zelfgemaakte utp doet het niet, maar kabeltjes wel goed

Pagina: 1
Acties:
  • 567 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• blacknoise
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-10-2024
Hey ik heb een rj45tang gehuurd en ben nu zelf kabels aan t maken. Ik heb zonet een gigabit crosskabel gemaakt zoals ie hier staat: FAQ - Network Troubleshooting
En ik weet zeker dat alle draadjes goed zitten, maar als ik m in mn computers doe, gebeurd er niks.. geen lampjes, en windows zegt gwoon dat er geen kabel inzit.

Dit is wat ik gedaan heb: Ik heb de buitenkant van de cat5e kabel gestript, de draadjes erin op de goeie volgorde gelegd, ze in de connector gedaan, vervolgens precies recht af proberen te knippen, dan weer in de connector en dan dichtknijpen.

Nou kon ik ze niet tot op de 10 of 20e millimeter gelijk krijgen.. Hoe precies moet dit eigenlijk?

En had ik die draadjes in de cat5e kabel misschien ook nog moeten strippen? en zo ja, tot hoever?

De computers die ik op elkaar aan wil sluiten zijn: een dell m90 laptop met gigabit kaart, en een oude p4 met alleen 100mbit kaarten. Zou dit mischien t probleem zijn dat die gigabit cross alleen met gigabit kaarten werkt?

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-03 23:15

mace

Sapere Aude

Dit is wel een heldere uitleg: http://www.leerict.nl/net...crosskabel/crosskabel.php

zo moet het er uizien:
Afbeeldingslocatie: http://www.leerict.nl/netwerken/kabels/crosskabel/step4.gif
let ff niet op volgorde van kleuren

Draadjes niet strippen, dan krijg je kortsluiting, gewoon zo laten.
De draadjes moeten recht afgeknipt en ze moeten allemaal totaan het einde, dus tegen het plastic aan. Let er op dat de mantel onder de trekontlasting zit.

Afbeeldingslocatie: http://www.leerict.nl/netwerken/kabels/crosskabel/step6.gif

[ Voor 7% gewijzigd door mace op 22-06-2007 02:20 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je hoeft voor gbit geen cross kabel te maken. Gewoon een straight kabel maken dus.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Ook maakt het geen hol uit welke kleuren je waar doet als je het maar zo doet:

Paar 1 draad 1
Paar 1 draad 2
Paar 2 draad 1
Paar 3 draad 1
Paar 3 draad 2
Paar 2 draad 2
Paar 4 draad 1
Paar 4 draad 2

Het is voor jezelf handig als je veel dezelfde volgordes doet, dat scheelt je check werk, maar probeer niet strak de volgordes van het internet aan te houden. Ik heb al regelmatig gezien dat mensen de volgordes precies aan probeerde te houden terwijl dat helemaal niet handig uitkomt met hoe de kabeltjes op dat moment uit de mantel komen en daardoor de kabel niet lukt.

Er zit geen verschil tussen de kabels buiten de kleur, de kleur heeft verder ook geen enkele functie (buiten het uit elkaar houden van de kabels voor degene die de kabel maakt), het is niet zo dat bepaalde kabels meer in het midden zitten of andere fabeltjes die je ooit hoort.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 02:32:
Ook maakt het geen hol uit welke kleuren je waar doet als je het maar zo doet:

Paar 1 draad 1
Paar 1 draad 2
Paar 2 draad 1
Paar 3 draad 1
Paar 3 draad 2
Paar 2 draad 2
Paar 4 draad 1
Paar 4 draad 2

Het is voor jezelf handig als je veel dezelfde volgordes doet, dat scheelt je check werk, maar probeer niet strak de volgordes van het internet aan te houden. Ik heb al regelmatig gezien dat mensen de volgordes precies aan probeerde te houden terwijl dat helemaal niet handig uitkomt met hoe de kabeltjes op dat moment uit de mantel komen en daardoor de kabel niet lukt.

