Heb hem al opnieuw geplaatst in het juiste topic. Sorry!
Kijk, userts die de moderators graag helpen. Scheelt mij weer een sluitmessage :+

Wat resteert? Het slotje :+
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.