Geen dts in .wav files meer sinds update realtek HD Audio

Pagina: 1
Acties:
  • 965 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 12:53
Ik zit met het volgende probleem:

Ik had altijd een werkende dts output uit .wav files dankzij ac3filter. Nu was er een update voor Realtek HD Audio naar versie 1.69. Na net installeren van de update werden de dts bestanden opeens als stereo doorgestuurd :S Dit zie ik aan het feit dat mijn receiver (Denon AVR-1905) prologic II toepast. Hij staat ingesteld dit bij stereo bronnen te doen, maar bij dts springt hij ook automatisch op stereo. Ik heb bij de instellingen van ac3filter gekeken, maar daar staat de output op AS IS en niet op 2.0. Als ik "disallow pcm output in SPDIFmode" aanvink toont mijn receiver weer dat het signaal dts is, maar krijg ik alleen maar ruis.
Ik heb nu weer de oude Realtek drivers geinstalleerd en ac3filter opnieuw geinstalleerd, maar alles tevergeeft. Het lijkt me dat de fout ligt bij ac3filter, aangezien er wel muziek uit mijn versterker komt. Als er niks gedaan zou worden met het signaal dan zou ik alleen maar ruis krijgen. Ik krijg de muzie in stereo. Het wordt dus kennelijk gedecodeerd (door ac3filer neem ik aan) en vervolgens omgezet naar stereo. Ik snap alleen niet waar het verkeerd gaat.
Wie kan mij helpen?

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 20:53
.wav files zijn nooit dts, altijd stereo of mono. Het enige wat AC3-filter waarschijnlijk deed is dmv. DTS NEO:6 (net zoiets als Dolby ProLogicII) het .wav-bestand upmixen naar DTS. Dus als je de .wav-bestanden in PCM doorstuurt naar je receiver, en op je receiver dan DTS NEO:6 selecteert, krijg je precies hetzelfde resultaat als vroeger.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
DTS WAV bestaat hoor, 6 kanaals in dezelfde bitbreedte als standaard WAV. Maar goed, het zijn waarsch 44.1KHz WAVs, en de nieuwe driver zorgt er blijkbaar voor dat er naar 48KHz wordt upgesampled. Resultaat is ruis. AC3filter kan er dan weinig anders meer van maken, dus ik denk dat je het probleem bij de driver moet zoeken. Aangezien de originele driver niet schijnt te resamplen (al verkeerde ik in de veronderstelling dan al die Realtek dingen dat deden), zou ik die maar terugzetten.

• mac1987
Bedankt voor de tips, maar het zijn wel degelijk dts files in een .wav, want als ik ze op een cd brand en in mijn cd-speler (Marantz CD5400) stop krijg ik over de analoge uitgang ruis en over de digitale uitgang dts.
Wat betreft de driver: zowel de oude als nieuwe kan de output kiezen. Dit varieert van 16bits/44.1Khz tot 24bits/192Khz. Ik heb hem altijd op 44.1Khz staan. Ik heb geprobeerd de oude terug te zetten, maar dit hielp niets. Zelfs de 1.55 versie niet.
Het vreemde is niet dat ik geen geluid krijg, of ruis, maar stereo geluid. Ergens in het output proces wordt het dts geluid dus herkend, omgezet naar stereo en dan over de s/pdif uitgestuurd in PCM. Als ik via AC3filter de optie "Disallow PCM output in SPDIF mode" aanzet krijg ik op mijn receiver te zien dat hij dts signaal ontvangt, maar krijg ik alleen ruis en valt de dts herkenning af en toe weg. Het lijkt dus alsof AC3filter het signaal omzet naar stereo, maar met deze optie aangezet, helemaal niet meer doet.
Ik heb hieronder even een plaatje gepost van mijn instellingen:
Afbeeldingslocatie: http://img33.picoodle.com/img/img33/8/6/23/f_ac3filterm_26ba775.jpg

De Realtek instellingen (ALC883 op Asus P5N-E Sli Nvidia 650i chipset) :

Afbeeldingslocatie: http://img29.picoodle.com/img/img29/8/6/23/t_realtekm_7a52357.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door mac1987 op 23-06-2007 12:26 ]

• wagenveld
  • Niet online
Probeer eens zonder "use AC3 encoder" en zonder de 48KHz optie? En maakt het verschil als je die DTS mode en conversion aanpast? Wat zegt AC3filter tijdens het afspelen van een DTS cd?

Heb je de originele Realtek drivers al geprobeerd? http://www.realtek.com.tw...finition%20Audio%20Codecs

• mac1987
wagenveld schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 14:08:
Probeer eens zonder "use AC3 encoder" en zonder de 48KHz optie? En maakt het verschil als je die DTS mode en conversion aanpast? Wat zegt AC3filter tijdens het afspelen van een DTS cd?