Er zit geen verschil tussen de kabels buiten de kleur, de kleur heeft verder ook geen enkele functie (buiten het uit elkaar houden van de kabels voor degene die de kabel maakt), het is niet zo dat bepaalde kabels meer in het midden zitten of andere fabeltjes die je ooit hoort.
Voordat de eerste komt zeuren dat de kleuren wel degelijk uitmaken: wat TRRoads zegt is correct :P

Echterrrr. Is 't wel zo fijn om meerdere redenen om de standaardvolgorde aan te houden. Ten eerste hoef je dan niet na te denken over de paren want dat is al gedaan ;) En bovendien hoef je dan niet als je een nieuwe connector eraan wilt knippen eerst het andere eind te inspecteren op kleurvolgorde.

Als de aders niet lekker uit de mantel komen, knip gewoon een stukje extra af.

Verwijderd

Ja inderdaad, zoals ik al zei, het is altijd prettig voor jezelf een standaard volgorde aan te houden, dat scheelt je veel check en denkwerk.

Welke volgorde dat precies is maakt eigenlijk niets uit, je kunt die van internet overnemen, maar dat hoeft niet (en kan soms niet als je toevallig andere kleuren hebt). In mijn ervaring is het vaak handig de eerste kabel uit een rol een combinatie te kiezen en die combinatie dan te blijven gebruiken voor de hele rol, op een of andere manier komt dat dan altijd goed uit.

Maar waarschijnlijk is dat ook meer psychisch want ik kan er eigenlijk geen reden voor bedenken.

Het belangrijkste is dat de fabel uit de wereld wordt geholpen dat het iets uitmaakt welke kleur de kabels zijn, hell ik heb zelfs kabels gezien waar er helemaal geen kleurcode is aangebracht, een kabelplug aanzet machine deed gewoon een snelle meting om te bepalen welke kabel welke was en daarbij werd gelijk gechecked op de kwaliteit van de kabel en kortsluitingen ed.

• blacknoise
Die mantel onder de trekontlasting heb ik iig goed, ze lijken aan de voorkant ook allemaal tegen t plastic aan te zitten, en ik heb de binnenste draadjes nie gestript, dus wat dat betreft zou ie goed zijn. K heb er n foto van gemaakt (slechte kwaliteit mobieltjes foto maargoed)
Afbeeldingslocatie: http://img181.imagevenue.com/loc342/th_99589_utp_122_342lo.jpg
Misschien moet k toch n andere volgorde proberen.

Voor gwoon gigabit heb je geen cross nodig nee, maar voor gigabit netwerkkaart naar gigabit netwerk kaart toch wel? en naar 100mbps kaart toch iig gwoon cross?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:42
Die klopt niet... bruin zit bij de linker stekker op 1/2 en bij de rechter stekker op 4/5, dat moet 3/6 zijn.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:49

rapture

Zelfs daar netwerken?

Zolang de paren kloppen, dan zal de kabel werken. Maar in praktijk krijg je de meest extreme fuck ups door omhoog gevallen tweakers die de kleurenvolgorde op 1 of ander manier proberen niet te volgen.
Afbeeldingslocatie: http://www.incentre.net/incentre/images/ethcable568b.gif
Dus het kan geen kwaad om toch de kleurenvolgorde te volgen, zo hoort een straight kabeltje eruit te zien.

[ Voor 6% gewijzigd door rapture op 22-06-2007 10:24 ]

• blacknoise
Nou wat ik eigenlijk wil is een cross kabel, Ook 1 straight kabel eigenlijk (maar daar nog nie aan toegekomen) Ik heb nu n andere volgorde geprobeerd, van deze site: http://www.eropuitinlimburg.com/pc/netwerk.html Maar dit lukte ook al niet! t gekke is trouwens dat pin 1 hier links zit als het clipje onder zit en hier: FAQ - Netwerken pin 1 links zit als het clipje bovenzit!:O
Dat waren alweer 4 verneukte connectors(2 euro).. Ik kan ze ook niet opnieuw gebruiken omdat die draadjes er te vast inzitten. Dit gaan dure kabels worden.... :|

edit: k probeerde net een straight te maken, maar dit is wat er de hele tijd gebeurd zodra ik de draadjes in de connector steek: Als ik ze erin stop ze ze allemaal dezelfde lengte, maar als ie uit de connector komt zien de draadjes er zo uit: Afbeeldingslocatie: http://img154.imagevenue.com/loc1051/th_05421_IMAGE_0882_122_1051lo.jpg
Dat kan toch niet goed zijn?

