Asus P5K deluxe - harddisk probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tinos
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-11-2024
Vorige week in het bezit mogen komen van een Asus P5k Deluxe moederbord. En natuurlijk direct zoals iedere tweaker gelijk aan de slag met de installatie van het nieuwe systeem Dat de volgende configuratie met zich mee kreeg:

E6600
Asus P5k Deluxe
512 MB kingston (tijdelijk)
Asus 8800GTS
DVD speler
37 GB raptor
2x 120GB Western Digital Cavier disks in raid 0.

Windows installatie op de Raptor ging perfect. Toen kwam het moment dat ik me raid wilde gaan gebruiken voor me data/games. Merkte tijdens het terug kopieren van de data (60gb) naar de raid dat dit 2 uur in beslag nam. Zeer vreemd 8)7 . Dit gebeurde trouwens vanaf een andere harddisk.

Vanaf dit moment ging ik wat testjes draaien waarom dit zolang kon duren:
Met HDtach kwam ik er achter dat mijn raid array met 7mb/s functioneerde ipv de 70mb/s die ik graag zou willen zien. De raptor + de tijdelijke dataschijf functioneerde perfect.

Na wat research o.a via extremesystems kwam ik er achter door de schijven om te zetten naar ACHI mode een verbering zou kunnen zijn. Dit bleek niet het geval. Het testen van de kabels en verschillende sata poorten bracht ook geen uitkomst. Deze functioneren voor de overige schijven namelijk perfect. De twee 120gb schijven testen in een ander systeem bracht geen uitkomst deze functioneerde namelijk perfect op dat systeem (P4 3,0, P4C800 deluxe, 1gb ram).

De 120gb harde schijven Single testen i.p.v raid bracht ook geen uitkomst want dan functioneren ze allebei op 3mb/s.

Ben ondertussen 4 windows installaties met verschillende harddisk modussen verder en geen uitkomst. Zijn er onder jullie met dit mobo die het zelfde probleem hebben / gehad. En hoe heb je dit opgelost? Of misschien heb je wel een oplossing voor me.

Zojuist ook de nieuwe BIOS 0403 geprobeerd, bracht ook geen uitkomst.

Tinos

Proud member of the Cosmic Cows!!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-05 22:06

Woohooo

Smilie, James Smilie

Ik heb hier niet zoveel ervaring mee maar staat je RAID buffer wel goed ingesteld?

[ Voor 3% gewijzigd door Woohooo op 22-06-2007 16:26 ]

• Tinos
Momenteel is de raid niet geactiveerd. De schijven zijn nu afzonderlijk van elkaar.

• InsomniaC81
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-04 20:30
Ik ben eigenlijk reuze benieuwd of en hoe je je HD problemen hebt opgelost omdat ik zelf op het punt sta een vrijwel identieke config te bestellen en te bouwen. Zou je hier kunnen posten of je er uit bent gekomen en zo ja, waar het probleem precies zat? Bvd!

(Toevallig genoeg is jouw 'oude' P4 systeem met Asus bord trouwens ook dezelfde configuratie als die ik nu in gebruik heb)

Edit : Voor de volledigheid, ik wil dus ook graag een raptor als OS schijf met daarnaast minimaal 2 schijven in Raid-0 voor data en media meuk!

[ Voor 16% gewijzigd door InsomniaC81 op 20-07-2007 14:33 ]

As the light changed from red to green to yellow and back to red again, I sat there thinking about life
Was it nothing more than a bunch of honking and yelling?
Sometimes it seemed that way...

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-04 19:40
Heb dat ook wel eens gehad ja dat het kopieeren van zeer groote hoeveelheden veel langer duurde dan er voor staat als je het uitgerekend met bijvoorbeeld 50 mb per seconde .

Kon zomaar zijn dat je een hele avond zat te wachten op het kopieeren van 80 gb films van de ene schijf naar de andere voor een backup en dan dacht ik wel eens als ik dit nu allemaal op DVD brand is het binnen 2 uur gepiept maar nu kopieer ik het van HDD naar HDD en duurd het de hele avond :(

Ik heb altijd het gevoel gehad dat het tog aan het OS lag en of drivers en niet zo zeer aan de HDD zelf . Mischien blijft er wel een multitasking mode ergens hangen waardoor het OS op dat moment die schijf niet meer bandbreedte gunt tja ik roep ook maar wat hoor .

Maar ben wel erg benieuwd naar de uitkomst van je kruistocht :)

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

• Tinos
Ik ben me bewust dat we nu enkele maanden verder zijn maar ik post als nog de resultaten van mijn uitkomst mede voor mensen die een zelfde probleem in de toekomst tegen komen.

Het volgende was bij mij het geval:
De schijven die dus niet goed werkten heb ik uit eindelijk defect verklaart. Ben tot deze uitkomst gekomen door de tests op mijn oude systeem (P4 3,0ghz) nog maals uit te voeren. De resultaten waren zeer teleurstellend. Clear formats met de tools van WD brachten ook geen uitkomst.

Dit heeft mij tot aanschaf van 2x 500gb schijven gezet. Waar ik ondertussen zeer te vreden mee ben. Er mankeerd niks aan het moederbord, overclocken e.d. gaat met veel plezier.

Wat ik vermoed is dat de schijven een opdonder hebben gehad tijdens het verhuizen van het ene systeem naar het ander. Daarmee dus hun functionaliteit hebben verloren.

Hoop dat jullie hier misschien in de toekomst wat aan hebben. Ik zelf heb wel wat uurtjes staan balen van dit :). Eind goed is al goed.

Pagina: 1