Toon posts:

Nog nut om Pentium 4 te upgraden?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel heb ik een Pentium 4 processor in mijn computer zitten. Aangezien ik de laatste tijd weer wat BF2 ben beginnen spelen en dat niet optimaal gaat (30-40 fps minimale kwaliteit, server met 32 plaatsen) vroeg ik me af of een upgrade nog nut heeft.
Als het nog aanbevolen is,welke processor heeft dan de aanbeveling? Een P4 met hogere FSB of zo hoog mogelijke snelheid?

Momenteel heb ik:
CPU:Intel Pentium 4 Northwood, 2 GHz, overclocked naar 2241 MHz.
Moederbord: Soltek SL-865, Intel 865PE chipset (ondersteunt tot en met Prescott)
Geheugen: 2x256 MB PC2700 en 2x128 MB PC2100 Dual Channel met binnenkort 1x512 MB extra
Videokaart: Radeon X800XT Platinum Edition, AGP

Ik zal tweedehands moeten kijken, wat geen probleem is, maar ik vroeg me af of dat nog nut heeft. Ik dacht bijvoorbeeld om een 2.8 GHz met 800FSB te kopen, maar zal me dat extra FPS opleveren in BF2?

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:06
Het zal iets sneller worden. Maar ik zou als ik jou was richting de 3 a 3,2GHz cpu's kijken dan als je moederbord dat aankan. Dan kun je namelijk niet veel hoger meer.

Wat een behoorlijke snelheidwinst kan opleveren is sneller geheugen (PC3200). Je hebt nu twee verschillende geheugenmodules doormekaar lopen. Dat is nog niet het grootste probleem maar de geheugensnelheden zijn ook niet gelijk dus de computer zoekt de meest passende en dat is de traagste.

Er komt binnekort 512MB bij. Ik hoop dat dit dan 2 modules van 512 zijn of van 256. Dit omdat je anders je dual chanel kwijt raakt en dat ga je behoorlijk merken.

Verwijderd

ik zou persoonlijk 2 dingen veranderen aan je set, nml:
1 cpu vervangen voor een 3.0 prescot cpu (let wel dat dat heethoofden zijn)
2 2x512mb ram halen en in dual channel zetten, mits je moederbord dat ondersteund, magoed 2x512 pc3200 zal naar mijn mening beter draaien dan een manusje van alles kwa mem.
Ik kan je niet vertellen of dat nu echt meer fps gaat opleveren in BF2.
Mijn oude config waar het redelijk goed op draaide was : asus p4p800DE icm met 2x512A-data pc3200 en een xfx6600gt en nog wat andere zut erbij.
Ik kan je wel vertellen dat dat naar mijn mening een stuk beter zal gaan draaien als je bovengenoemde componenten zou vervangen, correct me if wrong uiteraard ik heb geen kaas gegeten van je videokaart nml, Ati is allemaal abracadabra voor mij.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2007 20:01 . Reden: typo`s ]

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 15:03
Met goede koeling valt de heethoofderigheid van een Prescott ook wel mee. Hier heb ik een 3 Ghz. exemplaar die @ full load nooit warmer dan 45 graden wordt.

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-05 08:06
Ik had anders een 3,2 ghz prescott die met de standaard koeler zelfs boven de 70 graden uitkwam bij full load en dan gaat hij dus superlangzaam. Met een scyte ninja koeler wordt hij zelfs nog 65 graden, dit alles zonder overclock en koeler zit er goed op met goede koelpasta

[ Voor 8% gewijzigd door wiene op 22-06-2007 20:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de replies!

Samenvattend:
-Prescott CPU zoeken
-2x512 MB ram in dual channel.

Ik heb nu 1 latje gekocht van 512 MB. Kan ik als ik een ander latje koop (ander merk, zelfde specificaties) dan ook dual channel draaien? Normaal gezien moet je voor de zekerheid van die kits kopen dacht ik?

Ik hoop enkel dat ik niet teveel geluid verlies door een Prescott te kopen... En niet teveel geld 8)

Nog 1 vraagje: wat is het verschil in prestatie tussen een Northwood core en Prescotte core, beiden op zelfde FSB en zelfde kloksnelheid?

Als er nog mensen tips hebben, laat maar komen!

Heb een screenshot toegevoegd van m'n huidige geheugen (nog geen 512 MB):
Afbeeldingslocatie: http://img14.imgspot.com/u/07/172/14/memory.PNG

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2007 20:26 . Reden: screenshot ]

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 15:03
Zo heet is hij bij mij zelfs met standaard koeler in een cheap-ass Sweex kastje nooit geworden.

