Verlengen component-video kabels

Pagina: 1
Acties:
  • 483 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Drobanir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-02 14:31

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Door een wijziging in mijn woonkamer is mijn 10m component-videokabel (van redelijk goede kwaliteit) van mijn dvd-speler naar de projector te kort. Nu heb ik indertijd de kabels in de muur laten plaatsen, dus vervangen is een grote klus en dit wil ik bij voorbaat alleen doen als het echt niet anders kan. Verder is de eerstvolgende maat die ze verkopen 15m en ik kom nu maar net een meter te kort. Voor zover ik weet geldt: hoe langer de kabel, hoe groter de kans op signaalverlies. Nu is mijn vraag: is het mogelijk om mijn component-videokabel met 1,5m (de kortste maat) te verlengen?

Als dit mogelijk is, hoe pak ik dit dan aan, waar moet ik op letten, etc.

Als ik het beter niet kan doen, wat zijn dan de opties? Zijn er 11 (of voor de zekerheid 11,5) meter kabels te koop? Is het mogelijk om ze zelf te maken of is dit erg moeilijk?

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Koop twee van die dubbele tulpen verlengkabels à 3 euro en probeer het uit? Als je geen drastisch verschil ziet, lekker laten zitten. Zowel een extra onderbreking als extra lengte kan voor signaalverlies zorgen, dat lijkt me triviaal.

Mocht het merkbaar lelijker beeld geven, zal je inderdaad een 15m kabel moeten aanschaffen. Ongetwijfeld zijn er 11,5 meter kabels te koop, al dan niet in maatwerk-vorm, maar de wet van vraag en aanbod zegt dat die onnodig duur en slecht verkrijgbaar gaan zijn.

Zelf gaan prutsen met een soldeerbout en losse connectors (bv Neutrik) + kabel kan ook best een aardig resultaat geven, maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent.

This can no longer be ignored.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:55

Jag

Component video kabel is makkelijk zelf te maken, maar dat is niet echt goedkoop. Je kan hele mooie video multi's kopen en als je dat een beetje netjes afwerkt krijg je echt een mooiere en betere kabel dan de meeste die je kan kopen. Maar verlengen is een stuk minder werk en zal geen problemen opleveren, component video signalen zijn niet zo storingsgevoelig. Ik zou alleen geen (goedkope) audio kabels ervoor gebruiken maar wel echte component video kabels. Audio kabels gaan ghosten kan ik je uit ervaring vertellen. Je hebt koppelbusjes voor tulp kabels om twee males met elkaar te verbinden, kosten niet veel.

Wat misschien ook nog wel een aardige oplossing is, is om een wandcontactdoosje te maken op de plek waar nu je component video kabel ophoudt. Je kan losse opbouwdoosjes kopen en daar cinch aansluitingen in maken. Niet moeilijk, niet duur en wel netjes. En dan heb je ook geen koppelbusjes nodig.
Dat opbouwdoosje verbindt je dan met een korte component video kabel met je projector. Je kan 2.5m component video kabels krijgen bij de Aldi voor 7 euro ofzo en die zijn echt prima. Ik heb er zelf ook 1 in gebruik voor tussen de htpc en de receiver.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

Weer een schop naar het juiste forum

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?