Computer als Dolby Digital decoder voor Xbox 360

Pagina: 1
Acties:

• XhaiKhaL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-02 21:04
Hallo, ik heb een Xbox 360 en op m'n computer een simpel 5.1 (optisch) geluidssetje aangesloten op mijn SB Live! 24-bit. Nu zag ik dat de lijn ingang van deze kaart als digitale ("S/PDIF-ingang") kan dienen, ook weet ik dat bijvoorbeeld PowerDVD softwarematig Dolby Digital / DTS kan decoden. Kan ik nu het geluid van mijn Xbox 360 naar de ingang van mijn PC leiden?

En als dit mogelijk is, hoe doe ik dit dan? Ik heb net even geprobeerd om het geluid van de Xbox naar de ingang te laten lopen en heb daarbij ook op de Xbox ingesteld dat de output Dolby Digital 5.1 is maar als ik de ingang op S/PDIF heb ingesteld krijg ik geen geluid, stel ik de ingang in op microfoon dan krijg ik stereo geluid. Op het Xbox dashboard staat ook dat ik een Component HD / Advanced SCART. S-Video of VGA HD AV kabel moet gebruiken voor digitale output, maakt dit echt verschil? Zitten er bij kabels extra aansluitingen die dit mogelijk maken? Ik heb overigens geen HD tv en wil dus niet met een overbodige kabel komen te zitten, maar ik geloof dat dat geen probleem is met de Advanced SCART kabel.

Zoals jullie waarschijnlijk wel merken ben ik nogal een leek op dit gebied, bovendien zit ik nogal krap bij kas en wil ik toch met 5.1 gamen / films, daarom graag duidelijkheid over dit onderwerp :+.

Jan.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik denk eigenlijk dat die ingang geen ingang is, maar een uitgang. Dus nee :). Eventueel is zo'n poort een annex microfoon poort, maar daar houdt het mee op.

Maar hoe heb je het aangesloten dan? Een component HD kabel bevat namelijk een optische uitgang, die je moet verbinden *middels toslink* met een versterker.

• XhaiKhaL
Afbeeldingslocatie: http://xs216.xs.to/xs216/07254/Untitled-1copy.png

Staat toch echt ingang... Maar ik heb zelf geen HD kabel oid, ik heb de standaard kabel en heb de rode en de witte stekkers uit het scartblok gehaald en deze dmv een verbindingsblokje in de ingang gedaan:
(links zijn de stekkers zoals ze uit de Xbox komen, rechts zoals die naar mijn PC gaat op de ingang)
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/1131.jpg

Zou het zo'n toslinkaansluiting moeten zijn voor 5.1 geluid, want? Want zoals ik het begrijp zitten de 6 audiokanalen in het stereogeluid geëncrypt.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Spdif is toslink of coaxiaal, dus via de HD cable. 6 audiokanalen gaan apart, is geen stereosignaal.

• XhaiKhaL
Dus dan moet ik 6 kanalen (gedeeld door 2 = 3 kabels) aansluiten op mijn PC, terwijl ik maar 1 ingang heb? En dus is het onmogelijk?

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Het is niet helemaal duidelijk maar volgens mij gebruik je de gewone (Xbox 360 Core) composite kabel nog. Het maximale wat daar uit te halen is qua geluid is Dolby ProLogic, wat een soort veredelde stereo is, dus typisch een geval van "don't bother".

Wil je 5.1 geluid, dan zul je toch echt een andere kabel moeten kopen. Neem dan een "Advanced SCART" kabel, dat is de beste aansluiting voor een non-HDTV (nl. RGB). Ziet er iig een stuk beter uit dan Composite. Tevens zit er een toslink output op die je gewoon rechtstreeks op je speakersetje aan kan sluiten. Dan hoef je niet constant je settings te wijzigen om van geluidsbron te switchen en hoeft je PC niet aan te staan om het geluid van de Xbox door te geven. (Scheelt ook een toslink->coax spdif converter, de standaard Xbox360 kabels zijn nl. volgens mij allemaal toslink)

[ Voor 7% gewijzigd door Erik Jan op 22-06-2007 01:10 ]

This can no longer be ignored.

• XhaiKhaL
Het probleem is dat mijn 5.1 setje geen decoder heeft en dus ook geen toslink aansluiting, nu vraag ik mij af, als ik een converter als deze koop, en een Advanced SCART kabel, kan ik het boeltje dan aansluiten? Dus toslink > converter > coaxiale ingang > geluid decoden op computer > via de gewone uitgang naar de boxen?
Ik vraag me ook af of ik wel goed zit met al die termen en aansluitingen, daarom even een plaatje van een geluidskaart zoals die van mij ook uit ziet, ik heb alleen geen roze (microfoon) daar moet ik de blauwe (lijn ingang) voor gebruiken, deze blauwe lijn ingang zou dus ook als S/PDIF ingang moeten dienen:
Afbeeldingslocatie: http://xs216.xs.to/xs216/07255/geluidskaart.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door XhaiKhaL op 22-06-2007 09:08 ]

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Ah, zit het zo, ik was in de war door je eerste zin ("simpel 5.1 (optisch) geluidssetje") :)
In dat geval heb je theoretisch gelijk, het zou zo dus moeten werken.

Echter blijkt die SPDIF input van de SB Live! 24-bit toch niet helemaal te zijn wat het lijkt:
http://forums.creative.co...dblaster&message.id=38685
Creative geeft dus geen garantie dat het gaat werken zonder die losse breakout box.

This can no longer be ignored.

Pagina: 1