Toon posts:

Mobo vervangen, hulp nodig

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik ben zo moedig geweest (ok,ok,dom) om m'n kapotte moederbord te vervangen door een zelfde type moederbord. Ik had hoop dat je dit kunt doen zonder iets te verliezen qua instellingen.
Mobo vervangen , ik start op, 1 piepje, dus dat is goed, vervolgens krijg ik "windows in veilige modus opstarten?" je kent het wel. Daar kan ik kiezen wat ik wil, hij accepteert welke keuze dan ook, maar elke keer na 3 seconden, reset de hele zooi. Dit gaat continue zo door.

Is er iets wat me kan helpen? (Behalve me voor me kop slaan)

Thnx a lot!

~I

Verwijderd

Heb je alles wel goed aangesloten? Toen ik mijn computer in elkaar zette, startte die ook prima op, maar daarna fout na fout. Bleek ik achteraf 1 klein shit kabeltje vergeten aan te sluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Hm, ja, kan zo zijn he? Staar me teveel blind op de piepjes denk ik...moederbord checkt natuurlijk niet alle kabeltjes. Ik zal ze nog eens langslopen.

*Edit*

Nou,alles zes keer langsgelopen, ziet er allemaal goed uit. |:(
Ik snap het niet meer.. :X

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2007 18:20 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

videokaart kabel aan de verkeerde aansluiding gedraait, had ik ook.. (als je een vidkaart hebt met 2 aansluitingen tenminste)
toen ik em terug zette naar de andere kant werkt het ineens wel :)

Verwijderd

Topicstarter
Thnx, maar nee, kan het niet zijn ;(

Hij start goed op, 1 piepje, dan komtie waar hij normaal windows laadt, krijg ik de 'wil je in veilige modus' optie, kan ik kiezen wat ik wil; bij alles laadt hij 3 seconden, dan plop...restart.

Ik heb dus voor alle duidelijkheid nergens anders aangezeten,behalve het moederbord verwisseld. De rest heb ik gelaten zoals het was. :?

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

kapot geheugen?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• acale
  • Laatst online: 21-05 23:11
Een vervelend klus maar misschien zul je toch windows opnieuw moeten installeren

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 18:42:
Thnx, maar nee, kan het niet zijn ;(

Hij start goed op, 1 piepje, dan komtie waar hij normaal windows laadt, krijg ik de 'wil je in veilige modus' optie, kan ik kiezen wat ik wil; bij alles laadt hij 3 seconden, dan plop...restart.

Ik heb dus voor alle duidelijkheid nergens anders aangezeten,behalve het moederbord verwisseld. De rest heb ik gelaten zoals het was. :?
Ik denk dat je eens moet kijken naar de bios versie en instellingen.

Bijvoorbeeld de APIC mode in de bios kan een opstart probleem veroorzaken, als deze bijvoorbeeld eerst aan stond in de bios en nu uit dan werkt het niet.

Je kan ook eens de fail safe of optimal settings proberen te laden en dan starten.

Invoegen doe je zo!

• Necrobic
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Kijk misschien ook je ide settings na, een controller die in raid staat ipv ahci/ide of visaversa kan ook wel voor problemen zorgen. Over het algemeen is het vaak een ide verhaal. Maar aangezien het de zelfde mainboard is moet dit, mits de instellingen het zelfde staan geen probleem zijn.

Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

Misschien een jumper instelling verkeerd staan, BIOS reset wil ook nog wel eens helpen..
Kijk de PMG faq er maar op na.

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

• acale
  • Laatst online: 21-05 23:11
Heb je je zelf wel ontladen voordat je de pc open hebt geschoefd door bijv. de pc kast met beide handen vast te houden?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dat alles gecheckt, aan uit etc, niets helpt. Nu doettie zo:
hij gaat tot aan 'windows normaal opstarten?" en wat ik dan klik, blijft hij hangen na 3 seconden. (Knipperend cursortje) ... dus nu restart hij niet meer.

Wat ik las in de manual over RAID:
boot your computer.
during POST press tab to enter VIA RAID configuration utility.