[ Voor 28% gewijzigd door blacknoise op 22-06-2007 11:49 ]

Verwijderd

Teneinde eventuele storingen door kabels te vermijden: paren is waarvoor je bepaalde kleurtjes aanhoudt. Een draadje bevat bijvoorbeeld een andere eromheen gedraaid wat tenslotte in extra versterkte signaaltjes voorziet.

Verwijderd

rapture schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 10:23:
Zolang de paren kloppen, dan zal de kabel werken. Maar in praktijk krijg je de meest extreme fuck ups door omhoog gevallen tweakers die de kleurenvolgorde op 1 of ander manier proberen niet te volgen.
[afbeelding]
Dus het kan geen kwaad om toch de kleurenvolgorde te volgen, zo hoort een straight kabeltje eruit te zien.
Pardon? Je bent zelf omhoog gevallen.... :/

Het kan geen kwaad de kleurvolgorde te volgen, maar als je weet waar je mee bezig bent is er geen enkele reden waarom een andere volgorde minder goed zou zijn. (Als je maar consistent bent)

• Misluct
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-05-2023
blacknoise schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 02:11:
De computers die ik op elkaar aan wil sluiten zijn: een dell m90 laptop met gigabit kaart, en een oude p4 met alleen 100mbit kaarten. Zou dit mischien t probleem zijn dat die gigabit cross alleen met gigabit kaarten werkt?
Euhm... volgens mij wil hij twee computers rechtstreeks aanelkaar koppellen zonder gebruik te maken van een switch. Dan zal er volgens mij gebruik moeten worden gemaakt van een croscable.

[ Voor 10% gewijzigd door Misluct op 22-06-2007 13:06 ]

• rapture
  • Laatst online: 19:49

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 12:45:
Pardon? Je bent zelf omhoog gevallen.... :/
Ik richt op een hoop topics over kabels die niet goed werken en het probleem werd opgelost door de kleurenvolgorde te volgen. Hoe meer zulke topics, hoe harder er tegen het niet volgen van de kleurenvolgorde opgetreden wordt.
Het kan geen kwaad de kleurvolgorde te volgen, maar als je weet waar je mee bezig bent is er geen enkele reden waarom een andere volgorde minder goed zou zijn. (Als je maar consistent bent)
Lijkt mij niet bepaald aangenaam als iemand anders aan jouw patchpanels, kabels, walljacks,... moet werken. Dan kunnen ze het hele gebouw rondcrossen om te zien hoe de kleurtjes aan de ene kant eruit zien.

Met wat oefening kan je de kleurenvolgorde in eender welke RJ-45 connector correct krijgen.

• Misluct
rapture schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 13:00:
[...]
Ik richt op een hoop topics over kabels die niet goed werken en het probleem werd opgelost door de kleurenvolgorde te volgen. Hoe meer zulke topics, hoe harder er tegen het niet volgen van de kleurenvolgorde opgetreden wordt.

[...]
Lijkt mij niet bepaald aangenaam als iemand anders aan jouw patchpanels, kabels, walljacks,... moet werken. Dan kunnen ze het hele gebouw rondcrossen om te zien hoe de kleurtjes aan de ene kant eruit zien.

