DIY VESA capable wandsteunen

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoi

Ik heb laatst 2 Iiyama 22" LCDs gekocht voor mijn desktopje, en wil deze graag aan de wand schroeven.

aangezien ik arme student ben, en geen vogels-steunen en dergelijke kan betalen heb ik een bevriende meubelmaker even lief aangekeken.

Hij wil echter wel weten hoe ik nou precies die schermen aan zijn constructie wil beveestigen.

Ik dus de specs zoeken van VESA mounting, maar ik vind die nergens.
Ook hier niet:
http://www.vesa.org/Standards/summaries.htm

en in hun "free standards" deel ook niet.

Kan iemand mij een bump de goeie kant op geven, waaraan mijn bevestiging moet voldoen?

Even voor geinteresseerden, ik wil ze allebei naast elkaar hangen waarbij de beide schermen 90 graden kunnen kantelen zodat ik een mooie code-editor ga krijgen :9

Daarbij moeten ze omdat ze dan 'breder worden' ook uit elkaar\naar elkaar toe te schuiven zijn.

Het zijn trouwens deze units:
http://www.iiyama.nl/defa...=2&PROD=7276&CE=undefined

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 22-06-2007 22:29 ]

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 16:41
Veel meer dan een vierkante plaat met de gaten op de goede plek is het niet. Dus steun eraf en opmeten zou ik zeggen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
okay, weet je ook de diepte van het gat van die boutjes etc?

ik heb hier geen schuifmaat bij de hand namelijk :/

[ Voor 34% gewijzigd door Boudewijn op 22-06-2007 22:32 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Grote kans dat de goede boutjes al in de voetsteun zitten die nu aan de monitors zit. De lengte verschilt volgens mij per steun, maar dan moet je even bij de Gamma gaan shoppen. Verder is het idd gewoon een plaatje.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07 14:41

SeatRider

Hips don't lie

Boudewijn schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 22:31:
okay, weet je ook de diepte van het gat van die boutjes etc?

ik heb hier geen schuifmaat bij de hand namelijk :/
Hoe lui kun je zijn? Schroef de huidige steun er af en meet de lengte van de schroefjes op. Ze zitten 100x100mm uit elkaar iig.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
wat een genuanceerde opmerking van je ;)

Er zitten geen schroefjes daarin.... het is zo dat er een plaatje overheen valt (van plastic, puur cosmetisch) dat ik bij de voet van de monitor los kan schroeven.

Meer niet

He tplaatje zat met 2 schroefjes vast, dus dat zullen vast niet de schroefjes voor de vesa-mounting zijn,

• Palomar
  • Niet online
idd, ik heb even gekeken in de manual die op die site staat en de voetsteun wordt idd met andere schroeven bevestigd.

Overigens kun je met een beetje googlen genoeg vinden. Op wikipedia bijv: http://en.wikipedia.org/wiki/Flat_Display_Mounting_Interface. Daar staat:
The MIS-D screw holes have an M4 thread and are typically 10 mm deep. Appropriate fasteners (typically ~10 mm long) are often supplied with the mount rather than the display, but they are also easily available from many hardware stores.
Dus gewoon even bij de gamma of ijzerwarenwinkel een paar M4-boutjes halen en kijken of ze lang genoeg zijn ;)

Ben overigens wel benieuwd naar het ding dat je gaat(/laat) maken. Wel even pics posten als ie klaar is ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
tuurlijk altijd :)

we zijn tweakers of niet, alhoewel ik me niet kan voorstellen dat ik de eerste ben die zoiets wil (wandsteunen met de door mij gewenste features zijn duurder dan de schermen zelf :X).

Het is nu heel betaalbaar, alhoewel ik wel gematst ben door die meubelmaker.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-07 19:16

Sick Nick

Drop the top!

Bij de ikea hebben ze goedkope steunen, die kan je in hoogte/breedte verstellen en het scherm draaien. Niet verkeerd voor 15 euro ongeveer :p

• Palomar
  • Niet online
idd, die dingen zijn behoorlijk aan de prijs :X Ik heb er zelf 2 goedkope gevonden bij Ikea (zie ook dit topic: Vesa wallmount ervaringen?). Waren 18 euro per stuk en ze bevallen eigenlijk prima. ([edit] wat hierboven zegt dus :P)Alleen je kunt ze niet 90 graden draaien. En ook niet in hoogte verstellen (weet niet of die van jou dat wel gaan kunnen, want dat vereist wel een degelijke constructie).

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 22-06-2007 23:12 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Sick Nick schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 23:09:
Bij de ikea hebben ze goedkope steunen, die kan je in hoogte/breedte verstellen en het scherm draaien. Niet verkeerd voor 15 euro ongeveer :p
jep , maar ze kunnen niet wat ik wil.

hoogte kunnen ze bij mij niet, maar ik zal mijn kennis eens lief aankijken.

waarom zijn die krengen btw zo rete duur?

• Wouterheadam5
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09-2025
Ik heb ook zo'n Iiyama 22" en net aan de muur gehangen. Door middel van een Vesa (100?) wandsteun van de Gamma, kostte 10 euro (inclusief schroeven etc.). Deze steun zet em wel vast aan de muur.

Maar ze hadden ook andere, die verscheidene kanten op konden draaien, waren wel iets duurder. Dus ik zou zeggen; bezoek die Gamma eens ! ;)
Pagina: 1