SBS 2003 mail komt niet aan met Pop connector

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Bij het bedrijfje waar ik sinds een tijdje werk, staat een prachtige SBS 2003 server, die nergens voor gebruikt wordt. Ik ben maar eens in de materie gedoken, om te kijken of deze niet mooi te gebruiken is voor bijv. de mail van ons bedrijf. Groot boek erbij over SBS 2003, GoT bij de hand, daar gaat ie dan... Hartstikke mooi en ik begin al redelijk thuis te raken en na wat prutsen heb ik een aantal gebruikers gemaakt en lukt het me om met de Pop connector de mail van een Pop-accountje uit te lezen en deze naar de goede gebruiker te krijgen. Werkt mooi. Uit te lezen via Outlook, via de Web Access en zelfs ook al via mijn Nokia telefoon. Super! Dat was precies wat we willen.

Nu waar het om gaat... de gast die hier de server ooit heeft neergezet heeft een oud domein ingevuld, ik wilde dat veranderen. Zoekerdezoek, gevonden: How to use recipient policies to control e-mail addresses in Exchange 2003 and in Exchange 2000. Dit kan via de Recipient Policies. Bij SMTP een ander domein invullen en zou moeten werken. Aangepast en inderdaad bij alle gebruikers komt automatisch het goede domein bij hun e-mailadres. Mailtjes intern versturen is geen probleem, dat werkt. Mail van buitenaf naar het mailadres dat door de Pop connector wordt opgehaald, dan verdwijnt de mail wel uit het account, maar komt het niet bij een gebruiker aan. Zet ik het domein weer terug, dan werkt het wel.

Wat gaat er fout? Het zoeken heeft niet echt bijster veel opgeleverd, behalve dat het beter is om de mail rechtstreeks af te laten leveren bij de server, maar das nu nog geen optie :) eerst effe zo testen. Het enige wat ik als oorzaak zie is dat het nieuwe domein is als dat van het account dat ik binnenhaal, maar ik zie niet in waarom dat dat niet mag werken. Wellicht roep ik allemaal domme dingen en vraag ik naar de bekende weg, maar goed, vergeef het me. Ben nog niet zo thuis in Exchange.

• blablable
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-12 17:16
Dan zet je toch beide domains in de recipient policy?

• aZuL2001
  • Laatst online: 07-12 23:32
Exchange is iets anders dan de SBS implementatie van Exchange.
Daar moet je heel erg mee oppassen.

Krijg je , als je op de SBS server als admin inlogt ook een welkomscherm met taken enzo te zien ?
Want daar zitten een aantal wizards die je helpen om het voor je te regelen.

Daarnaast is vooral http://www.smallbizserver.net/ een erg goede bron van info.
Ook voor support via RDP.

offtopic:
En nee ik heb geen banden met Smallbizserver.net

Abort, Retry, Quake ???

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-12 20:16
Wat gebeurt er als je mail binnenhaalt via de pop connector...

De pop connector haalt de mail binnen en gooit het vervolgens voor de smtp server van exchange.
Je zal de smtp dus ook moeten instellen dat hij meil accepteerd voor domein xxx.xxx

Wat gebeurt er nu:

Pop connector haalt mail binnen.
Dit komt op de smtp van exchange terecht.
deze zegt vervolgens is niet voor mij en gaat het relayen naar smarthost of zelf weer bezorgen bij extern domein...

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

• blablable
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-12 17:16
aZuL2001 schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 12:53:
Exchange is iets anders dan de SBS implementatie van Exchange.
Daar moet je heel erg mee oppassen.

Krijg je , als je op de SBS server als admin inlogt ook een welkomscherm met taken enzo te zien ?
Want daar zitten een aantal wizards die je helpen om het voor je te regelen.

Daarnaast is vooral http://www.smallbizserver.net/ een erg goede bron van info.
Ook voor support via RDP.

offtopic:
En nee ik heb geen banden met Smallbizserver.net
Sbs exchange is niets engs aan... Enige verschil is naar mijn menig de beheerconsoles die er wat anders uit zien en een pop3 connector...

• wolly_a
  • Niet online
@ aZuL2001... ik krijg geen welkomsscherm met taken, ik heb alleen de Serverbeheer voor Microsoft Small Business Server 2003 en onder Start->Programma's nog Microsoft Exchange met enkele programma's, zoals System Manager. Ik ga de website smallbizserver.net doorlezen!

@ Plopeye... Oke, help me een handje in de goede richting? Als ik het domein op de oude naam houd, komt de mail netjes binnen bij de goede gebruiker, als ik het domein verander, verdwijnt de mail. Het gaat er niet meer uit, er komt bij geen gebruiker nieuwe mail bij, gewoon foetsie. Kijk ik bij het logbestand, die zie ik op het moment dat het fout gaat 'Het bezorgproces van bericht <id: {blablabla-groteregelmetlettersencijfers}> is met een of meerdere fouten beëindigd.'

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-12 20:16
allereerst hoe heb je de popconnector ingesteld ???

Heb je een Global popbox waar alles op binnenkomt en exchange routeert op basis van het gedeelte voor het @ ?

Of heeft elke user een eigen popbox die leeggehaald wordt exchange en word afgeleverd bij een gebruiker.

Zet in ieder geval de domeinnaam in de default recipient policy zodat er in de properties van elke user een mailadres komt te staan die overeenkomt met het externe adres...

deze policy vindt je in de exchange manager en dan recipients -> recipient policies

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

• wolly_a
  • Niet online
Nee, ik heb geen global popbox, maar iedere gebruiker heeft (voor alsnog?) een eigen popaccount. Voor de test heb ik er even eentje ingevuld om te proberen of en hoe het werkt.

Zodra ik de domeinnaam in de default recipient policy zet, komt de mail niet meer aan, verander ik het terug naar de oude domeinnaam, dan werkt het weer, maar komt mail dat ik wil versturen naar blaatieblaat@oudedomein.nl terug als niet afleverbaar, das logisch denk ik, want nu denkt de server dat ie deze gebruiker intern moet zoeken.
Pagina: 1