Met wat oefening kan je de kleurenvolgorde in eender welke RJ-45 connector correct krijgen.
Mijn ervaringen zijn precies hetzelfde, ben het helemaal met je eens.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:16
Heb je een multi-meter? Meet eens de kabel door? Misschien dat er toch ergens een onderbreking in zit.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
[quote]Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 12:45:
offtopic:
[...]
Pardon? Je bent zelf omhoog gevallen.... :/ [/quote]
:X :N
Tuurlijk is er geen verschil in het koper wat er voor de verschillende aders gebruikt wordt.

Maar standaarden zijn er niet voor de sier.
En _ik_ ben van mening dat je er altijd rekening mee moet houden dat iemand anders het werk van je over moet kunnen nemen. Daarom is het je houden aan de standaarden aan te raden.

@TS :
Een goedkope (slechte) tang wil ook wel eens de koperen strips niet goed in de aders duwen.
Soms helpt het om met een erg fijn schroevedraaiertje die strips nog even aan te duwen.
Een goede tang in eigenlijk een vereiste.

[ Voor 15% gewijzigd door aZuL2001 op 22-06-2007 13:10 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:52
Ik ben het geheel met Rapture eens : Als je een kabel hebt getrokken is het nogal niet handig als je telkens van beide zijden de kleuren moet noteren en dan vergelijken om te kijken of hij straight of cross is.

Zeker als je bedenkt dat in een connector bij veel merken kabel bv wt/bl en wt/grn niet uit elkaar te houden zijn want op zo'n klein stukje zie je de gekleurde streep amper, zie ook foto's van eerdere reacties.

Als je gewoon de kleurvogorde aanhoudt vindt je eventuele fouten veel eerder. Waarom zou je bij elke kabel die je maakt weer een apparte volgorde bedenken? Dat slaat toch nergens op?

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

• Misluct
aZuL2001 schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 13:05:
[...]

:X :N

[...]

Tuurlijk is er geen verschil in het koper wat er voor de verschillende aders gebruikt wordt.

Maar standaarden zijn er niet voor de sier.
En _ik_ ben van mening dat je er altijd rekening mee moet houden dat iemand anders het werk van je over moet kunnen nemen. Daarom is het je houden aan de standaarden aan te raden.
Ik heb zonet even niet helemaal goed gelezen, wat jij zegt klopt aZul2001.

Op deze manier moet het ook altijd werken:

Paar 1 draad 1
Paar 1 draad 2
Paar 2 draad 1
Paar 3 draad 1
Paar 3 draad 2
Paar 2 draad 2
Paar 4 draad 1
Paar 4 draad 2

Maar sommige mensen bedoelen dit volgens mij:

Paar 1 draad 1
Paar 1 draad 2
Paar 2 draad 1
Paar 2 draad 2
Paar 3 draad 1
Paar 3 draad 2
Paar 4 draad 1
Paar 4 draad 2

Deze laatste methode kan zeker wel voor storingen zorgen alhoewel dit ook gewoon kan werken.

Verwijderd

Wat een offtopic gezeur weer over die kleurtjes.

Je ziet meteen al aan de connector welke volgorde dat de kabels zitten.

Assumption is the mother of all fuckups dus er vanuit gaan dat de kabels volgens 'een' standaard (want er zijn er meerdere) gedaan zijn is onzin.

Je hebt kabels met andere kleuren ipv de normale kleuren, of zelfs zonder kleuren (een gerecycelde kabel die al plugs vanaf de fabriek had bijvoorbeeld).

Patch kabels koop je over het algemeen gewoon kant en klaar omdat die toch een vaste lengte hebben en je er vaak een shitload aan nodig hebt.

Je kunt het eventueel altijd even de volgorde labelen, daar heb je maar een paar letters voor nodig, als je toch al gaat labelen welke straight en welke cross zijn maakt dat ook niets uit.

Laten we hier maar over ophouden want het is een discussie waar nooit een einde aan zal komen denk ik zo.

Voor thuisgebruikers: Het maakt geen ene reet uit welke kleuren je waar stopt, als je de paren maar netjes houdt zoals aangegeven, dit om crosstalk te voorkomen.

