[Multiplatform MMORPG] Een idee? of niet mogelijk

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazz@NL
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-05 09:16
MMO's zijn tegenwoordig hot. Er valt veel geld mee te verdienen. Tot nu toe komen de meeste MMO's op de PC uit. Maar er zijn er natuurlijk veel meer gaming systemen. Bijvoorbeeld de PS3, XBox 360 of de Wii.

Wat mij een mooi idee lijkt is een MMORPG die deze systemen allemaal benut. Dus één MMORPG voor bijvoorbeeld de PC/PS3/X360/Wii.

Ondanks de verschillende capaciteiten van de systemen en verschillende besturing (denk aan de Wii) zou het toch mogelijk moeten zijn zo'n game te ontwikkelen.

Wat denken jullie hiervan? Ik zie alleen maar voordelen.

PS: je zou dan bijvoorbeeld verschillende rassen kunnen maken, een ras voor de PC, een ras voor de PS3 enz. Krijg je een leuke strijd tegen elkaar. Balans is dan natuurlijk heeeel belangrijk. Door de verschillende rassen wordt het dan ook makkelijker de speciale opties van de controlers te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat dit wel van toepasing is:
steeds als ik je zie lopen
dan gaat de hemel een klein beetje open
sterren, je laat ze verbleken
met je ogen die altijd stralen
jij kan de zon laten schijnen
want je loopt langs en de wolken
verdwijnen
en als je lacht
lacht heel de wereld mee

de meeste dromen zijn bedrog
maar als ik wakker word naast jou dan
droom ik nog
ik voel je adem en zie je gezicht
je bent een droom die naast me ligt
je kijkt me aan en rekt je uit
één keer in de zoveel tijd komen dromen uit

jij moet me één ding beloven laat me nog lang in mijn dromen geloven
zelfs als je even niet hier bent
blijf in mijn slaap dan bij me
en als de zon weer gaat schijnen
laat dan dat beeld dat ik heb niet
verdwijnen
als je zou gaan
neem je mijn dromen mee

droom ik nog

jij kan de zon laten schijnen
want je loopt langs en de wolken
verdwijnen
en als je lacht, lacht heel de wereld mee

droom ik nog
zo één keer in de zoveel tijd komen dromen
uit

droom ik nog

:')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:23

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

zie de relevantie niet van jouw post met die van de ts

@ts ik weet niet of het 1 2 3 te realiseren is kwa balans tussen alle platformen

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazz@NL
Balans zal denk ik 'key' zijn in de realisatie van zo'n project.

Mgoed, bedrijven als EA zouden toch genoeg ervaring moeten hebben bij het ontwikkelen voor meerder platforms (al zijn sommige ports wel erg slecht).

Als je de gedachten van rassen nu eens omkeerd, ipv rassen maak je groepen of landen van spelers van verschillende systemen. Je zou dan de specifieke controls van de systemen kunnen gebruiken om een micro economie op te zetten. Dat je bijvoorbeeld PC gebruikers Warriors maakt, Wii gebruikers Healers enz..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazz@NL
@ MM

Tuurlijk zal het toekomstmuziek zijn. Misschien zelfs wel een droom.
Geweldig zou het in elk geval zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bijna iedereen die een Wii/Xbox360/ps3 met wireless inet heeft en dus geschikt is om te MMO'en zal ook wel beschikken over een PC met internet. Dus waarom moeilijk doen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie niet in waarom het in ieder geval technisch niet zou kunnen. Bv Shadowrun is ook multiplatform (ok is wel FPS maar dat boeit verder niet). Zeker een mmorpg boeien controls nog minder bij dan fps. Je selecteert wat spells en je loopt een beetje en dat is het wel. Je hebt niet net zoals bij FPS dat het HEEL veel boeit dat iemand 0,2sec trager omdraait ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazz@NL
My thought's exactly!

