P5B Deluxe RAID0 probleem

Pagina: 1
Acties:

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Op mijn P5B Deluxe draai ik al enkele maanden RAID0 met nog een enkele losse schijf erbij voor back-up doeleinden. Gisteravond liep de pc vast tijdens het afsluiten van Windows XP. Toen ik vanmorgen de pc opnieuw aanzette bleef deze hangen op het scherm van de Intel Matrix Storage ROM. Nog voordat de mededeling verschijnt (press ctrl-i o.i.d.) freezed de pc. Alleen ctrl-alt-del werkt dan nog.

Ik wil graag weten hoe ik dit kan oplossen en of het een bekend probleem is. Ik heb al geprobeerd om het bios te resetten maar dit heeft geen effect. Zo gauw ik de SATA-controller weer op RAID instel via het bios hangt de pc weer. Ik heb zo;n gevoel dat de Intel Matrix ROM gaar is.........kan dit? En is dit te fixen zonder een RMA?

Help! :)

[ Voor 7% gewijzigd door Janssen op 22-06-2007 13:46 ]

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:06

Woohooo

Smilie, James Smilie

BIOS update al een keer gedaan?

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Ik ben inmiddels opnieuw gaan installeren. De RAID controller heb ik nu uitgeschakeld in het bios en de schijven draaien nu in AHCI modus. Eén van de schijven uit de oude RAID0 array wordt echter niet goed herkend. In diskmanagement wordt de grootte aangegeven als 240GB, terwijl hij maar 120GB is. Ook wordt de status aangegeven als "unreadable", en dus kan ik de schijf niet initialiseren. Zou die schijf stuk zijn? Is er een bootcd die werkt op de P5B Deluxe waarmee ik die schijf kan formatteren o.i.d.?

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 21:37
Als hij bleef hangen bij het initialiseren van je RAID array, is het vaak of je controller of je schijven. Waarbij schijven veel vaker voorkomt. Zeker omdat je nu ook problemen hebt met een schijf is het een redelijk aanname dat je schijf defect is. Heb je al een test proggie er overheen gegooid? Wat voor schijven zijn het eigenlijk?

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Janssen schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 17:30:
Ik ben inmiddels opnieuw gaan installeren. De RAID controller heb ik nu uitgeschakeld in het bios en de schijven draaien nu in AHCI modus. Eén van de schijven uit de oude RAID0 array wordt echter niet goed herkend. In diskmanagement wordt de grootte aangegeven als 240GB, terwijl hij maar 120GB is. Ook wordt de status aangegeven als "unreadable", en dus kan ik de schijf niet initialiseren. Zou die schijf stuk zijn? Is er een bootcd die werkt op de P5B Deluxe waarmee ik die schijf kan formatteren o.i.d.?
Dat je schijf "te groot" is had ik ook. Dat is geen probleem. Gewoon weer een nieuwe aray aanmaken en dan is het weg. Met gewoon formatten enzo krreg ik het in ieder geval niet weg. Nieuwe array maken en daarna weer deleten werkt wel ;)

Youtube Download ubersnel.nl