Toon posts:

UMTS router + lokaal netwerk voor printer

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben een draadloze UMTS router zodat wij bij klanten altijd toegang hebben tot het internet. Nu kunnen we vaak ook onze laptop het netwerk van de klant prikken om zo bijvoorbeeld iets uit te printen op een printer die via zijn IP adres kan aanspreken. Nu vroeg ik mij af of beide te combineren waren. Ik had zelf het volgende bedacht, maar weet niet of het A) mogelijk is en B) hoe dat dan zou moeten worden geconfigureerd in de router.

- Alle laptops zitten via de draadloze UMTS router op internet
- De UMTS router heeft ook nog een "Internet" UTP aansluit mogelijkheid. Dus ipv via de UMTS kaart het internet op te gaan zou je hier nog een "normale" internet aansluiting kunnen prikken.
- Op die internet aansluiting sluit ik het lokale netwerk aan
- Er moet dan het e.e.a. in de router geconfigureerd worden dan alle verkeer via de UMTS kaart gaat, behalve het verkeer naar het ene IP van de printer.

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
Als je het netwerk va nde klant verbnd met een kabel in de internet poort van de router gaat het niet werken, want dan zit je op een ander netwerk. Wat je wel kan doen is de router via de netwerkpoort op het netwerk aansluiten van de klant en dan zorgen dat je in hetzelfde ip subnet zit, maar dan moet je waarschijnlijk de dhcp server i nde router uitzetten, anders heb je 2 dhcp servers in het netwerk va nde klant.

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-03 15:48
Wat je zou kunnen proberen (als die UMTS router toelaat van de instellingen zo te doen) is routes voor alle niet-internet-geldige IP ranges (bv. 10.x.x.x, ...) op de UTP interface te definieren, default gateway (voor de rest dus) op UMTS en dan hopen dat de klanten altijd een NAT draaien...

• cybero
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-11-2024
Weet dat het een oud topic is, maar toch voor het nageslacht..

Aangezien je draadloze bent verbonden met de router, kun je op de laptop utp van de klant gebruiken.
Je moet dan alleen zorgen dat de default gateway op draadloze verbinding staat. Onder windows zou dit ook moeten kunnen. (unixen weet ik zeker).

Zo'n routertje doet zelf NAT dus ik begrijp niet waarom je niet zou kunnen printen via de WAN poort. Broadcast zoeken werkt dan niet, maar afhankelijk van de printer en toegangssystemen zou je een eind kunnen komen mbv het IP nummer van de printer.