HDD Dood, hoe data redden?

Pagina: 1
Acties:

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-02 11:24

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Mijn primaire HDD is net doodgegaan, ik starte Windows op en na inloggen en 1~2minuten desktop hoor ik een luide klik en krijg ik een BSOD, dus herstart om niet eens opstartscherm te halen want ik krijg een melding na weer dezelfde luide klik dat mijn C:\windows\system32\config\system niet te lezen was en dat deze niet aanwezig of corrupt is. Dus andere PC en google erbij gehaald en toen gevonden dat ik met de recovery console moest gaan werken of een windows installatie procedure moest starten zodat hij na het detecteren van ging vragen om reperatie, beide gedaan, tijdens recovery console en het opvolgen van de te volgen stappen en het copieren ervan weigert hij dienst, om tijdens de 2e manier de 1e weer met luide klik te weigeren om erna wel te werken maar geen vraag om reperatie. Wel had ik ruim 3,5Gb vrij terwijl dit normaal tijdens gebruik maximaal 2,5Gb is(dus 1Gb missend).

Om zeker te zijn dat de schijf kapot is, deze in mijn broertjes PC gehangen opgestart om een BAD Melding van S.M.A.R.T. te krijgen van de primaire schijf tijdens de check van de BIOS. BIOS in om verder te kijken, om daar een foutive vermelding van de naam te krijgen in allerlei tekens. In slave mode haalt hij wel de check van de Master schijf maar stopt hij bij de slave zonder melding.

Ik weet dus vrij zeker dat de schijf de geest heeft gegeven, maar ik wil wel graag de data ervan terug krijgen, hoe kan ik dit doen?

Ik heb hem nu in de vriezer liggen(beschermd uiteraard!), omdat dat een trukje is wat mij bekend is om de schijf voor even doen te herleven om data over te kunnen zetten

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Een klein tikje met een hamer geven wil ook weleens (tijdelijk that is) helpen.

Daarnaast geef ik je, zoals velen het mij eens zijn, een tip : backups!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Toen mijn schijf het begon te begeven, inderdaad af laten koelen. Daarna aan een andere bak gehangen, los aangesloten, met een bureauventilator die er overheen blies. Zo bleef hij het een tijd lang doen, en kon ik alles nog eraf plukken.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37
De FAQ zal al een hoop antwoorden geven op je vragen.
Maar dit is hoe ik het zou doen:
Als het een pATA schijf is dan zou ik ghost 7 (sata schijf dan heb je minimaal 7.5 nodig) gebruiken om een 1 op 1 kopie te maken naar een nieuwe schijf dit alles in dos mode!!
De schijf zal dan vaker gaan tikker maar dat geluid komt van je lees/schrijf kop af welke tegen de platter aan komt.
Heb back-up proces zal overigens traag verlopen en het kan helpen om de positie van de schijf te wijzigen om beter resultaat te krijgen. Dus de schijf op zijn zijkant leggen, onderste boven etc.

Wanneer het je geluk is om de data op een nieuwe schijf te zetten, dan zou ik Ontrack easy recovery pro gebruiken om de data te recoveren. Je kunt het eerst vanaf de oude schijf proberen maar dat kan erg lang duren zonder gewenst resultaat. Daarom raad ik je dus ook aan om de 1 op 1 kopie op je nieuwe schijf te gebruiken. Reden: de lees en schrijf koppen werken in ieder geval goed.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mocht het niet meer lukken om de hdd uit te lezen als je hem in een pc hebt hangen, dan kun je altijd nog over wegen het ding in te vriezen en in bevroren toestand proberen te lezen. Op die manier kun je vaak nog wel wat data terughalen.
Dit zou ik overigens doen voordat je er een tik tegenaan geeft met de hamer, dat is echt de allerlaatste oplossing.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:35

BCC

klaasbram schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 18:08:
De schijf zal dan vaker gaan tikker maar dat geluid komt van je lees/schrijf kop af welke tegen de platter aan komt.
Eeh, als dat gebeurt dan draait je schijf niet meer :) Heb het vroeger wel eens gehoord met een 250 MB schijf.. als nagels op een schoolbord, je hoort je schijf schreeuwen tijdens het overlijden :). Klik is het hercalibreren van de kop door tegen het nulpunt aan te tikken (meestal arm tegen case). Maar ik zou idd beginnen met de FAQ lezen.

[ Voor 9% gewijzigd door BCC op 25-06-2007 08:39 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-02 11:24

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Heb ter beveiliging backups op al me 3 HDD staan, om dit te voorkommen, wat nu nuttig blijkt!

Heb hem inderdaad ingevroren en zal het dan in bevroren toestand proberen, en erna de tip van klaasbram, dus bedankt allemaal voor de tips

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Verwijderd

Is het nog gelukt?

Verwijderd

Tijdje laten rusten (paar dagen) en daarna weer in je pc hangen.

Kijk in de bios was er allemaal nog te zien is

Als de schijf nog te zien is, dan backup/image programma's gebruiken.

Ikzelf had hetzelfde probleem een paar maanden geleden, toen was dit de manier om mijn data te redden. Ik heb HDD Regenerator gebruikt. Helaas niet gratis, maar het werkt!!
Bad sectors etc. worden gerepareerd! en bij anderen bleef de HDD nog een hele tijd probleemloos werken. Ik heb nog garantie, vandaar dat ik alleen mijn data heb gered.
Pagina: 1