Maar als ik op tab druk tijdens POST, laat hij alleen maar de checklist zien (dat opstartscherm wat hij controleert, zoals cdrom, geheugen,etc) en dan laadt hij gewoon de windows weer (windows start-up optie's)
Zou het iets te maken hebben met RAID? enehh.. Hoe zou ik er in kunnen komen als tab geen menu opent? (En waarom niet in godesnaam)

Thnx voor alle reacties

• The Third Man
  • Laatst online: 22:24

The Third Man

The Third Jellyfish

Dan staat je controller in je BIOS niet op RAID dus krijg je nooit de melding over RAID te zien.

Los hiervan, wat ik zou doen: start op van de Windows cd (ik neem aan dat je 2000 of XP gebruikt), ga door naar installeren. Hij ziet dan dat er al een Windows op je schijf staat en dan druk je op R om die te herstellen. Doet wonderen.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 16:59
Ja druk op R om te herstellen.. Recovery mode doet dus geen hond he :)

BIOS update al uitgevoerd? RAID is in zoverre niet van belang als je het op je vorige moederbord ook niet in had gesteld. En je boot nu de hele tijd naar de gewone Windows? Wat doet veilige modus?

Wat je nog wel kan proberen bij die Recovery Console ( als je dus op R drukt met de Windows CD ) dan kan je even doorladen ( OS kiezen, en admin wachtwoord ingeven ) en vervolgens het volgende commando doen: "chkdsk /r" en dan zonder de "".

• megaman144
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:54

megaman144

waarom ik weet het niet

Maar waarom is je andere mobo kapot gegaan?
Gare voeding?

amd64 3000+ 939 9800@pro 19"tft G7muisie

Verwijderd

Topicstarter
Thnx, bij R van repareren deed windows nix, alleeen promt aangeven, dus heb ik maar chkdsk /r gedaan, en die loopt nu. M'n mobo is kapot gegaan door blikseminslag, via de kabel. Hij laadt de cd wel goed en zo, dus zal wel iets met RAID te maken hebben dan

*Edit*

Ok, chkdsk heeft niet geholpen, hij blijft nog steeds hangen na de windows opstart keuze. (Maakt niet uit welke keuze)
Hoe zou ik in die RAID config kunnen komen? Daar weet ik nou net weer geen hol vanaf. En BIOS update? ehh...

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2007 13:18 ]

• orange.x
  • Laatst online: 21-05 16:59
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 13:14:
Thnx, bij R van repareren deed windows nix, alleeen promt aangeven, dus heb ik maar chkdsk /r gedaan, en die loopt nu. M'n mobo is kapot gegaan door blikseminslag, via de kabel. Hij laadt de cd wel goed en zo, dus zal wel iets met RAID te maken hebben dan
Had je oorspronkelijk al een RAID config ingesteld dan?

Verwijderd

Topicstarter
Nee

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik kom maar niet in die RAID config.

Dit staat er in de handleiding:
Afbeeldingslocatie: http://www.filenanny.com/files/44f7b9c9f14e0/raid.JPG

In de bios staat het enabled, maar als ik reboot doet tab gewoon niets.
:'(

*Edit* Geeft zo'n moederbord normaal bij de eerste keer opstarten geen setup aan? Als dat zo is, hoe laat je een moederbord dan weer denken dat het een eerste setup is?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2007 14:22 ]

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:25
Batterijte eruit halen, na een tijdje hem er weer in doen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat werkt, maar nu is alles weer zoals het was in het begin.. Geen cursortje, maar auto-reboot. Bah.

• The Third Man
  • Laatst online: 22:24

The Third Man

The Third Jellyfish

orange.x schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 12:23:
Ja druk op R om te herstellen.. Recovery mode doet dus geen hond he :)

BIOS update al uitgevoerd? RAID is in zoverre niet van belang als je het op je vorige moederbord ook niet in had gesteld. En je boot nu de hele tijd naar de gewone Windows? Wat doet veilige modus?

Wat je nog wel kan proberen bij die Recovery Console ( als je dus op R drukt met de Windows CD ) dan kan je even doorladen ( OS kiezen, en admin wachtwoord ingeven ) en vervolgens het volgende commando doen: "chkdsk /r" en dan zonder de "".
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 13:14:

*Edit*

Ok, chkdsk heeft niet geholpen, hij blijft nog steeds hangen na de windows opstart keuze. (Maakt niet uit welke keuze)
Hoe zou ik in die RAID config kunnen komen? Daar weet ik nou net weer geen hol vanaf. En BIOS update? ehh...
Jullie lezen niet goed. Ik zeg éérst kiezen voor installeren, dan pas (ook nadat je op F8 hebt gedrukt met de EULA accoord te gaan) op R drukken. Werkt ook alleen met XP SP2 en 2000 SP4 cd's.