• PerfectPC
  • Laatst online: 01-02 11:46
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 02:32:
je hebt gelijk dat het meestal gen hol uitmaakt welke kleur je gebruikt voor welk connectipaar (ik zeg meestal, je zal snel merken dat je bijna altijd automatisch de A of de B norm gaat toespassen als je je kabelparen blootlegt)

maar... op je puntje dat er buiten de kleur niets verschilt ga ik je toch even tegenspreken hoor ;)
er is wel degelijk verschil tussen die kabelparen :) neem een cat 5e utp en strip die voor 1 meter. tel dan val elk kabelpaar de twists en vergelijk die per kleur. dan zullen we nog eens praten ;) (dit even terzijde, het aantal twists verschilt enkel om interferentie tot een minimum te beperken, dit heeft verder geen enkele invloed op de keuze welke kleur te gebruiken voor welk signaalpaar)

:)

Verwijderd

Klopt, het aantal twists verschilt wel per paar, maar welke hoeveel twists heeft kun je niet zien en maakt ook helemaal niets uit, zo lang als er maar een verschil in het aantal twists is. Maar gelukkig zorgt de fabrikant daarvoor, dus niets om ons druk over te maken,

Tenzij je natuurlijk zelf je kabels gaat twisten :+

Overigens niets schokkends hoor, het staat gewoon op Wikipedia :P
http://en.wikipedia.org/wiki/Twisted_pair

Al breed in gebruik in 1881... :| Als je het over oude rommel hebt :+

Er staat ook netjes uitgelegd dat lang niet alle fabrikanten dezelfde kleuren gebruiken, maar het grootste deel toch wel.

Dat er 2 officiele veelgebruikte standaarden zijn qua volgorde in de plug geeft al aan dat de standaard compleet nutteloos is, je moet het per definitie checken.

En dan ga je er nog vanuit dat alle 8 de kabels gebruikt worden voor ethernet, soms zie je dat er meerdere verschillende signalen over de kabels gaan aangezien je voor 100mbit maar 2 paar nodig hebt. Je moet dus al zoveel checken en weten voordat je met de kabels aan de gang gaat dat het allemaal geen reet uitmaakt welke volgorde het is.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2007 01:46 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

PerfectPC schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 01:34:
[...]

er is wel degelijk verschil tussen die kabelparen :) neem een cat 5e utp en strip die voor 1 meter. tel dan val elk kabelpaar de twists en vergelijk die per kleur. dan zullen we nog eens praten ;) (dit even terzijde, het aantal twists verschilt enkel om interferentie tot een minimum te beperken, dit heeft verder geen enkele invloed op de keuze welke kleur te gebruiken voor welk signaalpaar)

:)
Het aantal twists maakt geen drol uit voor de functie van het twisten.

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:45
Het lijkt mij ook het meest makkelijk om gewoon de kleuren volgorde aan te houden, die is er niet voor niks. Daarbij kan iemand anders je werk overnemen zonder gezeur hoe het zit.

Volgens mij doet die kabel het niet omdat je bij GBit ook ader 7 en 8 gebruikt. Ik weet niet of je die moet twisten.

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-03 22:45

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

offtopic:
[quote]CyBeR schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 01:43:
[...]

Het aantal twists maakt geen drol uit voor de functie van het twisten.
[/quote]
Ik weet niet zeker of ik begrijp wat jij bedoelt, maar je hebt in die zin gelijk dat het geen drol uitmaakt, als de spoed waarmee de paren in elkaar gedraaid zijn onderling maar wel verschillend is. Maar zoals met zoveel dingen is daar ook een standaard voor.......

