Storage server benodigdheden

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eL_Jee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 09:45
Hier bij onze studievereniging willen we een server neerzetten, die we als storage kunnen gebruiken.
Op het moment hebben we 3 pc's staan, die voornamelijk voor office-dingen worden gebruikt. Er wordt ook veel gephotoshopped, maar dan is het misschien verstandiger om dat lokaal te doen.

We zijn er nog niet helemaal over uit wat voor besturingssysteem erop komt. In principe hebben we een licentie voor windows XP, de vraag is of dat veilig genoeg is. Anders wordt waarschijnlijk Ubuntu linux.

Verder zullen er waarschijnlijk nog een aantal andere zaken op de server komen zoals een ftp-server, zodat men van thuis de bestanden kan bereiken.

Het zou mooi zijn als we met het servertje een aantal jaren vooruit kunnen.
Kunnen jullie een indicatie geven aan wat voor systeemvereisten ik moet denken voor een dergelijk systeem? Maakt windows of linux nog veel uit?

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:51
Hoeveelheid budget/gebruikers? Hoe is jullie kennis op het gebied van linux? Je kunt van een tweedehands pc tot een nieuwe van een 2000 euro of nog (veel) meer neerzetten, de vraag is wat jullie er van verwachten en ermee doen. Hoeveel opslag, bereikbaarheid, uptime etc.

Wat had je zelf in gedachten/uitgezocht?

[ Voor 7% gewijzigd door asfaloth_arwen op 22-06-2007 13:26 ]

Specs

• eL_Jee
asfaloth_arwen schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 13:26:
Hoeveelheid budget/gebruikers? Hoe is jullie kennis op het gebied van linux? Je kunt van een tweedehands pc tot een nieuwe van een 2000 euro of nog (veel) meer neerzetten, de vraag is wat jullie er van verwachten en ermee doen. Hoeveel opslag, bereikbaarheid, uptime etc.

Wat had je zelf in gedachten/uitgezocht?
Budget is minimaal, we zitten te denken aan een tweedehands pc'tje. Op het moment hebben we ~100gig aan data.
We zijn van plan een ~250gig schijf te kopen. Zo kunnen we alle data wegschrijven, plus nog een maandelijkse/wekelijkse backup.
We hebben twee bestuurspc's met ieder 80gig aan ruimte. Daarnaartoe willen we ~maandelijks een backup maken van de server, voor het geval dat een hardeschijf van de server het begeeft.
Verder hebben we 4 losse pc's, maar die worden vooral gebruikt voor internet, spelletjes, dus hebben weinig met de server te maken.

De server moet dus vooral snel genoeg zijn zodat 2 pc's lekker kunnen werken wanneer ze de server als storage gebruiken.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:51
Storage only, dus een P3 met goede hdd/genoeg geheugen + fatsoenlijke netwerkkaart is al voldoende, meer is altijd fijner.

[ Voor 7% gewijzigd door asfaloth_arwen op 22-06-2007 13:47 ]

Specs

• eL_Jee
asfaloth_arwen schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 13:47:
Storage only, dus een P3 met goede hdd/genoeg geheugen + fatsoenlijke netwerkkaart is al voldoende, meer is altijd fijner.
Dus ik moet ongeveer aan het volgende denken?

* ~800mhz cpu
* 256mb geheugen (DDR?)
* goede netwerkkaart

Dit is voor zowel windows als linux afdoende?

• politicoloog
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-12-2025
Als je toch een server maakt, zou ik wel iets verder gaan dan dit.....Dit bied alleen centrale dataopslag, maar geen extra veiligheid.

Koop voor een minimaal bedrag 3 schijven en laat ze in raid draaien. Doe ook zo makkelijk mogelijk en neem gewoon windows server 2003 (oid), als je het met linux doet zal je altijd iemand linux moeten aanleren terwijl de meeste mensen toch al windows kennen. Dan is een cursus netwerkbeheer sneller gegeven.

Dat voegt pas echt wat toe boven drie individuele computers, en zorgt voor een aardige beheersbaarheid door de tijd.