Verwijderd

Topicstarter
Oh zo, sorry. Zal het eens proberen,thnx!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

acale schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 18:45:
Een vervelend klus maar misschien zul je toch windows opnieuw moeten installeren
Denk het niet, is namelijk het zelfde mobo. Kan zijn dat er bestanden corrupt zijn geworden na al het verkeerde booten, maar denk het niet omdat hij al gelijk reboots vertoonde.

Denk eerder dat je alles nog moet instellen in de bios, loop deze dus even na.

1.kijk of de FSB/HT-bus goed staat.
2.Kijk of je vcore en je vdimm goed staan.
3.kijk even wel geheugen je hebt en stel de goed divider in.
4.Loop je ram timing na en stel ze goed in.

Kijk nu of hij wel wilt door booten.

Edit/

Over wel mobo hebben we het eigelijk, want kan je niet echt helpen als je je spec. niet geeft.

Ik zie het al maar post het voortaan gelijk in je startpost.

En raid links laten liggen, als je tenminsten geen raid gebruikt. :P

[ Voor 15% gewijzigd door mad_max234 op 23-06-2007 22:41 ]

• Gé Brander
  • Laatst online: 23-05 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

Je geeft nee als antwoord op de vraag of je RAID had ingesteld op je vorige moederbord... Waarom wil je dat nu dan opeens wel instellen?

Heb je ook je geheugen vervangen na de blikseminslag? Als er iets gevoelig is voor dat soort dingen...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik heb nog nooit zoiets ingesteld, maar dat wil niet zeggen dat het niet was ingesteld.. (m'n toenmalige vriend heeft me deze computer gebouwd) ...
Ik ben nu bezig met de windows XP setup , in reparatie-mode, maar bij het ' apparaten installeren' gaat hij tot zo'n 70% en dan reboot de comp, en begint dan opnieuw met het apparaten installeren..

Kan het aan windows liggen, of is er ergens een apparaat niet goed? Ik ben erg vervelend, maar ik weet het ook niet meer.

~I

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Misschien dat er nog andere onderdelen kapot zijn gegaan door de inslag.
Memtest al gedraait?

Verwijderd

Topicstarter
Nee? Hoe kom ik daar aan?

Verwijderd

Heb je niet een andere harde schijf die je even kan gebruiken als primary schijf om te kijken of windows gewoon wil installeren ? Het is een kwestie van uitsluiten tot het probleem komt bovendrijven. Als je geen noemenswaardige data op je huidige harde schijf hebt staan zou ik gewoon proberen opnieuw te installeren :)

Weet niet wat er mis is gegaan met je vorige moederbord maar je kan niet uitsluiten dat er meer stuk is, zoals je harde schijf.

• Saeverix
  • Laatst online: 22-05 20:08
Maar nog ff om te vragen: Wat deed het oude moederbord niet meer of nog wel? Want ik vraag me af hoe je er zo zeker van was dat je oude moederbord stuk was... Aangezien ik uit je startpost opmaak dat je niet superervaren bent met Hardware...

En de aanname van: Zelfde merk en type moederbord moet werken gaat ook niet altijd op. Fabrikanten brengen ook revisies uit van producten. En het kan zijn dat sommige onderdelen net even van een ander type/merk zijn waardoor Windows in de fout gaat.

En als ik je laatste post lees, misschien is er meer kapot gegaan dan alleen je moederbord? En dan zit ik met name te denken aan geheugen...
Hoeveel geheugen reepjes heb je in je pc? Als je 2 of meer hebt kun je ze even één voor één proberen...

