Backups: HDD of DVD-R(W)?

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:17
Beste Tweakers,

Omdat ik, zoals velen, graag een backup heb van een aantal belangrijke zaken, heb ik dit topic gestart.
De laatste tijd hoor ik hier en daar nog wel eens dat er een versnelde slijtage plaats vind van DVD-R(W) schijfjes.

Hoe erg is dit probleem en hoe houdt een DVD-R(W) zich tegenover een HDD als backupmedium?

Tot op ongeveer 2 maanden geleden heb ik altijd HDD's gebruikt voor backup.
Maar een harde schijf heeft bewegende onderdelen en kan zoals ieder ander apparaat stuk gaan.
Daardoor heb ik op dat moment besloten om de backups van mij en mijn vriendin op DVD-RW schijfjes te branden.

Ik wil graag weten wat jullie mening is over het maken van backups, dus wat jullie ondernemen om te zorgen dat je belangrijke data niet verloren kan gaan.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik neem het zekere voor het onzekere en backup op zowel DVDs als HDD. Op die manier weet je zeker dat iig 1 van de 3 versies het nog wel zal doen.

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 16:15
^^ met hem, verspreiding over meerdere media geeft je meer zekerheid dat altijd 1 van de kopieën het nog zal doen.

Hail to the king baby!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

^^ met hun..

Scriptje maakt dagelijks een incrementele backup van men belangrijkste documenten. (Winrar CMD in scheduled tasks [L] hihi ) . en dit word in het weekend op een schijfje gezet..

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• ph0t0nix
  • Laatst online: 15-02 12:10
Het voordeel van DVD en tape is dat je die backups niet zomaar kunt wissen. Meestal haal je het medium ook uit de brander/streamer. Met een harddisk loop je wat dat betreft meer risico. Koppel je je backup HDD altijd los na het maken van een backup, dan is dat niet zo'n groot probleem, maar als je 'm continu aangesloten laat is het (te?) makkelijk om per ongeluk een directory op de verkeerde schijf te wissen.
Zelf maak ik dagelijks een differentiele backup naar een harddisk, wekelijks een differentiele backup naar tape en maandelijks een volledige backup naar (een andere) tape.

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-02 23:21
Waarom niet backuppen naar de andere computer? We hebben hier ook 2 computers staan, ik zet mijn stuff op de andere en andersom. En 1 keer in de zoveel tijd (meestal 2 maanden) een backup maken naar dvd+r (geen rw).

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik maak meestal images van mn c: en mn documenten staan sowieso al op een andere schijf. Verder zet ik de images op een externe harde schijf (die ik bijna nooit gebruik) en op een oude 80 gig die ook in de externe behuizing past. Die ligt in de kast.
Verder heb ik nog een 2e pc, waarvan ik de images ook op extern zet en intern op 2e schijf.

Op dvd doe ik eigenlijk niet veel, omdat ik die altijd kwijtraak :)

[ Voor 12% gewijzigd door Kurios op 22-06-2007 11:15 ]

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:14
Persoonlijk maak ik elke week een incremental image van mijn complete windows schijf naar een andere schijf (voor HDD crashes en andere systeem fouten). Daarnaast een dagelijkse differentiële backup van mijn belangrijkste bestanden (voor het per ongeluk wissen of veranderen van data). Deze brand ik vervolgens 1x weeks op een DVDRW.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:44
Tja, hoe en wat je wilt doen kwa backups, moet je natuurlijk zelf weten. Maar houdt een aantal belangrijke aspecten in de gaten:

- met het maken van incrementele backups, maar je een dependency tussen je backups. Als een van de media faalt, heb je doorgaans niks. Niet doen, want dit verlaagd de betrouwbaarheid van je backup
- doe ook een restore / verify na je backup. als je niet controleert wat je backuped, weet je ook niet of je backup uberhaupt bruikbaar is en kan je beter geen backup maken. Je zal de eerste niet zijn, die na een storing erachter komt dat al je backups waardeloos zijn, omdat je procedure niet goed was.
- rewritable media (RW) zijn kwalitatief minder goed (en minder betrouwbaar) dan recordable media (R). backup draait om maximale betrouwbaarheid. Lijkt me duidelijk.
- backup naar meerdere instanties van je media en roteer deze. als 1 medium faalt, heb je nog een andere (tenzij het een incrementele was, dan heb je niks)

ik gebruik zelf een tapedrive voor mijn documenten (alles behalve films, mp3s, isos en andere onwijze ruimteverspillende binaries). opslagcapaciteit van DDS-3 is 12GB native. Meer dan genoeg. En het medium is bewezen, snel genoeg voor een nachtelijke backup en goedkoop om aan te komen (2e hands).
Voor grote ruimte verslindende binaire bestanden, kan je overwegen 1 of meerdere (externe) harddisks te nemen. Externe SATA disks zijn heel snel.

Maar goed, dit is slechts mijn visie. Alles draait om hoe veilig je je data wilt er wat je ervoor over hebt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• HugoBoss1985
  • Laatst online: 08:17
Zelf ben ik dus geen opslagruimte freak, maar ik hou van snelheid.
Ik heb dus RAID 0 met wd74adfd's, mijn vriendin heeft RAID 0 met wd800jd's.

Ik heb vooral veel (grote) spellen op mijn systeem dus ik ben zuinig met de ruimte.

De ruimte die de backups innemen (muziek staat er ook bij) is wel aanzienelijk en dat heb ik liever niet op de pc's.
Ik heb de muziek dan dubbel erop staan en dat kost me gewoon teveel ruimte.

En ik wil geen derde harde schijf in mijn systeem!

We hebben een tijdje een 80 gig backup hdd gehad in haar pc en ik heb mijn spul ook op een 20 gig externe hdd gehad.

Nu heb ik voor ons allebei een backup gemaakt op een DVD-RW, maar als ik het zo lees denk ik dat ik maar iedere maand ga branden op een DVD-R.
Dan zet ik de hele belangrijke zaken (dus niet de muziek) ook maar op de externe hdd.

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:05
Ik gebruik een interne schijf voor de regelmatige automatische backup. Data die bewaard moet blijven na een computerontploffing ofzo brand ik onregelmatig op DVD±RW's.

DVD±RW's krijgen volgens Nero CD-DVD Speed na een kwartaal al last van datacorruptie, ongeacht het merk; de schijf zelf is dan nog in prima staat. De DVD±RW data schrijf ik daarom binnen een kwartaal terug naar schijf om - na opschoning en aanvulling - vervolgens opnieuw te branden.

Als de data een kwartaal tot een jaar mee moet gaan zet ik het op een DVD-rom. Daarvan gaat niet zozeer de data achteruit als wel de kwaliteit van de schijven zelf. Maar dat is pas na ruim een jaar. Het gaat hier vooral om documenten en applicaties die na een jaar toch verouderd zijn.

Als het om heel veel data of kritieke data gaat die na een jaar beslist nog goed moet zijn zet ik het op een externe schijf. En wel zo extern dat-ie op de plank blijft staan! Het gaat hier om bestanden die horen bij lang lopende projecten waar, of om geluidopnames die niet zomaar opnieuw te maken zijn.

Ik denk er nog over om ergens tape-kopieën te laten maken en die op een andere locatie te bewaren.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Pagina: 1