@topicstarter

Vwb je probleem met de aders niet goed op dezelfde lengte: probeer ze zo recht mogelijk te knippen (zoals je al deed) en terwijl je de mantel vasthoudt, duw ze zo diep mogelijk. Controleer aan de bovenkant of je alle aders ook tegen het plastic ziet drukken, soms is dit moeilijk te zien, maar als je de mantel stevig vasthoudt tussen duim en wijsvinger heb je alle tijd en ruimte om te controleren of dit daadwerkelijk zo is.
Als ze nu goed aangedrukt zitten, duw dan terwijl je net zo stevig vasthoudt, de stekker in de tang en de mantel nog iets dieper in de stekker, stevig blijven vasthouden!!! De aders moeten wel recht blijven, maar je duwt ahw de mantel een klein beetje over de aders heen. Je zorgt hiermee dat de trekontlasting van de aders door de mantel gewaarborgd wordt.

Vwb de kleurcodering waar de meeste netwerkmensen zich aan trachten te houden; dit is de algemeen geaccepteerde manier om een crosskabeltje te maken. En jij hebt voor de dingen die je wilt doen (twee nics rechtstreeks op elkaar aansluiten) gewoon een crosskabeltje nodig.

edit:
@josvane: bij normaal Gigabit ethernet gebruik je idd alle 8 de aders, maar bij 100 Mb ethernet gebruik je er maar vier.

@TRRoads: waarom zou je zelf kabels gaan twisten als je ze per meter kunt kopen?

Algemene opmerking: discussie over het aanhouden van kleurcodering vind ik prima, maar er zijn gewoon algemeen geaccepteerde (europese en amerikaanse) standaarden waaraan de meeste netwerkers zich houden. Iets nieuws is gemakkelijk aan te leren, maar iets "fouts" is veel moeilijker af te leren. Dus als je zelf gaat hobbyen is er geen enkele reden om de standaard aan te houden, behalve dat je misschien later nog wel eens van je hobby je werk zou kunnen maken.

My two cents...

[ Voor 17% gewijzigd door dragunova op 23-06-2007 10:01 ]

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

Verwijderd

dragunova schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 09:47:
[offtopic][quote]CyBeR schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 01:43:
[...]
@TRRoads: waarom zou je zelf kabels gaan twisten als je ze per meter kunt kopen
Weet ik niet, vandaar de :+ smiley ;)

Maar ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die dit zouden doen, om dezelfde reden dat mensen een HDMI kabel kopen van 50 euro omdat deze zogenaamd beter beeld zou geven als die van 10 euro.

Wanneer het aankomt op digitale signalen blijft er toch altijd nog een bepaalde mythe over van de analoge signalen dat de kwaliteit, spiritualiteit, materiaal, etc van een kabel er op een of andere manier toe doet.

En hoewel dat best zo kan zijn (ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waarbij een eigen getwiste kabel het beter doet als een uit de fabriek getwist, maar dat zijn echt uitzonderingssituaties) is het over het algemeen een non-issue, of het werkt of het werkt niet.

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-03 22:45

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Ja joh, alleen zijn er nu eenmaal specificaties en standaarden aangegeven door de grote fabrikanten die o.a. in opdracht van DoD netwerken moesten ontwerpen. Ik wil nu niet helemaal beweren dat de cat5e die jij en ik thuis in de meterkast hebben liggen milspec is maar het doet er niet voor onder.

Oei, ik glij al bijna af richting oer, even terug ontopic:

Of het werkt is dus afhankelijk van een aantal factoren, en daarom zijn die specificaties uitgerekend waaraan een netwerkkabel moet voldoen wil het binnen bepaalde grenzen werken. Bij ethernetkabel is dat bijvoorbeeld ook dat het niet langer mag zijn dan honderd meter, dat de aders op een bepaalde manier in elkaar getwist moeten zijn ivm overspraak heksetera heksetera.

Ik kan me met die informatie in het achterhoofd geen zinnig mensch voorstellen dat zoveel moeite gaat doen om een ethernetkabel in elkaar te draaien. Het risico dat je een vaudt maakt is gewoon te groot, of je moet wel over een hele grote werkruimte beschikken wil je met goed fatsoen een werkende kabel maken. Geld te veel en goed gek? MIsschien dan wel ja.
Man waar hebben we het over, dit is puur speculatief.