Nu blijft de vraag open waarom de grote gamedevelopers nog niet tot dit idee zijn gekomen, of waarom ze hier nog niet mee bezig zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Ook de grote gamedevelopers gaat het erom of het commercieel haalbaar is. Voor elk platform zal er ook een licentie aangeschaft moeten worden, plus dat er ook al investeringen moeten worden gemaakt in de development, etc. De kosten bij een tot drie gedeelde platforms zijn blijkbaar voor de grote gamedevelopers nog te overzien. Daarbij komt dat een multiplayer MMORPG van zo'n kaliber ook meer onderhoud vereist na uitbrengst, wat weer een extra kostenpost met zich meebrengt. Hieruit concludeer ik dat de kosten de baten dan overstijgt en het commercieel niet haalbaar is.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:17
Er is al zo'n mmorpg. Final Fantasy XI. Deze is er voor de ps2, pc en Xbox360.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazz@NL
Arunia schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 10:40:
Er is al zo'n mmorpg. Final Fantasy XI. Deze is er voor de ps2, pc en Xbox360.
Kom je hierin spelers tegen van andere platforms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:46

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 10:18:
Zeker een mmorpg boeien controls nog minder bij dan fps. Je selecteert wat spells en je loopt een beetje en dat is het wel.
Nooit een MMO gespeeld? Zeker dat in MMO's een keyboard veel grotere rol speelt dan bij FPS's. Shortkeys voor inventory, character, skills, guild, chat, powertree, shortkey commando's, macro's. En dan nog belangrijkste, communicatie met de rest van de spelers. Zeker dit laatste maakt het verschil dat een console dus bijna altijd met een keyboard moet zitten willen ze 'normaal' een MMO kunnen spelen.

Grootste probleem imho is platform. Windows is simple, easy en klaar, veelal gebaseerd op een reeds bestaande engine (of helemaal zelf gemaakt) die je niet 123 even omport naar consoles. Je moet je developteam gaan opsplitsen, patches voor multi-platform maken. 80% van de MMO wereld wordt gedaan door klein/mid-grote bedrijven, die daar gewoon het geld/resources niet voor hebben.

Ooit mischien in de toekomst, maar ik zie er nog weinig markt in (danwel commercieel haalbaar). (ik dacht dat FF XI nog steeds turnbased was maar dan online?).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 10:18:
Ik zie niet in waarom het in ieder geval technisch niet zou kunnen. Bv Shadowrun is ook multiplatform (ok is wel FPS maar dat boeit verder niet). Zeker een mmorpg boeien controls nog minder bij dan fps. Je selecteert wat spells en je loopt een beetje en dat is het wel. Je hebt niet net zoals bij FPS dat het HEEL veel boeit dat iemand 0,2sec trager omdraait ofzo.
Je hebt dan duidelijk niet op hoog niveau een MMO gespeeld. Daar is ook 0,2 seconde het verschil tussen leven en dood. Om een MMO te besturen heb je vaak veel shortcuts nodig en die zijn er simpelweg niet aanwezig bij consoles. Don't get me wrong, ik vind het een leuk idee maar praktisch erg haalbaar is het niet. Laat ze ipv dit maar het genre zelf vernieuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazz@NL
Tatsu schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 10:39:
Ook de grote gamedevelopers gaat het erom of het commercieel haalbaar is. Voor elk platform zal er ook een licentie aangeschaft moeten worden, plus dat er ook al investeringen moeten worden gemaakt in de development, etc. De kosten bij een tot drie gedeelde platforms zijn blijkbaar voor de grote gamedevelopers nog te overzien. Daarbij komt dat een multiplayer MMORPG van zo'n kaliber ook meer onderhoud vereist na uitbrengst, wat weer een extra kostenpost met zich meebrengt. Hieruit concludeer ik dat de kosten de baten dan overstijgt en het commercieel niet haalbaar is.
Kosten van de licenties zullen misschien hoog zijn. Maar voor games als Call of Duty zijn die net zo hoog. Deze game komt ook op alle platforms uit.

Ok, een MMORPG heeft hoge onderhouds lasten. Dat heeft WoW ook, en kijk eens wat een inkomsten die game heeft! Het zal natuurlijk lastig zijn ook zo'n groot marktaandeel te verwerven, maar dat is bij de ontwikkeling van elke MMORPG het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Tazz@NL schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 10:45:
[...]

