[XP] Vastloper tijdens XP Pro installatie

Pagina: 1
Acties:

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:20
Ik ben bezig met het bouwen van een car-pc op basis van een Via Epia mini-ITX moederbord. Heb dit thuis getest en alles werkte prima en naar behoren. Na het inbouwen in de auto, wilde mijn 7" touchscreen hier, nadat hij het een dag prima had gedaan, niet meer op werken.
Via remote-administrator heb ik een system restore gedaan. Het scherm deed het weer, maar hij wilde enkel nog booten in Safe mode. Tijdens de normale boot bleef hij hangen.
Uiteindelijk maar besloten de hele setup uit de auto te halen en achter mn bureau een verse Windows XP Pro te installeren.

Helaas ging dit niet zo voorspoedig, de format gaat prima, het kopieren van de files naar de HD ook, maar tijdens de installatie zelf loopt hij, met nog 34 minuten te gaan, vast of gaat hij gewoon uit.

Google bracht mij op het volgende antwoord
Hier wordt gezegd dat dit komt doordat een *.inf bestand (driver) niet geinstalleerd kan worden en dit te voorkomen is door deze direct na het kopieren maar voor het installeren te verwijderen.

In het setupapi.log bestand kon ik zien bij welke file hij vast liep, dit blijkt cpu.inf te zijn. Deze verwijderd na het kopieren en voila, de installatie rond zich verder prima af.
Het probleem is echter, dat de 1.5GHz Via processor nu geen 1.5GHz meer is, maar slechts 800MHz.
Ik krijg deze driver achteraf in windows niet meer geinstalleerd.
Is er een betere manier door deze install te komen dan door de driver te deleten? Hierdoor werkte ook andere hardware (zoals een wifi kaart) niet meer.

Specs zijn:
VIA Epia 15000
120GB Sata Maxtor
512MB DIMM (getest met Memtest86, geen errors)
Linksys WMP54G V2.0

Overigens twee verschillende XP Pro CD's getest, de UK en NL versie, beide hetzelfde probleem.

Ioniq 5 P45

• Spiller
Of iemand wellicht een idee of VIA drivers achteraf nog installeerbaar zijn?
Het driverpakket van hun website doet niets extra.

Ioniq 5 P45

Verwijderd

In het setupapi.log bestand kon ik zien bij welke file hij vast liep, dit blijkt cpu.inf te zijn. Deze verwijderd na het kopieren en voila, de installatie rond zich verder prima af.
ik heb hetzelfde probleem
ook bij 34 minuten, hoe kan ik dat bestand verwijderen na kopieren, maar voor installatie?

• Spiller
Druk, uiteraard alvorens hij vastloopt, shift+f10.
Ga naar de C:\windows dir door "cd .." te typen.
Ga naar de \inf map door "cd inf" te typen.
Hierin kun je het bestand renamen, verwijderen of kopieren.
Verwijder door "del cpu.inf" te typen.

Kreeg zojuist het geniale idee om het cpu.inf bestand wat ik nu dus mis van een andere Windows XP machine af te halen en hierna de driver te updaten en te verwijzen naar die file. Hierop pakt hij daadwerkelijk de file, maar loopt hij tijdens het installeren van de driver toch weer vast :(

Is mn VIA bordje met onboard processor naar de kloten?

Vreemd probleem, maar het lijkt opgelost. Het 800MHz probleem kon stom eenvoudig worden verholpen door in de bios "Optimized Defaults" aan te zetten.
Ook het driver probleem heb ik 'op kunnen lossen' door de cpu.inf driver die ik van een andere XP machine heb gekopieerd te blijven proberen. Na een keer of 5 te zijn vastgelopen/uitgevallen was ik dit keer bezig screenshots van het proces te maken waarna tot mijn verbazing de hang uit bleef. Ineens was hij volgens Windows XP succesfully installed!
Begrijp jij het nog, begrijp ik het nog 8)7 Hopelijk heeft iemand hier later nog eens iets aan.

[ Voor 74% gewijzigd door Spiller op 23-06-2007 20:32 ]

Ioniq 5 P45

Verwijderd

ok ik ga het nu ook een keer proberen, ik laat wel weten of het gewerkt heeft
alvast bedankt :)

Verwijderd

ik ben nu bezig met installeren en ben probleemloos voorbij 34 minuten geraakt, nu nog die cpu.inf zien te krijgen van andere computer.. (het is wel home sp2 en wat ik installeer is xp pro sp 2, maar dit zal wel geen problemen geven).
bedankt

Verwijderd

ok het is gelukt
bedankt
Pagina: 1