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

Verwijderd

Weet er uberhaupt iemand wat de :+ smiley betekent?....

Misschien zo beter:

Het was een geintje een normaal mens gaat toch zeker niet zelf kabel twisten 8)7

Maar je weet nooit, mensen besteden zoveel nutteloze aandacht aan kabels dat er vast ergens een gek bij zit.

• monsieurpinot
  • Laatst online: 02:28
Euhm... volgens mij wil hij twee computers rechtstreeks aanelkaar koppellen zonder gebruik te maken van een switch. Dan zal er volgens mij gebruik moeten worden gemaakt van een croscable.
volgens mij is dit het belangrijkste punt, alvorens over te gaan tot het 101 keer afknippen van een stekkertje en m er weer opzetten, je kunt volgens mij niet direct 2 netwerkkaarten aan elkaar aansluiten (misschien wel als je beide pc's handmatig een ip geeft en de gateway maakt). ik kan het mis hebben, maar zo'n ervaring dacht ik in het verleden eens gehad te hebben

Verwijderd

monsieurpinot schreef op maandag 25 juni 2007 @ 00:22:
[...]

volgens mij is dit het belangrijkste punt, alvorens over te gaan tot het 101 keer afknippen van een stekkertje en m er weer opzetten, je kunt volgens mij niet direct 2 netwerkkaarten aan elkaar aansluiten (misschien wel als je beide pc's handmatig een ip geeft en de gateway maakt). ik kan het mis hebben, maar zo'n ervaring dacht ik in het verleden eens gehad te hebben
Nou moet jij eens gaan zoeken naar wat een crosscable is ;)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:39

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 01:41:
Klopt, het aantal twists verschilt wel per paar, maar welke hoeveel twists heeft kun je niet zien en maakt ook helemaal niets uit, zo lang als er maar een verschil in het aantal twists is. Maar gelukkig zorgt de fabrikant daarvoor, dus niets om ons druk over te maken,

Tenzij je natuurlijk zelf je kabels gaat twisten :+

Overigens niets schokkends hoor, het staat gewoon op Wikipedia :P
http://en.wikipedia.org/wiki/Twisted_pair

Al breed in gebruik in 1881... :| Als je het over oude rommel hebt :+

Er staat ook netjes uitgelegd dat lang niet alle fabrikanten dezelfde kleuren gebruiken, maar het grootste deel toch wel.

Dat er 2 officiele veelgebruikte standaarden zijn qua volgorde in de plug geeft al aan dat de standaard compleet nutteloos is, je moet het per definitie checken.

En dan ga je er nog vanuit dat alle 8 de kabels gebruikt worden voor ethernet, soms zie je dat er meerdere verschillende signalen over de kabels gaan aangezien je voor 100mbit maar 2 paar nodig hebt. Je moet dus al zoveel checken en weten voordat je met de kabels aan de gang gaat dat het allemaal geen reet uitmaakt welke volgorde het is.
Twisted pair bekabeling heet zo omdat de kabels per 2 gedraaid zitten. In de beide standaarden liggen de paren niet 2 aan 2, maar zit er één paar op pin 3 en 6. Als je de aders 2 aan 2 in de stekker schuift, gebruik je dus 1 ader van het ene paar en 1 ader van het andere paar. Het resultaat is simpel, een enorm verhoogde kans op storing.

Tipje voor de topicstarter, om de aders netjes in de stekker te krijgen, een flink stuk van de buitenmantel afstrippen (3 tot 5 cm) dan kan je de aders veel beter uit elkaar draaien, recht buigen en op volgorde leggen. Vervolgens knip je ze op ongeveer 1 cm van de mantel af (de lengte die je ongeveer nodig hebt in de stekker) en heb je 8 aders die netjes recht naast elkaar liggen en zonder problemen in de stekker te schuiven zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Demo op 25-06-2007 00:36 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Pagina: 1