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Verwijderd

Topicstarter
De computer deed in principe nog wel ok, maar de onboard netwerkaansluiting was zwart aan de achterkant, en ik kon niet meer internetten, en ik gebruik dat voor werk. Dus windows deed nog wel goed. Ik heb de harddisk in deze computer geprobeerd, en werkt goed. Ook heb ik het geheugen al vervangen. Verder doet alles wel goed, alleen bij die reparatie van Windows XP reboot hij bij apparaten installeren. :'(

Als ik er een andere harde schijf in stop en windows installeer, krijg ik dan geen problemen met de windows code?

*edit*

Nog een idee, als ik de harde schijf in deze computer zet als slave, kan ik dan m'n emails uit outlook halen? Dan kan ik de harde schijf wel formateren en windows er opnieuw opzetten... Of zou dat ook niet gaan als reparatie al niet lukt? Thnx voor alle reacties ook..

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2007 12:44 ]

• Saeverix
Ik zou dan even de Harde Schijf even aan de andere PC koppelen. Alle belangrijke dingen backuppen en daarne de schijf weer terug zetten. Hmm nee dat werkt ook niet he.

Je zei dat hij bij de Installatie van Windows blijft hangen op 70% toch?

Verwijderd

Topicstarter
Bij de reparatie blijft hij hangen, bij ong 70% van apparaten installeren..

Verwijderd

iets mis met je apparaten in je pc.

• Saeverix
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 12:46:
Bij de reparatie blijft hij hangen, bij ong 70% van apparaten installeren..
Dan raad ik je toch aan alles te backuppen wat belangrijk is en proberen windows er opnieuw op te zetten... (Schijf wel even formatteren)
Tenzij hij dan ook blijft hangen bij de Hardware Detectie...

(En heb je ondertussen de RAID config ook al uitgezet? Want die gebruik je niet volgens mij...)

[ Voor 11% gewijzigd door Saeverix op 24-06-2007 13:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan het volgende (erg irritant ben ik)
- Kan ik de emails etc uit outlook halen als back-up, als ik de schijf als slave op deze computer zet, zodanig dat ik ze in de nieuwe xp weer terug kan zetten?
- Ik kan helemaal niet in de RAID config komen :|

*Edit* Hij loopt verder!
Er zat nog een oude netwerkkaart in,voor telefoonlijn... Stom dat ik die er weer in heb gestopt ook, maar ik dacht , ik doe alles zoals het was,dus ook die kaart.. Deze verwijderd, nu loopt hij verder.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2007 13:15 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 13:12:
Ok, dan het volgende (erg irritant ben ik)
- Kan ik de emails etc uit outlook halen als back-up, als ik de schijf als slave op deze computer zet, zodanig dat ik ze in de nieuwe xp weer terug kan zetten?
De import/export functie doet wonderen. Verder kan je ook de bestanden in de volgende map backuppen en importeren: C:\Documents and Settings\<naam>\Local Settings\Application Data\Identities\{tekenreeks}\Microsoft\Outlook Express ;)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Crow, dat zal ik onthouden.
Windows doet weer, alles nog precies zoals het was! Emails, instellingen alles.. :*)

Schijnbaar was het dan toch die oude netwerkkaart, ongelofelijk zeg, wat stom. Het komt, dat ding deed niets, dus ik concentreerde me op de HD en de andere apparaten, omdat ik die nutteloze netwerkkaart allang vergeten was.

Ben wel enorm geholpen hier, dat waardeer ik zeer! Dit alles kan iemand (zoals ikkes) geweldig helpen.
Dus bedankt voor de reacties _/-\o_

Op de momenten dat iets niet meer werkt merk je pas hoe afhankelijk je er van was.

~I

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 13:40:
Bedankt Crow, dat zal ik onthouden.
Windows doet weer, alles nog precies zoals het was! Emails, instellingen alles.. :*)

Schijnbaar was het dan toch die oude netwerkkaart, ongelofelijk zeg, wat stom. Het komt, dat ding deed niets, dus ik concentreerde me op de HD en de andere apparaten, omdat ik die nutteloze netwerkkaart allang vergeten was.

Ben wel enorm geholpen hier, dat waardeer ik zeer! Dit alles kan iemand (zoals ikkes) geweldig helpen.
Dus bedankt voor de reacties _/-\o_

Op de momenten dat iets niet meer werkt merk je pas hoe afhankelijk je er van was.

~I
Blij dat er weer iemand geholpen is en het nog waardeerd ook :)
Pagina: 1