Toon posts:

[Excel] past formule automatisch aan

Pagina: 1
Acties:
  • 352 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk met excel 2003 en heb daar het volgende irritante probleem. Ik heb 7 kolommen (B t/m H)gevolgd door twee totaalkolommen (I en J). In kolom I staat de formule SOM(B1:F1) en in kolom J SOM(G1:H1). Wanneer ik getallen in de kolommen B t/m H zet past excel de formule in kolom I aan naar SOM(B1:H1). Hoe voorkom ik dit?

Oplossing die niet werkt: Formule in I SOM(B1+C1+D1+E1+F1). De formule blijft weliswaar ongewijzigd bij invoeren van cijfers maar niet iedere kolom bevat een cijfer dus als ik bijvoorbeeld een letter in één van de kolommen zet krijg ik #waarde# als uitkomst. Wie red mij uit dit gezeur?

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

*knip*
@ danmaarniet:
als je in excel een simpele formule als =som(B1:E1) plaatst zal Excel inderdaad bij datainvoer aansluitend op het bereik vrolijk het bereik aanpassen. Dat doet hij zonder verdere melding. Bij nog meer kolommen krijg je idd wel die meldingen.

Beetje overactief dienstbaar gedrag imho, en zou op een eenvoudige manier uitschakelbaar moeten zijn.

[ Voor 254% gewijzigd door Lustucru op 22-06-2007 11:44 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

raar.... probeer eens =SOM($B$1:$F$1)

Verwijderd

Excel geeft wel aan dat je formule niet alle cijfers opteld. Maar dan moet je zelf kilkken om de formule aan te laten passen. Verders lijkt me dat de #waarde# melding komt omdat het wat lastig is letter en cijfers bij elkaar op te tellen.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Probeer eens je echte probleem duidelijk en stapsgewijs uit te leggen :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:40

Wish

ingwell

Net ff geprobeerd.... Als je de formule in J zet, krijg je een melding (zo'n blokje met een uitroepteken), met de vraag of je adjacent cells al dan niet erbij wilt hebben. Die keuze zet je op nee, en dan verandert de content niet. Laat je de boel de boel dan pakt J inderdaad de andere cellen erbij.

easy does it.

offtopic: hey Lustucru, waarom nog wegeditten - dit is inderdaad een userfout, gewoon niet kijken wat excel doet

[ Voor 17% gewijzigd door Wish op 22-06-2007 11:14 ]

No drama

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 10:52:
raar.... probeer eens =SOM($B$1:$F$1)
TOPPERDETOP!! Bedankt, dat is hem. Deze kan dicht, bedankt voor jullie snelle reacties.

Verwijderd

Lustucru schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 10:52:
Beetje overactief dienstbaar gedrag imho, en zou op een eenvoudige manier uitschakelbaar moeten zijn.
het irritante "microsoft denkt wel even in uw plaats"-gedrag van de office toepassingen is het eerste wat ik uitschakel. in dit geval gaat het over extra->opties->foutcontrole grmbl! extra->opties->bewerken->opmaak en formules van lijsten doorvoeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2007 17:14 . Reden: goed verborgen ms! ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Was dat maar waar :) Die staat bij mij ook standaard uit, maar dan nog ...

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1