Zouden die 0.2 Ghz zo'n gigantisch verschil maken?

• Actual
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-04 07:38
Voor het verschil tussen een 3.0 Prescott en en een 2.0 Northwood zie:

Ome Tom

Als ik trouwens in de Pricewatch kijk, zijn S478 processoren nog behoorlijk prijzig. Misschien dat Ebay/ Marktplaats een betere optie is.

[ Voor 52% gewijzigd door Actual op 22-06-2007 20:34 . Reden: Toevoeging pricewatch ]

Verwijderd

je kan ook kijken naar een celleron serie met 256\512kb
Ze zijn sneller dan een nortwood versie maar iets langzamer dan een prescot
pricewatch: Intel Celeron D 340 (S478, 2.93GHz, 533MHz FSB, 256KB, 73W, Boxed)

Even goed zoeken en misschien dat je dan een 512kb versie kan vinden.
Ook hebben deze cpu's 64bit opties en sse3 (basis is een prescot met minder l2)

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 17:16
Je kan beter een gans nieuw platform kopen.
Bvb een X2 5000+ met 2GB ddr2, simpele mobo en een 8600GT kaartje of gelijkaardige ATI.
Hiervoor ben je ongeveer 350 euro kwijt maar je hebt wel een systeem dat zeker 3 keer zo snel is in gelijk wat. :)

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:41
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 21:30:
je kan ook kijken naar een celleron serie met 256\512kb
Ze zijn sneller dan een nortwood versie maar iets langzamer dan een prescot
pricewatch: Intel Celeron D 340 (S478, 2.93GHz, 533MHz FSB, 256KB, 73W, Boxed)

Even goed zoeken en misschien dat je dan een 512kb versie kan vinden.
Ook hebben deze cpu's 64bit opties en sse3 (basis is een prescot met minder l2)
Celeron-D ? :/ Ik heb hier een zooi pc's staan waaronder een P4 2.8GHz northwood en een Celeron-D 2.93GHz. Die PC met de Celeron-D bevat ook idd een s478 socket maar damn, die pc is echt zo een grafbak. Dat ding wordt erg heet en is een stuk trager dan de P4 2.8GHz northwood.
Ik zat eerst ook te kijken naar mogelijke upgrades voor die 2.8 northwood maar de prescotts lijken mij ook maar 3x niks vanwege hun warmte. Ik hou het toch maar bij de northwoods voor de s478. Ze zijn snel zat en worden niet zo warm :)

GTA VI - All aboard the hype train!!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Idd, nogal onzinnig om de kreupele te kiezen als je de power wel gebruiken kan.

Verder, geheugen eruit mikken en 2x512 gebruiken. Het is wel aan te raden om ze tegelijk aan te schaffen, dan heb je de meeste kans op dezelfde chips = de meeste kans op een werkende config. Normaal gesproken werken dezelfde specs ook gewoon, de geheugencontroller is niet zo picky, maar beter veilig dan sorry ;)

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:41
Wat misschien ook wel lekker is, is om passief te gaan. Ik heb die P4 bak passief gekoeld en is nu uber stil. Op de P4 2.8Ghz zit een Asus Silent Square in fanless mode (passief) en dan wordt de cpu stressed niet warmer dan 45c ;)
De graka is een 7600GS van MSI met passieve koeling. Gamen gaat er dus ook prima mee tenzij je echt de aller nieuwste games wil doen op 1337 settings ofzo. Dan moet je gewoon een nieuwe pc kopen.

Ik geniet iig heel erg van mijn uiterst stille northwood pc. :)

GTA VI - All aboard the hype train!!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Snellere P4 CPUs zijn 2e hands ranzig overgewaardeerd. Voor een 3GHz P4 Northwood (Northwood is sneller en zuiniger dan Prescott :o ) betaal je al gauw EUR 75. Dat presteert vergelijkbaar met een Core Solo 1.6GHz, maar voor hetzelfde geld heb je *nieuw* al een Core2Duo op 1.6MHz die a) veel zuiniger is (wat ook betekent dat je kamer minder heet wordt ervan) en b) veel tot zeer veel beter presteert, afhankelijk van wat je wilt doen (single-threaded presteert vergelijkbaar met P4 3GHz, multithreaded of multitasking veel beter)

Enig punt is natuurlijk dat een C2D een So775 mobo met vrij recent chipset nodig heeft, wat geld kost, en je wilt sowieso ander RAM ermee - maar goed, dat zou je bij de P4 3GHz ook nodig hebben aangezien dat een 200MHz FSB heeft en je PC2100/2700 dan een gruwelijke bottleneck zou vormen, en DDR2 is goedkoper dan DDR1 momenteel :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1