Toon posts:

Berekening van waardes in Excel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

In excel houdt ik omzetcijfers bij en heb ik een kolom met het totaal wat een klant heeft besteed. Hier kan je zien wat ik bedoel:http://www.mediafire.com/...ckkey=4ybuymxcesn&thumb=4. Nu wil ik de uitgaven sorteren op grootte van klein naar groot. Ik doe dat door het gebied te selecteren, dan rechtermuisknop --> sorteren --> aangepast sorteren --> sorteren op kolom O --> van klein naar groot.

Nu verandert als ik dat doe ineens de formule die ik voor de vakken van kolom O had gegeven. Ik zeg bijvoorbeeld: =SOM.ALS(E8:E80;"Marjolein";F8:F80) En als ik ga sorteren wordt dit ineens verandert naar: =SOM.ALS(E5:E77;"Marjolein";F5:F77) . Hierdoor komt het soms voor dat bepaalde uitgaven niet worden meegerekend en dat is niet de bedoeling.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de formule niet veranderd als ik op sorteren druk?

• Actual
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-04 07:38
code:
1
=SOM.ALS(E8:E80;"Marjolein";F8:F80)

moet dan
code:
1
=SOM.ALS($E$8:$E$80;"Marjolein";$F$8:$F$80)
worden

Als het resultaat in een tabel komt kun je ook de functie Verticaal Zoeken (vert.zoeken) gebruiken.

[ Voor 40% gewijzigd door Actual op 22-06-2007 17:07 ]

Verwijderd

Waarom sorteer je elke keer handmatig?

Je kan dit toch ook dynamisch doen?

Verwijderd

Topicstarter
Waarom sorteer je elke keer handmatig?

Je kan dit toch ook dynamisch doen?
Ja, nu sorteer ik bij iedere keer dat ik nieuwe gegevens invoer handmatig. Hoe kan ik instellen dat het automatisch gebeurd als ik nieuwe getallen invoer?

• Actual
Dat kan met een macro (zoiets als):

code:
1
2
3
4
Range("A1:J8197").Sort Key1:=Range("I2"), Order1:=xlAscending, Key2:= _
        Range("D2"), Order2:=xlAscending, Header:=xlGuess, OrderCustom:=1, _
        MatchCase:=False, Orientation:=xlTopToBottom, DataOption1:=xlSortNormal, _
        DataOption2:=xlSortNormal

Maar hoe dat automagisch moet :?

Verwijderd

zal niet makkelijk zijn omdat excel alleen mag sorteren als je een hele nieuwe regel met data hebt toegevoegd en niet bij het springen van de ene cel naar de andere. Je kunt het ietsje versnellen door de code van Actual aan een knopje toe te kennen of gebruik te maken van de autofilter.

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap het, heb nu een macro gemaakt die ik iedere keer ga oproepen als hij moet sorteren, werkt sneller dan via al die menu's.

• Actual
Je kunt de macro evt. toekennen aan een knop die je met "Werkset Besturingselementen" kunt maken.
Je plakt de "sorteer" macro dan gewoon onder de eerste regel van de knop.

Verwijderd

OK, maar dat is dus niet elegant, dan moet je nog steeds een handmatige handeling verrichten (en je kan het vergeten).

Je kan het eenvoudig zo doen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c92efe5e7b0bb3c878b71a9015a40d04/full.png

Verwijderd

Topicstarter
@grizzlybeer

Dus in plaats van een macro een formule die je in iedere cel van de kolom zet? En kan je dan ook de tekst uit kolom N met kolom O koppelen? Want dan heb je iets van als O1>O2 verwissel dan O2 met O1 en dan daarna als O2>O3 verwissel dan O3 met O2. Hoe zet ik dat erin?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 18:06:
En kan je dan ook de tekst uit kolom N met kolom O koppelen?
Ja, uiteraard. Met verticaal zoeken.

• Actual
Die had ik nog niet bedacht :)

(en zo zie je maar weer dat je vaak veel te moeilijk doet om iets makkelijks te doen)

Verwijderd

Is een simpel draaitabelletje gebaseerd op kolom E en F niks voor jou? Dan heb je de formules waar de SOM.ALS formule in staat niet meer nodig en kun je automatisch op grootte van omzet laten sorteren.
Pagina: 1