Heb net mijn speakerkabels vervangen, paar vraagjes :)

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jkommeren
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-02 19:16
Hey allemaal,

De twee speakers waarvan de kabels vervangen zijn: Kef Q55, met een Denon 2803 receiver.

Nu hier het probleem:

Vorige kabels waren vrij dik en van koper, met zeer dik omhulsel. Super, maar ik heb recentelijk een setje betere gekocht. Deze zijn van zilver, met dik plastic omhulsel en een stuk dik plastic / rubberachtig materiaal van 3 cm wat de kabels van elkaar houdt. Prima dacht ik. Oude kabels weggegeven en aansluiten maar

Nu het probleem: De kabels zijn te dik! (nadat ze gestript zijn) Hoe pak ik dit het beste aan? Ik heb het nu een beetje ghetto achtig gedaan (gedeelte wat niet paste omgebogen), maar ik heb het idee dat het geluid ietsje zachter klinkt (kan dit kloppen?)

De Kef speakers kunnen met bananenplugs worden aangesloten, maar de receiver volgens mij niet :(

Suggesties zijn welkom :D

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Geluid zachter lijkt me bedrog, want ik ga er vanuit dat de geleiding nu beter is dan dat hij was.

• jkommeren
Hann1BaL schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 19:27:
Geluid zachter lijkt me bedrog, want ik ga er vanuit dat de geleiding nu beter is dan dat hij was.
Dat zou je denken ja :) Maar daarom dacht ik dat wegens mijn "ghetto" aansluiting signaal verloren ging ..

Verwijderd

Eerst goed kijken, dan iets kopen.
Dit is gewoon een beetje dom.
En de verbetering die er was doe je weer teniet omdat je die dikke kabel weer dunner maakt.

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Anders kun je eventueel 4 bananenpluggen halen en die aan de kant van de speakers doen.

Portfolio

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Als de Denon niet met banaan werkt, misschien spades gebruiken? Of gewoon de ''ghetto'' manier. De helft aangesloten is voldoende contact lijkt mij. In de kabel zelf komen de aders toch weer bij elkaar.

Zijn dit de aansluitingen?

Afbeeldingslocatie: http://www.son-video.com/Rayons/HomeCinema/AmpliAV/Denon/2803_Dos_TG.jpg

Meet de gaten eens op. Er zijn ook banaanstekkers verkrijgbaar die hier wel in passen.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• jkommeren
Barry|IA schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 19:45:
Als de Denon niet met banaan werkt, misschien spades gebruiken? Of gewoon de ''ghetto'' manier. De helft aangesloten is voldoende contact lijkt mij. In de kabel zelf komen de aders toch weer bij elkaar.

Zijn dit de aansluitingen?

[afbeelding]

Meet de gaten eens op. Er zijn ook banaanstekkers verkrijgbaar die hier wel in passen.
Yup dat zijn de aansluitingen :) Wat zijn spades btw? :o

Thx voor de snelle reacties en suggesties btw O+

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 20:53
jkommeren schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 19:52:
Yup dat zijn de aansluitingen :) Wat zijn spades btw? :o
Dit zijn spades:

Afbeeldingslocatie: http://akamaipix.crutchfield.com/graphics/infolib/homelib/hSpeakerSpadeConnector.jpg

Het zijn connectors die je op je speakeruitgang moet klemmen.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
En in plaats van in het gat, klem je deze om de bout heen. Daarna draai je de aansluiting vast waardoor je een optimale connectie hebt. Beter nog dan banaan :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• jkommeren
Super!

Dan gaan het spades worden :D bedankt voor al jullie reacties _/-\o_

Verwijderd

edit:
Sorry, niet goed gelezen.

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2007 21:46 ]

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:46
denk dat spades niet gaat passen, sterker nog ik weet het zeker, banaan paste bij mij ook niet, de stekkers waren te dik.

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

Verwijderd

?
jkommeren schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 19:24:
Hey allemaal,

De twee speakers waarvan de kabels vervangen zijn: Kef Q55, met een Denon 2803 receiver.

Nu hier het probleem:

Vorige kabels waren vrij dik en van koper, met zeer dik omhulsel. Super, maar ik heb recentelijk een
De Kef speakers kunnen met bananenplugs worden aangesloten, maar de receiver volgens mij niet :(

Suggesties zijn welkom :D
waarom zulke dikke kabels ?? Heb je je dat laten aanpraten in een profi winkel 8)7 ?

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 12:53
Op de Denon site staat trouwens dat de 2803 aansluitingen voor banaanstekkers heeft. Het leek me al zo raar dat dit niet kon, aangezien mijn vader de 1804 heeft (modelletje lager) en die heeft ze ook. Ik zou alleen even vragen in de winkel of je zeg mag omruilen voor dunnere als ze te dik blijken te zijn.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:31

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 10:42:
?
[...]
waarom zulke dikke kabels ?? Heb je je dat laten aanpraten in een profi winkel 8)7 ?
offtopic:
Sja, de meeste dure speaker kabels gaan een beetje hun doel voorbij, zo ook diegene die de TS heeft gekocht... Zilver ... haha... right.
En mocht die draad dan echt van massief zilver zijn: Verschil tussen koper en zilver = 0 -- wat geluidskwaliteit betreft... Alleen je hebt iets (maar dan ook echt iets) minder verlies in je kabel waardoor de speaker set misschien wel een hele 0.01 dB harder kan. Maar beter klinken? Ho maar.
Waar je wellicht iets meer winst mee behaald is de Isolatie die word gebruikt. Om goedkope kabel zit vaak goedkoop materiaal waardoor die gehele kabel kan gaan werken als hoog-af filter. (maw: er komen minder hoge tonen door).
Ontopic verder:
Dikke kabels aansluiten op versterker of speakers -- maar het past niet?
Geen nood, maak het dunner.
Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 19:31:
...
En de verbetering die er was doe je weer teniet omdat je die dikke kabel weer dunner maakt.
Dit klopt niet. Je kan speaker kabel niet vergelijken met een tuinslang die je dichtknijpt.
Feitelijk maakt de TS de kabel over korte afstand (laten we zeggen 1 cm) dunner.
Het is waar dat je, door dunnere kabels te gebruiken, grotere spanningsverliezen krijgt. Vooral bij hogere vermogens. De mate van het spanningsverlies is afhankelijk hoe dun de kabel is, hoe lang het dunne stuk is en hoe hoog het vermogen is wat door de kabel loopt.
In het geval van de TS is de lengte zo kort en het vermogen veel te laag om daar zelfs een meetbaar verschil tussen te bemerken.

Antwoord op de TS dus:
Het is bedrog dat je denkt dat het zachter klinkt. Als het werkelijk zachter is, dan is er iets heel anders aan de hand. Zoals dat de nieuwe kabels gewoon slechter zijn dan je vorige kabels en ze vanwege de gebruikte isolatie een hoog-af filter zijn geworden. Daar sta je dan met je zilveren spul.

Voor de duidelijkheid:
Het 'verdunt' aansluiten van de kabel heeft in jouw geval dus geen enkel nadelig effect.
(hoewel er grenzen zijn, maar ik ga ervanuit dat de TS met minder dan 10 KWatt aan vermogen stookt.)

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 23-06-2007 12:33 ]

Alles kan stuk.

Pagina: 1