[Vista Ult. 64] werkt niet goed met 4GB RAM, wel met 2GB*

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:37

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Heh. Wat de titel zegt dus. De machine boot door de POST heen, maar het opstarten van Vista (normaal 20 seconden ofzo) duurt minutenlang, en 9 op de 10 keer komt hij ook niet aan bij het bureaublad... als dat wel lukt, is hij teringtraag, niet vooruit te branden, muis hapert, en cpu is continue 100% belast.

Het betreft een MSI P6N Platinum moederbord, met de Nvidia 650 SLI chipset. Er zit nu 2x1GB van Kingston in, en dat werkt vlekkeloos, maar met 4x1 dezelfde (exact dezelfde!) dimmetjes gaat het niet. Domme is, dat ik 2 weken terug voor een maat met de duurdere variant van dit moederbord (de 680 SLI uitvoering) ook Vista heb geinstalleerd (Home Premium 64bit) met 4gb en dat liep compleet vlekkeloos.

Er zit een E6600 in en 2x 7900GS in SLI op 8x/8x PCI-E. Met 2gb loopt hij gewoon normaal.

[ Voor 0% gewijzigd door een moderator op 22-06-2007 11:41 . Reden: Juiste moederbord versie neergezet. ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb zojuist voorbij zien vliegen op een forum dat ik nu alweer kwijt ben, dat er blijkbaar een Vista + SLI + 4gb issue bestaat, ben er nu nieuwe Forceware Beta (160.xx) voor aan het downen...

• DoomSayerSantos
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-02 13:54
ik heb het nog wel vernomen dat 4gb problemen geeft.
en dat komt niet door sli is blijkbaar een fout in vista.
mijn maat kon bv Halo2 niet draaien met vista 64 maar met 2gb ging het prima.

• Andre61
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:21
Volgens mij heeft de 32 bit versie niets aan 4GB geheugen, hij gebruikt slechts 3GB. De 64bit versie heeft hier geen last van. Dat verklaart jouw problemen overigens niet. Is het geheugen wel in orde?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Andre61 schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 20:38:
Volgens mij heeft de 32 bit versie niets aan 4GB geheugen, hij gebruikt slechts 3GB. De 64bit versie heeft hier geen last van. Dat verklaart jouw problemen overigens niet. Is het geheugen wel in orde?
Ja, maar ik zie nu overal hits op dit probleem. Blijkbaar hebben duizenden mensen er last van - 4gb in je machine en Vista wil op geen enkele manier meer booten.

Applaus voor jezelf, Microsoft :{

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Dat heb je ook met XP en Windows Server 2003. Komt omdat je moederbord dat niet echt prettig vindt. Of toch niet met die specifieke RAM modules.

Yes, but no.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb laats vista ultimate 64 bit op m'n p5b deluxe gezet met 4GB en remapping aan. Vista zag netjes de 4gb. Booten was geen issue.

Maar genoeg andere issues dus ik ga hem over een half jaartje nog maar eens gebruiken, want ik werd niet vrolijk van Vista zeg, ik zie eigenlijk geen reden om over te stappen van xp behalve DX10 en 64bit. Het is er trager, dubbelzinniger en vervelender op geworden, helaas... :)

specs

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-03 19:38
Als je denkt dat het aan je SLI config ligt dan kijk je toch hij de PC het doet met 1 VGA? Als hij dan soepel draait kan je je afvragen of je niet liever een andere videokaart er in wil hebben. Toch zonde van de 650i maar ja.
offtopic:
waarom in complete systemen? Lijkt mij eerder "Processors, Mobo's & Geheugen"

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite"

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Nou het vage is dat ik op de duurdere variant van dit bord (de 680 versie) van een maat van mij, probleemloos 4gb + Vista heb gezet. Het kán dus wel.

Ik kan die remapping functie overigens niet vinden in mijn bios.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 15:04

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dit is meer iets voor Windows Clients naar mijn mening, schop!

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En een gratis titelfix.
Ik vermoed toch Memory Remapping, omdat x64 juist in staat is die 4GB goed te gebruiken.
Één en ander wel onder voorbehoud van de goede afhandeling in je hardware.

Oh, even terzijde:
Op de MSI site staat toch duidelijk aangegeven dat het een P6N is.
Je startpost is dus aangepast.

Wil je controleren of het daarin zit zou je kunnen overwegen een live CD van een 64bits Linux distro te testen, als die ook gelijksoortige dingen vertoont kan je dat ook elimineren.

Eventueel deze:
Error message when you try to install Windows Vista on a computer that uses more than 3 GB of RAM: "STOP 0x0000000A" nog even bekijken.

[ Voor 21% gewijzigd door alt-92 op 22-06-2007 11:51 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
alt-92 schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 11:33:
En een gratis titelfix.
Ik vermoed toch Memory Remapping, omdat x64 juist in staat is die 4GB goed te gebruiken.
Één en ander wel onder voorbehoud van de goede afhandeling in je hardware.

Oh, even terzijde:
Op de MSI site staat toch duidelijk aangegeven dat het een P6N is.
Je startpost is dus aangepast.

Wil je controleren of het daarin zit zou je kunnen overwegen een live CD van een 64bits Linux distro te testen, als die ook gelijksoortige dingen vertoont kan je dat ook elimineren.

Eventueel deze:
Error message when you try to install Windows Vista on a computer that uses more than 3 GB of RAM: "STOP 0x0000000A" nog even bekijken.
Waarvoor dank. Ik heb die update gisteren inderdaad geinstalleerd, maar dat hielp niet. Het schijnt een combinatie te zijn van Chipset+4gb+Vista. ;(

• Marc P
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-11-2024
Ik heb mijn PC niet zelf in elkaar gezet, dat heeft de Systeembeheerder van mijn werkgever voor me gedaan. Ook hij liep tegen het probleem aan, na wat zoek werk op het internet heeft hij de snelheid van mijn geheugen omlaag gezet naar 667 ipv 800, daarmee was het probleem opgelost.
Wel erg irritant heb niet voor niets 800 gekocht. Maar goed, het loopt nu wel als een zonnetje.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Marc P schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 12:10:
Ik heb mijn PC niet zelf in elkaar gezet, dat heeft de Systeembeheerder van mijn werkgever voor me gedaan. Ook hij liep tegen het probleem aan, na wat zoek werk op het internet heeft hij de snelheid van mijn geheugen omlaag gezet naar 667 ipv 800, daarmee was het probleem opgelost.
Wel erg irritant heb niet voor niets 800 gekocht. Maar goed, het loopt nu wel als een zonnetje.
Mijn geheugen loopt standaard al 667.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

HTT-Thalan schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 12:06:
Waarvoor dank. Ik heb die update gisteren inderdaad geinstalleerd, maar dat hielp niet. Het schijnt een combinatie te zijn van Chipset+4gb+Vista. ;(
Eerder Chipset + 4GB (let verdorie nou eens op die hoofdletters! :P ) + willekeurig 64bits operating system.
Tenzij een x64 Linux versie wél goed werkt natuurlijk..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Andre61
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:21

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb even met MSI gebeld (zij kopen wel eens wat bij ons, handig dus ;)) en ze hebben mij een nog niet gereleasede bios gestuurd, de 1.4. Deze zou het memory probleem moeten verhelpen denkt hij. Dan kan ik iig 4gb draaien en dan die losse videokaart erbij, de SLI gaat eruit voor een 8800.
Pagina: 1