Heb je de originele Realtek drivers al geprobeerd? http://www.realtek.com.tw...finition%20Audio%20Codecs
Als ik de encoder uitzet of de 48Khz optie verandert dit niks. Ik blijf stereogeluid krijgen. Het probleem doet zich juist voor sinds ik de nieuwste originel Realtek drivers geinstalleerd heb.
Als ik het dts bestand afspeel krijg ik de volgende decoderketen:

Decoding chain:
(PCM16 2/0 (stereo) 44100) -> Detector -> (DTS 3/2.1 (5.1) 44100) -> Decoder -> (Linear PCM 3/2.1 (5.1) 44100) -> Processor -> (PCM16 2/0 (stereo) 44100) -> Dejitter -> (PCM16 2/0 (stereo) 44100)

Hij lijkt het inderdaad om te zetten naar stereo geluid, maar waarom? Door welke instellingen?

Het gaat mis bij de processor, deze geeft de volgende keten:

rocessor:
(Linear PCM 3/2.1 (5.1) 44100) -> Input levels -> (Linear PCM 3/2.1 (5.1) 44100) -> Mixer -> (Linear PCM 2/0 (stereo) 44100) -> Bass redirection -> (Linear PCM 2/0 (stereo) 44100) -> AGC -> (Linear PCM 2/0 (stereo) 44100) -> Delay -> (Linear PCM 2/0 (stereo) 44100) -> Output levels -> (Linear PCM 2/0 (stereo) 44100) -> Linear->PCM converter -> (PCM16 2/0 (stereo) 44100)

Vanaf de mixer wordt het dus stereo. Maar wederom, waarom?

[ Voor 19% gewijzigd door mac1987 op 23-06-2007 16:57 ]

• mac1987
Ik heb denk ik al gevonden waarom het niet werkt.
Sinds die update staat er "spdif status: Disabled. Spdif output is not supported"
Het stomme is dat hij dit voor de update nooit zei en ik het na het terugzetten van de oude driver nog steeds zie staan. Wat nu?

• wagenveld
  • Niet online
Mensen met hetzelfde probleem:
http://ac3filter.net/forum/viewtopic.php?t=304
Interessant artikel:
http://ac3filter.net/forum/viewtopic.php?t=10

Wat is de SPDIF status tijdens het afspelen?

Staat dit toevallig uit:
There is a new feature called "Exclusive Mode" for audio hardware which seems to let applications take direct control of the soundcard. You can enable or disable this feature by going to the properties of your playback device, clicking on the Advanced tab and selecting "Allow applications to take exclusive control of this device". When this is selected, applications can send bit-perfect digital streams (ie, Dolby Digital and DTS) to the SPDIF port.

[ Voor 56% gewijzigd door wagenveld op 23-06-2007 17:40 ]

• mac1987
Ik heb even naar dat artikel gekeken, thnx voor het opzoeken :)
Ik heb de exclusive mode aanstaan. Bovendien kan mijn geluidskaart 44.1 Khz uitsturen, want daar staat hij nu expliciet op ingesteld in het Realtek control panel. Maar toch denkt ac3filter dat hij geen 44.1Khz uit mag sturen. Wat gaat er dan mis?

• mac1987
Ok, oplossing gevonden !! :D

De update van de Realtek driver heeft ook de instellingen in Windows (Vista Home Premium) gereset. Bij de ondersteunde indelingen stonden zowel dts als 44.1Khz niet meer aangevinkt :) Dus iets om volgende keer op te letten. Dacht dat Windows de driver zelf zijn gang wel zou laten gaan, maar kennelijk niet. Bemoeit zich ook overal mee, dat Vista he ;)

In ieder geval bedankt voor alle hulp!

Verwijderd

mac1987 schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 20:56:
Ok, oplossing gevonden !! :D

De update van de Realtek driver heeft ook de instellingen in Windows (Vista Home Premium) gereset. Bij de ondersteunde indelingen stonden zowel dts als 44.1Khz niet meer aangevinkt :) Dus iets om volgende keer op te letten. Dacht dat Windows de driver zelf zijn gang wel zou laten gaan, maar kennelijk niet. Bemoeit zich ook overal mee, dat Vista he ;)

In ieder geval bedankt voor alle hulp!
Super ! Maar... misschien dat je nog even kan vertellen waar ik dit in Vista kan instellen ? Ik heb namelijk hetzelfde probleem, maar kan niet vinden waar ik die 44.1Khz kan aanvinken...
Pagina: 1