Verwijderd

Je zou ook kunnen kijken naar een simpele NAS boxed oplossing. Voordeel is lager stroomverbruik. Kosten zijn ondeveer 70 euro voor een simpele versie zonder disk op e-Bay.

De PC die je opgeeft moet ruim voldoende zijn lijkt me.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:10

_Apache_

For life.

Qua hardware eisen heb je opzich aan een P3 genoeg, kijk vooral naar de HDD. Raid is zeker wel aan te raden als het om kwetsbare documenten gaan. Al gedacht aan de bandbreedte binnen netwerk? 100Mbit of 1Gbit.. Bandbreedte naar buiten toe, dus naar en van het internet af, vooral met FTP is dit een punt om naar te kijken..

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• politicoloog
eL_Jee schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 13:51:
[...]

Dus ik moet ongeveer aan het volgende denken?

* ~800mhz cpu
* 256mb geheugen (DDR?)
* goede netwerkkaart

Dit is voor zowel windows als linux afdoende?
ik zou wel voor meer gaan als je windows server wilt draaien. Athlon 1800? Ik denk dat elke netwerkkaart wel goed is omdat je toch alleen textbestanden gaat rondpompen. Meer geheugen is altijd lekker en bovendien is oud ddr vast goed te betalen.

• eL_Jee
Op zich heb ik wel wat ervaring met linux, zelf draai ik thuis Ubuntu.

Maar voor de continuiteit is het misschien handiger om er windows op te zetten, dat is voor veel mensen makkelijker te begrijpen.
Is het dan afdoende om windows XP te gebruiken? Daar kunnen we namelijk gratis aan een licentie te komen. Windows 2003 valt dan af.

Of wij intern een gigabit netwerk hebben weet ik zo niet, dat ga ik even uitzoeken. Gaat 100mbit ergerlijk worden? Naar buiten toe zit het wel prima, universiteitsnetwerk.

Ik vraag me wel af wat het voordeel is van meerdere hardeschijven. In principe is het goedkoper om één grote hardeschijf te kopen. Belangrijke data wordt dan gebackupped naar de twee bestuurspc's. Dan ondervang je ook problemen met de server (corrupte data door controller bv.)

Of bedoelen jullie zodat RAID-0 configuratie te gebruiken is voor extra snelheid? Maakt dat echt veel uit?

NAS is denk ik geen oplossing voor ons, aangezien het leuk is om meerdere dingen er op termijn op te zetten. Misschien dat we ook op termijn onze site daar kunnen gaan hosten.

• politicoloog
het grote voordeel van centrale data opslag is dat je dan ook centraal kan back-upen, als je raid naast een dergelijke back-up draait heb je een veel grotere data veiligheid dan met een schijf en een backup.

maar je hebt wel gelijk dat het makkelijker is met een schijf.

Dat kan ook prima met XP

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:31
Oeh Oeh Oeh hier heb ik een mooi pakketje voor gevonden :)
Ben het van de week tegen het lijf gelopen, maar de webinterface ziet er gelikt uit!

De link: dit is hem

• eL_Jee
Bij ons op de faculteit is er een P3-servertje dat binnenkort weggaat welke we mogen overnemen. Dat gaat hem dus worden, specs is even afwachten.

Het gaat waarschijnlijk Windows XP worden erop.

Bedankt voor alle hulp!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het gaat waarschijnlijk Windows XP worden erop.
Windows XP is niet geschikt voor het maken van een server. Als je een server wilt dan moet je of windows server 2000/2003 of linux gebruiken. Dit vooral i.v.m. de snelheid en de veiligheid die erg belangrijk zijn voor een sever die 24/7 aanstaat.

• kokx
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-01 13:28

kokx

WIN

Ik zou er (persoonlijk) geen Windows XP opzetten, want deze zal waarschijnlijk slechts minimaal kunnen draaien (en langzaam). Ik denk dus toch dat een linux-distro beter is. Alleen dan moet je ook weer niet zo'n zware nemen als ubuntu. Voor zo'n servertje is bijvoorbeeld Debian een betere oplossing.
Pagina: 1