[Debian testing] nieuw moederbord, eth0 wil niet?

Pagina: 1
Acties:

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-01 09:48
Vorige week is mijn moederbord overleden, met onboard LAN (SiS900 chipset). Vandaag ben ik met een ander moederbord in de weer. Gaat allemaal prima, op het netwerkgedeelte na:
code:
1
2
uname -a
Linux <hostname> 2.6.21-1-k7 #1 SMP Sat May 26 16:56:05 UTC 2007 i686 GNU/Linux

Netwerkkaart is een onboard Via Rhine chipset. 'dmesg | grep eth0' laat dit ook netjes zien.
code:
1
2
eth0: VIA Rhine II at 0x19000, 00:13:d4:2b:04:62, IRQ 7.
eth0: MII PHY found at address 1, status 0x786d advertisin 01e1 Link 45e1

Maar na het booten heb ik geen eth0, en als ik met het handje 'ifup eth0' doe, krijg ik dit:
code:
1
2
3
4
5
SIOCSIFADDR: No such device
eth0: ERROR while getting interfae flags: No such device
SIOCSIFNETMASK: No such device
eth0: ERROR while getting interface flags: No such device
Failed to bring up eth0.

output van grep -v ^\# /etc/network/interfaces:
code:
1
2
3
4
5
6
7
auto lo
iface lo inet loopback
auto eth0
iface eth0 inet static
   address 10.0.0.150
   netmask 255.255.255.0
   gateway 10.0.0.138

Verder heb ik het al met een pci insteekkaartje geprobeerd (Realtek 8139), zonder resultaat. Ook niet als ik de bijbehorende modules (rtl8139(?) en via_rhine in /etc/modules zet.
Ook opstarten met "pci=routeirq" heeft niet geholpen.
Ook /etc/init.d/networking force-reload doet niets en geeft me bovenstaande foutmelding.
insmod via_rhine geeft overigens een segfault, evenals insmod zonder enige parameter.

Wie kan me op weg helpen?

[ Voor 3% gewijzigd door 0siris op 22-06-2007 18:51 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

• freggy
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik vraag me af of dit niet hetzelfde probleem is als het probleem waar iemand hier een paar weken geleden ofzo mee worstelde.

De naam van een netwerkkaart wordt gekoppeld met het MAC-adres in het bestand /etc/udev/rules.d/z25_persistent-net.rules

Hoogstwaarschijnlijk staat daar bij eth0 nog altijd het MAC-adres van je vorige netwerkkaart, waardoor de nieuwe niet meer eth0 kan krijgen als naam, maar bvb. eth1 wordt (en ja, die boodschappen in dmesg worden dan soms echt verwarrend: ik geloof al eens gezien te hebben dat de kernel een kaart gewoon eth0 geeft, en daarna wordt die hernoemd door udev naar eth1, maar dat zie je dan niet zo duidelijk in dmesg...)

Als je wil dat de nieuwe gewoon eth0 wordt, gewoon het MAC-adres in dat bestand dus aanpassen.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
freggy schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 20:12:
/etc/udev/rules.d/z25_persistent-net.rules
Inderdaad, daar dacht ik ook meteen aan toen ik de topictitel zag.

De verwijzingen naar de oude netwerkkaart(en) eruit halen is voldoende. Daarna ifdown -a en ifup -a.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-01 09:48
_/-\o_ _/-\o_ Dat was em. Elke netwerkkaart die ik ooit had geprobeerd, stond hierin. Briljant :)
Mijn hartelijke dank !!

ach...in een volgend leven lach je er om!