Kom je hierin spelers tegen van andere platforms?
Ja, simpelweg ja.
Je kunt hier gewoon samenspelen met andere systemen.
Je kunt zelfs met je account voor de pc inloggen op een PS2 of Xbox360 versie en viceversa. Je moet natuurlijk wel dan beschikking hebben over het spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:46

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Tazz@NL schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 10:50:
Ok, een MMORPG heeft hoge onderhouds lasten. Dat heeft WoW ook, en kijk eens wat een inkomsten die game heeft! Het zal natuurlijk lastig zijn ook zo'n groot marktaandeel te verwerven, maar dat is bij de ontwikkeling van elke MMORPG het geval.
Staar je even blind op WoW :/ WoW is maar slechts 1% in het totale aanbod (letop aanbod != marktaandeel) van MMO's.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Tazz@NL schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 10:50:
[...]

Kosten van de licenties zullen misschien hoog zijn. Maar voor games als Call of Duty zijn die net zo hoog. Deze game komt ook op alle platforms uit.

Maar dan verlies je uit het oog dat WoW alleen maar de PC platform betreft en de kosten daardoor ook op een platform blijven. Bij een MMORPG op veel meer platformen zijn de kosten cumulatief en zo direct niet te spreiden over een langere termijn. Omdat deze eerst ook een bepaald marktaandeel moet verwerven om zo op een break-even point te komen en zo de kosten kunnen worden terug verdiend. Plus dat de development van een MMORPG op meerdere platformen ook meer kost. Hence, het is erg risicovol.
SinergyX schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 11:00:
[...]

Staar je even blind op WoW :/ WoW is maar slechts 1% in het totale aanbod (letop aanbod != marktaandeel) van MMO's.
WoW is gewoon algemeen bekender, dat kun je hem an sich niet afrekenen. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Tatsu op 22-06-2007 11:02 ]

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazz@NL
Volgens mij moet ik Final Fantasy XI maar eens in de gaten gaan houden, kijken hoe deze game zich ontwikkeld.

@Tatsu: De mogelijke omzet is natuurlijk ook veel hoger.
Zal het trouwens zoveel extra ontwikkel capaciteit kosten om de game toegankelijk te maken voor meerdere platforms? Ik denk dat dit wel mee valt eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Tazz@NL schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 11:07:
Volgens mij moet ik Final Fantasy XI maar eens in de gaten gaan houden, kijken hoe deze game zich ontwikkeld.

@Tatsu: De mogelijke omzet is natuurlijk ook veel hoger.
Zal het trouwens zoveel extra ontwikkel capaciteit kosten om de game toegankelijk te maken voor meerdere platforms? Ik denk dat dit wel mee valt eerlijk gezegd.
Ja, tuurlijk, maar dan moet er op een gegeven moment wel omzet gedraaid worden. En dat is juist risicovol na uitbrengst. :)
Zo'n game zal voor de wii en de Playstation 3 wel wat aanpassingen vereisen ten opzichte van de Xbox360 en de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tazz@NL schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 11:07:
Ik zal er even bijzeggen dat het spel vijf jaar geleden op de PS2 uitkwam en het dus 'oud' is? Er wordt nog steeds op doorontwikkeld (volgend jaar alweer de vierde (!) expansion set) maar daarna verwacht ik niet veel meer eerlijk gezegd.

Maar een multiplatform MMO is dus in zijn geheel mogelijk, aangezien die al 5 jaar bestaat. De X360 versie heeft weer een heel blik nieuwe spelers opengetrokken wat het natuurlijk weer leuker maakt voor de 'veteranen' om weer door te spelen...

Squeenix is ook bezig met een nieuwe MMO, ik ga er vanuit dat deze ook cross-platform zal zijn, maar verder is er (volgens mij) nog niks over bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Volgens mij is die nieuwe MMO van SE gebaseerd op Final Fantasy 13.
Pagina: 1